BMW X6 xDrive 40d: arogance moci

0

[av_gallery ids=’4260,4261,4262,4263,4264,4265,4266,4267,4268,4269,4270,4271,4272,4273,4274,4275,4276,4277,4278,4279′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Jedno rozhodně ix-šestce upřít nelze. I když stojí na místě, vypadá, jako by se už už chystalo vystartovat a skočit po krku všem menším, slabším, roztomilejším autům (a že výjimek je jen málo). Výraz odfrkávajícího nosorožce ještě podtrhují mohutné hliníkové prahy, jejich drobnou nevýhodou je, že se o ně prakticky nelze neušpinit při vystupování. O tom, jaká motorizace tento konkrétní vůz pohání, žádný štítek neinformuje. Obří „špalky“ obuté na devatenáctipalcových litých kolech a dvojice koncovek výfuku solidních rozměrů však hovoří jasnou řečí. S tímhle divočákem není radno si zahrávat. Snad jen černý lak je až zbytečně fádní, BMW však nabízí bohatou paletu příplatkových barev včetně možnosti absolutního přizpůsobení v programu Individual.

Uvnitř to je bavorácká klasika, pochopitelně pojatá s ohledem na proporce a směřování auta. Vpředu se uvelebíte v prostorných sedačkách s bohatým bočním vedením, šířka středového tunelu přitom nijak zásadně neomezuje. Vzadu už to není taková sláva, klesající střecha přece jen ubírá prostor pro hlavu. Poměrně významnou změnou, kterou přinesl rok 2011, je možnost přiobjednat třímístnou zadní lavici, přirozeně za příplatek. Zda za to poněkud skrovné třetí místo uprostřed stojí, je už otázkou priorit. Kufr má papírově více než dostatečný objem, opakují se zde výtky z dřívějška – vysoko umístěná podlážka a také jeho vodorovná orientace. Pro předměty zakutálené až k opěradlům je třeba se pořádně protáhnout.

Řidič bude mít bezesporu radost z volantu s náležitě tlustým věncem, který ideálně padne do rukou. Pravou ruku příležitostně zaměstná joystick automatické převodovky, pro řazení však slouží hlavně pádla pod volantem. Vysoká palubní deska s typickým vodorovným členěním nijak nedává najevo, že sedíte v SUV, ač velmi sportovně střiženém. Jediným spolehlivým indikátorem je pohled z okna a okolní terén, který se nachází o nějakých šedesát centimetrů níže, než by tomu bylo v případě kupé. Na sportovní notu hrají i dva velké ciferníky přístrojů. Klasický oranžově podsvícený palubní počítač by si už přece jen zasluhoval modernější pojetí.

Dvakrát foukaných šest

Naftové motory pro BMW X6 končí, pokud jde o počet válců, na šesti. Zdálo by se, že konkurenční SUV, která nabízejí také osmiválce, budou mít citelně navrch, ovšem bavorským motorářům to vrásky na čele rozhodně nedělá. Třílitrový šestiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly rozdílné velikosti TwinScroll (mohou fungovat paralelně i v sérii) totiž dává rovných 225 kW a nadto 600 Nm točivého momentu dostupného mezi 1500-2500 otáčkami. A to už je příděl, se kterým je nutné počítat. Novinkou je taktéž osmistupňová automatická převodovka, kterou jsme už vyzkoušeli třeba v crossoveru X1. Tohle spojení stojí za dynamickými parametry, za které by se nemusel stydět lecjaký hothatch, ovšem tady hovoříme o autě s hmotností pěkný kousek přes dvě tuny…

Asi není třeba sáhodlouze rozvádět, že mohutný zátah je dostupný prakticky v jakémkoliv cestovním tempu a opadá až někde okolo 200 km/h. Řazení osmistupňového automatu je tak rychlé a hladké, že se chce říct: na co dvojspojky? Podřazování je i v běžném režimu otázkou okamžiku a po přepnutí do sportovního ještě zbystří. Pádla pod volantem jsou tedy spíš pro fajnšmekry. Celé to doprovází slušně utlumený ryk motoru, za studena pravda o něco výraznější. V dálničním tempu ho však přehluší svist od obřích zpětných zrcátek.

Kombinovaná spotřeba 7,5 litru, kterou BMW uvádí v tabulkách, není nedosažitelná. Ale komu by se chtělo se s takovým autem loudat! Nicméně ani když ix-šestce pořádně „zatopíte“, nevycucá celou nádrž zdaleka takovým tempem jako benzínové motory. Palubní počítač ukázal po týdnu velmi dynamického testování těsně pod deset litrů. Při 130 km/h je znát efekt sedmého a osmého převodu a spotřeba ještě o pár decilitrů poklesne. Ve městě přirozeně počítejte téměř výhradně s dvojcifernými hodnotami.

Hlavně S, až potom U

Mezi takzvanými sportovně-užitkovými vozy si X6 velmi rychle vydobyla exkluzivní renomé. Karoserie tvarovaná po vzoru kupé nelže, s tímhle autem se můžete pustit i do opravdu utažených zatáček a nenechá vás na holičkách ani tam, kde by jiná SUV dělala kotrmelce přes kabinu. Pomáhá v tom mimo jiné aktivní zadní diferenciál DPC, který dokáže dělit točivý moment podle potřeby a výrazně upřednostní vnější kolo. Náklony jsou přitom minimální a šíře pneumatik se stará o náležitý grip. Fyziku však nelze stoprocentně oblafnout a v lehce odtažitém řízení je cítit, jak podvozek doslova bojuje s monstrózní hmotností auta. Je to ale velmi vyrovnaný souboj a řidič jej zpravidla ukončí dříve, než se auto octne na limitu. Ano, mnichovští inženýři se vyznamenali i zde.

Pokud přitom máte obavu o stav vlastního pozadí, rozptýlí ji skutečnost, že i když je X6 přece jen stavěná na kvalitnější (západo)evropské či americké silnice, poradí si také s nedostatky těch domácích. Pravda, s příčnými prahy si až tak skvěle nerozumí, ovšem menší nerovnosti poctivě polyká i na devatenáctipalcových discích. Pokud však přijde rychlý sled příčných hrbolů, přece jen je znát jistá kolébavost.

Je tedy vůbec možné BMW X6 něco zásadního vytknout? Můžeme nesouhlasit s tím, že je to zdánlivě nesmyslný kříženec dvou představ o autě. Můžeme protestovat proti tomu, jak marnotratně hýří stovkami kilogramů kovu na to, co by zvládlo i mrštnější a lehčí kupé. Můžeme se vztekat nad nadbytečnými litry paliva, které se v jeho útrobách mění na všelijaké ty nedýchatelné oxidy. Ve finále to stejně vypovídá víc o nás a našich názorech než o autě samém. V Mnichově prostě navrhli (a ve Spartanburgu postavili) zatraceně dobré auto, které se prodává jak příslovečné housky na krámě. Ostatně ani Audi či Mercedes nezahálejí a chystají vlastní modely odvozených SUV-kupé. BMW X6 tu zkrátka je a je mu úplně jedno, co si o něm kdo myslí. Takové už je krédo mocných.

Plusy: výborný podvozek, silný a úsporný motor, prostor na předních sedadlech, rychlé řazení
Mínusy: méně prostoru vzadu, hůř přístupný kufr, průměrný audiosystém, příplatek za pětimístnou verzi

Základní cena xDrive40d: 1 663 750 Kč
Cena testovaného vozu: 1 881 300 Kč

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový šestiválec 2993 cm3
Max. výkon: 225 kW (306 k) při 4400 ot./min.
Max. točivý moment: 600 Nm při 1500-2500 ot./min.
Převodovka: osmistupňová automatická
Max. rychlost: 236 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,5 s
Délka x šířka x výška: 4877 x 1983 x 1690 mm
Rozvor: 2933 mm
Objem zavazadlového prostoru: 570/1450 l
Pohotovostní hmotnost: 2110 kg
Spotřeba město: 8,8 l/100 km
Spotřeba mimo město: 6,8 l/100 km
Kombinovaná spotřeba: 7,5 l/100 km
Průměrná spotřeba v testu: 9,5 l/100 km
Emise CO2: 198 g/km
Palivová nádrž: 85 l