Jeep Cherokee 2.8 CRD: zpátky ke kořenům

0

[av_gallery ids=’3432,3433,3434,3435,3436,3437,3438,3439,3440,3441,3442,3443,3444,3445,3446,3447,3449,3450,3451,3452′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Předchozí generace Jeepu Cherokee byla pro některé zastánce off-roadingu až příliš zaoblená. Naštěstí se moudré hlavy v automobilce sešly a výsledkem je opět vůz, ze kterého na první pohled vyzařuje charisma toho opravdového Jeepu. Známe ho už desítky let a nespleteme si jej s žádným jiným konkurentem.

Vozu dominuje typická vysoká maska chladiče se sedmi rozměrnými, na výšku stavěnými otvory. Pod ní trůní mohutný nárazník, který je protažený až do oblouků nad předními koly. Cestou jej protíná blinkr v rovině s rozměrnými světlomety. Litá kola s pěti loukotěmi mají jaksepatří pořádné pneumatiky do každé situace. Z boku zaujme poměrně bohaté prosklení, které se týká i zavazadlového prostoru za C sloupkem. Cherokee používá stejné „off-road“ kliky jako Wrangler – v plastovém madlu se skrývá tlačítko, které se musí hluboko zamáčknout, aby se dveře otevřely.

Víko zavazadelníku je velmi vysoko nad vozovkou, sice se pak hůře nakládají těžké věci, naopak se ale zvýšily nájezdové úhly. Skleněná plocha, která vyplňuje v podstatě celou horní polovinu pátých dveří je samostatně otevíratelná pomocí dálkového ovládání.

Spíše praktický než hezký

Co očekáváme od interiéru opravdového off-roadu? Aby šel dobře vyčistit. A to plní pojetí vnitřku vozu na jedničku. Ano, tvrdé plasty v několika odstínech šedi nejsou příliš hezké, ale u takového auta musíme myslet hlavně na praktičnost. Vše je odolné vůči prachu, blátu, vodě nebo poškrábání. A i vyloženě ošklivý plastový volant vám nebude líto držet rukama od všelijakých nečistot, které na venkově můžete nachytat.

Stejně jednoduchá a praktická je i palubní deska. V kapličce se dozvíte vše podstatné, ergonomicky nám vadilo jen ovládání počítače kilometrů pomocí kolíčku přímo mezi přístroji. Také na vysokém středovém tunelu najdete rádio s jednoduchým displejem, které ale umí všechny podstatné formáty a na dlouhé cestě jsme k němu připojili pomocí zvukového vstupu i náš iPod.

Ovládání klimatizace nemohlo být rychlejší. Parádní páka automatu trochu kontrastuje s podivně naroubovaným ovladačem pohonu kol. Off-roadové madlo před spolujezdcem a spousta odkládacích prostor jsou příjemným bonusem pro Cherokee.

Přední sedadla jsou pohodlná, sedí se vysoko nad okolním provozem, a tak to má taky být. Vzadu to také není zlé, kvůli namontování „podnikatelské“ mřížky ale nebyla druhá řada sedadel polohovatelná, přičemž byla nastavena do hodně vzpřímené polohy.

Mřížka sice dovolí odečíst DPH, ukrojí však trochu praktičnosti. Kufr s vysokým, s hranou srovnaným dnem, nabídne tedy základní objem 821 litrů, což není málo. Logicky přijdete o maximálních 1950 litrů, které vzniknou po sklopení zadní lavice do rovného dna. Mřížka myslí na lyžaře a umožňuje pomocí malých otvorů převážet dlouhé předměty. Pokud chcete vozit třeba trubky od lešení, je možné sklopit i sedadlo předního spolujezdce.

Na odhlučnění zapomeňte

Jeep Cherokee můžete mít se dvěma motory pod kapotou. Trochu se chce říct jenom s jedním, protože benzínový šestiválec o objemu 3,7 litru se určitě u nás příliš prodávat nebude. S městkou spotřebou 17 litrů na 100 km je odepsán na nějaké jihoamerické trhy s laciným palivem. Mnohem zajímavější volbou je naftový 2.8 CRD, který jsme měli v ruce my. Za benzínem sice trochu ztrácí výkonem (161 koní oproti 201 koním), common-railu však hraje do karet točivý moment 400 Nm (ač dostupný jen mezi 1800 a 2400 otáčkami v minutě) a spotřeba, která papírově mimo město klesne pod 8 l/100 km, spíše ale budete jezdit jako my za 10 litrů.

Protože je Jeep Cherokee off-road duší i tělem, na nějaké odhlučnění se tu nehraje. Tohle auto přeci nebude řídit žádná bábovka, řekli si v automobilce, a tak se nějakého výraznějšího odhlučnění motoru nedočkáte. Zvláště při startu na studeno se musí jednotka nejdříve pořádně oklepat a zní výrazně traktorově. I když se po delší jízdě její zvuk zlepší, stále nemůžete čekat evropský komfort (ačkoliv motor výrobně pochází z Itálie). Při stání vám bude pěkně vibrovat s pedály.

Do divočiny se musí nejdříve dojet po běžných silnicích a tam se Cherokee moc nedaří. Tedy zrychlení z nuly na stovku za 10,5 sekundy a maximální rychlost 179 km/h jsou po právu očekávatelné a nedá se jim u takového auta mnoho vytknout. Celkové naladění do terénu a vysoká stavba karosérie dávají vozu na asfaltu nejisté jízdní vlastnosti. Dálniční maximum 130 km/h je opravdu maximem i pro Cherokee, dál už má při prudší změně směru nebo další akceleraci problémy. Vůz má tendenci se na okreskách naklánět, ovšem různé nerovnosti řeší sice znatelně, ale pohodlně. Při skoku přes retardér se bude posádka spíše smát než nadávat.

Terénní špička

Jenže na všechny nedostatky zapomenete ve chvíli, kdy skončí poslední pevná cesta a vy stojíte před vlnitým terénem plným bahna, různobarevného prachu, trávy a kamení. Stačí na chvíli zařadit neutrál a na vedlejším voliči nastavit pohon 4WD AUTO. Pokud bychom narazili na extrém, existuje ještě volba 4WD LOW, které uzamkne diferenciál a nahodí převodový poměr 2,72:1.

Spolu s asistentem zabraňujícím prokluzům kol a HDC (Hill Descent Control) to znamená, že Cherokee je schopen sjet a vyjet v podstatě každý kopec za jakéhokoliv počasí. A to klidně stálou rychlostí 2 km/h. Když psychicky překonáte to, že z prudkého kopce nemusíte mít vůbec nohu na brzdě, odmění se vám Cherokee nezapomenutelnými off-road zážitky. Smysl mimo silnici dostane také možnost manuálního řazení na voliči automatu i plynový pedál, který klade proti prošlápnutí značný odpor – výsledkem je přesně potřebné dávkování výkonu, které zabrání nechtěným úletům.

Bohatá výbava

Jeep Cherokee je bez debat stoprocentní off-road, ne však tak jednoúčelový jako například Wrangler. Když chce, dokáže odvézt posádku na delší cestu po běžných silnicích, kde sice nevyniká jízdními vlastnostmi, zato však nezpůsobí u stojanu benzínové pumpy svému majiteli srdeční zástavu. Přesto o Cherokee uvažujte jen tehdy, pokud jeho potenciál využijete ať už k práci nebo báječné zábavě na off-road trati. Na běžné cestování slouží spíše větší Grand Cherokee.

Námi testovaný Cherokee v základní verzi Sport přijde na 822 250 korun. Díky bohaté výbavě včetně dvouzónové klimatizace, tempomatu a všech off-road asistentů své investice rozhodně nebudete litovat.

Základní cena v provedení Sport: 822 250 Kč

Objem motoru    2776 ccm
Maximální výkon    120 kW (161 k) při 3800 ot/min
Maximální točivý moment    400 Nm při 1800-2400 ot/min
Převodovka    5stupňová automatická
Maximální rychlost    179 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h    10,5 s
Udávaná spotřeba město    12 l/100 km
Spotřeba mimo město    7,7 l/100 km
Kombinovaná spotřeba    9,3 l/100 km
Spotřeba během testu    10 l/100 km
Provozní hmotnost    1980 Kg
Délka / výška / šířka    4496 mm / 1818 mm / 1819 mm
Rozvor    2649 mm
Zavazadelník    419 l

Foto: Zuzana Procházková