Peugeot: hybridní čtyřkolky vstoupily na český trh

0

[av_gallery ids=’8840,8841,8842,8843,8844,8845,8846,8847,8848′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Systém hybridního pohonu všech kol je poměrně zajímavý. Spojuje totiž v sobě celou řadu pohonů a koncepcí. Především pak relativně jednoduše řeší jak zástavbu hybridního ústrojí do nehybridního automobilu, tak systém pohonu všech kol. Na téma francouzského HYbrid4 bylo napsáno už mnoho a my se k němu ještě vrátíme podrobněji, takže protentokrát to vezmu stručně.

Jak RXH, tak 3008 používají kombinaci naftového dvoulitrového HDi naladěného na maximální výkon 120 kW. Na zadní nápravě pak pracuje elektromotor, který maximálně zvládne 27 kW. Peugeot udává celkový maximální výkon 147 kW a celkový vrchol točivého momentu 450 Nm. Jde o vůbec první sériově vyráběnou kombinaci dieselu a elektromotoru. Peugeot k tomuto kroku vedla celkem logická úvaha. Naftový motor vykazuje nižší spotřebu a navíc tato francouzská automobilka prodá více než 60% svých modelů právě s dieselem pod kapotou. V kombinovaném cyklu by se oba modely měly pohybovat hluboko pod hranicí pěti litrů.

Vrchol nabídky

Peugeot 3008 HYbrid4 i RXH představují vrchol nabídky. Rozepisovat výbavu nemá velký význam, je totiž hodně bohatá. Platí to především pro RXH, které se prodává pouze v jedné úrovni. Cena ovšem nebezpečně atakuje hranici jednoho milionu, což je přeci jen poměrně dost peněz. Model 3008 s hybridním pohonným ústrojí začíná na částce 799 900 Kč. Opět platí, že to není málo peněz a o nějaké návratnosti vynaložených prostředků navíc díky nižší spotřebě raději ani neuvažujte.

 

Naproti tomu je nutné podotknout, že vrcholná provedení uvnitř opravdu vypadají skoro až luxusně. Přepracovaná 508 kombi nabídne příjemnou kůži, velice pohodlná sedadla a dost prostoru pro cestující, což se ostatně dá říci i o 3008. Bohužel akumulátory a elektromotor na zadní nápravě ubraly z objemu zavazadelníku. U 3008 není rozdíl až tak markantní (420 l oproti 432 l), ale u RXH je výrazný až dost. Na kombi střední třídy je zkrátka 423 litrů v základním uspořádání málo.

Čtyřikrát v jednom voze

Hybridní systém nabízí čtyři různé jízdní režimy. Základem je Auto, kde veškeré dělení „práce“ mezi elektromotor a spalovací motor obstarává elektronika. Pro zájemce o maximální ekologii je připraven režim ZEV, kdy vůz používá pouze elektromotor. V praxi jde o relativně použitelnou záležitost. Na rozdíl od jiných hybridů, Peugeot si nechá líbit i prudší akceleraci aniž by hned potřeboval zapínat spalovací motor. Bohužel dojezd na NiMH akumulátory maximálně dosáhne čtyř kilometrů. Přesná definice ovšem říká, že HYbrid4 je schopen jet rychlostí 60 km/h po dobu dvou minut, což odpovídá obligátní hranici dvou ujetých kilometrů.

Třetí možností je režim 4WD, kdy pracují bezpodmínečně oba dva motory zároveň a řidič tím pádem dostává jakýsi hybridní stálý pohon všech kol. Maximálně můžete jet se 4WD 80 km/h, pak systém přechází do režimu Auto. Pokud byste někde zapadli, můžete se spolehnout na pohon všech kol i v případě, že zařadíte zpátečku. Elektromotor se jednoduše přepóluje a začne se točit na druhou stranu. To nejlepší jsme si nechali na konec. Pro dynamickou jízdu je k dispozici Sport. Elektromotor v tomto režimu dává plných 27 kW a auto výrazně ožije.

 

Jízda? Raději klidně

Oba modely nabízí výkon (podle údajů výrobce) 200 koní, což je velice zajímavá hodnota. Jaká je praxe? V reálu jezdí o poznání lépe menší a lehčí 3008. Subjektivně je tišší a není tak těžkopádná. V neposlední řadě je také rychlejší, což potvrzují i tabulkové údaje o zrychlení z nuly na stovku. S časem 8,5 s je lepší o 0,3 s. Hlavním problémem, který zabraňuje jakémukoliv sportování, je obecně vysoká hmotnost. RXH se blíží hranici dvou tun. Navíc spousta kilogramů navíc na zadní nápravě jízdní pohodě také nepřidá. Osobně jsem měl pocit, jako kdybych jezdil s běžným kombi naloženým na dvoutýdenní dovolenou. Chce to zvyk. U lehčí a kratší 3008 tento problém není tak znatelný.

Peugeot si od svého systému slibuje hodně. I proto se v budoucnu dočkáme dalších modelů. Už v červnu přijde na trhu 508 HYbrid4 s karosérií sedan. Díky relativně jednoduché zástavbě ale francouzská automobilka slibuje další modely osazené hybridní technologií. Je tak velmi pravděpodobné, že se v budoucnu dočkáme i benzinové verze hybridního systému. HYbrid4 je obecně dobrý nápad, dá se ale očekávat, že vysoká cena spoustu potencionálních zákazníků odradí.

Peugeot 508 RXH jsme vyzkoušeli už přibližně před měsícem. Článek najdete v aktuálním květnovém vydání 4×4 Automagazínu.