BMW 535d xDrive GT: proti všem

0

[av_gallery ids=’4891,4892,4893,4894,4895,4896,4897,4898,4899,4900,4901,4902,4903,4904,4905,4906,4907,4908,4909,4910′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Výsledek se vám nemusí zamlouvat, nakonec já osobně z něj, co se týká vzhledu, také nejsem zrovna na větvi, ale ve vedení značky žádné blázny nenajdete. Stačí se podívat na případ X6. Ten byl pro mnoho lidí ošklivý, zbytečný a kdo ví jaký ještě, ale pro BMW je jediným důležitým faktem to, že je prodejně úspěšný. Očekávám, že brzy budeme moci mluvit stejně také o pětce Gran Turismo.

Jak jsem napsal, při pohledu na vůz neupadám do mdlob z toho, jak velké je umění německých designérů. Automobil působí divně, tedy alespoň podle mého názoru. Vypadá jako sedmička, na kterou byla naroubována dost mohutná záď. O vzhledu se tu ovšem nebudu rozepisovat, protože GT už na trhu nějakou dobu působí, takže věřím, že si na něj udělal názor každý sám.

 

Nově pohon všech kol

Novinkou je pohon všech kol xDrive, který rázem vnáší do celé věci nové světlo. V červnu se začal prodávat ve spojení s verzemi 550i GT a 530d GT, od podzimu přišla na trh kombinace 535i GT a konečně také testované 535d GT. Původní nafouknutá sedmička s náhonem na zadní kola byla prostě a jednoduše nafouknutá sedmička, ale takhle se automobil tváří, jakože by se s ním dala zdolat i rozblácená polní cesta. Že by se nafouknutá sedmička změnila v sedmičku volnočasovou?

Do jisté míry ano, nicméně na palubě to je BMW řady 7 se vším všudy a do puntíku splňuje to, co slibuje název Gran Turismo. Zde se totiž cestuje ve velkém stylu. Spousta ovladačů a jednotlivých částí interiéru je naprosto shodná s tím, co můžeme vidět u vlajkové lodi této německé automobilky. Určitě není potřeba zdůrazňovat kvalitu zpracování a luxusně působící použité materiály. Jenže nic není dokonalé a ani testované BMW není výjimkou. V jinak příkladně tichém interiéru se ozývaly pazvuky linoucí se od středového tunelu. Škoda.

Uvnitř sedmička

BMW 5 GT má úplně stejný rozvor jako řada 7, takže královský prostor pro zadní cestující nemůže být žádným velkým překvapením. Na rozdíl od luxusního sedanu dokáže být Gran Turismo dokonce i praktické. Zadní sedadla jsou dělená, posuvná a dají se sklopit do úplné roviny (hleďme, rysy automobilu kategorie MPV). Sice musíte v první řadě položit opěradlo a až poté sklápět jakousi přepážku, ale nevadí. Výsledkem je solidní ložná plocha. Jako bonus BMW přidává dvě možnosti otevírání víka pátých dveří (obdobně jako Superb). Pro menší zavazadla vám postačí otevřít pouze zadní (kolmá) část, v opačném případě můžete ve stylu liftbacku zvednout vše včetně zadního okna.

Samozřejmě to nebudete dělat vlastní silou, ale necháte se obsloužitautomatikou. Zajímavým, i když nevím nakolik smysluplným, detailem je možnost nastavení výšky, do které se víko zvedne. Možná to přijde vhod při parkování v nízkých garážích nebo při převozu dlouhých předmětů? Kdo ví. Sečteno a podtrženo, uvnitř vytváří pětka GT zajímavý mix luxusu a praktických vlastností. Možná tohle bude jedna z vlastností, která přiláká větší množství zákazníků a donutí je vytasit z účtu pořádný balík peněz.

 

Šestiválce na vrcholu

Pokud je BMW na něco mistrem, pak to jsou naftové šestiválce. To, co pracuje pod kapotou modelu 740d zkrátka nemá konkurenci. Dvoustupňově přeplňovaný řadový agregát má sílu osmiválce a spotřebu čtyřválce. Po projížďce s naftovou sedmičkou vybavenou vrcholným dieselem jsem jím byl nadšen a očekával jsem, že něco podobného předvede sice o něco slabší, ale také velmi slibně se tvářící třílitrový šestiválec určený pro 535d. V Gran Turismu plní roli nejsilnější naftové jednotky, kdy disponuje maximálním výkonem 220 kW a vrcholem točivého momentu 600 Nm. Jen pro upřesnění dodám, že 740d nabídne stejný příděl newton metrů a o 25 kW vyšší výkon. Přesto je rozdíl mezi oběma automobily až překvapivě velký.

BMW 535d GT je zhruba o 100 kilogramů těžší a je vyšší. To se projevuje jak na jízdních vlastnostech, tak na výsledné spotřebě. Automobil je velmi svižný, ale především při akceleraci v rychlostech nad 150 km/h je jeho hmotnost přesahující 2,1 tuny znát. Abyste na německých dálnicích uháněli rychlostmi přes 200 km/h, budete muset zkrátka šlapat o něco více na plyn, než tomu je u sedmičkového sedanu, což se logicky odrazí na množství zkonzumovaného paliva.

Výrobce sice slibuje, že si GéTéčko vezme v kombinovaném provozu zhruba sedm litrů, ale znáte to. Moje zkušenosti jsou poněkud odlišné. Ve městě jsem se pohyboval se spotřebou 10 l/100 km, mimo město o litr níže. Nicméně uznávám, že při dlouhodobém používání by snad bylo možné se tabulkovým údajům alespoň přiblížit, protože testovaný automobil prokázal jednu specifickou vlastnost. Čím déle jsem s ním jezdil, tím níže spotřeba klesala. Z původních jedenácti a půl nakonec spadla na konečných 8,9 l/100 km.

Zábava za volantem?

Jak už bylo několikrát naznačeno, podvozkový základ má pětka GTa sedmička shodný. Potvrzují to především jízdní vlastnosti, protože komfortem, který zkoušený automobil nabízí, se s přehledem vyrovná kategorii luxusních sedanů. Oproti nim ale působí více těžkopádně, takže zatímco se sedmičkou si snad i nějakou tu „zábavu“ užít můžete, u GéTéčka na to rovnou zapomeňte.

Vyšší stavba a těžká záď, to jsou dva důvody, které vám vaše hrátky překazí. Jistě, nemohl jsem na velké zasněžené ploše odolat, deaktivoval jsem všechny systémy a vyzkoušel, jaké to je. Výsledek? Vybavily se mi vzpomínky na hodiny tanečních, které jsem z velké části strávil ve společnosti asi tak stodvacetin kilové slečny. Driftovat s BMW 5 GT je stejné, jako tančit s onou mladou, nepatrně korpulentní dámou valčík.

To ovšem majitele zcela určitě trápit nebude. GT je automobil určený na zdolávání dlouhých tras. Stejně jako u jiných sourozenců, také zde si můžete nastavovat chování tlumičů, převodovky, posilovače řízení atd. K dispozici je hned několik režimů, přičemž nejpohodlnější Comfort udělá z automobilu kolébavý koráb. Na dálnicích ve vyšších rychlostech ale přijde vhod nějaká z dynamičtějších voleb, protože komfortně naladěný vůz začne být poněkud nervózní.

 

Zajímavý mix

S BMW 535d GT jsem se vydal na delší cestu do rakouských Alp. Kromě toho, že jsem zjistil, jak příjemně a (když to provoz dovolí) svižně polyká desítky kilometrů, jsem si mohl naplno užít u této motorizace nový pohon všech kol. Systém xDrive preferuje zadní kola a dle potřeby připojuje velmi rychle kola přední nápravy. Je zajímavé, že systém stabilizace není přehnaně aktivní a že zasahuje až s určitým zpožděním. Při stoupání do jednoho takového rakouského horského sedla jsem si tak na zasněžené silnici mohl užívat při každém výjezdu ze zatáčky drobné ustřelení zádi.

Gétéčko vybavené nejsilnější naftovou motorizací a pohonem všech kol bude jistě lákavou volbou pro všechny zákazníky, kteří touží po luxusu limuzíny, ale zároveň požadují praktické vlastnosti. Jestliže jsou vaše požadavky přesně takovéto, nic lepšího na trhu nenajdete, protože nikdo nic podobného prostě nevyrábí (snad jen s výjimkou Mercedes třídy R). Jediným menším problémem by mohla být cena. Vůz v základní výbavě stojí 1 695 200 Kč. Pokud se rozšoupnete, budete rázem o další milion výše, tedy na sumě, za kterou pořídíte třeba jízdně lepší BMW 740d také s pohonem všech kol.

Plusy: výborný motor, převodovka, variabilita interiéru, pohodlí limuzíny
Mínusy: cena, systém iDrive

Základní cena: 1 695 200 Kč
Cena testovaného vozu: 2 426 285 Kč

BMW 535d xDrive GT
Motor řadový vznětový šestiválec
Objem 2993 ccm
Výkon 220 kW (300 k) při 4400 ot./min.
Točivý moment 600 Nm při 1500 – 2500 ot./min.
Maximální rychlost 250 km/h
Zrychlení 6,0 s
Převodovka 8mi stupňová automatická
Spotřeba město/mimo/komb 8,9 / 6,1 / 7,1 l/100 km
Spotřeba během testu 8,9 l/100 km
Palivová nádrž 70 l
Délka x šířka x výška 4998 x 1901 x 1559 mm
Rozvor 3070 mm
Hmotnost 2110 kg
Zav. prostor min/max 440 / 1700 l