Otázka stylu: RAM 1500 Laramie vs. VW Amarok Dark Label

0

[av_gallery ids=’4510,4511,4512,4513,4514,4515,4516,4517,4518,4519,4520,4521,4522,4523,4524,4525,4526,4527,4528,4529,4530,4531,4532,4533,4534,4535,4536,4537,4538,4539,4540,4541,4542,4543,4544,4545,4546,4547,4548,4549,4550,4551,4552,4553,4554,4555,4556,4557,4558′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Shoda náhod tomu chtěla, že jen co jsem se vrátil z testování BMW X6 M v Texasu, dostal jsem do ruky klíčky od dvou pick-upů. Přiznám se, že bych se na RAM 1500 Laramie a Volkswagen Amarok Dark Label díval trochu jinak, kdybych právě nepřijel ze země, kde je jejich konkurenční Ford F-150 vůbec nejprodávanějším vozem. Je to tak. Už mnoho let za sebou překonává v podstatě pracovní vůz všechny sedany, hatchbacky a SUV. Hodně je to poznat hlavně v Texasu, kde je plno rančů. Snad každé druhé auto na silnici je tu nějaký pick-up. A pak že jen Čechům jde o praktičnost jejich vozu!

RAM se se svou délkou přesahujících 5,8 metru a šířkou přes dva metry zdá být na českých silnicích gigantický, jenž model 1500 je v USA tím nejmenším, který si můžete vybrat. Na větší verze byste už u nás potřebovali řidičák na náklaďák, a tak se sem vozí ještě v menším než malém množství. Soupeřící Volkswagen Amarok je z hlediska segmentu pick-upů v Evropě špičkou. Pokud ho uvidíte samotný, bude se vám zdát také velký. Má na to i slušnou délku 5,25 metru. Postavte ho vedle RAMu a najednou zjistíte, jak jste se mýlili. Zdá se, že začíná souboj Davida s Goliášem.

 

Všechna pozornost samozřejmě padá na RAM, protože je v Česku považován za exota, zatímco Amaroku se loni prodalo přes 100 kusů. Občas na něj tedy narazíte. Další výhodou se zdá být obrovské množství chromu, kterým Američan disponuje. Najdete ho na gigantické negativně zkosené přídi, nárazníku, zpětných zrcátkách, kolech i nástupním prahu. Auto se zkrátka leskne jako obrovský dárek zabalený do alobalu. Vše ještě umocňuje bílý lak.

Evropskou stylovou barvou je zřejmě černá. Alespoň se to zdá z provedení Dark Label, které podle názvu dodává Amaroku spoustu černých doplňků. Kromě barvy karoserie jsou to ještě černá kola, černý rám nad ložnou plochou nebo její kryt. Ten je velmi praktickým doplňkem, protože na rozdíl od RAMu tak dokáže schovat náklad před nenechavci nebo nepřízní počasí. Problém byl ale v tom, že u testovaného kusu se rozbil zámek. A tak jsme se pod něj za celý týden nepodívali.

Palácové provedení

Česká společnost Denker na náš trh dodává RAMy zejména ve vyšší výbavové verzi Laramie a v provedení CrewCab, tedy s kabinou se dvěma páry dveří a místem pro pět cestujících. Byl jsem trochu zaražený z toho, že ve druhé řadě není při dvoumetrové šířce vozu prostřední plnohodnotné sedadlo. Největší šok ovšem Evropan zažije, když poprvé usedne za volant. Obrovské sedačky vpředu ho hýčkají a mezi ním a spolujezdcem je středový tunel s opěrkou, který se svou velikostí blíží jídelnímu stolu v běžném panelákovém bytě. Rozvalit se můžete k maximální spokojenosti jako paša ve svém paláci.

 

Amarok je z tohoto hlediska skromnější. Ale jen v porovnání s RAMem. Ve skutečnosti je i zde místa dostatek, minimálně na úrovni běžného SUV. Sedadla jsou samozřejmě menší, to proto, že nejsou dimenzována na morbidně obézní řidiče tak jako v případě amerického pick-upu. Kůže tu není, ale i kombinované čalounění s koženkou není vůbec zlé a vypadá dobře. Jedno upozornění: z obou vozů je potřeba vystupovat tak, že nejprve nohy položíte na stupačku. Pokud byste se snažili dosáhnout rovnou země, zaručeně si umažete kalhoty.

Z Amaroku je přece jen cítit, že jde primárně o pracovní stroj. Palubní deska působí chudě a najdete zde jen to nejnutnější. Velká tlačítka jsou dimenzovaná tak, aby se dobře mačkala snad i v pracovních rukavicích. Ostatní díly znám dobře z jiných Volkswagenů. Upřímně jsem ale nic víc nečekal a k vozu se mi takové zpracování hodí.

To RAM je naprosto něco jiného. Odmyslím-li si těch pár čtverečních centimetrů odporného plastu napodobujícího dřevo (v Americe se tento styl asi zřejmě ještě nosí), je hájemství řidičovo naprostým luxusem. Všude najdete obrovské množství odkládacích prostor. Středovému panelu vévodí velká obrazovka s dotykovým displejem známá z Jeepu, ale i Fiatu a Maserati. Navigace je sice pomalejší a s hrubší grafikou, ale na rozdíl od Amaroku alespoň nějaká vůbec je. Mezi přístroji trůní další displej palubního počítače. Hlavní ale je, že se sedí proklatě vysoko. Na okolní vozy včetně Amaroku se díváte jako z rozhledny na Ještědu. Ještě k tomu před sebou pozorujete tu obrovskou příď. Dostavuje se pocit nadvlády nad ostatními. Jak opojné…

Při porovnání rozměrů byste čekali, že RAM bohatě překoná svou ložnou polochou německého soupeře. Ano, je větší, ale ne o tolik, než se na první pohled zdá. Američan má prostor 1650 x 1540 mm, zatímco Němec 1620 x 1555 mm. Oba vozy jsou tak praktické a pohodlně poslouží k přestěhování menšího bytu na pár otoček. Nemluvě o tom, že za ně můžete zapřáhnout pořádné přívěsy s čímkoliv.

 

Evropa v hlavní roli

Určitě čekáte, že RAM v souboji vytasí nějaký ten pořádný benzinový osmiválec, který je tak žíznivý, že za ním permanentně musí jezdit cisterna s palivem. Kdepak, doba je jiná a značka RAM ­(dříve Dodge RAM) patří do portfolia Fiatu. To znamená, že ho pohání naftový šestiválec od italské společnosti VM Motori. Chod jednotky o výkonu 240 koní a záběru 569 Nm koriguje osmistupňová automatická převodovka ZF. Jak evropské!

Amarok samozřejmě nedá dopustit na koncernové TDI, v tomto případě dvojitě přeplňované. Má výkon 180 koní a 420 Nm. Pojí se s manuálním šestikvaltem (automat se dá dokoupit). Turbodiesel není tak dobře odhlučněný jako v RAMu, oproti šesti válcům má i nevýhodu hrubšího chodu. Ma­nuální řazení se mi ale u Volkswagenu zamlouvá víc, než kdyby byl ovládaný automatem. Líbí se mi, jak je každé přehození rychlosti slyšet ­mechanickým klapnutím, jako bych byl v Land Roveru Defender. K terénním vozům to tak nějak patří. V RAMu jste mnohem více izolovaní.

Při srovnání obou aut má samozřejmě Amarok výkonnostní deficit, váhově ovšem RAM připomíná typického návštěvníka amerického fast foodu. Prázdný vykazuje hmotnost 2,7 tuny! Přes silný zátah tedy Volkswagenu neujíždí tolik, jak bych na první pohled čekal. Škoda, že je manuál Amaroku nastaven spíše na delší převody, takže i s dvojitým přeplňováním působí dost loudavě. Příjemným zjištěním je, že RAM není až zas tak žíznivý. Na svou váhu spořádá relativně solidní množství paliva – naměřil jsem mu 11,5 litru. Němec ale umí jezdit pod 9,5 litru s přehledem.

 

Na asfalt i do terénu

Přestože jsou oba vozy dobře vybaveny na cestování terénem, budou největší množství kilometrů polykat s koly jedoucími po asfaltu. RAM byl vybaven vzduchovým podvozkem umožňujícím nejen vybrat několik výšek (až 30 mm zvýšení) včetně praktické nákladové, ale zároveň dodával cestujícím komfort hodný pasažérů business class. Konstruktérům se podařilo rám i tuhou nápravu dobře zamaskovat. Zároveň si řidič z řízení uvědomuje, jak obrovský kus auta má v ruce. Do zatáček je potřeba točit volantem podobně jako kormidlem na parníku a je nutné počítat i s podobně dlouhou reakční dobou. Jakmile s vozem zabrousíte na úzké české okresky, zpotíte se u každého setkání s ­protijedoucí dodávkou, autobusem, ale někdy i obyčejným SUV.

Zkrátka RAMu jsou zdejší cesty docela malé. Oba vozy se samozřejmě do zatáček silně naklání, ale to je přirozená vlastnost aut této kategorie. S Amarokem je potřeba si také občas dát pozor, ale není to tak strašné. Odtažité řízení najdete i zde.  Chybí samozřejmě vzduchový podvozek. Nevadí, i tak jezdí tento pick-up dobře a poskakování zadní tuhé nápravy se často nekoná.

V základním režimu je poháněná zadní náprava a až v terénu přiřadíte přední kola pomocí ­tlačítek vedle řadicí páky. Podobně je na tom i RAM, u kterého můžete nechat zapnutý režim 4WD Auto nebo si vybrat poháněnou jen zadní nápravu v módu 2WD. Pokud přijde řeč na těžký terén, musí přijít na řadu uzávěra. RAM má možnost 4WD Lock, Amarok má k dispozici navíc uzávěru na zadní nápravě.

Obě auta byla také do naprostého extrému vybavena redukční převodovkou. Otázkou je, jak často se s nimi do takových podmínek dostanete. Kvůli velkému rozvoru a masivním prahům by mohl být výlet přes ostřejší překážky hlavně v případě amerického modelu hazardem. Dobré je ale vědět, že s těmito vozy rozhodně nikde trčet nezůstanete.

RAM i Amarok jsou pick-upy praktické na tvrdou práci a nepraktické na každodenní život. Měli byste je mít rádi ve chvíli, kdy vám budou sloužit na tahání přívěsů a převoz velmi špinavého nákladu, po kterém stačí jen ložný prostor opláchnout vapkou a může se pracovat dál. Já vás ale trochu podezírám z toho, že nad nimi začínáte uvažovat proto, abyste se s nimi mohli pochlubit v běžném provozu, klidně v centru města. Má to svou logiku, ostatní před řidiči z vás budou mít respekt. Tuhle roli plní oba stylové pick-upy velmi dobře. Záleží už jen na vás, jestli preferujete americké nebo evropské rozměry.

RAM 1500 Laramie

Motor | vznětový přeplňovaný šestiválec, 2988 ccm, 240 k / 3600 ot.min-1, 569 Nm / 2000 ot.min -1

Převodovka | osmistupňová automatická, pohon všech kol – přiřaditelný pohon přední nápravy

Jízda | 0–100 km/h (neudává se), 170 km/h, kombinovaná spotřeba 11 l/100 km

Rozměry | 5815 × 2015 × 1920 mm, rozvor 3570 mm

Pohotovostní hmotnost | 2724 kg

Ložná plocha | 1650 x 1540 mm

Základní cena | 1 630 000 Kč

Volkswagen Amarok Dark Label

Motor | vznětový dvakrát přeplňovaný čtyřválec, 1968 ccm, 180 k / 4000 ot.min-1, 420 Nm / 1750 ot.min-1

Převodovka | šestistupňová manuální, pohon všech kol – přiřaditelný pohon přední nápravy

Jízda | 0–100 km/h 10,6, 183 km/h, kombinovaná spotřeba 7,5 l/100 km

Rozměry | 5254 × 1954 × 1834 mm, rozvor 3095 mm

Pohotovostní hmotnost | 1996 kg

Ložná plocha | 1620 x 1555 mm

Základní cena | 1 074 907 Kč