Mercedes-Benz E vs. Škoda Superb: Kufrová matematika

0

[av_gallery ids=’2269,2270,2271,2272,2273,2274,2275,2276,2277,2278,2279,2280,2281,2282,2283,2284,2285,2286,2287,2288,2289,2290,2291,2292,2293,2294,2295,2296,2297,2298,2299,2300,2301,2302,2303,2304,2305,2306,2307,2308,2309,2310′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Někdo možná rovnou zpočátku namítne, že porovnáváme neporovnatelné. Vždyť jsme vedle sebe postavili vozy, které v základním provedení dělí „propast“ přesahující 400 000 Kč. Navíc Mercedes-Benz třídy E je typickým zástupcem vyšší střední třídy, zatímco Škoda, ač má zajímavé ambice, spadá přece jen o stupeň níže. Ovšem Superb se dostavil ve špičkové výbavě Laurin&Klement, která možná některé pochybovače důrazně přesvědčí. Pochopitelně ovšem za náležitou cenu. Také v dalších ohledech jsme volili tak, aby si automobily vzájemně co nejvíce konkurovaly: Sáhli jsme po pohonu všech kol (u Mercedesu stálý 4Matic, u Superbu spojka Haldex) a nejsilnějších vznětových čtyřválcích, které automobilky nabízejí.

To u „domácího hráče“ znamená dobře známý 2.0 TDI CR 125 kW. Politika koncernu VW jej v případě pohonu 4×4 neumožňuje kombinovat s převodovkou DSG (pouze pro slabší 103 kW), Superb tedy nabídl šestistupňový manuál. Točivý moment 350 Nm se nijak zvlášť nevymyká třídnímu průměru. Mercedes jde na věc opačně, neboť jeho biturbo čtyřválec 250 CDI o objemu 2,14 l podává maximální výkon 150 kW, ovšem točivý moment 500 Nm patří k naprosté špičce. Co se převodovek týče, můžete vybírat mezi šestistupňovou manuální a sedmistupňovým automatem 7G-Tronic Plus. Pohon všech kol je ale dostupný pouze s automatem.

Hrany a obliny

Pokud jde o design, má více trumfů v rukávu celkem logicky Mercedes. Není divu, vždyť může těžit z mnohem delší tradice výroby, a umně tak kombinuje moderní ostré hrany s jemnými odkazy na starší modely téže řady. Zdvojená optika předních světlometů je pro třídu E už nějaký čas typická, na rozdíl od předchozí generace „masařky“ však u současného modelu vsadili designéři na zkosené geometrické tvary. Na první pohled je to trochu šok, avšak v kombinaci s nízkou přídí (kapotu při střetu s chodcem přizvednou pyrotechnické patrony) to Mercedesu sluší. Zvýšené prolisy kapoty, stoupající linka, která propojuje kliky dveří, a historizující křivka zadního blatníku dotvářejí celkový dojem konzervativního a časem prověřeného designu bez zásadních výstřelků. Zadní převis je samozřejmě předlouhý, u kombi to ani jinak nejde. Páté dveře mají menší odklon od kolmice než u Superbu. Sedmnáctipalcová kola Mercedesu proti kolům o palec větším u Superbu nijak opticky nezanikají, což je dalším důkazem umění designérů – vždyť právě kola dělají automobil.

Škodovka, která se prodává ve druhé generaci (od předválečného Superbu, jenž má se současným modelem společný jen název, odhlížíme), je rovněž představitelem konzervativní školy. Celkově zakulacenější dojem neruší žádné výrazné zlomy ani hrany, světlou výjimkou je prolis ve tvaru V, který opticky propojuje logo v masce s čelním sklem. Přední světlomety jsou více protažené do boků, i tak se však při čelním pohledu neubráníte představě, že je Superb proporčně vyřešen o něco hůře – působí vyšším a užším dojmem. Ačkoliv na výšku ztrácí na Mercedes 5 mm, do šířky jsou to už téměř 4 cm. Naopak zadní převis je zásluhou více zakřiveného okna pátých dveří méně markantní, a to má Superb při téměř shodné délce rozvor o 11 cm menší. Dlouhá léta cizelování designu se však musela zákonitě projevit, a třebaže se jedná o čistě subjektivní dojem, více bodů v této disciplíně získává borec s třícípou hvězdou ve znaku.

De Luxe

V interiéru se oba hráči snaží zabodovat především po stránce promyšlené ergonomie a maximální péče o cestující. V případě Mercedesu to znamená kombinaci světlého koženého čalounění, dřevěných obkladů a palubní desky obšívané kůží. Šikovným a pohledným detailem je protažení přístrojové kapličky až nad displej navigace. Joystick systému Comand je v ideální pozici pro pravou ruku položenou na loketní opěrce. Kombinované ovládání blinkrů, stěračů a světlometů na levé páčce pod volantem je u Mercedesu klasikou, ovšem někteří řidiči by s ním mohli mít problém. Obdobnou „historickou tradicí“ je i pedál parkovací brzdy odjišťovaný táhlem a tady bychom se skutečně přimlouvali za modernější tlačítkové provedení. U Mercedesu jsou vyhřívaná pouze přední sedadla, zato však vůz nabízí také jejich odvětrávání a výškově stavitelné krajní pásy i vzadu.

Superb na rozdíl od Mercedesu přijel s tmavým interiérem, který sice nepůsobí tolik vzdušně, zároveň je ale praktičtější z hlediska údržby. Škoda dodává vyhřívání sedadel vpředu i vzadu, naproti tomu displej navigace je umístěn níže, a více tak odvádí pozornost. Obrazovka je však v moderním stylu dotyková. Ovládání palubního počítače a audiosystému rolovacími válečky je méně precizní než tlačítka na volantu Mercedesu a chromovaný „úsměv“ se k němu vážně příliš nehodí. Kožené čalounění je perforované, ventilaci postrádá. Škoda používá populární startování tlačítkem, u Mercedesu stále otáčíte plastovým klíčkem. Sečteno podtrženo, plusů i minusů najdeme u obou soupeřů zhruba stejně, a tak toto kolo končí nerozhodně.

Zajímavé míry

Pojďme ale k tématu nakousnutému v samém úvodu článku: máme tu dvě velká kombi (Superb měří na délku 4,84 m a Mercedes 4,9 m). Který z nich nabízí pasažérům a cestujícím více? Jak už bylo řečeno, v případě Škodovky se budete muset lehce uskromnit, co se šířky týče. Sedadla jsou blíže u sebe a vnitřní nohy utiskuje středový tunel více, než je zdrávo. Řidič bude navíc žehrat na poněkud horší výhled šikmo vpřed a vzad. To u Mercedesu se můžete do šířky „rozvalit“ o poznání více a v úrovni loktů není tak stísněný. Výhled z místa řidiče je excelentní. Škodovka ale vrací úder po přesunu na zadní sedadla: tady jsou opravdu poměry jako v limuzíně a dát si nohu přes nohu není problém. Ne že byste u Mercedesu dřeli koleny o sedadlo před sebou, ale zkrátka a dobře, pokud si autor coby 185 cm vysoká osoba seřídí řidičovo sedadlo podle svých představ, v Superbu má „za sebou“ před koleny ještě na víc než dvě pěsti místa. V Mercedesu jen na jednu. Superb má i o něco výše položené zadní sedáky, a nabízí tedy příjemnější pozici pro cestující, místem nad hlavou nestrádáte ani v jednom z vozů.

Při otevření pátých dveří (mimochodem v obou případech elektricky ovládaných) se očím naskýtá pohled na dvě jeskyně. Zároveň je však jasné, kam se poděly cenné centimetry, které Mercedes ztratil na zadních sedadlech. Zatímco Superb nabízí v základu 633 l a schod u prahu dveří a druhý při sklopení sedáků a opěradel, u Mercedesu máte k dispozici základních 695 l, hranu kufru zarovnanou s podlážkou, samočinně zvedanou roletku a opěradla sklopná do vzorné roviny jediným pohybem. Při maximálním zaplnění docílíte u Škodovky 1865 l, u Mercedesu 1950 l. Pod podlážkou kombi E se navíc nachází skládací přepravka, Superb zase disponuje posuvnými dělicími příčkami a oky. Ani více úchytných háčků však „panu domácímu“ nestačí na to, aby se v této kategorii dotáhl na praktičtěji řešený Mercedes, který i přes deficit na zadních sedadlech celkové bodování přetáhl na svou stranu.

Silák versus spořil

Parametry motorů máme už pěkně shrnuté, o jízdě samotné to ještě ale nemusí mnoho vypovídat. Nakonec přestože má Mercedes na své straně 34 k a 150 Nm navíc, v akceleraci na stovku trumfne Škodovku jen o 0,8 s a maximální rychlost 230 km/h je oproti 220 km/h Superbu také spíše zanedbatelným faktorem. Podstatnější je, že „mercedesí“ biturbo je znatelně lépe odhlučněné a po zahřátí je jeho čtyřválcový projev skvěle potlačen. Škodovácké TDI má obdobnou nevýhodu jaké u jiných modelů značky – kultivovaností se i se vstřikováním Common Rail dotáhlo jen na průměr své třídy.

Rozdíl v počtu newtonmetrů poznáte při každém rozjezdu a především při pružném zrychlení z rychlostí okolo dálničního limitu. Zatímco Škodě dochází okolo 160 km/h pomalu dech, Mercedes táhne jako býk poctivě až do dvoustovky. Komfort i rychlost řazení v režimu Eco jsou naprosto dostatečné, přepnutí na režim Sport znamená především větší ochotu motoru zůstávat ve vyšších otáčkách – ostatně ani pásmo okolo 4500 ot./min není nevyužitelné. Superb kontruje precizně vymezenými drahami převodovky i jemným chodem pedálů, nicméně s pomalejší odezvou svého

jednoho turba oproti paralelně pracující dvojici u Mercedesu (o vyšším zdvihovém objemu nemluvě) nic nenadělá. Inu, fyzika je fyzika.
Jakmile se zaměříme na hodnocení spotřeby, má Škoda prostor získat body na svou stranu. Mercedes totiž ztrácí konstantním dělením newtonmetrů mezi obě nápravy (u Superbu sice zadní náprava dostává příděl také konstantně, ale většinou jen v řádu procent) a také hmotností, která je u Mercedesu o nemalých 270 kg vyšší. V klidném dálničním tempu bez zbytečné akcelerace a při průměrné rychlosti okolo 100 km/h si „éčko“ řeklo o 6,4 l, při využití schopností vozu ve větší míře překračuje spotřeba 8 l. Ve městě kolísá mezi 8–9 l. Superb je v tomto střídmější, dálniční „stovka“ mu odčerpává okolo 5,4 l a při 130 km/h se toto číslo zvedá k 6,9 l. Město znamená obvyklý odběr do 8 l. Na 60l palivovou nádrž Škody odpovídá Mercedes objemem 59 l, lze si však připlatit za větší, 80l nádrž. V kostce řečeno, Mercedes si za lepší služby motoru a komfort automatického řazení řekne o větší příděl nafty, tedy opět nerozhodně.

Pohodlí – a za kolik?

Od velkých kombi nikdo nečeká sportovní projev, přesto jsme s nimi absolvovali několik zatáčkovitých pasáží. Mercedes se chová neutrálněji mimo jiné i díky podélně uloženému motoru, zatímco Superb dává najevo větší nedotáčivost. Zato je přece jen méně houpavý a jeho „zakleknutí“ v ostré zatáčce je lehce čitelnější. Nicméně prubířským kamenem se nakonec ukázala dálnice, přesněji řečeno spojnice české a moravské metropole. Na tamních „schodech“ se Mercedes projevil jako komfortnější, ovšem na úkor ovladatelnosti. Delší rozvor a vláčnější posilovač řízení mu lehce ubírají na řidičské jistotě, kterou se honosí Superb. Brzdy Škody působily při opakovaném brzdění o chloupek méně účinně, ale skutečné hodnoty by ukázalo jedině přesné měření brzdných drah. V prostředí, pro něž jsou tyto vozy určeny, tedy dlouhé dálniční trasy, se jako vhodnější jeví spíše Mercedes.

Dobrá tedy, je čas vyhlásit vítěze. Jednoduchým sečtením by se zdálo, že „éčko“ Škodu porazilo v poměru 5:2. Nezapomněli jsme však ještě na něco? Ach ano, mrzké peníze přece. Superb se ve skutečně bohaté výbavě Laurin&Klement kvůli několika příplatkům vzdálil od úvodní částky lehce přesahující milion ještě o skoro 100 000 směrem vzhůru, kam se ale hrabe na Mercedes! Prémiová značka rovná se prémiové sazby a kombi 250 CDI 4Matic, které s velmi slušnou výbavou začíná na 1,3 milionu (to by ještě se Superbem porovnatelné bylo), se nakonec zásluhou výbavy Elegance, interiérových dekorů Exclusive, střešního okna a bezpečnostních asistentů posunulo na bezmála 1,7 milionu. Skutečně mu bude vítězství ve třech kategoriích stačit na to, aby odůvodnil více než padesátiprocentní rozdíl v ceně?

Já tvrdím, že ano. Tím klíčovým důvodem je, že Mercedes je vůz stavěný tak, aby obsáhl vše od základního modelu až po vrcholné verze AMG při zachování stejné image. A to je jediný prvek, který vám žádná jiná automobilka formou příplatkového balíčku nabídnout nedokáže. Superb bojoval statečně, několikrát se na svého protihráče těsně dotáhl a v některých ohledech dokonce umí nabídnout více – nakonec se ale před Mercedesem musel sklonit. Je dobrý, určitě velmi dobrý. E kombi je ale lepší, přesně o 596 200 Kč a tři body.

Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic Kombi vs. Škoda Superb 2.0 TDI 4×4 125 kW Combi Laurin&Klement

Mercedes-Benz E Škoda Superb
objem (ccm) 2146 1967
výkon (kW) 150 při 4200 ot/min 120 při 4200 ot/min
točivý moment (Nm) 500 při 1600-1800 ot/min 350 při 1750-2200 ot/min
4×4 4Matic Haldex
převodovka 7st automatická 6st manuální
d x v x š (mm) 4895 x 1854 x 1515 4838 x 1817 x 1510
kufr (l) 695/1950 633/1865
zrychlení (s) 8,1 8,9
max. rychlost (km/h) 230 220
spotřeba (l/100 km) 6,0 5,8
základní cena 1 311 600 Kč 1 004 900 Kč