Nový Range Rover Sport: Shodil 400 kg a sveze 7 lidí

0

[av_gallery ids=’16761,16762,16763,16764,16765,16766,16767,16768,16769,16770,16771,16772,16773,16774,16775,16776,16777,16779,16780,16781′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Nový Range Rover Sport je na světě. A jeho vzhled odpovídá tomu, že jde o prostřední model v nabídce Range Roverů. Velkou porci designu totiž dostal nejen od velkého Range Roveru, ale hlavně od malého Evoque. Vlastně z některých úhlů vypadá jako jeho zvětšenina. Pěkné jsou dvoubarevné verze karosérie nebo LED pro denní svícení.

Vůz má lepší aerodynamický koeficient, kdy Cx = 0,37. Sport toho docílil i tím, že sklon jeho čelního skla je nyní sportovnější. Narostl ale do délky. Naměříte mu 4850 mm, přičemž rozvor náprav má hodnotu 2923 mm. Počítat se tedy dá i s větším vnitřním prostorem.

Jak se dalo očekávat, z velkého Range Roveru zdědil Sport také hliníkové šasi. To umožnilo obrovskou ztrátu hmotnosti. Auto je v závislosti na verzi lehčí až o 400 kg. V základní výbavě jsou pak vybrané motorizace zhruba o 45 kg lehčí než ty samé v aktuálním Range Roveru.

Velmi se povedl interiéru vozu, který opět navazuje na design prvně představený v modelu Evoque. Najdeme tu tedy velký středový panel, menší množství tlačítek, dotykový displej multimediálního systému a volant se čtyřmi rameny, tlustým věncem a řadou ovladačů. Ani ve Sportu už nejsou klasické budíky, nahradil je displej, který je simuluje.

Šokem je ale počet sedadel. Celkem se do Range Roveru Sport posadí až sedm cestujících ve třech řadách. Model by se tak nově mohl dostat do hledáčku dobře situovaných velkých rodin a konkurovat třeba velkému Mercedesu-Benz GL. Třetí řada je vybavena menšími výklopnými sedačkami s vysokou hlavovou opěrkou. Mimochodem sedadla v prvních dvou řadách vypadají skvěle.

Protože si Range Rover Sport odbyl svou světovou premiéru ve Spojených státech,ukázal tam pouze dva benzinové motory. Základem je přeplňovaný šestiválec s objemem 3,0 litru a výkonem 340 koní. Absolutní raketou pak bude V8 Supercharged s pěti litry a výkonem 510 koní. Obě jednotky jsou spojeny s automatickou převodovkou ZF s osmi stupni. A nechybí ani systém start-stop. V8 zrychlí z nuly na 96 km/h za 5 sekund, V6 to trvá o 1,9 sekundy déle.

Pro Evropu pak bude k dispozici i dvojice naftových jednotek. Půjde o motory  3,0 l TDV6 o výkonu 258 koní a SDV6  (292 koní). Tuto řadu motorů doplní později během letošního roku vysoce výkonná dieselová verze 4,4 l SDV8 (339 koní). Zákazníci si navíc budou moci objednat už během tohoto roku dieselový hybrid, který se začne dodávat od roku 2014.

Nebyl by to Range Rover, kdyby nebyl vybaven inteligentním pohonem všech kol doplněným o systém Terrain Response 2. Ten s poprvé objevil u velkého Range Roveru a kromě volby jízdních režimů pro písek, kameny či silnici nabídne také automatický režim, kdy sám dokáže rozpoznat, na jakém povrchu se auto nachází a podle toho se nastavit.

V případě pohonu všech kol si lze vybrat. Standardem je systém využívající diferenciál Torsen, který rozděluje točivý moment v poměru 42:58 mezi nápravami. V případě potřeby je ale schopen ho částečně měnit a to až na 62 až 78 procent ve prospěch zadní nápravy.

Lze si ale pořídit i verzi s redukční převodovkou s poměrem 2,93:1. V takovém případě je u pohonu všech kol k dispozici planetový diferenciál, který kromě standardního poměru 50:50 zvládá rozdělovat sílu až na 100 procent ve prospěch jedné z náprav.

Mimochodem to, že nese novinka ve svém názvu Sport neznamená, že se ztratí v terénu. S novou generací se totiž zlepšily její schopnosti. Podvozek s nastavitelnou výškou umožní maximální zvednutí až do rychlosti 50 km/h. Světlá výška se zvedla na 285 mm, v maximálnéím nastavení se zvýší ještě o 35 mm. Díky tomu nabídne nájezdový úhel vpředu 33 a vzadu 31 stupňů. Brodit lze až 850 mm hlubokou řekou.

Ani na silnici ale nezklame. Vzduchový podvozek se postará o komfortní cestování. Auto je navíc možné vybavit sadou systémů. Kromě aktivního tempomatu je tu varování před střetem s vozidlem v mrtvém úhlu, systém Flank Guard, který varuje před oděrkami karosérie při manipulaci s vozem v úzkých prostorech a další.

Zatím byla zveřejněna jen cena pro americký trh. Ta startuje na částce 63 495 dolarů. To je v přepočtu téměř 1,3 milionu korun. Dá se ale samozřejmě očekávat, že v Evropě si Land Rover za nový Range Rover Sport naúčtuje zcela jinou částku.

A takhle se James Bond projel s Range Roverem Sport v New Yorku.