Infiniti FX30d a FX50S: Když se dva perou

0

[av_gallery ids=’2239,2238,2237,2236,2235,2234,2232,2231,2230,2229,2228,2227,2226,2225,2224,2223,2222,2221,2220,2219′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

I když v evropských vodách sportovně laděných SUV už notný čas kraluje BMW X6, Infiniti svůj souboj nevzdává. Nová tvář to jen potvrzuje: FX je ještě výraznější, ještě agresivnější a takřka nepřehlédnutelné. Rozhodně nezapře orientaci na americký trh, kde stále platí pravidlo „větší = lepší“. U Infiniti jej aplikovali hlavně na masku, která dostala tvary původem z konceptu Etherea.

V interiéru mnoho nového nenajdete. Sdílené partie s Nissanem jsou bohužel stále velmi okaté, ať už jde o tlačítka na volantu, ovládání palubního počítače na okraji přístrojové desky, nebo třeba hranaté spínače u levého kolene řidiče. Luxusní dojem tu dotvářejí hlavně velmi pohodlně polstrovaná křesla (však musejí „unést“ i nekonfekční Američany), prohnutí palubní desky do dvou rafinovaných oblouků nebo oválné analogové hodiny pod LCD obrazovkou na středové konzole.

Dalším typicky americkým odkazem je i nožní parkovací brzda. Zavazadelník je se základními 410 l skutečně skromný a jeho tuhý překládací kryt není vzorem praktičnosti. Ukázkový není ani výhled z auta, směrem šikmo vpřed i vzad jej omezují masivní sloupky. Při parkování naštěstí vypomůže kamerový systém AVM, který umí auto zobrazit ze všech čtyř stran i z ptačí perspektivy.

Jako buldok

Oba vozy sdílejí značnou část techniky, spoléhají se na sofistikovaný pohon všech kol ATTESA-ETS s aktivním dělením točivého momentu mezi levé a pravé zadní kolo, a také disponují sedmistupňovou automatickou převodovkou. Osmiválec k tomu ještě přidává nastavitelný sportovní režim tlumičů. A dává o sobě vědět i zvukem: po nastartování efektně zabublá do výfuků, zatímco diesel si svůj méně ušlechtilý projev raději nechá pro sebe. V nízkých otáčkách se ale role obrací, tam si pětilitr přede téměř neslyšně, naftový šestiválec je i přes aktivní utlumení charakteristicky dieselový (pro Infiniti jej dodává Renault, tím se ale samozřejmě japonská značka nechlubí).

Ve standardním komfortním nastavení jsou obě auta velmi pohodlná a mohou se doslova přetrhnout, aby své pasažéry ušetřila rozladění ze špatného stavu českých silnic. Řazení v režimu D je plynulé, ne však zcela rychlé. Po přesunutí páky do polohy DS je to ale jiná káva: osmiválec se nechá zcela přirozeně vytočit do nejvyšších obrátek – točivý moment dávkuje postupně a bez výrazné špičky, což je při možnostech vozu skoro až škoda. Diesel využívá především střední otáčky, kde nabízí pocitově podobně explozivní zátah, který ovšem poměrně rychle opadne.

V momentě, kdy narazíte na pěknou silnici s dobrým povrchem a rozumně „utaženými“ zatáčkami (dvě tuny jsou přece jen na vlásenky trochu moc), můžete z obou vozů ždímat maximum. Podvozek je naladěn velmi komunikativně, počáteční krátká nedotáčivost přechází rychle, ale čitelně v přetáčivost a hlavním limitem tu jsou pneumatiky. Přestože na famózní podvozek takového BMW X6M Infiniti nemá, rve se s fyzikálními silami jako buldok a do zatáček se zakusuje vysloveně s radostí. Sportovní režim tlumičů u osmiválcového FX mu dává jistý náskok, nicméně v přímém srovnání by dieselu zase o tolik neujel. Řízení je v obou případech o něco rozvláčnější než u zmiňovaného BMW a chybí mu přímější odezva.

Na lámání chleba…

… dochází až ve vysokých rychlostech. Ačkoliv je benzínové FX v akceleraci skutečným přeborníkem, má diesel ve středním pásmu dostatek točivého momentu na to, aby na dálnici potrápil kdejaký luxusní sedan či kupé. Rozdíl začnete vnímat až kolem 180 km/h, kdy už vznětový motor sahá do rezerv, zatímco benzínový V8 je stále při chuti. Stejně by se dala ohodnotit i spotřeba. Zatímco osmiválec v kombinaci horko těžko udržíte okolo 15 l, diesel si řekne o polovinu méně. Pokud využijete potenciál obou motorů, dostanete se s FX50S snadno k 22–25 l, zatímco 30d se spokojí jen s 13–14 l. O tom, který motor je tedy vhodnější pro ekojízdu (nádrž má v obou případech solidních 90 l), není třeba diskutovat.

Jakže to začínal náš test? Když se dva perou, třetí se směje. Diesel je sice úspornější, ale dnes vám ve velkých SUV leckdo nabídne i výkonnější třílitry se stejnou či nižší spotřebou. Zážehový šestiválec FX37 je za 1 515 000 Kč nejlevnější volbou, diesel stojí o 53 000 Kč více a osmiválec (třebaže v plné výbavě) vyjde na milióny dva. Pokud chcete sportovně laděné SUV s image zvýšeného kupé a bavorská produkce je vám cizí, ideálním motorem pro Infiniti FX by byl právě šestiválec 3,7 l. Má opravdu sportovní esprit, lépe gradující výkonovou křivku a zároveň není takový nenasyta jako jeho osmiválcový „bratříček“.

Infiniti FX50S
Základní cena | 1 984 190 Kč
Motor | zážehový osmiválec 5026 ccm,
287 kW / 6500 ot.min-1, 500 Nm / 4400 ot.min-1
Převodovka | sedmistupňová automatická,
pohon všech kol
Jízda | 0-100 km/h za 5,8 s, 250 km/h,
spotřeba v testu 15,3 l/100 km

Infiniti FX30d
Základní cena | 1 568 190 Kč
Motor | vznětový šestiválec 2993 ccm,
175 kW / 3750 ot.min-1, 550 Nm / 1750 ot.min-1
Převodovka | sedmistupňová automatická, pohon všech kol
Jízda | 0-100 km/h za 8,3 s, 212 km/h, spotřeba v testu 10,8 l/100 km