Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC: téměř dokonalá hvězda

0

[av_gallery ids=’2619,2620,2621,2622,2623,2624,2625,2626,2627,2628,2629,2630,2631,2632,2633,2634,2635,2636,2637,2638′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Mercedes-Benz ML spolu s ještě větší třídou GL jsou plnoformátové vozy kategorie SUV oblíbené hlavně ve Spojených státech. Poměrně dost příznivců si ale našly i u nás. Příchod nové generace ML oba vozy k sobě trochu přiblížil, tedy do té doby, než se objeví také nové GL. ML totiž podstoupilo designovou očistu, která vyústila v oblejší tvary. Auto působí „nabobtnale“ a více se tak přibližuje mamutímu GL.

Samozřejmostí jsou LED vpředu i vzadu. Vůz zdobí chromové doplňky. Velmi se mi líbila také zvolená barva. Hnědá působila decentně, ale zároveň luxusně. Uvnitř se hraje na stejnou notu. Atmosféru na palubě určuje pohledná kombinace matného dřevěného dekoru (velmi podobný mají u Audi) se světlými koženými sedačkami. Ty vpředu by zasloužily spíše pojmenování „křesla“. Jsou stavitelná elektricky v mnoha směrech, lze si volit „vypouklost“ opěradla. Ovládají se příjemně pomocí páček na dveřích, tak jak je u značky s hvězdou na kapotě zvykem.

Decentní luxus

Prostoru je v kabině mnoho, to se ale vážně na velkoformátové SUV sluší. Nemá tedy cenu vysvětlovat, že budete spokojeni před koleny, nad hlavou i v oblasti ramen, ať už budete sedět vpředu nebo vzadu. Zadní sedadla by si zasloužila jen lepší boční vedení a více podpory pod stehny hlavně pro vyšší postavy. Kufr je obrovský, sedadla vzadu lze sklopit do roviny stejným způsobem jako u škodovek – tedy vyklopit podsedák a pak sklopit opěradlo. Stěhoval jsem s vozem pár krabic z nábytkového supermarketu bez jediného problému.

Palubní deska prošla také změnami. Volant znám dobře, stejně tak ovládání všeho pomocí jedné páčky pod volantem. Vždy si tak musím opakovat, že sedím v Mercedesu. Z ML je cítit americké klima díky páce automatické převodovky, která našla místo na pravé straně pod volantem. Páka s funkcí nastavování volantu a vyhřívání je trochu schovaná, takže občas člověk neví, zda si zapnul vyhřívání nebo ne. Příjemným zpestřením je pak ambientní osvětlení, u kterého si lze vybrat jednu ze tří barev. Škoda, že není osvětlen ovladač světel a tak po tmě tápete, v jaké poloze vlastně je.

Jde ale jen o drobnosti. Raději si rovnou otevřu kapotu. Pod ní se skrývá poslední generace naftového šestiválce. Jmenuje se BlueTEC. Zjednodušeně řečeno to znamená, že spolu s naftou bude potřeba do motoru nalévat i aditivum AdBlue (pod krytem nádrže je pro něj samostatné víko), které by mělo zlepšovat chod motoru a jeho spotřebu. Jaká je realita? Šestiválec je skvěle odhlučněn a jeho zvuk do kabiny doléhá jen ve vysokých otáčkách. Výsledná spotřeba ale není nikterak okouzlující. Test jsem končil s 10,5 litry nafty na 100 km. To je stejně jako v případě velkého Range Roveru s naftovým osmiválcem. Pokud budu srovnávat se šestiválci, tak jde o průměr. Výkon 190 kW a hlavně 620 Nm stačí k poměrně svižné jízdě. Se stovkou za 7,4 sekundy se předjíždění bát nemusíte.

Raději po hladkém povrchu

Když jsem se naposledy vezl v novém ML, bylo to po hladkých asfaltových silnicích v Rakousku a pak v terénu. Hlavně zde auto předvedlo, že není jen tak na něco si hrající vůz, který by se jen tvářil, že je čtyřkolkou. Zvláště v dokoupitelném off-roadovém paketu se mu daří Range Rover dohánět na řadě míst, ať už týče brodu, sjezdu z prudkých úhlů nebo jízdě v bahnitých rigolech. Off-roadová verze ale bude tvořit menšinu a proto jsem dostal k testu vůz bez ní. Znamenalo to omezenější možnosti, ale stále možnost nastavení výšky vzduchového podvozku a jeho tvrdosti mezi režimy Comfort a Sport.

Dobrý dojem nabraný v Rakousku a také srovnání se vzduchovým podvozkem britského konkurenta ale znamenalo minimálně lehké zklamání. Proč? Mercedes-Benz totiž působí v režimu Comfort jako tužší auto. Při jízdě přes nerovnosti se párkrát ozvaly i rázy od zadní nápravy, což by u takto situovaného auta nastat nemělo. Na kvalitních silnicích přitom auto jezdí skvěle a pokud zvolíte sportovní režim, odvděčí se skvělou stabilitou v zatáčce. Na mnoha místech v Česku vám už ale takovou radost neudělá. Nebudu tu ale ML popotahovat, stejně je stále ve spektru toho lepšího, co si můžete na silnice pořídit. Srovnání s Range Roverem ale v této oblasti (na rozdíl od terénu) nesnese. A ačkoliv je automatická převodovka 7G Tronic Plus velmi hbitá a řadí hladce, vadilo mi, že páčky pod volantem neslouží k řazení rychlostí, ale jen k jakémusi doporučení, jak by měl automat řadit. To jen kdybyste zatoužili po sportovnějším svezení. Jinak manuální řazení ani potřeba nebude. Beztak je účinnost posilovače tak výrazná, že raději zvolíte klidnější přesun.

Mercedes-Benz ML je tedy v mých očích velké reprezentativní auto, které se bude líbit všem, jenž hledají decentní luxus. Pobyt na palubě je velmi příjemný a pokud přežijete občasné neduhy na rozbité vozovce, bude se vám s vozem dobře cestovat i na delší vzdálenosti. Čas od času se nebojte zajet ani do terénu, zde vám udělá ML ještě větší radost.

Plusy: kvalita zpracování, prostorný interiér, schopnosti v terénu, stabilita na silnici
Mínusy: průměrná spotřeba, horší chování na špatném povrchu

Základní cena: 1 438 800 Kč

Technické údaje
Motor: přeplňovaný vznětový šestiválec 2987 cm3
Max. výkon: 190 kW (260 k) při 3600 ot./min.
Max. točivý moment: 620 Nm při 1600-2400 ot./min.
Převodovka: sedmistupňová automatická
Max. rychlost: 224 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,4 s
Délka x šířka x výška: 4804 x 1926 x 1796 mm
Rozvor: 2915 mm
Objem zavazadlového prostoru: 690/2010 l
Pohotovostní hmotnost: 2175 kg
Spotřeba město/mimo město/komb.: 7,8/6,3/6,8 l/100 km
Průměrná spotřeba v testu: 10,5 l/100 km
Emise CO2: 179 g/km
Palivová nádrž: 70 l