Hyundai ix55: přijel strýček z Ameriky…

0

Jenže ono by se chtělo hned na úvod říci, že přijel v opravdu nejméně vhodnou dobu. Ta prokletá finanční krize zrovna dvakrát nepobízí zákazníky k nákupu pětimetrových automobilů kategorie SUV. Ale kdo ví, třeba zrovna Hyundai ix55 představuje tak lákavou nabídku, že se mu těžko bude odolávat. Tak se na to podíváme.

Velký, ale nenápadný

Po stránce designu tento obr mnoho lidí nenaláká, což je trochu škoda. Názory lidí, kteří se během našeho testu s Hyndaiem ix55 setkali byly jednoznačné a rozhodně nebyly příliš pozitivní. Možná je to pouze otázka zvyku.

Přední maska je řekněme netypická, ostatně to můžete posoudit sami. Stejně tak lze na fotografiích shlédnout kdejaký ten detail, ale na trochu nenápadné karoserii tohoto vozu stejně mnoho zajímavých detailů není.

 

Co z fotografií příliš patrné není je to, jak je tento vůz ve skutečnosti mohutný. Na délku má největší Hyundai bezmála pět metrů, na šířku mu příliš nechybí ke dvou metrům a vysoký je 1,8 m. Přidejme si k tomu dvaceticentimetrovou světlou výšku a litá kola velikosti osmnáct palců a dostanete celek, který na okolí působí jako King Kong a který se může bez respektu postavit vedle největšího z této kategorie, tedy vedle Audi Q7.

Místa na rozdávání

Hyudnai ix55 je na první pohled velké auto a svým interiérem tento fakt jen a jen potvrzuje. Jakmile otevřete dveře (samozřejmě velké dveře) můžete se usadit do velké sedačky. Před řidičem je velký volant, středový tunel je také patřičně velký, pod loketní opěrkou je velká schránka, velké jsou ovladače, velká je vnitřní klika dveří, velký je prostor vzadu, velký je také prostor pro třetí řadu sedadel a tak dále. Ale teď raději vážně.

V interiéru nebude (s trochou nadsázky) mít pocit stísněnosti ani člověk trpící klaustrofobií. O tom, kolik je vpředu místa, snad nemá ani cenu psát. Řeknu to stručně, je ho tam hodně. Řidič i spolujezdec se mohou těšit na kožená křesla a kvalitní materiály. Vše je až překvapivě kvalitní a až překvapivě dobře zpracované, ale není to dokonalé (asi tak jako všechno).

Bohužel nás během testu neustále otravovaly nějaké ty pazvuky vycházející z palubní desky. Nemůžu s klidným svědomím tvrdit, že to je vina pouze špatné výroby. Novinářské vozy mají přeci jen svůj život o něco těžší. Musí neustále dokazovat, co všechno umí, a to se někdy projeví.

In the mood

Kombinace černé a stříbrné je pěkná, ale působí to celé poněkud ponuře. V katalogu jsem zahlédl také světlé provedení interiéru a to vypadá podstatně lépe. Přístrojový štít dostal klasické tvary a jednoduchých tvarů se tvůrci drželi také v případě středového panelu. Bohužel si na něj ani za příplatek nemůžete dodat nějakou tu navigaci.

Vzhledem k rozměrům vozu by člověk očekával také velké odkládací prostory. Skutečně, ten pod loketní opěrkou nabízí slušný objem a je také chlazený, ale do schránky před spolujezdcem nedáte ani 1,5 l láhev. Za zmínku ještě stojí modře podsvícené logo ix55 na prazích, tlačítko “mood“, kterým se rozsvítí tlumené světlo a které by mělo navodit tu správnou intimní náladu, což se ovšem nepotvrdilo, protože jsem za svitu intimního světla dostal od jedné slečny košem (ale to jen tak na okraj). Daleko praktičtější věcí je konverzační zrcátko. Díky němu může řidič sledovat kompletně celé osazenstvo automobilu.

Vzadu stejně jako vpředu

Zadní cestující si nebudou moci stěžovat vůbec na nic. Prostoru mají stejně hodně, jako tomu je v případě první řady sedadel. Navíc je zde k dispozici manuální ovládání klimatizace (pokud ho řidič aktivuje příslušným ovladačem na středovém panelu). Ta má výdechy nejen v podlaze a ve sloupcích, ale vzduch proudí také ze stropu a zkrátka nepřijde ani třetí řada.

Jak už tomu bývá zvykem, nelze očekávat pro sedmého a osmého pasažéra nabídku prostoru á-la Lexus LS 600h L, ale v tomto případě to zas až tak zlé není. Dětem a menším postavám zde nebude chybět vůbec nic a vyšší cestující to určitě vydrží (pořád lepší, než jet autobusem).

Interiér nakonec nabídne více kladných než záporných vlastností, takže můžeme říci, že se nám líbí. Přesto musíme zmínit ještě jeden detail. K našemu překvapení jsou kontrolovány nezapnuté pásy pouze u řidiče. Ale ona to vlastně okomentuje paní Rychlá. Ta z toho byla mírně rozčilená.

 

Příkladný diesel

Design je řekněme konzervativní, interiér je pěkný, ale to nejlepší je podle našeho názoru pod kapotou. Jediným motorem v nabídce je třílitrový šestiválec, samozřejmě dieselový. Pro Hyundai ix55 si neumím představit ideálnějšího partnera, a to mluvím jak o výkonu a síle motoru, tak o jeho projevu.
Maximální hodnoty leží příjemně nízko. Nejvyššího výkonu dosahuje motor při 3800 ot./min a nejvíce newtonmetrů se vám dostane v rozmezí od 1750 do 3500 ot./min. Výsledkem je zrychlení na stokilometrovou rychlost za 10,4 s a maximum 200 km/h. Hlavní je ovšem projev, se kterým tento motor pracuje.

To, že se jedná o vznětového jedince, cestující jen těžko pozná. Motor je výborně odhlučněn a při své práci s vozem zbytečně netřese. Ano, to správné slovo, které vše vystihuje, je “kultivovaný“. V tomto případě to není pouze nějaká otřepaná fráze. Pro agregát 3.0 CRDi se velice hodí.

Pohodlný automat

Povedený páreček s tímto motorem vytváří automatická šestistupňová převodovka. Pravdou je, že s pedálem na podlaze občas trochu zazmatkuje, ale při běžné jízdě řadí neznatelně a hlavně celkem inteligentně. Zajímavé ovšem je, že pro přesun voliče automatické převodovky z polohy P (tedy parkování) není nutné mít sešlápnutý brzdový pedál (to by vás mohlo při vyjíždění z řady nemile překvapit).

Jízdní vlastnosti jsou asi takové, jaké by jste od velkého SUV očekávali. O charakteru automobilu ledasco napověděl kultivovaný motor a automatická převodovka. Prioritou číslo jedna je převézt maximum nákladů (ať už lidí, nebo věcí) maximálně pohodlně. Vůz se příjemně houpe a s tím, že vás v zatáčkách bude odstředivá síla vábit na výlet do pole musí řidič počítat hned, jak automobil poprvé uvidí.

Když už je řeč o tom poli, tak to je asi tak jediné místo, kam je rozumné s tímto Hyundaiem vyrazit. Pevné rozdělení síly na obě nápravy využijete spíše při cestách na hory. Světlá výška a relativně slušné nájezdové úhly mohou slibovat nějaké ty schopnosti v terénu, ale není tomu tak. Model ix55 se daleko lépe (stejně jako většina konkurenčních SUV) cítí na silnici.

V hlavní roli cena

Jak už jsme tomu u této značky zvyklí, posledním a tím hlavním trumfem je cena. Základní model vás vyjde na 949 900 Kč a nutno podotknout, že oproti vyšším výbavám zůstanete ochuzeni o opravdu nepodstatné věci (chromované kliky, el. ovládané páté dveře, chromované prahy apod.).

Co tedy s sebou přivezl tento strýček z Ameriky? Kromě nevýrazného designu to je prostorný a variabilní interiér, kvalitní materiály, pohodlné jízdní vlastnosti a hlavně rozumná cena. Výsledek testu je jasný: krize nekrize, Hyndai ix55 si svoje zákazníky určitě najde.

Základní cena v provedení STYLE 4×4: 990 900 Kč

Objem motoru    2959 ccm
Maximální výkon    176 kW (240 k) / 3800 rpm
Maximální točivý moment    451 Nm / 1750 – 3500 rpm
Převodovka    6stupňová automatická
Maximální rychlost    200 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h    10,4 s
Udávaná spotřeba město    12,4 l / 100 km
Spotřeba mimo město    7,6 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba    9,4 l / 100 km
Spotřeba během testu    9,5 l / 100 km
Provozní hmotnost    2220 kg
Délka / výška / šířka    4840 mm / 1807 mm / 1945 mm
Rozvor    2805 mm
Zavazadelník (7 míst / 5 míst/ 2 místa)    148 l / 598 l / 1746 l