BMW X1 xDrive20d: co jsi vlastně zač?

0

[av_gallery ids=’3191,3192,3193,3194,3195,3196,3197,3198,3199,3200,3201,3202,3203,3204,3205,3206,3207,3208,3209,3210′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

BMW X1 vždy působilo na PR fotografiích větším dojmem než ve skutečnosti je. Po živém setkání loni na podzim a dalším týdenním testu během zamrzlého ledna jsme se ale přesvědčili o tom, že je mnohem kompaktnější než se zdá. Tak trochu se ho zdráháme považovat za SUV, i když miniaturní. Spíše než to, by mu slušelo označení allroad a docela dobře by zapadlo jako určitá odvozenina od BMW řady 3 Tourer, tedy v provedení kombi. Pravda, je o 73 mm kratší, což je už hodně znatelné. Vzhledem k tomu, že jsme loni v létě zkoušeli BMW 320d xDrive, dost nás to k tomuto srovnání táhlo.

Nutno ale podotknout, že vzhledově se BMW X1 od trojkového kombi odlišuje. Ono se má i cenově vejít mezi něj a nejlevnější řadu 1. Za zajímavou částku tak máte dostat robustně působící auto kompaktních rozměrů. Plochý čumák s dlouhou přídí zvýrazňují plastové doplňky, které sice působí trochu laciným dojmem, měly by vás ale uchránit před nástrahami polních cest. S tím souzní i zvýšený zadní nárazník. Na X1 se prostě nachází tradiční prvky, kterými jiné automobilky právě odlišují své allroady od silničních modelů.

Úzké ale dlouhé

Uvnitř připomíná BMW X1 spíše jedničkovou řadu než tu s trojkou na zádí. Může za to hlavně  menší šířka interiéru. Co se ale týče podélného prostoru, to je jiná káva. Pocitově je totiž na tom lépe než trojková řada. Zvláště na zadních místech jsme se cítili příjemněji. Páté místo uprostřed je samozřejmě třeba brát jako nouzovku. Zavazadelník velikosti 420 litrů nepatří k největším, na běžné cestování lidí, kteří se o objem kufru až tak tolik nezajímají (čti: dlouhodobí zákazníci BMW) to však stačí. Kdyby bylo potřeba, samostatně dělená sedadla lze vždy sklopit. Lehce nakloněná plocha pak bude dobrá pro 1350 litrů bagáže.

Na příplatkových sportovních sedačkách vpředu (15 tisíc korun) se sedělo poměrně příjemně. Poskytovaly dobré boční vedení (jen v oblasti ramen mohly být o něco širší) a podélné nastavení podsedáku i v oblasti stehen. V mrazivých ránech přišlo také vhod vyhřívání za 8.580 korun. Kvalitní látka ale beztak nestudí tolik jako kůže. Vzadu bychom zase uvítali o nepatrný kousek delší sedáky a příjemnější sklon opěradel.

Palubní deska je tradičně zpracovaná ve vysoké kvalitě. Tvrdé i měkké plasty dopadly na jedničku. Hned po usednutí za volant ale bylo zřejmé, že nejsme ve špičkově vybavené verzi. Displej s navigací a multimediálním systémem iDrive nahradila odkládací schránka, o ovzduší na palubě se starala jen manuální klimatizace a hudbou doprovázelo autorádio. Z jeho nepřehledného ovládání a titěrného displeje jsme rozhodně nadšení nebyli. Naštěstí tu byl volant s tlustým věncem i středem alespoň se základními tlačítky. Jak to ale u BMW bývá, i za něj je třeba si připlatit. V tomto případě  5000 korun za kůži a 4000 za tlačítka. Standardní kapličku s přístroji a palubním počítačem pak známe i z jiných modelů.

Chrochtal obecný

Původně jsme měli k testu dostat nejsilnější naftové BMW X1 xDrive23d. Nakonec ale tento kousek z nabídky vypadl a nám se dostal do rukou předváděcí vůz (proto ty polepy na boku auta) se slabší verzí dvoulitrového turbodieselu s označením xDrive20d. Shodou okolností šlo o stejnou pohonnou jednotku, jako jsme zkoušeli na podzim při půlhodinové ukázkové jízdě. Pochválili jsme ji tenkrát za kultivovanost. A tady se ukazuje záludnost podobných prvních jízdních dojmů. Když s autem strávíte celý týden v úplně jiných podmínkách, přijdete na to, že někdy jsou vaše první zjištění celkem unáhlená.

Naftový dvoulitr se nám podruhé svým projevem totiž vůbec nezamlouval. Po nastartování nepříjemně chrochtal a jeho zvuk byl při městských rychlostech výrazný i po zahřátí. Při stání na volnoběh pak lechtal řidičovu nohu přes pedály a řadící páku 6rychlostní manuální převodovky rozkmital tak, že by se za to nemusela stydět leckteré dámské oblažovadlo. Při pohledu do motorového prostoru nás překvapilo, že BMW nepoužilo alespoň nějakou izolaci. Agregát dělí od vnějšího světa jen plech kapoty. Na obranu nováčka z Mnichova ale musíme říct, že jsme ho přebírali s nájezdem pouhých 500 km a celý týden provozovali v teplotách padajících spíše pod bod mrazu.

Motor se naštěstí snaží dohnat plusové body svou silou. Dvoulitr totiž poskytuje slušných 130 kW (177 koní) výkonu dostupných ve 4000 otáčkách za minutu a maximum točivého momentu 350 Nm při 1750 až 3000 otáčkách. Chuť do boje má ale takřka v celém spektru otáčkoměru a v kombinaci s manuálním šestikvaltem (který šel trochu ztuha a hlavice páky také neměla právě ideální tvar) zvládá pokořit stokilometrovou hranici za 8,4 sekundy. To je na crossover vážící 1650 kg velice rychlý čas. V kombinaci by si pak měl za svou práci říct jen 5,8 litrů nafty na 100 km. Nám se vzhledem k už zmiňovaným podmínkám podařilo dosáhnout kombinované spotřeby 7,0 litrů na 100 km.

Tohle není SUV

Co se týče jízdních vlastností, ty vám dají bleskově zapomenout, že se nacházíte v něčem, co by se dalo považovat za SUV. BMW X1 má totiž vynikající podvozek. Jak bývá v Mnichově zvykem, je tvrději naladěný, ale stále ještě na příjemně snesitelnou úroveň. Auto sedí na silnici bezvadně a o nějakých náklonech nemůže být ani řeč. Nedočkali jsme se ani rázů od kol, i když jsme projížděli komunikacemi nejrůznější kvality. Řízení tradičně poskytuje slušnou zpětnou vazbu a je ideálně strmé. Posilovač je zase příjemně tuhý.

K jízdě nám dobře sloužil i moderní pohon všech kol xDrive s elektronicky ovládanou lamelovou spojkou. Ten vozu ještě dodává na sebejistotě, BMW X1 tak umí kouzlit i ostřejší zatáčky s elegantní neutralitou. Pokud by někomu snad chyběla rozlítaná záď, pak je tu vždy ještě možnost sDrive. Podtrženo sečteno, s BMW X1 si můžete parádně užít na polních cestách, kterými se lze díky pohonu všech kol a vyššímu podvozku řítit hlava-nehlava. Rozhodně vás ale nezklame ani na klikatých silnicích nebo při rychlých dálničních přeletech.

Pro koho?

Vždycky, když testujeme, snažíme se pořádně zamyslet nad tím, pro koho daný vůz je. Upřímně, u BMW X1 to není rozhodně lehká rozvaha. Je pravda, že mnichovská automobilka je v poslední době průkopníkem nových segmentů, jestli bude mít ale velký úspěch, se jen těžko odhaduje. Jízdně ani velikostně se nové iXko rozhodně za SUV považovat nedá, nejvíce nám připomíná allroad, který se ale z žádné jiné řady nevyklubal, stojí smostatně.

Cenová politika BMW ho pak řadí mezi řadu 1 a 3, mnoho občas nečekaných příplatků (třeba necelé čtyři tisíce korun za loketní opěrku nebo tisícovku za deaktivaci airbagu u spolujezdce) jej ale směřuje do výšin, kde se nachází víc velkých neprémiových SUV a občas i nějaké ty luxusnější crossovery. Naše srdce pro X1 tak úplně nebije, ale snad si cestu k němu najde víc pravověrných milovníků mnichovské značky.

Základní cena v proveden xDrive20d: 826 800Kč
Cena doplňkové výbavy:  164 450 Kč
Celková cena: 991 250 Kč

Objem motoru    1995 ccm
Maximální výkon    130 kW (177 k) při 4000 ot/min
Maximální točivý moment    350 Nm při 1750 až 3000 ot/min
Převodovka    6stupňová manuální
Maximální rychlost    205 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h    8,4 s.
Udávaná spotřeba město    7,0 l/100 km
Spotřeba mimo město    5,1 l/100 km
Kombinovaná spotřeba    5,8 l/100 km
Spotřeba během testu    7,0 l/100 km
Provozní hmotnost    1650 kg
Délka / výška / šířka    4454 mm / 1545 mm / 1529 mm
Rozvor    2760 mm
Zavazadelník / po sklopení    420 l / 1350 l

Foto: Zuzana Procházková