Land Rover Freelander 2 TD4 S: malý velký facelift

0

[av_gallery ids=’3728,3729,3730,3731,3732,3733,3734,3735,3736,3737,3738,3739,3740,3741,3742,3743,3744,3745,3746,3747′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Odpověď je jednoduchá. Po stránce vzhledu zůstal stejný a k tomu, abyste na toto přišli, vám postačí jediný pohled na automobil. Ať ho budete obcházet, jak chcete, pokud vedle nebude stát předchozí provedení, nic nového nenajdete. Ale nebojte se, my vás na všechno podstatné upozorníme. I když nám to popravdě řečeno také dělalo nemalý problém a strávili jsme dost času porovnáváním fotografií starého a nového.

Zvenku je nejmarkantnější novinkou předělaná přední část. Jiný je nárazník, světla (hlavní i mlhová) a nová je také maska chladiče. Ve výsledku tak Freelander opravdu působí o něco mladším dojmem. Na zádi zmizel nápis Land Rover, na jeho místě teď najdete chromovanou lištu táhnoucí se napříč celým víkem.

Do výčtu změn musím ještě přidat nová kola velikosti 18 a 19 palců a trojici odstínů laku karoserie (Kosrae Green, Baltic Blue a Fuji White). To je vše. I když… Zapomněl jsem na drobný detail. Tak schválně, kdo ví, co asi tak mám na mysli? Není to snadné a dle fotek tuto hádanku rozluštíte jen těžko. Změnilo se logo Land Rover. Dříve zlatá barva písma na zeleném podkladu se změnila na barvu stříbrnou.

 

Land Rover Freelander tedy vypadá v zásadě stále stejně konzervativně. I po faceliftu to je hranatý klasik, který má svůj anglický a nezaměnitelný styl, což je jeden z důvodů, který hovoří pro jeho koupi. Svými tvary stojí na zcela opačném konci než všichni ti kinetičtí, fluidně tvarovaní a kdo ví jací ještě konkurenti.

Žádná revoluce

Ani v interiéru neproběhla žádná revoluce, takže si ve výsledku nebudete příliš jistí, jestli sedíte v provedení modelového roku 2010 nebo 2011. Zde musím doplnit slovíčko bohužel, protože zde by se určitě ještě dalo a možná i mělo na ledasčem zapracovat, jenže se tak nestalo. Ano, jistě je všechno funkční, ale mísí se tu části téměř luxusní s těmi vyloženě lacinými.

Hned při prvním usednutí do interiéru mne udivilo, že facelift nepřinesl nové displeje palubního počítače a audiosystému. Nevím o automobilu z jakékoliv jiné kategorie, který by stále používal toto dnes už téměř retro provedení. Ale budiž, svůj účel určitě splní, a když se na to podíváme čistě z praktického hlediska, jedná se o zanedbatelný detail. Přístrojový štít dostal novou grafiku, což v praxi znamená o něco větší čísla a jiné použité barvy. Opět žádná radikální změna, stále se řidič bude těšit z jednoduchého a přehledného provedení.

Luxusně plastový

Mnoho zalíbení jsem nenašel ve středovém panelu. Obrovské ovladače, laciné materiály, tohle bych očekával a respektoval v pracovním pick-upu, nikoliv v automobilu, který má zbytek interiéru čalouněný světlou kůži a se kterým pojedete pracovat leda tak s notebookem do prosklené kancelářské budovy. Obdobně bych zde mohl bědovat také nad provedení navigace. Ale abych nebyl přehnaně kritický, najde se spousta věcí, kterou je třeba pochválit a hlavně které jsou daleko důležitější.

V první řadě to je už samotný prostor. Land Rover Freelander nabídne spoustu místa pro všechny bez ohledu na to, kde zrovna ten který cestující sedí. Řidič a spolujezdec mají k dispozici pohodlná, široká, ale trochu plochá sedadla. Vzhledem k zaměření automobilu absence výraznějšího bočního vedení určitě nikomu vadit nebude. Zadní lavice je samozřejmě ještě plošší, nicméně prostoru tu je na rozdávání a to samé se dá říci také o zavazadelníku, kam lze umístit zavazadla o objemu maximálně 755 litrů, pokud sklopíte opěradla zadních sedadel, bude to až 1670 litrů.

Technika ve středu zájmu

Prakticky všechno podstatné, co přinesl facelift pro modelový rok 2011 se událo v nabídce motorizací. Stále si můžete vybírat mezi jedním naftovým a jedním benzinovým motorem, oba dva ale splňují normu Euro 5 a hlavně v případě dieselu mluvíme o zcela nové pohonné jednotce. K dispozici jsou verze o výkonu 150 a 190 koní, vybírat lze mezi automatickou a manuální převodovkou a onou revoluční novinkou je provedení eD4 disponující pouze pohonem předních kol (ano, je to Land Rover, který má hnanou pouze jednu nápravu), ale nabízející údajnou kombinovanou spotřebu 6 l/100 km. Ekologicky zaměřená verze vstoupila do prodeje až začátkem ledna, všichni ostatní jsou zákazníkům k dispozici už od loňského podzimu.

Do našeho testu se dostavila verze s manuální převodovkou a pohonem všech kol. S manuálem souvisí ještě jedna eko-novinka, a sice standardně dodávaný systém automatického vypínání motoru při stání. Nebudu vám nic namlouvat, nejsem velkým příznivcem spojení dieselu a těchto ekologických systémů. Důvod je prostý, naftový motor nenaskočí zdaleka tak hladce, jako benzínový, takže vás začne svými vibracemi velmi rychle otravovat. Ani Land Rover není s motorem TD4 výjimkou.

Příjemný cestovatel

V ostatních ohledech ovšem musím motor pochválit. Oproti dřívější verzi agregátu označovaného jako TD4 klesl jeho maximální výkon o deset koní, ale díky nárůstu točivého momentu nic nepoznáte. Newton metrů bylo přidáno rovných dvacet. Celkově tedy agregát o objemu 2179 ccm vyprodukuje 420 Nm, a to jak u testované verze, tak u SD4 disponující maximem 190 k (a automatickou převodovkou).

 

Velkou devízou testované jednotky je její tichý a kultivovaný chod. Pominu-li proces startu, o kterém už byla řeč, nelze mu vytknout v celku vůbec nic. Je příkladně tichý, nabídne solidní zátah a není přehnaně žíznivý. Test skončil na hodnotě 9,3 l/100 km, nutné je ovšem podotknout, že tohle číslo obsahuje projížďku v hlubokém sněhu, převážně městskou jízdu a také chladné počasí. Mimo město není problém dostat se pod hranici devíti litrů, na výrobcem udávaný průměr 6,2 se ale s největší pravděpodobností nikdy nedostanete.

Radost mi dělala také manuální šestistupňová převodovka, která byla až nečekaně přesná. Na silnici je tedy Freelander velmi pohodlným SUV. Samozřejmě, vysoký vůz s tvary krabice a přeposilovaným řízením nikdy nebude králem okresních komunikací, cestování na dlouhé cesty s ním je ale maximálně příjemné. Podvozek je naladěn s ohledem na komfort posádky a zapomenout nesmím ani na výborné odhlučnění.

V terénu umí

Na rozdíl od velké většiny konkurence se Freelander neztratí ani v terénu. Sice využívá systém mezinápravové spojky Haldex, ale ve výsledku to nijak zvlášť nevadí. Opět nechyběl inteligentní pohon všech kol a v našich testech už několikrát prověřený systém Terrain Response. Během jízd po zasněžených polích se objevil pouze jeden drobný, na první pohled zcela zanedbatelný detail. Klasické madlo dveří je nahrazeno jakousi dírou. Na zavření dveří to sice stačí, nicméně kromě řidiče se zbytek posádky prakticky nemá čeho držet.

Jak nad tím tak přemýšlím, facelift Land Roveru Freelanderu přinesl v podstatě pouze jednu jedinou změnu, o které stojí za to se zmínit. Vůz je od nového roku úspornější a, pokud se to tak dá říci, je ekologicky šetrnější. Stále je to ten starý dobrý Freelander, s prakticky tvarovanou karoserií, s nádechem určité exkluzivity, s luxusně-laciným interiérem, komfortním podvozkem a oproti konkurenci nadstandardními schopnostmi v terénu. Freelander zůstal i po faceliftu anglickou klasikou a to je dobře.

Plusy: motor, komfort cestování, převodovka, schopnosti v terénu
Mínusy: přeposilované řízení, laciné části interiéru

Základní cena: 808 927 Kč
Cena testovaného vozu: 1 000 905 Kč

LAND ROVER FREELANDER 2 TD4 S

Motor: řadový vznětový čtyřválec
Objem: 2179 ccm
Výkon: 110 kW (160 k) při 4000 ot./min.
Točivý moment: 420 Nm při 2000 ot./min.
Maximální rychlost: 181 km/h
Zrychlení: 10,9 s
Převodovka: 6stupňová manuální
Spotřeba město/mimo/komb: 7,4 / 5,6 / 6,2 l/100 km
Spotřeba během testu: 9,3 l/100 km
Palivová nádrž: 68 l
Délka x šířka x výška: 4500 x 2195 x 1740 mm
Rozvor: 2660 mm
Hmotnost: 1785 kg
Zav. prostor min/max: 755 / 1670 l