Nissan Navara 2.5D: dobře odvedená práce

0

[av_gallery ids=’4627,4628,4629,4630,4631,4632,4633,4634,4635,4636,4637,4638,4639,4640,4641,4642,4643,4644,4645,4647′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Většinu zákazníků v této třídě samozřejmě zajímají především jízdní schopnosti a výkony, které jimi zvolený vůz nabízí, a design ustupuje do pozadí. Nissan i přesto nabízí vůz se skutečně pohledným zevnějškem. Přední část se až na detaily shoduje se SUV Pathfinder, které letos také prodělalo facelift. Narozdíl od konkurentů Mitsubishi L200 nebo Fordu Ranger nesází Navara tolik na agresivní vzhled, spíše nabízí uhlazený design, který poměrně úspěšně maskuje skutečné rozměry vozu. Slušivá modrá metalíza celek jen podtrhuje.

Facelift se dotkl především masky, chromované lamely ve tvaru širokého V jsou více zapuštěné.Kulatější přední nárazník má za následek prodloužení vozu o osm centimetrů, zadní nárazník naopak dostal tvar s více hranami. Abychom ale jen nechválili: pochromované kryty zrcátek a zadního nárazníku k pracovnímu charakteru vozu příliš nepasují, je na nich vidět každý drobný flíček.

 

Změny podstoupil také interiér, najdeme tu stále sice jen tvrdé, zato ale hodnotněji působící plasty. Středová konzola s lesklým lemováním s jemným vzorkem je pěkný detail, který úspěšně opticky rozbíjí jinak celočernou palubku. Ergonomie jednotlivých ovládacích prvků je výborná: vše je na dosah a logicky rozmístěno, tlačítka jsou rozměrná a snadno se přepínají i v rukavicích. Anachronismem zůstávají dva kolíčky palubního počítače, jimiž lze přepínat denní nájezd A a B a také teplotu ze stupňů Celsia na Fahrenheita. Zbytek funkcí se zobrazuje na středovém LCD displeji.

Špičková výbava

Testovaný vůz byl ve vrcholné výbavě Platinium a nepostrádal tak nic z komfortních prvků obvyklých v běžných osobních vozech. Nechybí dvouzónová klimatizace, audiosystém s dotykovou obrazovkou, navigací, připojením Bluetooth, USB a Aux. Sedačky mají kožené potahy, které jsou však pro pracovní účely až zbytečným luxusem. Naopak užitečná je integrace ukazatele spotřeby, dojezdu a ujeté vzdálenosti do multimediálního systému. Není tak problém sledovat průměrnou spotřebu během jednotlivých dní apod. Čitelnost přístrojové desky je výborná, jen oranžové displeje počítače kilometrů a teploty působí trochu zastarale.

Volant má, jak se na terénní automobil sluší, větší průměr, mohl by však mít tlustší věnec. Vyšší řidiči asi nebudou příliš spokojeni s výškovým nastavováním, věnec jim buď zakrývá část ciferníků, nebo o něj při uvolnění pedálů zavadí nohou.Výhled z vozu je velmi dobrý díky rozměrným zrcátkům, couvání navíc usnadní parkovací kamera v zadním výklopném víku. Interiér prosvětluje otevíratelné střešní okno.

Pětimístná kabina Double Cab nabízí výborný prostor na předních sedadlech, vzadu je situace už horší kvůli nízko umístěným sedákům. Ani široký úhel otevření druhého páru dveří (téměř 90°) neusnadní nastupování do úzkého otvoru, ovšem Navara se tím nijak nevymyká zbytku třídy. Sedáky lze navíc vyklopit kolmo k opěradlům, pod nimi se nalézají schránky na drobné předměty s ochrannou síťkou. Opěradla jsou pochopitelně také sklopná, prostřední ukrývá výklopnou loketní opěrku. Vnější lokty si naopak příliš pohodlí neužijí, ať sedíte kdekoli – polstrování výplní dveří je krátké a nutí paže do nepřirozené pozice.

Korba vozu pojme předměty o půdorysu až 1,13 x1,51 metru, čtyři posuvná a vyjímatelná oka lze upevnit do jejích stěn, lišt v podlaze nebo čela. Necitlivé zacházení předchozích uživatelů mělo za následek poškrábání dna ložného prostoru, což je na fotografiích dobře patrné. Další možností pro přepravu jsou střešní ližiny s nosností až 56 kg.

Silný a úsporný

Navaru jsme dostali s čtyřválcovým turbodieselovým motorem 2.5D, který byl oproti předchozí verzi posílen na 140 kW (190 k), točivý moment narostl na rovných 450 Nm. Čísla znějí pro tento typ vozu velmi sympaticky, Nissan však samozřejmě není žádný sprinter. S tažným zařízením můžete připojit až třítunový brzděný přívěs. Šestistupňová převodovka má jednotlivé rychlosti poskládané velmi natěsno, takže není problém jet padesátkou, zatímco motor se líně převaluje kolem 1100 otáček.

Naopak pokud potřebujete zrychlit, stačí podřadit, otáčky se posunou o 500 výše do pásma, kde začíná mohutný zátah, a Navara za patřičného zvukového efektu vystřelí kupředu. Točit přes tři tisíce je zbytečné a tak si řadička přijde na své. Dlouhá páka znamená mimo jiné, že při řazení zpátečky si protáhnete pravičku až k sedadlu spolujezce. Dráhy jsou sice přesné, ale velmi dlouhé a přechod přes středovou polohu je kostrbatý.

 

Ve městě a blízkém okolí není problém udávat s nezatíženým vozem tempo, aniž byste museli zvyšovat hlas. Teprve na dálnici zjistíte, že při sto třiceti do kabiny doléhá ryk motoru a hukot pneumatik více, než by bylo zdrávo. Lépe je zpomalit na stále přijatelných sto kilometrů za hodinu. Co se spotřeby týče, Nissan udává kombinovanou hodnotu 8,5 litru a s prázdným autem není problém se dostat pod toto číslo. Osmdesátilitrová nádrž tak zaručuje dojezd přes 800 km.

Pokud nebudete ve městě mezi semafory vysloveně závodit, podaří se vám držet mezi 8,8-9,4 litru. Dálniční limit odebírá lehce přes deset litrů, mimoměstský provoz pak výborných 6,4 litru. Pokud však vyrazíte do terénu a využijete možnosti vozu naplno, dostanete se ke dvanácti litrům. My skončili cestování, které zahrnovalo mix všech zmíněných prostředí a velmi dynamickou jízdu, na hodnotě 8,8 litru.

V terénu jako ryba ve vodě

Standardem mezi pick-upy je pohon zadních kol a odpružení zadní nápravy listovými pery. Navara se v tomto nijak nevymyká. Chováním na silnici jasně ukazuje, že patří trochu jinam. Při zvoleném pohonu zadních kol cítíte, že auto má tendence na nerovnostech trochu plavat a zejména příčné pukliny a hrany nezatíženou zadní nápravu snadno rozkmitají. Odskakování a rázy od kol jsou oproti Pathfinderu podstatně citelnější, Navara je přece jen uzpůsobená k převozu nákladů.

Velký poloměr otáčení (skoro 6,7 metru) v kombinaci se značným převodem řízení znamená, že v ostrých zatáčkách mají ruce co dělat – a i tak některé manévry musíte absolvovat navícekrát. Brždění vpředu zajišťují kotouče a vzadu bubny, dávkovat je lze plynule a nástup je přiměřeně intenzivní.

Jakmile však opustíte zpevněný povrch a vydáte se na polní či lesní cesty, zjistíte, že tady je Nissan jako doma. Přes dolíky a hrboly se přenáší s houpáním, ale bez otřesů. Na prašných a udusaných cestách si bohatě vystačíte se základním pohonem zadních kol, pro obtížnější terén je tu kruhový ovladač u pravého řidičova kolene.

Ten lze nastavit do tří poloh: 2WD (pohon zadních kol), 4H (pohon všech kol) a 4L (pohon všech kol s redukcí). Prostřední volba se vyrovná s blátem, výmoly i poměrně strmým stoupáním, pokud chcete zdolávat písčitý terén nebo kopce až do 39°, stačí přiřadit redukci, která zároveň vypne ESP. Finální možností je uzávěrka zadního diferenciálu, kterou spíná tlačítko vlevo pod volantem. Obvykle však schopnosti vozu předčí odvahu řidiče.

Světlá výška 233 mm patří k průměru, na ostrých zlomech Navaru limituje především dlouhý rozvor 3200 mm a přechodový úhel 22°. Majitelé, kteří chtějí vůz využívat výlučně pro práci v terénu, by měli zvolit vhodnější pneumatiky, silniční Continentaly se snadno obalí blátem. Dalším problémem je nedostatečné zakrytování předního nárazníku, který snadno poškrábou nízké větve a křoviny. Boky ochrání mohutné trubkové prahy.

Verdikt

Nissan Navara s faceliftem přibral hned několik pozitiv: dostatečně silný a velmi úsporný turbodiesel, kabinu, která jej přibližuje dobře vybaveným SUV, variabilní interiér a ve výbavě Platinium i bohatou komfortní výbavu. Přitom si zachovává velmi dobrou průchodnost terénem. Bohatý rančer, který potřebuje převážet přívěs s koňmi, by však nejspíš zvolil silnější třílitrový turbodiesel s automatem. Zákazníci, kteří potřebují vozy na skutečně špinavou práci, zase asi sáhnou po některé z nižších výbav. Navara boduje tím, že uspokojí prakticky všechny.

Plusy: spotřeba, zátah motoru, ergonomie ovladačů, výhled z vozu, bohatá výbava
Mínusy: kostrbaté řazení, loketní opěrky ve dveřích, ochrana předního nárazníku, velký převod řízení