TomTom XL Traffic: solidní základ

0

[av_gallery ids=’8948,8949,8950,8951′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Že je model XL tím nejnižším snadno poznáte ještě před tím, než vůbec přístroj poprvé vyndáte z krabice. Ta je proti předchozím zástupcům řady GO (630T,930T) asi tak poloviční a proto není divu, že v ni kromě přístroje samotného mnoho věcí nenajdete. Balení totiž obsahuje ještě držák na sklo, kabel pro napájení a protože se v názvu nachází slovíčko “Traffic“, je zde ještě přijímač dopravních zpráv. To je vše.

Osobně jsem čekal navíc ještě třeba tolik opěvovaný software TomTom Home, ale bohužel, CD v balení přítomno nebylo. Na druhou stranu přiznejme, že nám během testu v podstatě nic nescházelo.

Starý známý

Tvary má přístroj stejné, liší se pouze povrchovou úpravou. Široký dotykový displej je tentokrát orámován stříbrným plastem. Po bližší prohlídce zjistíte, že kromě mini-USB nemá model XL nic jiného, což je možná trochu škoda. Na zadní straně je klasicky umístěná mřížka reproduktoru ve tvaru kruhu, kterým se přístroj přichytí do držáku. Zde se ale objevil první poměrně výrazný problém.

Přestože se jedná o držák EasyPort, připevňování přístroje na sklo automobilu mi připadá mnohem horší než tomu bylo u jednoduchého provedení GO 630 a 930. V případě EasyPort je potřeba využít skoro až hrubou sílu. Pravda, že když se vše podaří, přístroj drží opravdu pevně, ale radost z tohoto faktu vás přejde pokaždé, kdy budete navigaci zase nasazovat. Ale to je jen můj názor. Možná, že nakonec pouze nejsem tak šikovný, jako autoři tohoto držáku.

Nečekaně pomalý

Zapínání probíhá klasicky, podržíme tlačítko a je to. V porovnání s dříve testovanými zástupci značky TomTom se XL startuje celkem dlouho. Ovšem není to tak hrozné, daleko více nám vadil fakt, že testovaný kousek byl schopen hledat signál i více než deset minut.

Obrazovka je naprosto stejná, přehledná se vcelku solidní grafikou. Lehkým dotykem vyvoláte menu, které je ještě přehlednější než dříve, protože nabídka funkcí je značně omezená. Zůstalo pouze u navigování, opravy map a funkce “pomoc“. Základní model má tedy základní funkce. Co více si přát?

Opět srozumitelná navigace

Nebudu se tady příliš rozšiřovat o tom, jak přehledně a jednoduše lze zadávat cíl cesty. To jsme popisovali v minulých dvou testech. Pouze ve stručnosti zopakujeme, že celý proces je opravdu velmi jednoduchý a rychlý. Během navádění se na displeji zobrazuje řada údajů. Co přesně to bude, záleží víceméně na uživateli. Kromě zbývajících kilometrů a času příjezdu zde můžete mít ještě například rychlost.

K samotnému navigování nemám nejmenších námitek. TomTom XL opět dokázal, že zkrátka umí. Pochvalu si opět zaslouží srozumitelné pokyny. Bohužel tyto nesporné klady v jednom kuse kazil fakt, že základní model byl vůbec nejméně přesný. Nemluvím přímo a zobrazované maximální povolené rychlosti, tento údaj jsme nemohli brát vůbec vážně.

Ztrácí se…

Asi nejvíce nám vadilo, že dnes testované zařízení bylo poněkud nestabilní. Výjimkou nebyly situace, kdy bylo řidiči ukazováno, že jede o ulici vedle. Nakonec se sice vždy TomTom srovnal a odchylka od skutečné polohy byla v řádech desítkách metrů, ale ve městě, kde jedna křižovatka střídá druhou to je docela problém. Vrcholem pak byla situace, kdy jsem najížděl na most a auto se otočilo o 270°. Přístroj to zmátlo tak, že dalších deset minut ukazoval, kterak vesele pluji po Vltavě.

Jak jsem již zmínil, vždy se základní model nakonec srovná a vždy vás také dovede k cíli. Po předchozích zkušenostech se značkou TomTom to ale bylo celkem zklamání.

Abych to shrnul, TomTom XL má vše, co pro navigaci potřebujete. Na druhou stranu musím říci, že ze všech tří námi testovaných přístrojů je celkem jasně nejhorší, což by bylo logické, protože je nejlevnější. Bohužel občas byl až nečekaně nepřesný, a to nám vadilo mnohem více, než absence nadstandardních, i když příjemných, funkcí.

Základní verze XL není špatná, možná by ale stálo za úvahu se ještě před jejím pořízení poohlédnout někde jinde. Například Garmin Nüvi 255w je o něco levnější a nabídne bohatší výbavu. Pokud ovšem nakonec zvolíte XL, chybu neuděláte.

Cena v e-shopech: 5 700 Kč

Plusy: jednoduché ovládání, rychlé zadávání adres, srozumitelná navigace.
Mínusy: dlouhé hledání signálu, nepřesné a nestabilní zobrazování aktuální polohy.

TomTom XL Traffic
Šířka / výška / tloušťka 118 mm / 83 mm / 25 mm
Hmotnost 186 g
Baterie / provozní doba Li-Ion / 3 hod.
Paměť

Obsah balení: Přístroj, držák EasyPort, USB nabíječka do auta, dokumentace, přijímač RDS-TMC.
Foto: Zuzana Procházková, TomTom