Audi TTS Coupé: oranžová bestie, která nekouše

0

[av_gallery ids=’3148,3149,3150,3151,3152,3153,3154,3155,3156,3157,3158,3159,3160,3161,3162,3163,3164,3165,3166,3167′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Druhá generace Audi TT je oproti té první vzhledově výrazně povedenější. Rozhodně působí vyzrálejším dojmem, na druhou stranu nevyvolává příliš emocí, stejně jako tomu bylo u jeho předchůdce. Pravým opakem je ale ostrá verze TTS, která do vínku dostala slušivá přetipaprsková kola z lehkých slitin, výraznější masku chladiče, difuzor nebo upravená stříbrná zrcátka.

Pravým vrcholem je ale kombinace s oranžovým lakováním, které působí na oči kolemjdoucích a kolemjedoucích jako magnet. Neexistuje jiná barevná volba, se kterou byste se cítili jako celebrita ve výkladní skříni. Vyzkoušeli jsme Audi TTS v provedení Roadster v černé i modré barvě, ale Coupé v oranžové, to je vážně něco!

Sexy i uvnitř

V podobném nádechu se nese i interiér skrytý za bezrámovými dveřmi. Kombinaci oranžové a černé najdeme jak na kožených sportovních sedačkách, tak na středovém tunelu, volantu (černá kůže je obšita oranžovou nití), nebo i na koberečku. Interiér je typické Audi se vším, co k němu patří. Dokonalé zpracování, vše na svém místě a jasně pochopitelné ovládání. Sedí se nízko, jak se na takový sporťák sluší, za volantem, který mohl být o kapánek menší, ale budiž.

Na rozdíl od Roadsteru najdeme v kupé i druhou řadu sedadel. Ta je ale prakticky nepoužitelná, nejen kvůli takřka nulovému prostoru pro nohy, ale i příliš vzpřímenému nastavení opěrek zad. Nevadí. V případě tohoto auta bude beztak sloužit jen jako nouzové místo pro zavazadla nebo golfový bag, když se už nevejde do 290litrového zavazadelníku.

Zvukové hody

Stačí jednou otočit klíčkem v zapalování a Audi TTS si vás získá. Ze čtyřech koncovek výfuku se ozývá brumlání přeplňovaného agregátu, který je připraven okamžitě k akci. Nikdy bych neřekl, že čtyřválec bude znít takhle krásně, ale inženýrům z Ingolstadtu se povedla skvělá práce.

Svědčí o tom i výkonnostní parametry. Dostat ze čtyřválce o objemu dvou litrů rovných 200 kW, tedy 272 koní, je už docela pořádný kumšt. Ostatně, běžné dvoulitrové TFSI, které nás svižně vozilo třeba v Audi A3 Cabriolet, mělo výkon 147 kW (200 koní). Aby to nebylo málo, je TTS ještě o 90 kilogramů lehčí (1395 kg). Výsledkem je překonání stokilometrové rychlosti za 5,4 sekundy a obligátních 250 km/h maxima.

Po prvním sešlápnutí plynového pedálu se Audi TTS Coupé projevuje jako pořádná bestie. Motor má úchvatný zátah. Jeho točivý moment 350 Nm totiž leží v rozmezí 2500 až 5000 otáček v minutě, takže dokáže opravdu tvrdě pracovat takřka v celém spektru. U toho doprovodí jízdu skvělou zvukovou kulisou. Maximum výkonu pak je ještě o tisíc otáček za minutu výše.

Audi TTS by tak mohlo být hodně nebezpečné, nebýt pohonu všech kol quattro, který využívá poslední generaci elektronické spojky Haldex. V základu to tedy není žádná čtyřkolka, nebojte se, spojka posílá nejvíce síly na přední kola a jen malé procento na zadek. V zájmu zachování stability a tak i života posádky, si ale s porcí točivého momentu umí dobře poradit a přesouvat pořádnou porci energie tam, kde je právě potřeba.

Nejlépe do zatáček

Abych si její účinnost pořádně prověřil, vyrazil jsem na noční projížďku po mé oblíbené testovací silnici Řitka – Řevnice – Karlštejn – Beroun. První část trasy vede z kopce a ověřila takřka nevadnoucí účinnost vydařených brzd. Z Karlštejna do Berouna je to pak hlavně o testu stability vozu a chuti vrhat se do četných zatáček co nejvyšší rychlostí. Důležité je cestu jet za tmy, díky odrazu světel pak poznáte, zda se proti vám z druhého konce zatáčky řítí jiné auto.

Audi TTS na místních okreskách excelovalo. Ani jednou se mi ho nepodařilo dostat do extrémní situace. Ačkoliv jsem měl neustále pocit, že jedu na hraně, gumy prakticky neskřípaly a Audi TTS skvěle drželo určenou stopu. Systém quattro tedy pracuje skvěle a stejně tak i podvozek, který je naladěn náležitě na tvrdou notu. Problémy nastaly jen ve chvílích, kdy se TTS ocitlo ve spárech několika za sebou jdoucích výmolů nebo jiných nerovností. S nekvalitou českých silnici si sportovní vozy stále příliš nerozumí a občas jim to trochu uskočí stranou.

Klikatá a liduprázdná silnička je za volantem Audi TTS skvělým řidičským zážitkem, který ale trochu kazí příliš lehké řízení. Kvůli němu není předek vozu tolik čitelný, na druhou stranu, jak už jsem psal výše, tuhost karosérie a perfektní podvozek odvedou výbornou práci, takže se není třeba bát. Stejně tak jsem si pochvaloval šestistupňovou manuální převodovku s krátkými dráhami a vysokou přesností.

Má žízeň

Horší to bylo jen při pohledu na palubní počítač, který během mého půlhodinového testování ukazoval spotřebu 18 litrů na sto kilometrů. Pokud bych Audi TTS tolik neproháněl, pak by mohl mimo město klesnout klidně i takový litr pod desítku. Tabulková venkovská spotřeba 6,4 litru benzínu na 100 km je spíš z říše fantazie. A navíc, kdo má tohle kupátko jednou v rukou, tak se prostě neudrží. Za podaný výkon je to ale zasloužený apetit.

Audi TTS je jednoduše bestie, která ale nekouše. Dosahuje sice vysokých jízdních výkonů, na příkazy z pracoviště řidiče reaguje rychle a poslušně. Dostat tohle kupé do extrémů dá pořádnou práci a člověk by musel na dobro ztratit pud sebezáchovy. Výborná německá technika tak umožní docílit řidičského zážitku i začátečníkům, nebo těm, kteří si dosud na sportovní kupé netroufli. Jedinou překážkou bude cena, která startuje na 1.239.800 korunách. Díky bohaté výbavě testovaného vozu stál extravagantní oranžový kousek ještě o 220 tisíc víc.

Základní cena: 1 239 800 Kč
Cena doplňkové výbavy:  220 774 Kč
Celková cena: 1 460 574 Kč

Objem motoru     1984 ccm
Maximální výkon     200 kW (272 k) při 6000 ot/min
Maximální točivý moment     350 Nm při 2500 – 5000 ot/min
Převodovka     6stupňová manuální
Maximální rychlost     250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     5,4 s
Udávaná spotřeba město     11 l/100 km
Spotřeba mimo město     6,4 l/100 km
Kombinovaná spotřeba     8,1 l/100 km
Spotřeba během testu     11 l/100 km
Provozní hmotnost     1395 kg
Délka / výška / šířka     4178 mm / 1352 mm / 1842 mm
Rozvor     2468 mm
Zavazadelník     290 l

Foto: Zuzana Procházková