Mitsubishi L200 Double Cab: zlatá střední cesta

0

[av_gallery ids=’4018,4019,4020,4021,4022,4023,4024,4025,4026,4027,4028,4029,4030,4031,4032,4034,4035,4036,4037,4038′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Peugeot si vybral pro stavbu modelu 3008 cestu, kterou se vydala například Škoda s modelem Yeti nebo Ford se svou Kugou. Vůz vychází z menšího hatchbacku, tedy v případě francouzské automobilky ze “třistaosmičky“. Tahle cesta je řekněme o něco obvyklejší, ale ještě nevíme, zda je jednoznačně lepší, to ukáže až následující test. Mitsubishi sáhlo k méně obvyklému řešení. Celou věc uchopilo naopak, takže ASX je postaveno na základě většího Outlanderu. Rozvor byl zachován, ale celková délka se snížila zhruba o 40 cm. Zajímavé.

Během týdne prožitého ve společnosti naší redakce si model L200 prošel téměř vším. Nechyběla jízda v těžkém terénu, ani převážení rozměrných nákladů, vyzkoušeli jsme si také běžné silnice, dálniční provoz a klasické pražské kolony. Hádejte, kde se toto Mitusbishi cítilo nejhůře. Kdo tipoval městský provoz, ten tipoval správně. Je to celkem logické, pětimetrový automobil není primárně pro tento režim jízdy určený a ve výsledku to je hodně poznat. Záměrně začínám právě od tohoto, protože budeme postupovat od nejhoršího k tomu nejlepšímu. Připoutejte se, vyrážíme do ulic.

Na první specifickou vlastnost jsem narazil téměř okamžitě, už během vyjíždění z parkoviště. Převod řízení je hodně velký, takže s volantem budete muset točit jako diví. Devadesáti stupňové zatáčky vyžadují velmi rychlé ruce, ale nedivte se, řídíte přece malý náklaďák.

Řazení je věc nevhodná do města s pořadovým číslem 2. Obecně krátké převody vyžadují častou změnu a navíc budete manipulovat s řadicí pákou takových rozměrů, že ji mohu s klidem označit jako největší, se kterou jsem se kdy setkal. Na druhou stranu, což pro mne bylo překvapení, přesnost drah nebyla vůbec špatná, takový lepší průměr.

Co je do města vhodné úplně nejméně, jsou rozměry. Především délka přesahující pět metrů (5,26 m) je docela problém. Velmi mi chyběl alespoň zadní parkovací asistent. Co se děje za korbou, to můžete leda odhadovat. Samozřejmě, není potřeba se obávat, trubka představující nárazník vydrží hodně, ale chcete-li být ohleduplní ke kolem stojícím automobilům, musíte zkrátka během parkování občas vystoupit a situaci zkontrolovat.

 

Cesta z města

Na okresních komunikacích je situace podstatně lepší. Rychlosti do 100 km/h jsou pro terénní Mitsubishi úplně ideální. Poměrně hlučný motor pracuje v ideálních otáčkách, pouze je potřeba počítat, pokud máte prázdnou korbu, s poskakující zadní nápravu. Na dálnici se opět projeví kratší pětka, takže se při 130 km/h dostáváte do vyšších otáček, které znamenají poměrně citelný hluk (k němu se navíc přidá ne zrovna dobrá aerodynamika). Ale co byste čekali jiného. Jde přece o terénní pick-up, takže to, co vám na silnici bude vadit, to vám v terénu přijde vhod.

Mitsubishi L200 je postavené na klasickém rámovém podvozku, má tuhou zadní nápravu a je poměrně vysoké. To nejsou dobré předpoklady pro pohodlnou jízdu po zpevněných cestách, ale v terénu tyto vlastnosti představují základ úspěchu. Jakmile tedy sjedete byť jen na polní cestu, okamžitě poznáte, že tohle auto patří právě sem. Jenže tím to všechno teprve začíná. Obdobně jako Toyotu Hilux, také L200 jsme prověřili na trati v Hummer Centru. Celkem logicky se nabízí srovnání obou vozů, ale to si nechám na později.

Do terénu

Testované provedení Double Cab Intense+ nabízí bohatou výbavu a to jak bezpečnostní, tak tu terénní. Tím ze všeho nejdůležitějším je zde systém pohonu všech kol Super Select 4WD, který pochází z Pajera. Řidič může volit mezi hnanou zadní nápravou nebo všemi koly, přičemž tuto změnu lze provádět pomocí páky za jízdy do rychlosti 100 km/h. Už na mokré vozovce přijde čtyřkolka vhod, protože odskakující zadek přenášející bezmála 180 koní má tendenci jít do smyku, a to i přes přítomného elektronického asistenta.

Pokud vyberete režim 4H, pak mezinápravový diferenciál vybavený viskózní spojkou rozdělí sílu motoru na obě nápravy tak, jak je aktuálně třeba. Pro těžší terén je připravena jeho úzávěrka a na ten vůbec nejtěžší (nebo na sjíždění prudkých svahů) tu máme ještě redukci. Jo, a abych nezapomněl, zadní diferenciál je samosvorný, to se také občas hodí.

Opět rozvor

V terénu jen tak na nějaký problém nenarazíte. Já jsem při jízdě po offroad trati překonal téměř vše. Jediné problémy, které se vyskytly, byly úplně stejné jako v případě Toyoty Hilux. I přes světlou výšku 205 mm je třímetrový rozvor, respektive přechodový úhel, faktorem velmi limitujícím. Toto bylo ještě dále umocněno extrémně nepraktickými hliníkovými stupačkami, které při jízdě mimo silnice překáží, a všude jinde se o ně akorát umažete. Druhým problémem byly pneumatiky. Jsem si téměř jistý tím, že mít nějaké vhodnější, pak se Mitsubishi nezastaví ani na těch nejprudších výjezdech.

Tato kategorie vozidel není určena pouze do terénu, je to pracovní stroj. Můžete převážet těžké náklady a tahat ještě těžší břemena. U testovaného Mitsubishi to znamená 700 kg nákladu na korbě, respektive brzděný přívěs o hmotnosti 2,7 tuny.

Do práce v pěti

Double Cab nabízí prostor pro pět cestujících. Pokud budeme nahlížet na vůz jako na pracovní stroj, pak si vzadu sedící dělníci nemají na co stěžovat. Sedák je umístěn nízko a opěradlo je poměrně kolmé, ale do práce to určitě stačí. Řidič a spolujezdec mají místa dostatek, palubní deska je sice vyrobena z tvrdých plastů, ty jsou ovšem kvalitně zpracované, ovladače jsou přehledné, ergonomie téměř bezchybná.

Jediné, co jsem postrádal, byla madla na A-sloupcích, které vám umožní jednoduše se “vyhoupnout do sedla“. Co mne ale zarazilo ještě více, byl fakt, že spolujezdec se vlastně nemá pořádně čeho držet. I vyloženě silniční Peugeot 3008 nabízel jedno držadlo navíc. Bohužel, v Mitsubishi to s vámi bude na sedadle spolujezdce pěkně házet. Co jsem už vůbec nepochopil, bylo “pípání“ rozsvícených světel, která, pokud jste je nezhasli vy sami, se posléze zhasla automaticky. Pravda, detail, ale pěkně otravný.

 

Resumé

Do redakce nám zatím zavítali dva konkurenti Mitsubishi L200, a sice Nissan Navara, který má styl amerického trucku, ale působil jako vhodnější pro časté jízdy po silnici a Toyota Hilux. Ta, ačkoliv v terénu o mnoho více nepředvedla, všechno zdolala tak nějak s větším nadhledem a tvářila se, že nakonec přežije a vydrží více. Mitsubishi představuje zlatou střední cestu. Jedná se totiž o vůz dobře vypadající, velmi schopný a rozumně drahý.

V případě testované verze bych si já osobně odpustil efektní ochranné rámy na předním nárazníku a na korbě a připlatil si za Toyotu Hilux, která je přeci jen o kousek lepší. Zanedlouho naše redakce vyzkouší také Ford Ranger a přehlížet nesmíme ani novinku na českém trhu, značku Isuzu. Takže uvidíme, třeba svůj názor po zkušenostech s dalšími pick-upy změním.

Základní cena v provedení Intense+: 843 880 Kč
Cena doplňkové výbavy: 111 903 Kč
Celková cena: 955 783 Kč

Objem motoru: 2477 ccm
Maximální výkon: 131 kW (178 k) / 4000 ot/min
Maximální točivý moment: 400 Nm / 2000 ot/min
Převodovka: 5stupňová manuální
Maximální rychlost: 179 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,1 s
Udávaná spotřeba město: 9,7 l / 100 km
Spotřeba mimo město: 7,2 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba: 8,1 l / 100 km
Spotřeba během testu: 11,5 l / 100 km
Provozní hmotnost: 1985 kg
Délka / výška / šířka: 5260 mm / 1780 mm / 1815 mm
Rozvor: 3000 mm
Ložná plocha (délka/výška/šířka): 1505 mm / 460 mm / 1085 mm