Ekologické dilema: Lexus NX vs. Range Rover Evoque

0

[av_gallery ids=’4438,4439,4440,4441,4442,4443,4444,4445,4446,4447,4448,4449,4450,4451,4452,4453,4454,4455,4456,4457,4458,4459,4460,4461,4462,4463,4464,4465,4466,4467,4468,4469,4470,4471,4472,4474,4475,4476,4477,4478′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Trvalo dlouho, než si Lexus uvědomil, že v kategorii kompaktních SUV má mezeru. Přitom jeho mateřská Toyota už roky poměrně úspěšně prodává RAV4. Dnes je ale řeč o luxusních crossoverech, kde vstup do kategorie této velikosti trval i ostatním značkám o něco déle. Možná byl impulzem právě úspěch Range Roveru Evoque, který se prakticky přes noc stal nejprodávanějším modelem automobilky Jaguar Land Rover. Jen za první rok si majitele našlo na 88 tisíc kusů.

NX i Evoque mají společný přístup k designu. Oba vozy působí, jako by právě odjely spíš z výstavy automobilových konceptů než sériových modelů. Jak ale úspěch Evoque ukazuje, zákazníci tento přístup milují. Mají rádi auta, která jsou výjimečná, nápadná a každý se za nimi otáčí. Je pravda, že na Evoque jsme si už za ty tři roky zvykli, NX ­proto budí víc rozruchu. Třeba díky ostře řezaným rysům nebo agresivně pojaté přídi. Hranaté světlomety podtržené LEDkami pro denní svícení nemůžou snad nikoho nechat chladným.

Ani Evoque se ale nenechá zahanbit. Možná proto, že s top motorem a v top výbavě vypadá podobně agresivně. Obrovská kola s výraznými chromovými disky a sportovní střih autu sluší. Při prvním pohledu na něj jsem se trochu bál, že uvnitř najdu příplatková sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou, která jsem si příliš neoblíbil. Naštěstí jsem se mýlil a místo toho mě hýčkala komfortní křesla potažená černou kůží a zjemněná perforací.

 

Příjemné prostředí

Je pěkné, že Evoque si můžete uvnitř přesně přizpůsobit svému gustu. Pokud rádi navštěvujete nejrůznější kluby, oceníte červenou kůži na sedadlech i na palubní desce. Testovaný model byl ale celý hozen uměřeně do černa, čímž získal jakýsi solidnější nádech. Černá palubní deska, černá sedadla, černý volant. Jen tu a tam nějaký ten dekor z kovu. Možná to je pro někoho až příliš studený interiér, mně se ale na palubě docela líbilo.

NX byl uvnitř určitě nápaditější, alespoň to platilo u zkoušeného kusu, i když kombinace světlé a tmavé kůže s hnědými dřevěnými lištami je možná pro každodenní používání nepraktická. Světlost kabiny navíc ještě zvyšovalo obrovské střešní okno. Palubní deska má stejně jako karoserie vozu odvážně ostré tvary, někteří spolujezdci mohli oči nechat na středovém panelu připomínajícím spíše moderní architektonický prvek v nějaké výstavní vile.

Pokud patříte mezi technofily, nenechá vás Lexus chladnými. Nabízí totiž poměrně bohatou výbavu, zejména pak testovaný model. Můžete mít třeba head-up displej zobrazující rychlost, otáčky nebo údaje z navigace. Pokud máte patřičný telefon, lze ho uvnitř loketní opěrky položit na destičku indukčního dobíjení. K ostatním typům je ovšem potřeba dokoupit speciální obal. Nový iPhone 6 jsme tak během testu museli dobíjet klasicky přes USB kabel.

 

Lexus má sérii kamer monitorující okolí vozu, což usnadňuje parkování. Po stisknutí tlačítka se dokonce rozehraje parádní 3D animace, kdy se vám na obrazovce roztočí auto včetně pozorovaného okolí. Efektní a snad i efektivnější je také ovládání multimédií. Zatímco v dřívějších modelech Lexusu se používá posuvný volič připomí­nající myš, NX má touchpad. Ačkoliv se to nezdá, procházení menu nebo zadávání adresy je s ním velmi snadné, protože má haptickou odezvu a ukazatel jednoduše přeskakuje mezi virtuálními tlačítky. Jde o mnohem příjemnější řešení, než jaké nabízí pomalu reagující dotykový systém Range Roveru.

Prostoru přiměřeně

Co se týče velikosti, jsou oba vozy snadno srovnatelné. Na předních místech jsem se ale cítil o něco lépe v Range Roveru. Je to dáno mou vyšší a rozložitější postavou. V Lexusu jsem měl otlačené koleno od středového panelu (i když místo, kde jsem se dotýkal, je měkčeno kůží). Navíc se v Evoque sedí přirozeněji, v Lexusu jsem měl trochu pocit, že sedím na autě. Myslím, že přes drsnější pojetí se tak bude Lexus líbit hlavně ženám, Evoque je spíše mužský.

Náklonnost k estrogenu naznačuje i zajímavost v podobě speciální krabičky, kterou najdete za ovladačem systému před loketní opěrkou. Ta bude zřejmě sloužit na šminky, má odnímatelné víčko a na jeho zadní straně zrcátko. Dámy se tak už nemusí zubit do skrytého zrcátka ve stínítku.

 

Vrátím-li se k sezení, pak je na zadních sedadlech v obou autech dostatek místa. Lexus dostal navíc sedačky přizvednuté vzhůru, což nad hlavou omezí lidi vyššího vzrůstu, ale vzadu častěji cestujícím dětem naopak udělá radost z pěkného výhledu. Oba vozy jsou vybavené elektrickými pátými dveřmi. NX má vyšší nakládací hranu a méně místa pod platem, což se projevuje i na stolitrové převaze Evoque. Malý Range je tedy určitě praktičtější, ale jen o fous.

Nějak moc motorů, ne?

akliže si zvolíte Lexus NX 300h s pohonem všech kol, dostanete auto se třemi motory. Vpředu leží benzinový čtyřválec s objemem 2,5 litru a výkonem 155 koní. Spojený je navíc s elektromotorem s výkonem 143 koní. Tato dvojice pohání pouze přední kola. Na zadní nápravě je pak umístěný další elektro­motor, který má jen 68 koní. Lexus tedy nepoužívá žádnou mezinápravovou spojku ani diferenciál, ale paralelní pohon. Celkem má systém výkon 197 koní.

Největší předností vozu je samozřejmě jeho tichý provoz. Když parkujete v podzemních garážích nebo popojíždíte po městě, stačí energie v bateriích na několik málo kilometrů provozu. Čistě na elektřinu lze reálně jezdit do rychlosti zhruba okolo 50 km/h. Auto energii získává rekuperací nebo z běžícího motoru. Ve městě tedy budete NX milovat, za městem už z něj ale možná tak nadšení nebudete. Zejména při akceleraci totiž hybridní převodovka e-CVT nechává jednotku vytočit do vysokých otáček, kvůli čemuž se ozývá souvislý hukot, což není právě příjemné.

 

Řidič si ještě může jízdní charakteristiku motoru upravovat pomocí otočného voliče, který nabízí režim Eco, Normal a Sport. Na ekologický auto reaguje vlažně, na sportovní možná až zbytečně vytáčí jednotku a tak nakonec na přepínání rezignujete a začnete jezdit na normální. Nemá ani smysl spouštět režim EV. Přišlápnete trochu víc plyn a motor znovu naskočí.

Nám se líbí klasika

Nejsilnější verzi 2,2 litru objemného naftového čtyřválce není u Range Roveru Evoque asi nutné představovat. Model s označením SD4 má k dispozici 190 koní, ale hlavně masivní porci točivého momentu 420 Nm. Motor patří ke klidnějším s kultivovaným projevem, ale při okamžitém přesednutí z NX vám prostě jakýkoliv diesel přijde hlučný. Z hlediska dynamiky Evoque nové NX snadno poráží. Přestože má Lexus výhodu elektromotorů a jejich okamžitého nástupu točivého momentu, síla nafty je bezprostřednější.

Papírově je Evoque na stovce jen o osm desetin sekundy rychleji, v reálu ale působí ještě svižněji. Blesková akcelerace usnadňuje předjíždění i manévrování po městě. Jeden z faceliftů navíc přinesl novou automatickou převodovku ZF s devíti stupni, takže díky ní ušetří při vyšších dálničních rychlostech. Nabízí i možnost řadit páčkami pod volantem. Běžná převodovka je oproti té hybridní mnohem příjemnější na ovládání a lépe si také rozumí se spalovacím motorem. V Range Roveru zkrátka nemáte vyčítavý pocit, že akcelerací motor nějak trápíte.

 

Vystává otázka: Jaké řešení je úspornější? Máme sáhnout po hybridu, nebo po dieselu? V případě Lexusu NX vás musím zklamat, žádné velké šetření se nekoná. Ve městě s ním můžete jezdit i za 7 litrů benzinu na 100 km, protože využívá elektřinu třeba k posouvání se kolonou. Mimo město už to není žádná sláva. Při běžném cestování, kdy jsem kombinoval dálnici (150 km/h na tempomatu) a okresky, byl výsledek děsivých 10 litrů na 100 km. Průměrně jsem tedy jezdil za 8,8 litru. To Evoque sice ve městě požaduje 9,9 litru, v kombinaci dálnice a okresek mu ale stačí rovných 7,0 litru. Klasický nafťák tak jasně vyhrál.

Je to jasné

A jak jsou na tom rivalové z jízdního hlediska? No, NX se bude zamlouvat spíš klidnějším povahám. Co si ale budeme namlouvat, adrenalin hledající jedinci asi do hybridu stejně nepůjdou. Podvozek je sice tužší, celkově je ale komfortní a nechá auto předvádět i větší náklony do zatáček. Přizvednutá pozice za volantem, ne právě citlivé řízení a prokletá hybridní převodovka vás jakýchkoliv choutek po divočení snadno zbaví.

To Evoque, zejména námi testovaný, jako by se chtěl vydat rovnou na závodní okruh. Ne, není to s ním nakonec tak horké, kvůli tužšímu podvozku a obrovským kolům je z něj ovšem pěkně tvrdý stroj. Stačí ale zvolit menší disky a vše se rázem změní ve vyvážené jízdní vlastnosti se slušnou tuhostí i komfortem. Náklony do zatáček jsou o něco menší, řízení se mi také víc zamlouvá. Ani Evoque nicméně není v závěru žádný závoďák a oběma autům se bude nejvíc líbit v městském provozu, pro který je také majitelé budou využívat zřejmě nejčastěji.

Nesmím ještě zapomenout, že Evoque má off-roadové geny své značky a nabízí i systém Terrain Response, jímž se dají nastavovat speciální jízdní režimy na asfalt, písek nebo třeba kamení. Samozřejmě nesmíte do terénu vyrážet s takto nablýskanými koly, ale to dá rozum.

A verdikt je také rozumový. Evoque, ač nemá tak bohatou technologickou výbavu, je mi bližší. Je vyváženější, lépe jezdí, a dokonce i s nižší spotřebou. Nicméně i tak si myslím, že NX je velmi dobré auto, které má šanci odlákat zákazníky třeba Audi Q5 nebo BMW X3. Takové, kteří touží po tom, mít nejnovější technologie první.

Lexus NX 300h

Motor | zážehový atmosférický čtyřválec + dva el. motory, 2494 ccm, 197 k (kombinovaně), 210 Nm (spalovací motor) a 270 + 139 Nm (el. motory)
Převodovka | e-CVT, hybridní pohon všech kol
Jízda | 0–100 km/h za 9,3 s, 180 km/h, kombinovaná spotřeba 5,1 l/100 km
Rozměry | 4630 x 1845 x 1645 mm, rozvor 2660 mm
POHOTOVOSTNÍ HMOTNOST | 1785 kg
Zavazadelník | 475 / 1600 l
ZÁKLADNÍ CENA | 1 079 000 Kč

Range Rover Evoque SD4

Motor | vznětový přeplňovaný čtyřválec, 2179 ccm, 190 k / 3500 ot.min-1, 420 Nm / 1750 ot.min-1
Převodovka | devítistupňová automatická, pohon všech kol – mezinápravová spojka
Jízda | 0–100 km/h za 8,5 s, 195 km/h, kombinovaná spotřeba 6,0 l/100 km
Rozměry | 4355 x 1965 x 1635 mm, rozvor 2660 mm
POHOTOVOSTNÍ HMOTNOST | 1595 kg
Zavazadelník | 575 / 1445 l
ZÁKLADNÍ CENA | 1 154 219 Kč