Ford Ranger: první jízdní dojmy

0

[av_gallery ids=’8818,8819,8820,8821,8822,8823,8824,8825,8826,8827,8828,8829,8830,8831,8832,8833,8835,8836,8837,8838′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Ford si na nové generaci modelu Ranger dal opravdu záležet. Alespoň to vyplývá z několika různých faktů, které prezentuje. Tak například testování probíhalo v těch nejdrsnějších podmínkách v Austrálii. Na druhou stranu při vývoji aerodynamiky byly použity technologie z F1 a s vývojem pomáhali také bývalí konstruktéři stáje McLaren. Výsledkem je koeficient odporu vzduchu 0,40 a relativně tichý interiér i při vyšších dálničních rychlostech.

Celkové rozměry Fordu Ranger činí 5274 mm na délku v případě jednoduché kabiny, 5359 mm u dvojité kabiny nebo u Super Cab. Na šířku měří všechny verze shodně 1850 mm a výška se pohybuje v závislosti na variantě karoserie od 1703 mm do 1815 mm. Na design si určitě udělá každý svůj vlastní názor. Ranger vypadá zajímavě, ale objevují se názory, že až příliš „korejsky“. Za zmínku určitě stojí výrazně skloněné čelní sklo, které taktéž napomáhá aerodynamice.

 

Na téma aerodynamiky se sluší ještě doplnit, že oni zmínění konstruktéři pracovali především na proudění vzduchu pod automobilem. Podvozek je úplně „čistý“. Nikde nic nevyčnívá, vše je schováno. Tohle je výborná věc nejen s ohledem na aerodynamiku, ale hlavně pro jízdu terénem. S Fordem Ranger jednoduše v terénu nic neutrhnete. Tedy alespoň z podvozku ne.

Hlavní cíl: SUV

Volkswagen Amarok představuje pro všechny své konkurenty velkou výzvu. Svým pojetím interiéru a vůbec celkově se velmi blíží automobilům kategorie SUV a na to zákazníci slyší. Ostatní výrobce je jasné, že tohle je ten správný směr, takže není divu, že se jím vydává také nový Ranger. Zapomeňte na čistě užitkový interiér, tady se bavíme o zcela běžném osobním automobilu. V závislosti na výbavě dostanete černý plast nebo třeba stříbrná plast, běžná, nebo kožená a vyhřívaná sedadla, ale stále platí, že jde o interiér na úrovni běžných osobních automobilů.

Ranger navíc v případě nejoblíbenější dvojité kabiny nabídne plnohodnotné zadní sedačky, na kterých lze bez problémů cestovat i na dlouhé vzdálenosti. První kilometry jsem trávil za volantem verze Limited a Wildtrak, což je to nejdražší, co si u Rangeru můžete pořídit. Ve výbavě najdete úplně všechno a interiér je bez přehánění luxusní. Svým pojetím připomíná luxusní americké trucky zmenšené na pro Evropu rozumné rozměry.

Pro Evropu pouze nafta

Nabídka motorizací zahrnuje tři položky. Základem určený pouze pro jednoduchou kabinu a pohon 4×2 je dva-dvojka Duratorq TDCi s maximální výkonem 92 kW. Ford touto verzí chce oslovit zájemce a čistě pracovní vůz. Výkonnější a dost možná také prodejně nejzajímavější alternativou je stejný motor naladěný na 110 kW a 375 Nm. Vrcholem pak je pětiválec 3.2 Duratorq TDCi s parametry 147 kW a 470 Nm. Pokud chcete nejvyšší výbavu Wildtrak, pak si jiný než tento motor pořídit nemůžete. Standardem je manuální převodovka, pro výkonnější 2.2 Duratorq TDCi a naftový pětiválec si můžete dokoupit také automat. Obě převodovky mají šest rychlostních stupňů.

 

Na úvodní projížďku jsem si vzal naftovou dva-dvojku s výkonem 110 kW. Autu postačí, ale nečekejte žádné extra dynamické parametry. Motor je navíc trochu hlučnější. Takový VW Amarok se svým dvoulitrem TDI umí být kultivovanější. Příjemná je šestistupňová manuální převodovka, která nabízí krátké a přesně vymezené dráhy. Do terénu jsem se podíval s verzí Wildtrak a automatickou převodovkou. Auto působí jako lokomotiva (ostatně Ranger v rámci propagačních akcí jednu fakt velkou parní lokomotivu vytáhl z garáže), která přejede všechno.

Světlá výška má hodnotu 229 mm, nájezdové úhly shodně 28° a s pohonem všech kol můžete zdolat až 800 mm hluboký brod (4×2 mají o 200 mm méně). Ranger 4×4 používá pohon zadní nápravy s možností přiřazení té přední. Pokud jde do tuhého, je k dispozici ještě redukce. Vše je ovládáno pomocí kruhové ovladače, samotné řazení obstarává elektronika. Škoda, že v ceníku jaksi chybí třeba uzávěrka zadního diferenciálu, což je věc u konkurence zcela běžná. Ranger případné potíže řeší přibrzďováním protáčejícího se kola. Funguje to rychle, ale pro zákazníky, kteří chtěí auto do těžkého terénu, kde s ním budou jezdit často, to není úplně ideální řešení.

Ford Ranger se už nějakou dobu na českém trhu prodává. Základní verze 4×2 Single Cab začíná na sumě 582 600 Kč včetně DPH. Silnější naftovou dva-dvojku pořídíte minimálně za 732 000 Kč, ale s kabinou Super Cab. Základní kabina s tímto motorem kombinovat nejde. Pětiválec startuje s cenovkou 992 400 Kč v kombinaci s dvojitou kabinou.