Fiat Sedici 2.0 Multijet 4×4: pouze do počtu?

0

[av_gallery ids=’4978,4979,4980,4981,4982,4983,4984,4985,4986,4987,4988,4989,4990,4991,4992,4993,4994,4995,4996,4997′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Recept, podle kterého se zrodila dvojice Sedici/SX4 je už léty prověřený (nakonec ho použily také jiné automobilky). Jedna značka dodá technický základ, druhá karoserii. Stačí jeden pohled a je jasné, kdo se postaral o vzhled. Italští designéři se zkrátka nezapřou a v případě testovaného automobilu odvedli výbornou práci. Pravdou je, že se z něj na zadek neposadíte hned, jak ho poprvé uvidíte, ale jako celek vypadá velmi kompaktně. Pochvalu si zaslouží to, jak do sebe všechno zapadá a jako to celé ladí.

Větší off-road

Na rozdíl od Suzuki se Fiat tváří jako větší “off-road“. Důvodem je především bohaté oplastování, které obsadilo bezmála polovinu dveří a které se táhne podél celého auta. Je to věc praktická a navíc přijde vhod nejen při jízdě v lehčím terénu, ale také v městské džungli, takže připisuji body k dobru. O tom, že se tvary karoserie povedly, svědčí také facelift, který přišel na jaře letošního roku. Ten totiž pozměnil minimum částí. Jak se říká ve sportu, vítězný tým se nemění, takže se decentně upravila maska chladiče, nárazníky a bylo hotovo.

Stejně jednoduché jako v případě designu to je také v interiéru. Okamžitě poté, co otevřete dveře, vám bude jasné, kdo se postaral o zbývající části automobil. Kabina je typicky japonsky šedá. Škoda, že se Italové nedostali ke slovu také zde. Dvakrát škoda to je pro Fiat, protože jeho zákazníci na takto strohý interiér zvyklí určitě nejsou. Kdyby byl alespoň trochu poupraven, mohl by to být jeden z mála důvodů, proč nekupovat Suzuki, ale sáhnout po italském dvojčeti.

 

Decentní facelift

Uvnitř vládnou plasty, jednoduché tvary a jednoduchá ergonomie. Pominu-li estetické hledisko, pak se chyby hledají jen těžko. Tvrdé materiály vypadají odolně a jsou kvalitně zpracované. Ani při jízdě mimo silnici nic nevrzalo, což je chvályhodné hlavně proto, že měl náš testovací kousek najeto téměř 20 000 těžkých novinářských kilometrů.

Přístrojový štít je další z mála novinek, která přišla spolu s už jednou zmíněným faceliftem. Čtveřice kruhových ukazatelů je stejně jako celý interiér jednoduchá a přehledná. Středový panel je stále ohraničen imitací chromovaného kovu. Ta působí až překvapivě věrohodně. Prakticky jedinou věcí, s níž jsem tak trochu bojoval, bylo ovládání rádia. Jistě je dobré, že umí přehrávat formáty typu MP3, ale měnit za jízdy jednotlivé složky otočným ovladačem není zrovna ideální. Přejedete hrbol a ups, místo složky číslo 2 jste vybrali složku číslo 5. Ale uznávám, že to je detail.

Fiat Sedici udělá svou vyšší stavbou radost především dlouhánům (nebo lidem, kteří chtějí mít nad hlavou dost místa). Interiér působí vzdušně a prostorně, především na předních místech. Posaz je umístěn výše, takže se příjemně nastupuje a vystupuje. Řidič si bude muset zvyknout na přítomnost masivních předních sloupků. Výhled šikmo vpřed zachraňují drobná okénka, ale i tak se vám za sloupek bez problémů schová celé auto (inu daň za jednoprostorovou karoserii).

Na zadní cestující číhá drobné omezení v podobě prostoru pro nohy. Vůz to zkrátka není právě největší a tomu odpovídá také zavazadlový prostor disponující objemem 270 litrů. Samozřejmě ho můžete zvětšit (na 1045 l), skoro rovné podlahy ovšem dosáhnete až po odklopení sedáku vpřed. Variabilita není silnou stránkou tohoto automobilu.

Nový diesel

Silnou stránkou je ale motor. Do třetice se zmíním o faceliftu. Ten totiž přinesl novinkou, kvůli které jsme si vypůjčili automobil k redakčnímu testu. Fiat původně pro příznivce nafty nabízel motor 1.9 JTD. Ten ovšem nedostal do vínku, kdo ví jakou kultivovanost, tichý chod a tak podobně. Nahrazen byl dvoulitrem Multijet a rázem je všechno jinak.

Naftová jednotka poskytne maximálních 135 koní, jakmile otáčkoměr ukáže na číslici 3500 ot/min. Ale je to hlavně točivý moment, který dělá jízdu s tímto motorem zajímavou. Vrchol 320 Nm je dostupný už od 1500 ot/min. Právě od těchto hodnot auto krásně zatahuje, ale jak otáčky rostou, zátah se poněkud vytrácí, což je u většiny dieselů běžné. Přestože je Multijet ve všech ohledech lepší, než JTD, stále se v porovnání s konkurencí řadí spíše k těm hrubším. Ve spodních otáčkách je utlumen docela dobře, ale stačí to pouze na průměr.

Nakonec jako průměrnou můžu hodnotit také spotřebu. Ta se po testu ustálila na 7,2 l/100 km. Za tímto číslem hledejte padesát procent jízdy ve městě a padesát na dálnici. Kdo bude chtít, tak se určitě dostane níže, ale na nejnovější jednotky typu Mitsubishi 1.8 DI-D tenhle motor nemá.

Hlavně pohodlně

Jízdně na tom není Sedici vůbec špatně. Dokonce bych se nebál tvrdit, že to je Fiat s nejlepším řízením. Zde se totiž původ od Suzuki projevuje asi nejvíce (kdyby mělo takovéto řízení například ostré Punto Evo 1.4 Multiair Turbo, to by bylo radosti). Řidiči nějaká Kii Sportage nebo Hyundaie ix35 si o takovémto přídělu informací od předních kol mohou nechat leda tak zdát. Ani řazení není špatné a opět musím říci, že mezi svými italskými sourozenci také v tomto ohledu Sedici vyniká. Páka šestistupňové manuální převodovky je sice velká, ale to nijak zvlášť nevadí. Na okreskách přece řádit nebudete.

Fiat Sedici myslí hlavně na komfort posádky. Podvozek je měkčí a v kombinaci s vyšší stavbou karoserie to znamená citlivost na boční vítr. A jestliže dáte ještě něco na střechu, pak z toho vůz docela znervózní (především když na silnicích první třídy míjíte protijedoucí kamion). Ale vyšší světlá výška se na naše rozbité silnice hodí a stejně tak ji oceníte i při jízdě ve městě. Vyzdvihnout musím také schopnost pohltit ostré nerovnosti.

Jako každé správné SUV, také Fiat Sedici nabízí volbu mezi pohonem dvou nebo všech kol. Za čtyřkolku si připlatíte zhruba 60 000 Kč. K dispozici pak dostanete elektromagnetickou mezinápravovou spojku a mezi sedadla ovladač s polohami 2WD, 4WD Auto a Lock. Nutno podotknout, že celý systém už nepatří mezi nejnovější, což se projeví hlavně v režimu automatického připojování zadní nápravy. Ta se totiž připojuje s citelným zpožděním a také musím říci, že se modernější konkurenti začínají dvojici Sedici/SX4 vzdalovat.

 

Peníze, peníze a zase peníze

Ale ani to není důvod toho, proč si Sedici nekoupit. Za dané peníze budete shánět malé SUV jen těžko. Problém ovšem nastává, když se do ceníků Suzuki a Fiatu podíváme najednou. Sedici je totiž oproti SX4 dražší a hlavně si ho nemůžete pořídit s benzinovou jedna-pětkou o výkonu 112 koní. Tu u Fiatu vůbec nenajdete, roli základní motorizace plní stodvacetikoňová jedna-šestka, která je logicky dražší. Možná to je jedna z příčin, proč Suzuki v počtu prodaných automobilů výrazně vede, ale není to příčina jediná.

Pokud se zaměříme na testovaný naftový dvoulitr, dostaneme se na zcela opačný konec nabídky a to v případě Fiatu znamená cenu u nejvyšší výbavy Emotion 4×4 550 000 Kč. Naproti tomu ceník Suzuki říká, že stejný vůz s jiným logem je o 50 000 Kč levnější. A zákazníci nejsou hloupí, proč by měli platit více, když jim Fiat k tomu žádný pádný argument nedá. Ale Italové si nedávno uvědomili, že se přepočítali a tak aktuálně můžete pořídit Sedici se slevou zhruba 40 000 Kč, čímž se cenový rozdíl smaže. Bohužel to platí pouze do vyprodání zásob, a jakou cenu vypočítají potom, to nikdo neví.

Fiat Sedici je dobré a schopné auto. Na poli malých SUV patří k těm dostupnějším, ale to samé platí také pro Suzuki SX4. Pokud Fiat zůstane u akčních cen, pak na zájemce čeká zajímavé dilema, jestliže se ale vrátí k těm původním a ponechá rozdíl na čtyřiceti až padesáti tisících, pak se nemůže divit, že se Sedici neprodává a že všude jezdí jenom SX4. Důvod, proč bych měl připlácet za italské logo na masce chladiče, jsem ani po testovacím týdnu nenašel.

Plusy: design, komfortní podvozek, kvalitně zpracovaný interiér
Mínusy: strohý interiér, hrubý chod motoru, oproti Suzuki vyšší cena

Základní cena: 509 900 Kč
Cena testovaného vozu: 550 900 kč

FIAT SEDICI 2.0 MULTIJET 4X4

Motor: řadový vznětový čtyřválec
Objem: 1956 ccm
Výkon: 99 kW (135 k) při 3500 ot./min
Točivý moment: 320 Nm při 1500 ot./min
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení: 11,2 s
Převodovka: 6stupňová manuální
Spotřeba město/mimo/komb: 7,0 / 4,6 / 5,4 l/100 km
Spotřeba během testu: 7,2 l/100 km
Palivová nádrž: 50 l
Délka x šířka x výška: 4115 x 1745 x 1620 mm
Rozvor: 2500 mm
Hmotnost: 1275 kg
Zav. prostor min/max: 270 / 1045 l