Srovnávací test: Mercedes-Benz GL vs. Range Rover

0

[av_gallery ids=’2313,2314,2315,2316,2317,2318,2319,2320,2321,2322,2323,2324,2325,2326,2327,2328,2329,2330,2331,2332,2333,2334,2335,2336,2337,2338,2339,2340,2341,2343,2344,2345,2346,2347,2348,2349,2350,2351,2352,2353,2354,2355,2356,2357,2358,2359,2360,2361,2362,2363,2364,2365,2366,2367,2368,2369,2370,2371,2372,2373,2374,2375,2376,2377,2378,2379,2380,2381,2382,2383,2384′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Zatímco Range Rover za více než čtyřicet let přišel teprve se čtvrtou generací, relativní nováček Mercedes-Benz GL (od roku 2006) přijíždí ve druhém vydání. Obě královská SUV se ale společně vydávají stejnou cestou, alespoň co se designu týče. Své mohutné krabicoidní tvary se totiž snaží odlehčit oblými liniemi. A nutno podotknout, že se jim to daří dobře. Tak, že neztrácí nic na své převaze a vypadají, že se chystají dát si ostatní malá auta k večeři.

Range Rover, ač vypadá opravdu mohutně, se překvapivě vejde se svou délkou pod pět metrů. GL se nebojí a s 12 centimetry přes vyráží do teritoria top manažerských sedanů. Eleganci mu dodává mohutná maska chladiče s hvězdou uprostřed a jen dvěma chromovými žebry. Ostatně tento materiál hraje na karosérii významnou roli, jsou jím zdobené i prahy nebo ochrana předního a zadního nárazníku. Oproti předešlé generaci poznáte GL hlavně díky oblé zádi a výrazným brzdovým LED světlům.

Bylo by podivné, kdyby v britském Solihullu nezareagovali na úspěch s jakým se setkal kompaktní Range Rover Evoque. Nejprodávanější model značky tak vtiskl rysy do tváře vlajkovému kolosu, který se ale zároveň nemohl zbavit svých přísně členitých proporcí. A zatímco Mercedes svoje LED pro denní svícení jen tak klene vrchem předních světel, Rangie na ostatní mrká sofistikovanými obroučkami a ovály, jak se na britského šlechtice sluší. Zadní brzdovky jsou stylizované na výšku a složené z úzkých čtverečků. Ochrana proti nepřízni terénu tu na oko chybí.

Sedm nebo čtyři?

Nezabíhejme ale do přílišných detailů a raději se pojďme podívat, co tito luxusní rivalové nabízí ve svých útrobách. Vzhledem ke zvoleným výbavám se právě zde jejich cesty rozdělují a roztrhávají titulek tohoto článku vedví. Mercedes totiž myslí hlavně na rodinu, pro Range Rover je důležitý business.

Právě u stuttgartského souputníka by totiž bylo hříchem nevyužít pořádné délky a neuspořádat interiér ve třech řadách komfortních sedadel. Přední křesla nabízí královské posezení, širokou nastavitelnost a skrz perforovanou voňavou kůži i vyhřívání a chlazení. Než na to zapomenu, parádním detailem jsou i vyhřívané a chlazené držáky na nápoje, což je známkou toho, že GL vzniklo a stále se vyrábí ve Spojených státech, kde jsou Dr. Pepper a slečna Starbucks neodmyslitelnými společníky na každou cestu.

Druhá řada sedadel je řešena dvěma plnohodnotnými křesly s polohovatelnými opěradly a jedním menším, které je lépe využitelné jako loketní opěrka vybavená dalšími držáky na kelímky. Kouzelné je, že do třetí řady sedadel nemusí zamířit jen děti. I já, se svými 189 cm, bych zde dokázal klidně dvě hodiny vydržet. Místa na mé nohy tu je dost. Pokud není třetí řada sedadel potřeba, lze ji stiskem tlačítka v kufru sklopit a vznikne prostor pro 680 l nákladu. Sklopení i druhé řady znamená rovnou ložnou plochu a až 2300 l. Navíc, třetí řada sedadel se dá pomocí tlačítka i opět zvednout. Namáhat se přece nebudeme.

U Range Roveru byl směr jasně daný od chvíle, kdy někdo při jeho specifikaci zaškrtl balíček se dvěma samostatnými sedadly ve druhé řadě za 98 252 Kč. V této verzi se tak dovnitř vejdou pouze čtyři cestující. Je tu ale pro ně připraven naprostý komfort a nezáleží přitom na tom, kde právě sedí. Všechna čtyři místa jsou totiž vyhřívaná, chlazená a mají masážní funkci. Všichni, snad kromě řidiče, se také mohou dívat za jízdy na televizi nebo DVD. Pro zadní zábavní systém je dokonce připraven speciální dálkový ovladač, který se dobíjí ve středové opěrce oddělující sedadla. Každý si samozřejmě může nastavit i svou teplotu. V tomto voze tedy budou cesty na jednání utíkat nejrychleji a také v naprostém pohodlí nádherně dozdobeném špičkovou kůží a bohatým dřevěným dekorem.

Co je skvělé pro pracovní výjezdy ale z rodinného pohledu jednoznačně pohoří. Zejména ve chvíli, kdy zjistíte, že kvůli luxusním sedačkám ve druhé řadě je v kufru pevná přepážka a tudíž je nelze sklopit. Při objednávce příplatkového interiéru na to konfigurátor varovně upozorňuje, takže na to samozřejmě přijdete dřív než já na parkovišti Bauhausu s čerstvě koupenou benzinovou sekačkou. Naštěstí je kufr Range Roveru tak obrovský (909 l), že se do něj velká krabice vešla akorát a zbylo ještě místo na olej a pracovní rukavice. Půlené páté dveře jsou navíc praktické, takže jsem po nich hladce třicetikilovou bednu dovnitř zasunul. Navíc jdou pak i elektricky zavřít.

Šest nebo osm?

Do testu jsem chtěl pro oba soupeře ten nejlepší naftový motor, který je v nabídce. Jenže u GL zůstala jediná dieselová jednotka. Osmiválec, jenž byl králem v minulé generaci, je fuč. Spokojit se proto musím se šestiválcem. Ten ale rozhodně nepatří mezi nejslabší. Je schopen vyvinout sílu 258 k a maximum točivého momentu 620 Nm. To znamená, že GL se nebojí táhnout 3,5tunový přívěs a uveze 795 kg živé váhy posádky a nákladu. Slovo BlueTEC v názvu znamená, že kromě nafty konzumuje i syntetickou močovinu v podobě aditiva AdBlue a tím pádem je připraven splnit emisní normu Euro 6. Během testu jsem i díky tomu jezdil za rovných 10 l nafty na 100 km, což je dobrý výsledek na 2,5 tuny těžké auto. Šestiválec bohatě stačí na svižnou jízdu a protože je navíc doplněný povedenou automatickou převodovkou 7G tronic, je cestování s ním velmi příjemné a komfortní. K tomu všemu je perfektně odhlučněn, takže o něm nevíte.

To Range Rover se prestiže osmiválcového motoru nechce vzdát a proto bylo nutné do testu přizvat jeho verzi označenou jako SDV8. Ta oplývá mohutným výkonem 340 k a maximem točivého momentu rovných 700 Nm. Pojí se s osmistupňovým automatem ZF, který rozhodně také na rychlosti neztrácí. Každé sešlápnutí plynu je doprovázeno typickým bubláním motoru, který rozhodně s gigantickým SUV nemá nejmenší potíže. Stovku je schopen pokořit za 6,9 s, což je o sekundu dříve než v případě GL. Konzumací se přitom zvládá také 10 litrům přiblížit, ovšem mnohem častěji bude palubní počítač hlásit okolo 12 l na 100 km.

Range Rover navíc v nové generaci nasadil lehké hliníkové šasi. A i když je osmiválcová verze o dva metráky těžší než šestiválcový Rangie, stále shodila významných 300 kg oproti minulé generaci. Váží tak 2360 kg, GL na váhách ukáže minimálně 2455 kg. Přesto je stuttgartský macek v disciplíně „chování se na asfaltu“ o kousek dál. Oba stroje nabízí posádce maximální možný komfort v podobě měkké cesty na obláčku vzduchového podvozku, jakmile ale dojde na zatáčky, Range Rover nedokáže tak dobře bojovat s fyzikou jako Mercedes. Jízdně je sice výrazně lepší než býval, když však potká ostrou zatáčku smíchanou v příliš vysoké rychlostí, zaklekne na vnější přední kolo a nepříjemně pohodí zádí. S Mercedesem jsem projel tu samou zatáčku stejným tempem. Poradil si a oblouk vykroužil, ani by ztratil rozvahu. Bylo to i díky aktivním stabilizátorům, které se dají pořídit na přání.

60 nebo 90?

Ostatně, seznam příplatkové výbavy si u GL projděte pečlivě. Aby se totiž alespoň přiblížil terénním schopnostem Range Roveru, je nutné v jeho případě zaškrtnout položku ON&OFFROAD za 58 000 Kč. Ta přidává k pohonu všech kol 4Matic ještě redukční převodovku a uzávěru diferenciálu. Na displeji multimédií se pak mohou zobrazovat úhly náklonu karosérie. Díky nastavitelné světlé výšce až do 30 cm zvládne GL přebrodit řeku hlubokou 60 cm.

Tomu se ale Range Rover může jen smát, protože je schopen vrhnout se až do vody s hladinou 90 cm vysoko nad dnem, i když je jeho světlá výška o 4,5 mm nižší. Je to díky vysoko umístěnému sání. Redukce i uzávěra jsou u Range samozřejmostí. Navíc skvělý systém Terrain Response 2 dokáže sám rozpoznat, na jakém povrchu se auto nachází a podle toho volí nastavení. Dokonce upravuje uzávěru a vybírá ze tří stupňů jejího prokluzování, což samozřejmě nezapomíná ukázat na displeji. Range Rover vždy byl a stále je králem terénu.

Buďme ale k sobě upřímní, dostávat se do takových extrémů se nikdy nikdo příliš často a dobrovolně nebude. Jde spíš jen o to vědět, že obě SUV nás bez zaváhání vytáhnou z běžných problémů. Ono vyrazit do těžkého terénu s takto drahými stroji chce navíc pevné nervy. Mercedes-Benz GL vyjde s testovaným motorem minimálně na 1 801 690 Kč.

Range Rover stojí o celý milion víc – 2 837 208 i proto, že je ho nutné pořídit ve střední výbavě Vogue. Ale i v případě srovnatelného šestiválce a základní výbavy HSE by byl výrazně dražší. Model TDV6 totiž stojí 2 355 749 Kč. Ačkoliv tedy považuji Range Rover za jedno z nejlepších aut světa, musím se kvůli ceně, jízdním vlastnostem na silnici i praktickému interiéru přiklonit k Mercedesu. Když na to přijde, zvládne totiž rodinu i business stejně dobře.

Mercedes-Benz GL 350 BlueTEC 4Matic
Motor |  vznětový šestiválec, 3993 ccm,
258 k / 4000 ot.min-1, 620 Nm / 1500 ot.min-1
Převodovka | sedmistupňvá automatická,
pohon všech kol – mezinápravový diferenciál
Jízda | 0–100 km/h 7,9 s, 220 km/h,
kombinovaná spotřeba 7,4 l/100km
Rozměry |  5120 x 1934 x 1850 mm,
rozvor 3075 mm
Pohotovostní hmotnost | 2455 kg
Zavazadelník | 680/2300 l
Základní cena |  1 801 690 Kč
Pět hvězd z pěti

Range Rover SDV8
Motor |  vznětový osmiválec, 4367 ccm,
339 k / 3500 ot.min-1, 700 Nm / 1700-3000 ot.min-1
Převodovka | osmistupňová automatická,
pohon všech kol – mezinápravový diferenciál
Jízda | 0–100 km/h 6,9 s, 218 km/h,
kombinovaná spotřeba 8,7 l/100km
Rozměry |  4999 x 2073 x 1835 mm,
rozvor 2922 mm
Pohotovostní hmotnost | 2360 kg
Zavazadelník | 909 l
Základní cena |  2 837 208 Kč
Čtyři hvězdy z pěti