Audi Q5 2.0 TFSI: die erste Klasse

0

[av_gallery ids=’3078,3079,3080,3081,3082,3083,3084,3085,3086,3087,3088,3089,3090,3091,3092,3093,3094,3095,3096,3098′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Audi Q5 jsme podrobili už prvnímu srovnávacímu testu před několika týdny, kdy se do ringu postavilo s nováčkem Mercedes-Benz GLK. Nechceme se tu příliš opakovat, ovšem sluší se podotknout, že každý z rivalů na to šel jinak. Zatímco GLK zaujme svou originalitou, Audi Q5 už v podstatě známe.

Inspirace

Ale to se nedá nic dělat, taková je politika Audi. V Ingolstadtu dobře znají své zákazníky, kteří vyžadují luxus, pokročilé technologie, ale jsou natolik konzervativní, že by výraznější obměnu designu těžce nesli přes srdce. Proto se při prvních obrázcích nové Q5 hovořilo o zmenšenině Q7. Po detailním seznámení musíme všechny škarohlídy upozornit, že tomu tak opravdu není.

Audi Q5 se hodně inspirovala napříč všemi řadami automobilky. Jde hlavně o A4, na čelní masce najdeme i prvky ze sportovních verzí jako RS6. Vyzdvihnutá maska chladiče pěkně kontrastuje se spíše sportovním nárazníkem. Nezbytné LED denní svítilny se velmi povedly, u Q5 opisují horní oblouk světlometů. Zboku působí Audi Q5 dynamicky i se svou velkou světlou výškou. Svažující se záď odkazuje na vozy kupé a dává autu šmrnc. Zpětná zrcátka přebraná z Q7 jsou až příliš velká, navíc z pozice řidiče trochu brání ve výhledu.

Zadní část se designérům hodně povedla. LED umístěné pod čirými skly vypadají opravdu pěkně a stejně hezky navazují i na řez s logem, pod nímž se skrývá příplatková couvací kamera. Audi Q5 používá stejný systém vyklápění víka zavazadelníku, jako Q7 – světla se zvednou spolu s dveřmi, což působí dojmem, že máme k nakládce mnohem více místa. Uvnitř kufru najdeme systém posuvných držáků, který brání pohybu menších předmětů v kufru. Na ně máme vymezeno 540 litrů, což je nadprůměrná hodnota, po sklopení je pak k dispozici 1560 litrů.

Jako doma

Po usednutí se řidič znalý novějších modelů Audi musí okamžitě cítit jako doma. Palubní deska je totiž převzatá více méně z Audi A4. Platí pro volant s multimediálními tlačítky s lehkým sportovním tvarováním i dobře čitelné budíky umístěné spolu s barevným displejem palubního počítače v jedné kapličce.

Středový panel si ale tolik příkladu ze sedanu brát nemusel, když jsme totiž měli A4 v testu, vadila nám horší kvalita některých ovladačů klimatizace a také jejich trochu pomotané ovládání.To bohužel zůstalo i v případě Q5. Vadí nám, že když chcete změnit teplotu, stačí otočit ovladačem, kdežto pro změnu síly proudění vzduchu musíte nejdříve zmáčknout příslušné tlačítko a pak teprve tím samým ovladačem vybrat. Totéž platí pro vyhřívání sedadel i směr ventilace.Ale budiž, takový nedostatek se dá snadno přežít a kdybychom měli Q5 k dispozici déle, určitě bychom si na něj po několika týdnech zvykli.

Samostatný odstavec si jistě zaslouží systém MMI, který se ovládá tlačítky na středovém tunelu za pákou sedmistupňová automatické převodovky. Sdružuje v sobě média, rádio, navigaci a handsfree, plus se dají nastavovat i určité parametry vozu. Oproti předchůdcům se zlepšilo ovládání a orientace v menu, totéž platí pro displej, který je detailní a dobře čitelný. Pochvala musí směřovat k mapám, jenž mají v Česku velmi dobré pokrytí, což v minulosti také nebývalo zvykem.

Audi Q5 nepřekvapí velmi dobrou prostorností, to se očekává i od menších SUV. Na sedadlech potažených černou kůží se sedělo opravdu pohodlně díky množství možností elektrického nastavení. Řidiče dobře obejmou a mají tak perfektní boční vedení – tím se zvyšuje i pocit sportovnosti. Vzadu je místa opravdu maximum, na prostor před koleny si nemohou stěžovat ani vyložení dlouháni. Na prostředního pátého cestujícího ale zapomeňte – nevejde se sem rameny, nohám brání zvednutá podlaha a to nemluvě o tvrdé loketní opěrce, která by ho tlačila do zad.

Oblíbený dvoulitr

Pod kapotou námi testovaného vozu jsme našli dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec 2.0 TFSI. Díky koncernové spolupráci Audi, Volkswagenu a Škody jsme už měli v rukou hned několik jeho variant slabších i silnějších a vždy jsme s jeho dynamikou byli nad míru spokojeni. V případě Audi Q5 dosahuje výkonu 211 koní a točivého momentu 350 Nm. Ani tentokrát mu nemůžeme mnoho vyčíst.

Audi Q5 váží celých 1740 kg, což by ho už podle čísel mělo degradovat jen na plíživý luxusní crossover. Jenže parametry benzínového čtyřválce jsou tak dobré, že jakmile poprvé vyzkoušíte jeho dynamiku, už nebudete hledat nic nového. Maximum točivého momentu je totiž dostupné už odspodu, od 1500 otáček za minutu (to skoro zavání parametry naftového motoru). V akci vydrží až do 4200 otáček v minutě. Jenže ani tam to nekončí. Všech 211 koní je totiž připraveno sloužit záhy – od 4300 až do 6000 otáček. Výsledkem je tak absolutně rovnoměrný zátah v celém spektru, kdy vůz zvládá stovku za 7,2 sekundy s maximem 222 km/h.

O převod výkonu na kola se starala automatická 7stupňová převodovka S tronic. Pokud by zlobila, lze pro volbu rychlostí použít i páčky pod volantem, většinou ale nebylo třeba. Automat nezmatkoval a choval se podle etikety. Navíc jsme měli možnost korigovat jeho chování (spolu s odezvou plynu a tuhostí podvozku) díky systému Audi Drive Select, který se dá ovládat buď přes rozhraní MMI nebo pohodlněji tlačítky přímo na palubovce.

Až na tu cenu…

Podvozek Audi Q5 je naladěn špičkově, vůz skvěle podrží i na klikatých okreskách a určitě si s ním můžete užít zábavnou sportovní jízdu. O bezpečnost se stará poslední generace pohonu quattro, která za normálních podmínek tahá na zadní kola 60 procent síly, v případě podkluzu až 85 procent. S tímto vozem se do limitů jen tak nedostanete. Za jeho volantem se z vás dozajista stane velmi sebevědomý řidič. Svůj díl na tom nese i řízení, které na Audi klade poměrně značný odpor, což zlepšuje komunikaci mezi řidičem a předními koly.

Audi Q5 dokazuje, že heslo „náskok díky technice“ není je planým marketingovým žvástem. Vůz se může směle postavit do boje. Zvlášť když předvádí tak dobrou dynamiku a kvalitu zpracování. Výsledná spotřeba devíti litrů benzínu na sto kilometrů vás rozhodně také nezruinuje. Trochu horší je to s cenou. Ač začíná na přijatelném milionu korun, výsledné příplatky ji v našem případě vynesly až na 1 804 722 korun.

Základní cena: 1 080 000 Kč
Cena doplňkové výbavy:  724 722 Kč
Celková cena: 1 804 722 Kč

Objem motoru    1984 ccm
Maximální výkon    155 kW (211 k) při
Maximální točivý moment    350 Nm při 1500 – 4200 ot/min
Převodovka    7stupňová automatická
Maximální rychlost    222 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h    7,2 s
Udávaná spotřeba město    10,4 l/100 km
Spotřeba mimo město    7,3 l/100 km
Kombinovaná spotřeba    8,5 l/100 km
Spotřeba během testu    9 l/100 km
Provozní hmotnost    1865 kg
Délka / výška / šířka    4629 mm / 1653 mm / 1880 mm
Rozvor    2807 mm
Zavazadelník / po sklopení    540 l / 1560 l

Foto: Zuzana Procházková