Mercedes-Benz G 500 4×42 – Dokonalý nesmysl na druhou

0

[av_gallery ids=’20994,20995,20996,20997,20998,20999,21000,21001,21002,21003,21004,21005,21006,21007,21008,21009,21010,21011,21012,21013,21014,21015′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’portfolio‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’avia_lazyload‘]

Tohle auto je absurdní. O tom není pochyb. V našich končinách nenajdete sebemenší obhajobu pro jeho koupi. Přesto nebo možná právě proto kolem sebe dokáže vyvolat auru fascinace a nadšení. Strávil jsem s ním pouze jediný den. A ještě teď mám úsměv na tváři.

Mercedes-Benz třídy G je pojem. Nejen mezi pravověrnými off-roaďáky, ale hlavně mezi těmi, kteří si oblíbili jeho luxusně upravené verze. Stroj s aerodynamikou i vzezřením přepravního kontejneru totiž kromě svých opravdových schopností umí také správně reprezentovat svého majitele. Mnozí si ho možná spojují s nevkusem národů sídlících na východ od našich hranic. Čekají, že bude zaparkovaný u nějaké pseudobarokní vily vybavené zámeckým nábytkem, samovarem a perskými koberci pověšenými na zdi. V řadě případů nejsou daleko od pravdy, ale já doufám, že se mezi zákazníky tohoto vozu najdou i ti, kteří mají vkus. A Géčko si pořizují proto, že ho prostě milují.

Je za co. Dokázalo si za ty dlouhé roky udržet svůj styl. Ukazuje se, že plechová krabice prostě nemůže odejít z módy. Ještě ke všemu, když se uvnitř snaží, aby se její posádka cítila být unášena v naprostém luxusu. To je něco, co se Land Roveru Defender nikdy nepovedlo. A i proto, jakkoliv ho mám rád, chápu, že někomu mnohem víc voní Géčko. Lidé si s ním kupují jeho výjimečnost. O to víc to platí u tohoto zvláštního stroje – G 500 4×42, který se jednoho krásného dne objevil v naší redakci doprovázen ceníkem. Za základní cenu přesahující šest milionů korun prostě musíte dostat něco unikátního.

Nepřehlédnutelný

To samozřejmě také dostanete, a možná víc, než kdybyste podobné peníze investovali do Ferrari, Lamborghini nebo nějakého podobného supersportu. Lidé jsou na ně snad už i v ulicích Prahy zvyklí, ale takovou bestii, jako je G 500 4×42, to ještě neviděli. Tohle auto je tu pro ty, kterým se líbila šílenost v podobě Mercedesu G 6×6, primárně určená pro arabské šejky. Problém byl ale v tom, že k jejímu pořízení by musel žádostivý multimilionář absolvovat ještě řidičák na náklaďák. Nové G 500 4×42 se však vejde s hmotností pod 3,5 tuny. Ehm, tedy jen těsně a tak nějak na oko. Při plném zatížení mu do této hranice zbývá deset kilo.

Auto stojí na zvýšeném podvozku s dvojitě odpruženými koly. Ráfky mají 22 palců a navíc jsou obuté do obrovských balonů. Géčko dostalo i masivní rozšířené blatníky, světelnou rampu s LED světly a gigantické trubky na boku jako výfuk. Na výšku měří 2 235 milimetrů, široké je přes dva metry. Když pak takový kolos postavíte na parkoviště, můžete si být jistí, že ho vždycky snadno najdete. Jednak bude vyčnívat jako žirafa ve výběhu tučňáků, jednak se kolem něj většinou utvoří hustý hlouček zvědavců.

Problém ale je, že si kvůli jeho velikosti budete muset řadu běžných cest odpustit. Zapovězené zůstanou snad všechny existující podzemní garáže, ať už jde o nákupní centra, nebo kancelářské budovy. Ostatně, snadno se neparkuje ani na otevřených parkovištích, kde po vás chtějí, abyste si před závorou vyndali lístek z automatu. Zřejmě na něj z vysoko položeného okna nedosáhnete. Taky jsem takto parkoval a musel jsem požádat o pomoc šokovaného kolemjdoucího. Na druhou stranu si s tímhle autem můžete dovolit zaparkovat prakticky všude. Strážník sotva dosáhne na čelní sklo, aby vám za něj dal pokutu, a odtahovka raději takového giganta rovnou objede obloukem.

Jako na věž, paní

Jako za kulomet, paní, přikrčit a mírně zaklonit. Tak se podle vrchního Vrány nasedá do Velorexu. Kdyby měl nastoupit do G 500 4×42, možná by také vymyslel příhodný způsob. Je to jako na věž, které však chybí část schodiště. Musíte se chytnout madla, dát nohu na masivní práh a pak se vyšvihnout. Hlavně nezapomeňte nejdřív pomoci případné dámské společnosti. Hádám, že tohle auto ale nebude patřit mezi její oblíbené odvozy do opery. Jako na věži se budete určitě cítit i za volantem. Žádné jiné auto takhle vysoký pohled nenabízí. Najednou i Range Rover vypadá jako miniaturní autíčko. Nejvtipnějším okamžikem je, když zastavíte na semaforu a můžete si popovídat s řidičem velkého náklaďáku. A věřte, že si bude chtít povídat.

Přes prvotní nepohodlí se kabina Géčka snaží, aby byl zbytek jízdy opravdovým relaxem. Jednoduchá palubní deska je obšitá kůží a zdobená dekory z uhlíkového vlákna. Vlastně se interiér dost podobá třídě S, kterou zřejmě průměrný majitel tohoto vozu bude také vlastnit. Jediným neduhem je snad minimum odkládacích prostor. Držák na pití pak simuluje zavřený basketbalový košík, který se vyklápí z boku středového panelu. Géčko jako takové jinak znáte. Místa je dost vpředu, vzadu o něco méně a kufr je obrovský. To, že nemá kryt, nevadí. Zloděj by musel použít chůdy, aby nahlédl přes sklo do jeho útrob.

Testované G 500 4×42 je také jedním z mála aut ze Stuttgartu, u kterého nemusíte za nic připlácet. Auto sice bylo vyvedené ve speciálním laku za nemalé peníze, ale zbytek výbavy je už v ceně, včetně třeba schopnosti přijímat televizní signál, nebo hasicího přístroje. Luxus all inclusive!

Nafta je pro bábovky

K pořádné reprezentaci patří pořádný motor. Naftu tedy pod kapotou nehledejte. Trochu překvapivě tu ale nehledejte ani některý z upravených motorů AMG. S nimi by tohle auto bylo už přece jen přes hranu. Vždyť dvanáctiválcový Mercedes-AMG G 65 stojí téměř 7,3 milionu korun. Verze G 500 4×42 využívá vlastně základní benzinový motor, tedy čtyřlitrový přeplňovaný osmiválec. Rozhodně se však za něj stydět nemusíte, protože výkon 422 koní není málo. Ani když jde o takhle velkou a těžkou bestii.

Motor příjemně probublává do trubek na boku, a když mu chcete trochu protáhnout krovky, umí i pěkně zařvat. Až se budou všichni otáčet. Je to zajímavý pocit, když šlápnete na plynový pedál a auto vztyčí čumák dopředu a rozejde se jako utržené ze řetězu. V tu chvíli zažíváte stejnou hrůzu, jako kdyby s vámi právě začal padat posed. Tedy jen napoprvé, pak si zvyknete a budete mít radost z toho, že budíte hrůzu v ostatních účastnících provozu.

Ano, jízda s tímto vozem je přesně taková, jakou si ji představujete. Řízení má dlouhý převod a pořádně se nakroutíte. Když auto stojí, chce to občas hodně síly. Reakce jsou pomalejší. Pokud chcete jet rychle, připravte se na to, že se od nějakých 80 km/h začne ozývat opravdová meluzína. Vzduch naříká a úpí, když se musí proplétat kolem téhle kostky navíc doplněné o masivní kšilt. Jo, a ještě abych nezapomněl. V základu nejsou parkovací senzory, takže se budete o své auto asi bát. Tedy pardon, spíš o ta ostatní. Aby jim náhodou fazónu nepocuchaly ty ocelové ingoty, co máte místo zadního nárazníku.

Když najdete terén

Nic naplat, tohle je prostě off-road, jakkoliv se snaží svým luxusem i cenovkou dokázat, že jde spíš o limuzínu na vysokých kolech. Ani náhodou. Důkazem je plnohodnotná výbava se třemi (!) uzávěrami a redukční převodovkou. A pak je tu světlá výška, která nemá ani ve světě off-roadů obdoby – 438 mm! Víc už má jenom monstertruck anebo zmiňované G 6×6. Nájezdové úhly jsou také bezprecedentní. Vpředu je to 51,6 stupně, vzadu 43,8 stupně. Auto zvládne boční náklon 47 stupňů, což bych si rozhodně nepřál zažít, a vyjede i na kopec se stoprocentním stoupáním. Ne, to samozřejmě neznamená, že bude šplhat na zeď, ale že zvládne svah se sklonem 45 stupňů. A ještě bych málem zapomněl. Klidně ho vezměte na koupání. Překoná totiž i metrový brod.

Jsou to opravdu dechberoucí údaje. Jenže pokud nejste právě majiteli tankodromu, nebo nehodláte v nejbližší době vyrazit na expedici do Afriky, můžou vám být platné leda tak k tomu, abyste s nimi vyráželi dech svým přátelům a všem, které autem svezete. V Česku totiž neexistuje moc míst, na kterých byste se přiblížili limitům téhle bestie. A už vůbec ne takových, kde byste ji každý den využívali. O to víc mám podezření, že jestli o ní uvažujete, stejně nakonec skončíte v Pařížské ulici. Myslím si to i proto, že jeden z kousků, které se objeví na českých silnicích, je vyveden v laku fixového zvýrazňovače. To asi aby byl ještě méně přehlédnutelný.

Na druhou stranu chápu, jak tohle auto dokáže někoho oslnit, oslovit a nalákat. Když sedíte za jeho volantem, připadáte si jako bohové. Retardéry, díry, překážky? Nic neexistuje. G 500 4×42 je jen tak překročí a hotovo. Jste v něm nezastavitelní, neporazitelní a nepřemožitelní. A přesně proto si ho i pořizujete.

Verdikt

K tomuto vozu se nedá přistupovat racionálně. Z rozumového hlediska je to totiž absolutní nesmysl. Nemyslíme si ale, že typický majitel bude mít v garáži jen jedno auto. Asi jich bude mít spíš desítky. A tak se stane tohle Géčko skvělým a unikátním přírůstkem do sbírky. Hvězdy proto udělujeme za odvahu Mercedesu i budoucího majitele.

 

Mercedes-Benz G 500 4×42

  • Převodovka: 7stupňová automatická převodovka, pohon všech kol
  • Motor: 4 663 ccm, dvakrát přeplňovaný benzinový osmiválec
  • Cena: 6 048 790 Kč
  • Testovaný vůz: 6 158 388 Kč
  • Rozměry: výška 2 235 mm, šířka 2 050 mm, délka 4 500 mm
  • Výkon/točivý moment: 310 kW (422 koní) při 5 250 ot./min /610 Nm při 2 250–4 750 ot./min
  • Zrychlení: 7,4 s
  • Maximální rychlost: 210 km/h
  • Dojezd: 725 km
  • Spotřeba: oficiální 13,8 l, test 22 l
  • Hmotnost: 3 096 kg

Text: Jan Markovič, Foto: Vojtěch Zikmund

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here