Mercedes-Benz ML 2005-2011: Bazarový test

0
SONY DSC

[av_gallery ids=’1943,1944,1945,1946,1947,1948,1949,1950,1951,1952,1953,1954,1955,1956,1957,1958,1959,1961,1962,1963′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Mercedesu-Benz třídy ML konkuruje především BMW X5, Volvo XC90 či většímu VW Touareg. Z uvedených konkurentů právě Mercedes dokáže nabídnout díky vzduchovému odpružení Airmatic DC nejkomfortnější svezení a i bez něj poskytuje nadprůměrné žehlení nerovností českých silnic. S běžným SUVéčkem není radno se vydávat do terénu. Pro Mercedes to však neplatí. Pokud je vybaven příplatkovým off-road paketem, zdoláte i náročnější terén. Jen nesmíte zapomínat, že řídíte SUV se samonosnou karosérií.

Druhá generace si zachovávala charakteristický vzhled svého předchůdce. Přídi stále dominuje maska chladiče s trojcípou hvězdou a třemi horizontálními žebry. Z bočního pohledu vyniknou pozměněné proporce celého vozu. Karoserie narostla na délku o 150 mm (4780 mm), na šířku o 71 mm (1911 mm) a rozvor se protáhl o 95 mm (2915 mm). Jediná výška byla redukována o 5 mm (1815 mm). Karoserie se nejen zvětšila, ale také výrazně posílila. Přes 60% dílů se nově vyrábělo z vysokopevnostní oceli. Technikům se podařilo snížit odpor vzduchu karoserie (z 0,4 na 0,34).

Mercedes rovněž zapracoval na interiéru. Ten nabízí kvalitní dílenské zpracování, odpovídající použité materiály a poskytuje dostatek místa cestujícím i zavazadlům. Hovořit můžeme také o velmi dobré variabilitě. V případě potřeby lze zadní sedadla sklopit, čímž vzniká rovná ložná plocha pro přepravu objemných předmětů. Jedinou výtku zaslouží madla na středovém panelu, která jsou možná vzhledově zajímavá, ale v praxi nic pozitivního nepřinášejí.

Pokud nejste na Mercedesy zvyklí a usednete poprvé za volant „eM-eL-ka“, musíte si zvyknout hned na dvě věci. Páčkou za volantem se ovládá (po americku) automatická převodovka a stěrače spouštíte páčkou nalevo od volantu (stejně jako u ostatních Mercedesů). Po čase však zjistíte, že tento způsob je nejen pohodlný, ale i praktický (v případě potřeby můžete řadit manuálně tlačítky na zadní straně volantu).

Robustní základ

Podvozek je odolný, přední lichoběžníková náprava uložená v pomocném rámu disponuje spodním ramenem a těhlicí z odolné litiny. Zadní náprava je čtyřprvková se spodním ramenem odlitým rovněž z litiny. Horní rameno je svařeno z plechových výlisků a přední z trubek. Obě nápravy jsou osazeny zkrutnými stabilizátory. Na všech čtyřech kolech se o odpružení starají vinuté pružiny v kombinaci s jednoplášťovými plynovými tlumiči.

Pneumatické odpružení Airmatic se objevuje ve vozidlech ve dvou verzích. Základní umí při rychlostech nad 140 km/h snížit světlou výšku o 15 mm, přičemž na původní výšku se vrátí až při poklesu rychlosti pod 40 km/h. V terénu dovoluje navýšit světlou výšku o 80 mm (až na celkových 261 mm). Balíček Off-Road Paket Pro vybavený redukční převodovkou umí zvýšit světlou výšku až na 291 mm ve třech krocích. Obě verze disponují adaptivními plynovými tlumiči se čtyřstupňovou progresí tlumení. Systém Airmatic zatím u většiny vozidel funguje bez větších problémů a praskajícím měchům se ještě nějaký rok vyhnete.

Síla motoru proudí na všechna čtyři kola v poměru 50:50, přičemž u základních verzí narazíme na systém 4ETS, který simuluje mechanickou závěrku diferenciálu pomocí zásahů brzdové soustavy. Do těžšího terénu bylo možné pořídit již zmíněný balíček Off-Road Pro engineering obsahující například redukční převodovku, závěrky mezinápravového a zadního diferenciálu a systém pro sjíždění příkrých svahů. Mezinápravovou uzávěrku můžete ovládat sami, nebo můžete nechat rozhodování na elektronice.

Vrcholný benzín ano, vrcholný diesel ne

Pod kapotou Mercedesu-Benz ML je možné narazit na široké spektrum šestiválcových a osmiválcových zážehových i vznětových pohonných jednotek, jelikož se toto SUV prodávalo nejen na starém kontinentu, ale také za mořem. Všechny pohonné jednotky jsou spojeny výhradně s automatickými převodovkami. Základní motory ML 350 V6 a ML 280 CDI stačí méně náročnému řidiči, přičemž u benzínového motoru je nutné počítat při ostřejší jízdě s vysokou spotřebou paliva.

Čtyřventilové zážehové motory 350 a 500 (M272 a M273) mají pro pohon všech vačkových hřídelí použitý jeden jediný řetěz. Je dlouhý a časem dokáže při špatné údržbě přeskočit (vyvarujte se proto koupi vozidel, která chrastí). Sázkou na jistotu jsou tak motory prvních ML 500/225 kW (M113). Mají jen tříventilové rozvody, které se vyznačují příkladnou spolehlivostí. Pokud u benzínových motorů pozorujete modrý kouř, jedná se o vadný separátor v odvětrání klikové skříně.

Vrcholný diesel ML420 CDI dostal podobnou konstrukci jako benzínové motory. Mechanicky je odolnější než jeho předchůdce, přesto nelze hovořit o žádném zázraku. Stále ho trápí problémy se vstřikovači, systémem Common Rail apod. Navíc není kdovíjak úsporný a náklady na servis nevynahradí ani mamutí kultivovaná síla tohoto jízdně úžasného dieselu. Vidlicové šestiválce ML280 CDI a ML320 mohu doporučit, emisní normy plnily bez filtru pevných částic. Ty se v Česku objevily jen výjimečně (na přání).

Díky tomu může mít vůz bez DPF zakouřenou záď. Šestiválcových dieselů se týkala svolávací akce na ojniční ložiska prvního válce z důvodu jejich případného zadření na klikové hřídeli. Závada se většinou objevila do desítky tisíc ujetých kilometrů a u většiny ojetin by tento problém měl být vyřešen.

Vnější rozměry:
Délka    4781 mm
Šířka    1911 mm
Výška    1815 mm
Rozvor    2915 mm
Rozchod vpředu/vzadu    1627/1629 mm
Objem palivové nádrže    95 litrů
Objem zavazadlového prostoru min/max    551/2050 litrů

Provozní vlastnosti:
Rok výroby    2006
Najeté kilometry    91.000 km
Motor    vznětový šestiválec 2987 ccm
Výkon    165 kW/3800 ot./min.
Točivý moment    510 Nm/1600-2800 ot./min.
Max. rychlost    215 km/h
Zrychlení 0-100 km/h    8,6 s
Spotřeba v testu    10,4 l/100 km (9,4 udávaná výrobcem)

Historie modelu
2005 – zahájení výroby (ML 280 CDI, ML 320 CDI,
ML 420 CDI, ML 350 V6, ML 500 V8)
2006 – od ledna vrcholná verze ML 63 AMG/375 kW s převodovkou AMG Speedshift
2007 – osmiválec ML 500 (5.0/225 kW) nahrazen novějším motorem ML500 (5,5/285 kW)
2009 – modernizace dieselů CDI (konec
ML 280 CDI/140 kW a nahrazení ML 300 CDI/140 kW, konec ML 320 CDI/165 kW a nově ML 350 CDI/155 kW, konec ML 420 CDI/225 kW a nově ML 450 CDI/225 kW), facelift přinesl mimo jiné nová kola a nové bezpečnostní systémy
2010 – verze ML 300CDI  BlueEfficiency a
ML 350 CDI Bluetec se vstřikování močoviny, nově ML 450 Hybrid
2011 – ukončení výroby (vyrobeno 1 170 000 ks)

Hodnocení EuroNCAP
Dospělí    *****
Děti    ***
Chodci    **

TÜV Report 2012
2-3 roků 90. místo (7,0% vážných závad)
4-5 roků 52. místo (9,0% vážných závad)
6-7 roků: 97. místo (26,2 % vážných závad)

Časté závady
Kratší životnost brzd, chrastící a následně selhávající rozvody u benzínových motorů a osmiválcových dieselů, praskající dvojité výfukové svody u motorů 3.0, prasklý vak vzduchového odpružení Airmatic (u velmi vytěžovaných vozů), zlobící sedmistupňové automatické převodovky.

Ideální motor
Diesel ML 320 CDI (165 kW) – přeplňovaný vidlicový šestiválec OM642 vyhoví většině řidičů, je výkonný, úsporný a hlavně spolehlivý (zejména pak bez filtru pevných části).

Na co si dát pozor:
Diesel ML 420 CDI (225 kW) – přeplňovaný vidlicový osmiválec je maximálně kultivovaný a poskytuje zátah lokomotivy. Bohužel vyžaduje nadstandardní péči a z majitelů tahá peníze jako profesionální „zlatokopka“.

Hodnocení:
+ Poskytovaný komfort, kvalita zpracování, ergonomie, dobré jízdní vlastnosti, díky propracovanému pohonu 4×4 se nezalekne terénu, prostornost, variabilita, přesné řízení, převodovka 7G Tronic, bezpečnost, dobrý výběr ojetin.

Zážehové motory s vyšší spotřebou paliva, bídná spolehlivost nejsilnějšího dieselu, zájem zlodějů, dnes již zastaralý multimediální systém Command, vyšší servisní náklady, vyšší ceny ojetin, vyšší nakládací hrana (78cm nad zemí), horší výhled dozadu, levné dovozy ze zámoří, se kterými budete mít problémy.

Doporučení odborníka:
Jindřich Topol, regionální manažer výkupu  AAA AUTO
Ceny nejstarších sedmiletých kusů padají pod hranici 400 tisíc a kolem druhé generace ML tak začíná v bazarech kroužit stále více zájemců. Mnozí kupující však rádi zapomínají, že výše servisních nákladů stále odpovídá prestiži třícípé hvězdy. Například příplatkový vzduchový podvozek Airmatic sice potrápí zatím jen výjimečně, do budoucna je však vhodné se duševně připravit na případnou výměnu prasklých měchů v řádu desetitisíců. Diesely jsou oblíbené, poměrně spolehlivé a úsporné, proto nepřekvapí jejich vyšší ceny. Naopak tajným tipem může být starý dobrý benzínový pětilitr o výkonu 305 koní, jehož ceny jsou mnohdy vzhledem k bohaté výbavě velmi lákavé. Kupce totiž jinak hledá těžko, neboť málokdy se pohybuje se spotřebou pod 15 litrů. Zato je však léty prověřený a v podstatě nesmrtelný. Mezi benzínovými exempláři se na trhu ojetin vyskytuje nezanedbatelné množství vozů individuálně dovezených z Ameriky. Často jde o základní benzínové verze ML350. Jejich prodejnost je horší nejen například kvůli nefungující navigaci, ale i kvůli případným nedostatkům v „papírech“, které mohou způsobit komplikace na STK. Kromě toho zmiňovaný benzínový třiapůllitr trpí na opotřebení rozvodového mechanismu, což může v extrému vyústit v jeho smrt.

Názor majitele:
Vladislav Průcha, Mercedes-Benz ML500/225kW, rok 2006, najeto 285.000 km
Jelikož se u mého ML z roku 1999 začalo objevovat větší množství závad (byl koupen v Německu jako ojetý), začal jsem se rozhlížet po jeho nástupci. Protože provozuji hotel v Krkonoších, je pro mě pohon 4×4 nezbytný. Často navíc jezdím po celé republice, takže potřebuji zároveň pohodlný vůz, ze kterého po třech hodinách jízdy vystoupím odpočatý. To všechno umí ML plnit. Druhá generace je dle mého názoru velmi povedená, oproti první jezdí o mnoho lépe a v zatáčkách se tolik nenaklání. Schválně jsem zvolil benzínový motor, se kterým nejsou problémy ani v největších mrazech a svou práci odvádí skvěle. ML500 jsem kupoval tři roky staré a mělo najeto 110 000 km, nyní bez veškerých závad mám najeto 255 000 km. Servisní intervaly dodržuji a do vozu „leju“ vlastně jen benzín. Průměrnou spotřebu se mi daří držet pod 14 l/100 km, což vzhledem k výkonu ujde. Jediné, co se častěji mění, jsou brzdy. Ty se sjíždějí velmi rychle.

Doporučení redakce:
Mercedes-Benz ML W164 mohu označit za spolehlivé a odolné vozidlo s vyššími provozní náklady (netýká se verze ML 420 CDI). Oproti svému předchůdci je po všech stránkách výrazně lepším vozem a zajímavější koupí. Doporučuji se vyvarovat vozidel dovezených ze zámoří, která mají nekompatibilní systém Command a celou řadu dalších rozdílných drobností. Hledejte Mercedesy koupené a registrované v Česku, které většinou neměly v případě dieselů filtr pevných částic. Ideálně volte diesel 320 CDI nebo slabší 280 CDI, popř. 350 CDI. Komu diesel nic neříká, ať sáhne po zážehovém osmiválcovém pětilitru vyráběném do roku 2007. Patří k tomu nejspolehlivějšímu, co můžete koupit. Vrcholná verze ML63 AMG s výkonem 375 kW je jen pro masochisty, kteří mají dostatek peněz na palivo a drahý servis.