Nové BMW X5 je tady: Víme o něm vše

0

[av_gallery ids=’16984,16985,16986,16987,16988,16989,16990,16991,16992,16993,16994,16995,16996,16997,16998,16999,17000,17002,17003,17004′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Je to 14 let, co luxusní SUV BMW X5 poprvé vyjelo na silnice a do terénu. Teď se představuje ve své třetí generaci a snad nikoho nepřekvapí, že z hlediska vzhledu jde spíše o evoluci, která se očividně inspirovala u BMW řady 3. Vzala si samozřejmě mnoho i z minulé generace.

Základní tvary velkého SUV tedy zůstávají stejné, nový je ale přední nárazník nebo gril s ledvinkami. Na něj přímo navazují světlomety, tak jako v případě BMW 3. Autu tento styl velmi sluší. A pěkná jsou i brzdová světla opět řešená pomocí svítících trubic. X5 mezigeneračně povyrostlo o 29 mm na téměř 4,9 metru. Z toho budou těžit hlavně cestující.

Podobně jako je tomu u jiných modelů z Mnichova, zákazník bude mít možnost zvolit jeden ze tří designových směrů, podle kterých se odvíjí vzhled exteriéru i některých dekorací uvnitř vozu. Jde o linie M Sport, xLine a Luxury Line. Jak jejich název napovídá, první dodává sportovní rysy, druhá terénní a třetí luxusí.

 

Luxus a prostornost

Ani interiér se neodpoutal od návaznosti na BMW 3. Vypovídá o tom palubní deska, která je složená z několika oblých křivek. Z nich uprostřed vystupuje obrazovka pro multimédia a navigaci systému iDrive. Charakteristický volant se třemi rameny zůstává a známé jsou i budíky. Znalce vozů mnichovské automobilky nepřekvapí ani volič automatické převodovky ve formě joysticku.

BMW X5 bude schopné na palubě svézt až sedm cestujících. Třetí řada sedadel je určena jen pro lidi do velikosti 150 cm, radost z ní budou mít tedy hlavně děti. Vereze se třemi řadami bude k dispozici pro všechny motorizace. Sedačky ve druhé řadě bude možné nastavovat a také posouvat a to až o 80 mm.

Radost můžou mít i ti, kteří o BMW X5 uvažují z praktického hlediska. Kufr se z původních 620 zvětšil na 650 litrů. Zadní sedačky lze sklápět samostatně v poměru 40:20:40. Po jejich sklopení je k dispozici 1870 litrů kapacity.

 

Nejprve tři motory

Pod kapotou nové generace BMW X5 by se zatím nemělo odehrávat žádné velké překvapení, auto navazuje na předchozí model. Těšit se tak můžeme na základní naftový diesel xDrive30d s výkonem 258 koní a maximem točivého momentu 560 Nm. Vzhledem k tomu, že X5 shodilo na hmotnosti až 90 kg, těží z toho dynamikou i spotřebou. V případě této nejprodávanější varianty jde o stovku za 6,9 sekundy a spotřebou 6,2 litru nafty na 100 km.

Komu by to bylo málo, je pro něj připravená varianta X5 M50d. Tu pohání třikrát přeplňovaný naftový šestiválec s výkonem 380 koní a maximálním točivým momentem 740 Nm. Disponuje stovkou za 5,3 sekundy a spotřebu 6,7 litru nafty na 100 km v průměru.

O své ale nepřijdou ani milovníci vůně benzinu. Nejprve na trh přijde BMW X5 xDrive50i poháněné osmiválcem s objemem 4,4 litru, s přeplňováním a maximálním výkonem 449 koní. Jeho točivý moment má hodnotu 650 Nm. To mu pomáhá ve zrychlení z nuly na stovku za 5,0 sekundy. Spotřeba je přitom 10,4 litru benzinu na 100 km. Později se objeví i verze X5 M.

 

Zadokolka

Všechny motorizace dostanou automatickou převodovku s osmi stupni. Ta nabídne nejen funkci pro bleskový start Launch control, ale i možnost volit z jízdních režimů, které upraví i další funkce auta. Řidič si tak vybere ekologický Eco Pro, pohodlný Comfort, sportovní Sport nebo drsný Sport plus. Tento systém už známe z mnoha jiných modelů BMW.

Jen pro zajímavost dodejme, že se chystá jedna speciální motorizace zatím pro americký trh. Jde o benzinovou verzi sDrive35i. A ano, čtete dobře. Vůbec poprvé bude mít X5 také pohon pouze zadních kol. V Evropě se pak objeví úsporná verze poháněná naftovým čtyřválcem. Ponese označení sDrive25d.

Hi-tech z Mnichova

Z technologického hlediska bude BMW X5 samozřejmě patřit ke špičce na trhu. Pokud jde o pohon všech kol, ten lehce shodil na hmotnosti. Má také lépe a rychleji rozdělovat potřebný točivý moment mezi nápravy. Lze s ním spojit systém Dynamic Performance Control, který přichází s elektronicky řízením zadním diferenciálem a pomáhá tak v přesnějším přerozdělování síly vzadu. BMW X5 tedy bude v nové generaci apelovat i na sportovní svezení.

 

Sada prvků pasivní i aktivní bezpečnosti bude monitorovat, aby se při jízdě řidiči a posádce nic nestalo. Systém proti kolizi v nízkých rychlostech už nepřekvapí, stejně tak upozornění na překážku v mrtvém úhlu nebo asistent pro jízdu v pruzích. Adaptivní tempomat je nově vybaven funkcí Stop & Go, takže se nemusíte bát ani dojíždění stojící kolony.

K tomuto systému ještě na podzim přibude další asistent, na kterém vývojáři z Mnichova pracují už několik let. Jde o program Traffic Jam Assistant, který pomůže při jízdě v koloně. Bude s autem sám posouvat a podle ostatních i měnit směr. Funkční by měl být do rychlosti 60 km/h. Řidiči pomůže i známý head-up displej a při parkování pak automatická funkce nebo zadní kamera.

Důležitou otázkou je, kdy se BMW X5 dočkáme. Oficiální premiéra přijde až na autosalonu ve Frankfurtu, který proběhne počátkem září. V té době už můžeme očekávat první ceny a přesné datum uvedení na český trh.

Prohlédněte si BMW X5 na videu (anglicky):