Fiat Panda (2003-2012): Bazarový test

0
SONY DSC

[av_gallery ids=’1926,1925,1927,1940,1939,1938,1937,1936,1935,1934,1933,1932,1931,1930,1929,1928′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Panda těží ze své hranaté karoserie dlouhé jen 3,5 metru maximum prostoru. Vyniká příkladnou spolehlivostí, která je dána zejména celkovou jednoduchostí vozidla, přesto jí oproti větším autům nic nechybí. Na rozdíl od kolínských trojčat má stahovatelná boční okna, plnohodnotné páté dveře, uzavíratelnou přihrádku před spolujezdcem nebo přepnutí na pouze vnitřní cirkulaci vzduchu. Vše uvedené dělá z Pandy plnohodnotný malý vůz.

Panda si vede nejlépe ve městě, kde působí díky krátkému rozvoru a slušnému rejdu jako štika ve vodě. U základních verzí z počátku výroby si dejte pozor na absenci posilovače řízení, bez kterého se zaručeně nadřete. Opakem je pak příplatkový posilovač řízení Dualdrive, který se po stisku tlačítka na středovém panelu přepne na městský režim City, a poté můžete při parkování otáčet volantem jedním prstem. Panda nejezdí vůbec špatně.

Je však nutné počítat s náchylností na boční vítr, horší stabilitou při ostřejší jízdě a při vyšších rychlostech na dálnici. Za tímto projevem stojí především vysoká stavba karoserie, vyšší zdvih pérování a malá kola, která vymetou každou díru. O něco hůře se na silnicích chovají základní verze, které nejsou vybaveny příčným stabilizátorem. Pandy poháněné čtrnáctistovkou disponují upraveným a tvrději naladěným podvozkem a výkonnějšími brzdami z většího Punta.

Dvanáctistovka je ideál

Benzínové motory trápí občas netěsné vstřikovače benzínu, což se projevuje zápachem benzínu kolem vozu. Základní benzínovou jedenáctistovku Fire s výkonem 55 k bychom mohli doporučit, je spolehlivá a po stránce výkonu postačí v pohodě na městský či příměstský provoz. Bohužel ve spojení se základním motorem chybí Pandě příčný stabilizátor a velmi často i posilovač řízení. Proto raději sáhněte po dvanáctistovce Fire s výkonem 60 k, která  zaručuje dostatečnou dynamiku i mimo městské ulice. Její spolehlivost je doslova legendární.

Motor nezničí ani prasklý rozvodový řemen, neboť ventily a písty na sebe nedosáhnou. Výměnu rozvodového řemene zvládnou v servisu do 2 000 Kč, tak jí není potřeba zbytečně odkládat. Každých 40 000 km Fiat doporučuje kontrolovat vůle ventilů, které se vymezují mechanicky přesnými podložkami. V praxi však Panda tento zásah nevyžaduje ani po dvojnásobné porci kilometrů. Přesto kontrolu nepodceňujte, hrozí totiž podpálení ventilů. Jedinou bolístkou motorů Fire jsou korodující plechové olejové vany, díky kterým po letech provozu hrozí riziko ztráty maziva.

Čtrnáctistovka s výkonem 100 k je průměrně spolehlivá. Oproti dvanáctistovce je nutné bedlivě dodržovat výměnu rozvodového řemene (při jeho prasknutí se motor tzv. potká). Stejně tak je nutné hlídat stav oleje, jelikož necelé tři litry olejové náplně je sakra málo.

Vznětová třináctistovka MultiJet je pro Pandu až příliš luxusním pohonem. Vysoký cenový rozdíl oproti benzínovým motorům dokázal spolehlivě odlákat od malého dieselu většinu zákazníků. Ve spojení s pohonem všech kol může malý diesel dávat smysl. Přesto platí, že MultiJet není tak spolehlivý jako benzínové pohonné jednotky. Předepsaná výměna oleje po 30 000 km může být pro řadu motoristů nehlídající stav hladiny oleje problémem (kontrolka hladiny chybí). Třináctistovku trápí měřič hmotnosti nasávaného vzduchu a vyšší spotřeba oleje (zejména při vyšším namáhání). Vstřikovací systém je navíc velmi náchylný na kvalitu nafty. Pozornosti by také neměla ujít spojka, která má v případě dieselu nižší spolehlivost.

V případě Pandy neuděláte chybu s manuální převodovkou. Ovšem spojení benzínové dvanáctistovky s robotizovanou převodovkou je doslova tragické. Skvělý motor robotizovaná převodovka Duallogic zcela degraduje. Jízda není vůbec příjemná, jelikož řadí velmi rozvážně a hodně pomalu. Při snaze o rychlejší rozjezd je motor na jedničku přetočen a s velkým časovým odstupem je teprve zařazen druhý rychlostní stupeň. Zlepšení nenastává ani při manuální volbě rychlostního stupně.

Verze 4×4 jen pro někoho

Pohon všech kol byl do roku 2009 řešen pomocí viskózní spojky s dvěma nápravovými diferenciály, přičemž poté viskózní spojku nahradila elektrohydraulická mezinápravová spojka montovaná k zadnímu diferenciálu.
Zapůjčenou Pandu 4×4 z roku 2010 poháněl zážehový čtyřválec 1.2 8V/60 k, který je zhruba do stokilometrové rychlosti díky krátkým převodům překvapivě suverénní.

Po překročení této rychlosti však dvanáctistovce začne docházet dech a udržení tuzemského dálničního limitu je už na hranici jeho schopností. Jedna-dvojka přináší celkově solidní výkon a zejména při jízdě do prudkých kopců si nevedl díky vhodnému zpřevodování vůbec špatně.

Odvrácenou stránkou byla u verze 4×4 spotřeba paliva, která se při využívání potenciálu motoru v členitém terénu pohybovala kolem 7,5 l/100km. Při dálničním přesunu bylo nutné počítat s odběrem 10 litrů. Příliš malá 30litrová nádrž tak vystačí sotva na 300 kilometrů (varianta s pohonem předních kol má 35 litrovou nádrž).

Provozní vlastnosti:
Rok výroby            2010
Najeté kilometry        85 400 km
Motor                vznětový čtyřválec 1242 ccm
Výkon                60 k/5000 ot./min.
Točivý moment        102 Nm/2500 ot./min.
Max. rychlost            145 km/h
Zrychlení 0-100 km/h        20 s
Spotřeba v testu        7,5  l/100 km

Vnější rozměry:
Délka                        3574 mm
Šířka                        1605 mm
Výška                        1592 mm
Rozvor                        2305 mm
Rozchod vpředu/vzadu            1366/1358 mm
Objem zavazadlového prostoru min/max    200/855
Cena:
Od 50 000 Kč*
* v závislosti na najetých kilometrech a motoru

Hodnocení EuroNCAP (2004)
Dospělí     ***
Děti         **
Chodci        *

TÜV Report 2013
2-3 roků stará Panda: 129. místo, 11,7 % vážných závad
4-5 roků stará Panda: 114. místo, 16,9 % vážných závad
6-7 roků stará Panda: 88. místo, 21,3 %

Doporučení redakce: Nejmenší Fiat v podobě Pandy odveze v pohodě čtyři dospělé a nějaké to zavazadlo. Zážehová dvanáctistovka Fire ve spojení s manuální převodovkou zaručuje dostatečnou dynamiku a solidní spotřebu (s pohonem předních kol budete jezdit za nějakých 5,5 l/100 km). Rozhodně se vyhněte robotizované převodovce. Po stránce spolehlivosti umí tento malý Fiat, díky své celkové jednoduchosti, mile překvapit.

Doporučení odborníka: Mnoho návštěvníků autobazarů se obává (mnohdy nezasloužené) nevalné pověsti Fiatů, v případě Pandy však vůbec nejsou obavy z krátkého poločasu rozpadu na místě. Jednoduchá robustní konstrukce předznamenala vysokou míru spolehlivosti a až na pár detailů se Panda řadí mezi nejméně problémové ojetiny na trhu. Při pohledu na drobné vnější rozměry vozu příjemně překvapí prostornost interiéru. Převoz čtyř dospělých osob není problém, což se u rozměrově podobných konkurenčních miniaut říci nedá. Další zbraní Pandy oproti konkurenci je nestárnoucí design, dobrý výhled z kabiny a díky přehledné karoserii i vynikající manévrovatelnost. Verze 4×4 kromě toho těží z krátkých převisů karoserie, což v terénu přijde vhod. Čtyřkolky se bohužel na trhu vyskytují v malém počtu a tomu odpovídají i jejich vyšší ceny. Oproti obyčejné pandě s předním náhonem bývá oplastovaná a lépe vybavená verze 4×4 Climbing se zvýšeným podvozkem klidně i o 50 tisíc dražší, za raritní stylovější variantu Cross s elektronickou uzávěrkou diferenciálu se připlácí ještě o něco více. Dieselové třináctistovky JTD jsou na českém trhu ojetin vzácné, v zahraničí je jich však lákavě velký výběr. Ovšem pozor – po sečtení jejich vyšší ceny, všech potenciálních rizik commonrailového dieselu a vyšších servisních nákladů není jejich volba ekonomicky opodstatněná. Léty prověřená zážehová dvanáctistovka Fire je pro kupujícího jasným favoritem.

Časté závady
Podvozek Pandy je jednoduchý a vcelku odolný. Jediným slabším místem jsou poměrně dlouhé tyčky předního příčného stabilizátoru, které se občas při přejezdu nerovností ozývají klepáním. Rušivé zvuky mohou způsobovat i přední tlumiče, na které teče voda a korodují (uložení tlumičových vzpěr doporučuje řada servisů namazat mazivem). U modelů vyrobený do roku 2006 předčasně odcházely zadní tlumiče. Dochází-li k jejich přetěžování, nevydrží příliš dlouho. Dobře na tom není ani výfukové potrubí, které rychle koroduje, stejně tak olejová vana. Problémy se nevyhýbají ani elektrickému posilovači řízení (jde těžko) nebo otevírání zadních dveří, kde nejčastěji stávkuje mikrospínač. Pokud v kabině po zahřátí motoru na provozní teplotu ucítíte olejový zápach, na vině je trhlina v odvětrávacím potrubí motoru. Mezi další častější závady patří pískání ventilátoru topení, vadné konektory airbagů (řešeno svolávací akcí) či vadné zapalovací kabely. Panda patří k nadprůměrně spolehlivým vozidlům, které neplní servisy.