Chevrolet Captiva 3.2 V6: cena versus kvalita

0

[av_gallery ids=’4935,4936,4937,4938,4939,4940,4941,4942,4943,4944,4945,4946,4947,4948,4949,4950,4951,4952,4953,4954′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Abych to upřesnil, nejvyšší výbavou není testovaná úroveň LT High ale Sport, rozdíl je však zanedbatelný. Chevrolet obecně nabízí levné automobily s velmi bohatou výbavou (což potvrdil také test modelu Aveo). U Captivy to platí pouze s tím rozdílem, že jsme se posunuli do cenových relací, kde lze pořídit od konkurence velmi jiné a velmi zajímavé automobily.

Základní otázky jsou tedy více než jasné. Není nízká cena vykoupena horší kvalitou? Nevyplatí se sáhnout raději po vozech zvučnějších jmen i přesto, že nenabízí tolik prvků ve své výbavě? A nabízí vůbec Chevrolet Captiva oproti konkurenci kromě ceny něco navíc? Uvidíme.

 

Nenadchne, neurazí

Odpověď na ani jednu z těchto otázek při pohledu na vůz nenajdeme. Zaprvé šetřivé zákazníky, kterým je zřejmě Captiva určena, tento aspekt příliš zajímat nebude a zadruhé Chevrolet nevložil do designu automobilu nic, co by upoutalo vaší pozornost.

Ovšemže rozměrné disky, chromované koncovky a jiné doplňky na karoserii, metalíza a podobně udělají svoje. Ale Captiva je dost nenápadná a tyto prvky její podobu pozvednou alespoň do průměru. Falešné výdechy na bocích karoserie to příliš nezachrání. Jak jsem už napsal, design není zas až tak podstatný, takže si to shrňme otřepaným klišé: Nenadchne, neurazí.

Aveo ve velkém

Interiér je kapitola trochu odlišná a hlavně důležitější. První věc, která mne napadla ihned poté, co jsem se ocitnul uvnitř, byla podobnost se Chevroletem Aveo. V případě Captivy je všechno větší a robustnější, ale jinak se jedná v podstatě to samé.

Na rozdíl od Avea působí interiér v Captivě daleko lépe. Je to dáno tím, že Aveo je malé a tváří se sportovně. Captiva je velké SUV a o nějakém sportu nemůže být vůbec řeč, a tak jsou zde pohodlné, ploché, kožené a velké sedačky, stejně jako rozměrný volant, spíše jednou z příjemných vlastností interiéru. Sedadlo řidiče je navíc elektricky ovládané, naproti tomu pod sedadlem spolujezdce je umístěn odkládací prostor. Celkově se sedí výše, máte tak příjemný přehled o situaci na silnici (asi tak jako v každém jiném SUV).

Pro cestující vzadu je připraven samozřejmě dostatek místa, přeci jen bychom ale čekali větší rezervu kolem kolen. Vhod přijde stavitelné opěradlo prostřední řady. Captiva nabízí ještě dvě místa ve třetí řadě. Nelze je označit za vyloženou “nouzovku“, opět zde nejlépe sedí hodnocení “v dané třídě průměrné“. To lze také dobře uplatnit v případě zavazadelníku.

Standardní

Když o tom tak přemýšlím, nacházím jen velice málo věcí, které by mi vadily. Vše ostatní nemůžu označit ani za výborné, ani za špatné. Přístrojový štít je přehledný i přes to, že vypadá poněkud levně, obložení imitující kov působí až překvapivě kovově, ale hned vedle najdeme plasty vyhlížející tak levně, jako by je Chevrolet nakoupil v Lidlu a ještě k tomu ve slevě.

Nikde nic nevrže a zpracování je na solidní úrovni. Pořád si ale nevzpomínám na nic, co by se vymykalo průměru. I když ano, něco by tu bylo. Páka ruční brzdy má takový zajímavý tvar. Vypadá jako by pocházel z letadla. Kromě vzhledu to ale nemá žádný podstatný význam. Takže začneme kritizovat.

Ovšem k mému překvapení nelze kritizovat mnoho věcí. O levných plastech už byla řeč, teploty (jak venkovní, tak v interiéru), které ukazovala automatická klimatizace se nám příliš nezdály, palec dolu si zaslouží také rádio, které i přes 8 reproduktorů produkovalo opravdu mizerný zvuk. Mnoho radosti nám neudělal ani přístup ke třetí řadě sedadel. Prostřední sedadla se sice automaticky složí a odklopí vpřed. Jenže zpět už je musíte dostat vlastní silou a té je potřeba, především v případě dvousedadla, až příliš.

Mám-li ohodnotit interiér jako celek, musím použít slova jako docela prostorný, solidně zpracovaný, ergonomicky bez problémů, a opět průměrný.

 

Tichý a hladový

O pohon testované verze se staral šestiválcový motor o objemu 3195 ccm. V nabídce Chevroletu je to úplný vrchol a podle toho se také chová. S výkonem 230 koní a točivým motorem 297 Nm dokáže tato jednotka rozpohybovat 1880 kg z nuly na stokilometrovou rychlost už za 8,8 sekund, takže je to motor dostatečně silný. V reálném provozu ale působí podstatně línějším dojmem.

Velkou výhodou je jeho kultivovaný chod. O benzinovém šestiválci nevíte, pracuje neslyšně a pouze pokud ho vytočíte do vyšších otáček, projeví se příjemným zvukem. Bohužel to je asi jediná výrazná výhoda. Na druhé straně totiž stojí spotřeba. Ano, za pohodlí se musí platit a vyšší spotřeba je u těchto motorů celkem běžná věc, ale spotřeba 16,4 l/100 km ve je už docela dost.

Udávaná spotřeba není žádné přehnané číslo, my jsme se při jízdách v české metropoli nedostali pod 17 l/100 km. Průměrná spotřeba 13,5 l/100 km je ještě přijatelná, zahrnuje ovšem velký díl jízdy mimo město. Pro porovnání uvedu například Suzuki Grand Vitara. Se šestiválcem o stejném objemu a výkonu si řekl tento vůz během redakčního testu o více než dva litry benzinu méně.

Hlavně pohodlně

Jedním z důvodů (možná že ten největší), proč jsem napsal, že Captiva působí ve skutečnosti poněkud líně (a proč je také spotřeba tak vysoká), byla automatická převodovka. Vzhledem k tomu, co se nabízí na trhu bych jí označil spíše jako podprůměrnou. Patříte-li ke klidným řidičům vyznávající plynulou a pohodou jízdu, budete i přes to spokojeni. Nic jiného ale po ní chtít nemůžete. Na plný plyn zareaguje převodovka až po dlouhé odmlce a vůbec nebere na vědomí, že plně naložený automobil zrovna jede do kopce a že pátý rychlostní stupeň není pro tento režim jízdy příliš ideálním.

 

Opět se budu opakovat. Také při pohledu na motor a převodovku nelze použít jiný výraz než průměrný. Šestiválec má své výhody, ty jsou ovšem vykoupeny až příliš vysokou spotřebou a to samé platí o převodovce.

Jízdní vlastnosti už nic na průměrném hodnocení nezmění. Jedná se o typické SUV, které se nejlépe cítí na silničních komunikacích a ještě lépe na rovných dálnicích. O nějakých terénních vlastnostech nemůže být vůbec řeč.

Výhodná cena?

Jedinou nadprůměrnou vlastností tohoto vozu by tedy mohla být cena. Aktuálně Chevrolet nabízí slevu 40 000 Kč, takže hodnota testované verze jen těsně překračuje hranici 900 000 Kč. Jenže i to je na průměrné SUV docela hodně. Například už zmíněná Grand Vitara 3.2 V6 vyjde s podobnou výbavou o zhruba 150 000 levněji. Kdo by obětoval peněz více, může dostat podstatně větší Hyundai ix55 s dieselovým šestiválcem se spotřebou pohybující se úplně na jiných (samozřejmě nižších) hodnotách.

Suzuki a Hyundai dobře ukazují na to, jak je Captiva průměrná. Grand Vitara nabízí velké schopnosti mimo komunikace, Hyundai ix55 zase vystupuje z průměru svou velikostí a nabídkou vnitřního prostoru. Nic z toho Chevrolet nenabízí a zapadá tak do šedého průměru a to i přes bohatou výbavu. Chevrolet Captiva bych označil za zajímavou nabídku v levnějších provedeních. Je to prostorný automobil, který své přednosti jistě má. S cenou 900 000 Kč tato nabídka ovšem na oné zajímavosti poněkud ztrácí.

Odpovědi na úvodní otázky jsou tedy vcelku jasné. S kvalitou zpracování Chevrolet Captiva problémy nemá, i když rezervy zde jistě jsou. Odpověď na druhou otázku zní: ano, vyplatí. Pokud netrváte na šestiválcovém motoru, otevírá se vám v dané cenové relaci bohatá nabídka. A jestli nabízí Captiva něco navíc kromě ceny? Ne, nenabízí.

Základní cena v provedení LT High: 873 900 Kč

Objem motoru     3195 ccm
Maximální výkon     169 kW (230 k) / 6600 ot./min.
Maximální točivý moment     297 Nm / 3200 ot./min.
Převodovka     5stupňová automatická
Maximální rychlost     204 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     8,8 s
Udávaná spotřeba město     16,4 l / 100 km
Spotřeba mimo město     8,6 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba     11,5 l / 100 km
Spotřeba během testu     13,5 l / 100 km
Provozní hmotnost     1880 kg
Délka / výška / šířka     4635 mm / 1755 mm / 1850 mm
Rozvor     2705 mm
Zavazadelník / po sklopení     465 l / 930 l