TomTom GO 930 Traffic: nejbohatší, nejdražší, nejlepší?

0

[av_gallery ids=’8953,8954,8955,8956,8957,8958,8959,8960,8961,8962′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Model 930 je po 630 už druhým TomTomem, který prošel redakčním testem. Na první pohled je zřejmé, že základ mají oba dva stejný. Tedy rozměry 118 x 83 x 24 mm (šířka, výška, tloušťka), totožná je také hmotnost 220 g, použité Li-Pol baterie i provozní doba pět hodin.

Na rozdíl od nižších provedení působí 930 na první pohled hodnotněji. Světlé prvky na přístroji byly nalakovány do černé barvy a celý povrch nese jakousi gumovou úpravu. Dohromady vypadá vskutku lépe. Stejně jako v předchozím případě jsme našli na spodní straně přístroje slot pro SD kartu, audio výstup, miniUSB a vstup pro RDS přijímač. Také jsme se znova přesvědčili o kvalitním displeji a jednoduchém pasivním držáku.

Starý známý

Takže podržíme tlačítko na vrchu přístroje, a jdeme zkoumat, co je jinak. Občas jsem měl pocit, že předchozí přístroj se “startoval“ rychleji, ale to je pouze můj dojem. Po zapnutí vás uvítá obrazovka, kterou si můžete libovolně nastavovat a načte se mapa. Lehký dotyk znamená stejné, přehledné a nám už známé menu.

Čím déle jsem si s přístrojem takříkajíc hrál, tím více jsem postrádal tlačítko zpět. Nevím proč, ale během nastavování a prohlížení vám TomTom někdy umožní vrátit se o krok nazpět, ale většinou vás po nastavení příslušné funkce pošle rovnou na základní mapu a vy se tak případně musíte prokousávat celou nabídkou tam, kde jste před tím byli. Ale to je asi jediná nevýhoda. Celé menu je totiž velmi přehledné a intuitivní.

A stejně tomu tak je i v případě zadávání adresy cílového místa. Samotné navádění je velmi příjemné, přehledné a hlavně údaje jsou velmi přesné. V pražském provozu jsem zkoušel zajet několikrát stejnou trasu. TomTom nabídl pokaždé jinou variantu dle provozu. I když víkendová trasa byla poněkud zvláštní, nakonec se ukázalo že je přeci jen provozně nejvýhodnější.

Přesně

Co se vám bude během navádění zobrazovat na displeji závisí ve velké míře na vás. Základní nastavení ukazuje zbývající vzdálenost a čas, nechybí ani čas příjezdu. Stejně jako u prvního testovaného modelu si můžete vybrat z několika možností hlasu, který vás bude navigovat. Mimochodem příkazy jsou velmi srozumitelné. Pokud se vám žádný z navigátorů nebude zamlouvat, můžete si stáhnout další a nebo jednoduše nahrát vlastní pokyny. Stačí trocha kreativity a běžná jízda se může stát velmi zábavnou.

Velkým rozdílem oproti GO 630 byla přesnost přístroje, se kterou zobrazoval omezení rychlosti. Na rozdíl od „šestset třicítky“, která nám směle doporučovala jet tunelem Mrázovka 90 km/h byl model 930 o poznání schopnější. K mému překvapení velmi přesně znal i omezení například v oblasti přechodu, kde se ze 70 km/h brzdilo na 40 km/h. Stejně přesně ukazoval i nebezpečí radarů. Ty si můžete přidávat do mapy velmi jednoduše.

Opravuj

To nelze říci o opravě mapy. Chtěl jsem upravit rychlost na určitém úseku ulice, ale se zlou jsem se potázal. Celý proces mi trval zhruba půl hodiny. Pokud totiž nechcete upravit celou ulici, musíte postupným ťukání odznačovat to, co nechcete. A to se pak velmi snadno stane, že na místo toho, aby jste něco odstranily si označíte ulici, která leží těsně vedle té vaší, no a když to chcete zase zrušit, tak označíte tu, která je vedle té, kterou jste nechtěli a takhle se do toho postupně zamotáte až nezbývá nic, než celý proces zopakovat od začátku. Věřím tomu, že jiné opravy budou jednodušší, ale já už jsem neměl chuť nic dalšího zkoušet.

V případě přidávání kamer a radarů je vše podstatně jednodušší. Můžete si dané tlačítko přidat do zrychlené nabídky a to pak stačí dvakrát klepnout v místě radaru a je to. TomTom vás na něj následně upozorní decentním pípání, zobrazením značky s daným limitem a vzdáleností, která zbývá k onomu radaru.

MP3 na dálku

Do zrychlené nabídky si můžete přidat například také funkci “Hrací skříň“ nebo “FM vysílání“. Přístroj má kapacitu 4 GB a to už je velká spousta hudebních souborů. Díky funkci hrací skříň si je můžete jednoduše přehrávat a díky FM vysílání si je můžete přehrávat přes auto rádio. Vše funguje velmi dobře. Stačí zvolit frekvenci, na které se bude vysílat a pak jí naladit na rádiu. Samozřejmě, pokud posloucháte hudbu během navigování, budou vám příkazy hudbu přerušovat.

K mému překvapení jsem našel v balení také dálkové ovládání, které jsem ovšem s klidným svědomím nechal ležet v redakci. Můžete se s ním pohybovat v nabídce a dělat takřka všechno, je to velmi pohodlné, ale nevím, k čemu je to nakonec dobré. Třeba některé vozy mají sklo vzdálené od řidiče tak daleko, že by na obrazovku nedosáhnul, nebo pokud by chtěli ovládat navigaci zadní cestující.

Výborný základ

Musím říci, že čím déle jsem nejvyšší model používal, tím více jsem se musel ptát, zda se skutečně vyplatí. Samozřejmě oproti nižší šest set třicítce nabídne nějaké ty funkce navíc, ale osobně jsem si představoval větší rozdíl. To základní mají oba dva stejné. Bluetooth propojení s mobilním telefonem, přijímač RDS-TMC zpráv, technologii IQ Routes, navádění do jízdních pruhů, software TomTom HOME a tak dále.

Prakticky znatelným rozdílem byla ona přesnost, i když dost možná to záviselo na aktuálnosti mapových podkladů. Oproti nižšímu modelu bylo také jednodušší přehrávání hudby. V balení jsme pak navíc našli zmiňovaný dálkový ovladač a dokovací stanici pro připojení k PC, což je věc velmi praktická. Že vám to přijde také málo?

Navigovat také v tunelu?

Ano, jistě. Málem bych zapomněl na technologii EPT (Enhanced Positioning Technlology). Tato funkce umožňuje nepřetržitou navigaci a to i v případě, že přístroj zrovna ztratí signál. Pokud k tomu dojde, zobrazí se ikonka EPT, ale upřímně musím říci, že když jsem zrovna vjel do tunelu, tak jsem v něm nikdy neodbočoval, takže jsem si tuto výhodu nakonec ani nevyzkoušel.

Cena tohoto zařízení se pohybuje kolem hodnoty 11 000 Kč, což není zrovna málo. Výrobce slibuje produkt, který “je nabitý celou škálou užitečných funkcí“. Po testu můžu říci, že to je celkem pravda, nutno ovšem dodat, že celou škálu, ne-li všechny užitečné funkce, najdeme už i v levnějším provedení.

TomTom 930 Traffic je nejvyšší a zřejmě i jeden z nejlepších, o čemž svědčí také ocenění, která tento přístroj získal. Pokud se ale chcete dívat na navigaci prakticky, určitě se spokojíte s levnějšími stroji, kteří taktéž nabídnou uživatelsky příjemné rozhraní, srozumitelnou navigaci, inteligentní výpočet trasy a podobně.

Cena v e-shopech: 11 000 Kč

Plusy: mapové pokrytí Evropy a Severní Ameriky, TomTom Home, IQ Routes, přesná hlášení maximální povolené rychlosti
Mínusy: chybějící tlačítko zpět v nabídce, komplikované zadávání omezení rychlosti

TomTom GO 930 Traffic
Šířka / výška / tloušťka 118 mm / 83 mm / 24 mm
Hmotnost 220 g
Baterie / provozní doba Li-Pol / 5 hodin
Paměť 4 GB flash + SD karta

Obsah balení: Přístroj, přísavný stojánek na sklo, stolní dokovací stanice, nabíječka do auta, dálkový ovladač Bluetooth, Disk CD-ROM (sofrware TomTom Home + příručka), dokumentace, přijímač RDS-TMC.

Foto: Zuzana Procházková