BMW X5 xDrive40d: dvě turba k dobru

0

[av_gallery ids=’3234,3235,3236,3237,3238,3239,3240,3241,3243,3244,3245,3246,3247,3248,3249,3250,3251,3252,3253,3254′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Není od věci zmínit, že v poslední době se také facelifty – alespoň co se týče vzhledu – smrskly jen na drobné kosmetické změny, které není schopen běžný smrtelník ani okem zachytit. Při rychlém vývoji moderních technologií se ale často odehrává mnoho nového tam, kde to na první pohled nevidíme – pod kapotou. A to nemluvím jen o dalších elektronických asistentech, ale i o celé pohonné jednotce.

A to je případ vozu, který se mi právě dostal do ruky. BMW X5. Dostal jsem ho s označením xDrive40d, což je trochu matoucí. Jsem totiž zvyklý pod číslem 40 vždy hledat velkoobjemové osmiválce, které většinou instaluje konkurence mnichovské automobilky. BMW šlo ale po faceliftu jinou cestou. Nově se totiž budou v modelu X5 objevovat jen pohonné jednotky přeplňované. Mezi ně patří i dieselový šestiválec, který si svou premiéru odbyl v manažerském übersedanu BMW 740d.

Skoro jako osmiválec

Jenže i když jde „jen“ o šestiválec, jeho projev je spíše charakteristickým právě pro o dva válce větší motory. Nemá totiž k pomoci jen jedno turbodmychadlo, nýbrž rovnou dvě. Díky tomu je schopen vyprodukovat dost vysoký výkon 225 kW (306 koní) a hlavně pořádný točivý moment rovných 600 Nm. Tato síla je dostupná v rozmezí 1500 až 2500 otáček, což se v reálu projevuje velmi silným a rovnoměrným zátahem.

Motor navíc nezní jako obyčejné nafťáky. Už v jeho hlubokém barytonu je něco z osmiválcových velikánů. Při stání na světlech příjemně bublá, v nízkých rychlostech je velmi utlumen. Při prudké akceleraci jen hrozivě zabručí tak, aby na sebe upozornil okolí. Řidič uvnitř si ale stále užívá akustické pohody. Díky 8stupňové automatické převodovce točí i při dálničním limitu velice nízko, takže zvuková pohoda vydrží i do mnohem vyšších rychlostí. Ani si to neuvědomíte a už čelíte hrozbě ztráty řidičského průkazu.

Díky jeho projevu a chuti do života nemám problém jej doporučit více, než benzínové jednotky. Oproti nim se totiž majiteli odvděčí i slušnou spotřebou. Dlouhodobě se dá jezdit okolo 10 litrů nafty na 100 km, z mého testu, kdy jsem se s ním vydal i na trať Praha-Brno a zpět vyšel s výsledkem 11 litrů na 100 km. Na motor, který je schopen poslat 2185 kg těžké SUV na stovku za 6,6 sekundy a vyvinout maximálně 236 km/h je to velmi dobrý výsledek.

Výlet po rozbombardované dálnici D1 byl ale také prověrkou jízdních vlastností nového BMW X5. A ty se ukázaly jako více než ideální, nejen na tuto ostudu české dopravní infrastruktury. Mnichovské SUV totiž zahrne svou posádku maximální komfortem. Velkou zásluhu na tom nese systém Adaptive Drive s elektrickým nastavováním tuhosti tlumičů a aktivními stabilizátory. Díky tomu nebyl problém jet ani po betonových panelech, mezi kterými byly větší mezery. V běžném voze to nepříjemně drncá, BMW srovná nerovnosti jako nejlepší parní žehlička.

Sada parádních technologií

Aktivní stabilizátory své schopnosti předvádí také na menších silnicích, zejména pak v zatáčkách. Od vysokého a těžkého SUV by člověk očekával velké náklony při rychlých průjezdech, faktem ale je, že k nim s BMW X5 vybaveném stabilizátory dochází minimálně. Jízda s ním nejvíce připomíná svezení v X6 a to i díky možnosti nastavení režimu sport který oslabí účinnost posilovače. Řidič má pak pocit, že má auto „plně v ruce“, i když ztuhnutí volantu působí trochu uměle. Připravte se ale, že skoro za vše se platí něco navíc. Právě stabilizační systém vyjde na 86 tisíc korun, ale bezesporu stojí za to.

BMW X5 chce nově oslnit i dalšími technologiemi na palubě. Systém iDrive v jeho nejaktuálnější verzi už dobře znám, stejně tak velmi povedenou navigaci Porfessional. Praktickou novinkou na palubě je však aktivní tempomat s funkcí Stop and Go. Jak název napovídá, je schopen sledovat auto před vámi a v případě potřeby zastavit úplně. Pak se znovu samočinně rozjet.

Na povedené nesahat!

Co se týče vzhledu, jsou změny takřka nepostřehnutelné. U BMW X5 ale opět platí pravidlo, že co je dobré, v tom by se už nemělo příliš šťourat. Lehkou revizí tak hlavně prošla příď, kde kulaté mlhovky putovaly trochu výše a trochu blíže středu nárazníku. Změny se dočkaly i zadní světla a nárazník. Testovanému vozu to s 19“ koly a v metalíze Black Sapphire velmi slušelo i s rozšířenými bočními prahy zdobenými hliníkovým dekorem. Za ně bych ale doporučoval příplatek 8658 korun ušetřit. Při nastupování sice pomáhají, během vystupování ale překáží a nanejvýš vám umažou nohavice.

Uvnitř už vše zůstává při starém. Hlavně velkorysý prostor, který velké SUV nabízí. I proto je tak oblíbené ve Spojených státech. Na předních místech si může řidič se spolujezdcem užívat elektricky nastavitelná sedadla potažená voňavou kůží Nevada Schwarz. Vzadu se posadí v klidu tři dospělí a dostatek místa najdou i za mnou, 190 cm vysokým řidičem, který obvykle posouvá sedačku hodně daleko. V BMW je ale místa tolik, že si v klidu posádka dá nohu přes  nohu.

 

Stále na špici

Kufr bych pak klidně označil za černou díru schopnou pojmout takřka cokoliv. Jeho základní objem je 620 litrů, po sklopení zadní řady pak až 1750 litrů. Velmi mě potěšilo elektrické vyklápění pátých dveří i hydraulické dno zavazadlového prostoru, pod kterým se dají v klidu schovávat drobné i cennější předměty. Výklopné dělené víko je sice praktické pro nakládání větších předmětů, do zadních míst kufru se ale nenatáhnete. Pravda je, že jsem tam jen tak tak dosáhl i když byla jeho spodní část nahoře.

BMW X5 ukázalo, že právem patří mezi špičky svého segmentu. I v druhém poločase aktuální generace mu to sluší, nabídne maximální možný komfort a skvělé jízdní vlastnosti. Jedinou nevýhodou tak je nutnost připlácet i za věci, které mnohdy bývají u jiných prémiových značek samozřejmostí. Pokud máte ale X5 v oblibě a patříte mezi cílovou skupinu této značky, věřím, že najít v peněžence pár „drobných“ navíc oproti základní ceně nebude velký problém.

Plusy: projev motoru, dnymika, obstojná spotřeba, komfort, jízdní vlastnosti
Mínusy: drahé příplatky

Základní cena: 1 602 900 Kč
Cena testovaného vozu: 2 148 224 kč

BMW X5 xDrive40d
Motor 2x přeplňovaný řadový vznětový šestiválec
Objem 2993 ccm
Výkon 225 kW (306 k) při 4400 ot./min.
Točivý moment 600 Nm při 1500-2500 ot./min.
Maximální rychlost 236 km/h
Zrychlení 6,6 s
Převodovka 8stupňová automatická
Spotřeba město/mimo/komb 8,8 / 6,8 / 7,5 l/100 km
Spotřeba během testu 10 l/100 km
Palivová nádrž 85 l
Délka x šířka x výška 4857 x 1933 x 1776 mm
Rozvor 2933 mm
Hmotnost 2185 kg
Zav. prostor min/max 620 / 1750 l

Foto: Zuzana Procházková