Koncernová remíza: VW Golf Variant vs. Seat Leon ST

0

[av_gallery ids=’4480,4481,4482,4483,4484,4485,4486,4487,4488,4489,4490,4491,4492,4493,4494,4495,4496,4497,4498,4499,4500,4501,4502,4503,4504,4505,4506′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Z těch modulárních platforem se jednou zblázníme. Máte jeden základ, který můžete různě ladit a upravovat a který vám v praxi postačí na výrobu řady modelů. Asi se pak nemůžeme divit tomu, že si jsou ve finále jednotlivá auta geneticky hodně podobná, byť se třeba na první pohled tváří, jako kdyby k sobě vůbec nepatřila. Podívejme se na takový Mercedes a na to, co všechno vyrostlo kolem platformy MFA (třídy A, B, CLA, GLA, CLA SB). A koncern Volkswagen je na tom úplně stejně, akorát tu je místo MFA MQB.

Ale to určitě nemusíme podrobněji rozebírat, protože srovnání Golfu Variant a Octavie Combi už máme dávno za sebou a každý určitě slyšel o tom, jak to s touto platformou je a co všechno kolem ní vyrostlo. Jako poslední z koncernové trojice dorazil s pohonem všech kol Seat Leon, takže jsme se rozhodli zopakovat srovnání s Golfem. Jenže: Bude vůbec co porovnávat, když si jsou obě auta technicky tak blízká?

A to je právě ta hlavní otázka. Záleží ještě stále na tom, do kterého krámu zamíříte, když jednotlivé značky horlivě ve jménu snížení nákladů sdílí jednou techniku? Uvidíme, jak to bude v případě testovaných soupeřů.

Design napovídá, design prodává

Mnohokrát se mi stalo, že mi někdo zavolal a žádal o doporučení, jaké auto si má koupit. Hluboce jsem se zamyslel, jako ostatně vždy v podobných případech, dal jsem doporučení a nakonec jsem v drtivé většině případů zjistil, že to bylo k ničemu, protože si daná osoba stejně koupila auto, které si vybrala. Proč? Protože se jí prostě líbilo. A přesně o tom to je. Design prodává a v dnešní době si myslím, že jeho role nabírá na důležitosti. Takže jestli se rozhodujete mezi Leonem a Golfem, design vám napoví. Věřte tomu, že tahle rada bude téměř určitě nakonec rozhodující.

A je to právě vzhled, který dělá mezi testovanými automobily největší rozdíl. Seat má být automobilkou zaměřenou na emoce a Leon ST podle toho také vypadá. Ten náš navíc dorazil ve sportovně střižené výbavě FR, s diodovými světlomety, osmnáctipalcovými disky a jasně červenou karoserií. Jestli vás tahle kombinace nechytne za srdce, pak máte srdce z kamene. Testovaný Leon vypadá opravdu, ale opravdu velmi dobře.

Golf je vedle něj nudný jak smogem zahalené sídlištní paneláky. Jenže dokud se obě auta nepostavila vedle sebe, vlastně se mi Golf líbil. Vínová metalíza, sedmnáctky, diodová denní světla, xenony (LED světla VW nenabízí). Seriózní, ale také zajímavý. Leon FR je ovšem atraktivnější, takže tuhle část vyhrál. A vyhrál ji stejně jasně, jako jasná je jeho červená barva karoserie.

 

Také interiér je o dojmech

Dejme tomu, že jste si sedli do Leonu a pak do Golfu, abyste následně dostali otázku, které auto je větší. Jaká bude odpověď? Samozřejmě, Golf je prostornější. Jaké je realita s metrem v ruce? Překvapující. Leon je menší jenom subjektivně, co se šířky i podélného prostoru týká, je na tom téměř přesně stejně. Jediným opravdu výrazným rozdílem je prostor pro hlavu zadních cestujících, který je ve španělském kombi menší, což je daň za efektně střiženou zadní část. Golf má střechu rovnou jak německý voják záda.

Ten pocit stísněnosti má na svědomí uspořádání sedadel a tvar palubní desky. Leon akcentuje řidiče. Sedí se níže a řidič je více obklopen veškerými ovladači. Golf je naproti tomu otevřenější a takový řekněme uvolněnější. Coby řidič se díky tomu dočkáte dojmu vzdušnějšího interiéru. Je jen na vás, čemu dáte přednost.
Stále nevíte, které auto vybrat? No, od zavazadelníku rozhřešení nečekejte.

Tabulkově je lepší Golf, který jen tak mimochodem zvládne porazit i Octavii, pokud se zaměříme na objem zavazadelníku s rezervou, ale Leon umí být variabilnější. Testovaný Golf totiž sice má jakoby dvojitou podlahu, ale vrchní dno je vlastně jediné, které v autě je. Vyndat ho nemůžete, můžete ho akorát odložit za sedadla nebo s ním přepůlit zavazadelník. Leon jde na věc jinak.

Má klasickou desku, která může být v horní nebo spodní poloze. Můžete ji také umístit do jakési šikmé polohy a tím přepůlit zavazadelník. Prý je toto řešení patentované, ale k čemu přesně je dobré, to si nejsem úplně jistý. Jisté je ovšem to, že tahle manipulativní podlaha je pro Leon standardem.

 

Jízda naruby

Ještě jednou si auta pěkně prohlédněte. Máme? Tak mi řekněte, které auto bude lépe jezdit. Sázíte na Seat? Ano, také jsem na něj sázel. Jenže některé věci nejsou takové, jakými se na první pohled zdají být. Fakticky jezdí lépe Golf. A to ať už se budeme na auta koukat jako zájemci o komfortní kombi, tak pokud budeme nahlížet na naše soupeře z pozice zákazníků, kteří chtějí i nějakou tu jízdní emoci a zábavu.

Jak je možné, že Auto Emoción nabízí méně emocí než ten nudný Golf? Volkswagen celý tento mejdan platí. Je někdy až zábavné, jak se dělí mezi tuhle koncernovou trojici některé detaily a je velmi zajímavé sledovat, jak si VW hlídá ty důležité výhody. Třeba ještě minulý rok na podzim při srovnávání Octavie s Golfem platilo, že Octavia neměla systém XDS a Golf ho měl ve standardu. Je to elektronický detail, který ale jízdu v zatáčkách umí hodně ovlivnit.

V našem případě je tou rozdělující drobností adaptivní podvozek DCC. Pravda, Leon ho v ceníku má, jenže nekoupíte si ho v kombinaci s pohonem všech kol. Proč to nejde, když to samé umí nabídnout Golf s tím stejným pohonem všech kol, na to se mě neptejte. Realita je tedy taková, že testovaný Golf vám umožní nastavit podvozek do režimů Comfort, Normal a Sport, zatímco Leon v rámci výběru jízdních režimů změní z těch opravdu podstatných věcí maximálně řízení. A navíc i zde by se dalo o rozdílech trochu polemizovat.

Golf ve sportovní režimu tak působí jako daleko emotivnější auto než stylový Leon FR, což je docela hezký paradox. Já jsem po přesednutí z Volkswagenu v té stejné zatáčce za volantem Seatu asi pětkrát kontroloval, jestli opravdu mám nastavený režim Sport, protože Leon najednou vypadl jako mnohem více houpavější, vypadl měkčí a v zatáčce byl daleko více nedotáčivý. Ostřejší jízda je zkrátka přesně naopak, než byste čekali.

O komfortu platí to samé. Seat Leon má své jediné nastavení podvozku řekněme kompromisní. Neurazí vás ani coby řidiče piráta, ani jako ležérního zájemce o klidné svezení. Golf je ale o malinkatý kousek lepší. Svůj podíl na tom budou mít v našem případě zaručeně také použité disky. Osmnáctky z Leonu už při jízdě přeci jen na nerovnostech cítíte.

 

Seat dynamičtější

Pod kapotou obou aut je ten stejný naftový čtyřválec disponující výkonem 150 koní a vrcholem točivého momentu 320 Nm. Seat je tabulkově o něco málo rychlejší, když pokoří stovku za 8,7 s, zatímco Golf zvládne stejnou disciplínu za 8,9 s. Volkswagen ale na druhou stranu nabízí maximálku 214 km/h, zatímco Leon je o tři kilometry pomalejší.

Tabulky ale nechme tabulkami, nás zajímá praxe. A v té, ať už to je s teorií jakkoliv, vám bude připadat jako dynamičtější auto Seat. Chvilku jsem hledal opravdový důvod a nakonec jsem dospěl k názoru, že za to může ve všech režimech o málo ostřejší reakce na plyn v Seatu. Faktickým důvodem ale nakonec bude zřejmě prostá nižší hmotnost.

A dává to smysl, protože se záhy objevila oblast, kde teoreticky Seat nějaká kila mohl ušetřit. A to je odhlučnění. V Leonu slyšíte více motor i podvozek. Zajisté, určitě by nebyl velký problém udělat zvukovou izolaci v Seatu stejnou, ale víte jak. Tady má být zkrátka lepší Golf, což se také děje.

Téma spotřeby raději přímo hodnotit nebudu. Jestli jsou mezi těmito automobily rozdíly, pak to jsou desetinky litru. Golf jsem si ale vyzvedl v době, kdy měl najeto slovy třináct kilometrů, takže jeho spotřeba by byla zavádějící. Obecně ale mohu napsat, že obě auta jezdí za šest až sedm litrů. Zde nějaké významné rozdíly nehledejte.

 

Pomůže cena?

Jak se to vezme. Golf Variant 2.0 TDI 4Motion koupíte pouze ve vrcholné výbavě Highline za 659 900 Kč. Leon ST lze pořídit i v nižší výbavě Style, která vyjde po osmitisícové slevě na 592 900 Kč. Testované FR stojí 617 900 Kč, takže rozdíl pro někoho určitě zajímavý. Jenže nám to nepomůže.

Když to shrnu, tak jsou na tom prostorově obě auta stejně, obě nabízí velmi podobnou dynamiku motoru, spotřebu, stejně schopný pohon všech kol… Detailnější zkoumání přihraje téměř všechny drobné body k Volkswagenu, a to především kvůli lepšímu podvozku. Jenže Seat je levnější, ale rozdíl opět není nijak dramatický. Co s tím?

Neděláme to často, ale v tomto případě nelze jinak, než vyhlásit koncernovou remízu. Čistě objektivně je o něco málo lepším autem Golf, ale Leon také není vůbec špatný. Sám za sebe mohu říci, že by mé rozhodování vypadalo asi takhle: Po dlouhém přemýšlení bych se rozhodl coby ryze pragmatický člověk pro Golf. Po cestě do dealerství bych potkal showroom Seat a tam uviděl červené FR s osmnáctkami, diodovými světlomety a sportovním nárazníkem. Řekl bych si, jak moc pěkné to auto je a už bych s ním přijel domů. Jediným opravdu významným rozdílem mezi Leonem a Golfem totiž je design. A ten má lepší Seat.

Seat Leon ST 2.0 TDI 4DRIVE FR

Motor – vznětový přeplňovaný čtyřválec, 150 k / 4000 ot.min-1, 320 Nm / 1750 – 3000 ot.min-1
Převodovka – šestistupňová manuální, pohon všech kol – mezinápravová spojka
Jízda – 0–100 km/h za 8,7 s, 211 km/h, kombinovaná spotřeba 4,8 l/100 km
Rozměry – 4543 × 1816 × 1436 mm, rozvor2631 mm
Pohotovostní hmotnost – 1380 kg
Objem zavazadelníku – 587 / 1470 l
Základní cena – 592 900 Kč

Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 4Motion

Motor – vznětový přeplňovaný čtyřválec, 150 k / 4000 ot.min-1, 320 Nm / 1750 – 3000 ot.min-1
Převodovka – šestistupňová manuální, pohon všech kol – mezinápravová spojka
Jízda – 0–100 km/h za 8,9 s, 214 km/h, kombinovaná spotřeba 4,8 l/100 km
Rozměry – 4657 × 1799 × 1481 mm, rozvor2635 mm
Pohotovostní hmotnost – 1528 kg
Objem zavazadelníku – 605 / 1620 l
Základní cena – 659 900 Kč