Peugeot Boxer 4×4 Dangel: dělník do nepohody

0

[av_gallery ids=’4172,4173,4174,4175,4176,4177,4178,4179,4180,4181,4182,4183,4184,4185,4186,4187,4188,4189,4190,4191′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Tedy abych byl přesný, do našich rukou se dostal vůz nesoucí označení Boxer FT 330 L2H2 120 4×4 Dangel. Jinak řečeno jsem vyzkoušel automobil vybavený kabinou pro 7 cestujících, což se označuje jako Polocombi Durisotti, obrovským ložným prostorem, maximální možnou hmotností 3,3 t, to vše ve spojení s výkonnější pohonnou jednotkou a samozřejmě pohonem AWD, nebo chcete-li 4×4. Už pouze z tohoto malého odstavce je patrné, jak široká nabídka pro největší francouzskou dodávku je. Pouze pro verze s pohonem všech kol jsou k dispozici dvě motorizace a deset variant karoserie. To vše dává celkově 20 různých provedení.

Nic nového

Na pohled ovšem úpravu 4×4 Dangel rozeznáte jen těžko a možná také proto byl ten náš testovací kousek tak polepen. Objevil se pouze štítek oznamující zásah francouzského specialisty a narostla světlá výška. Pro lepší průchodnost terénem bylo přidáno 20 mm navíc, nejvyšší stupeň výbavy disponuje ještě kryty podvozku. Ty ale zaprvé neuvidíte a za druhé jsme dostali na testování pouze základní úroveň.

Ta je jmenovitě označena jako Endurance. Zákazník si může případně ještě připlatit za Performance a Extréme. K nim se dostaneme později. Z hlediska designu není v podstatě co popisovat. Klasická dodávka se snaží zapůsobit snad jen přední částí s opravdu obrovským nárazníkem a miniaturní kapotou. Já bych to shrnul asi tak, že to vypadá docela zajímavě a že jsem během testu potkal pána, který neváhal hlásit, že to auto je strašně pěkný.

 

Slušné pracoviště

Vzhledem k tomu, že se jedná o pracovní stroj, nelze čekat v interiéru zázraky. Samozřejmě je plastový, samozřejmě je obrovský a zcela samozřejmě to není žádná velká pastva pro oči. Nic takového ale od Boxera nechceme, takže budeme hlavně chválit. Snaží se totiž tvářit jako klasický osobní automobil a docela mu to i jde. Boduje ovšem ještě v jiné disciplíně. Nabídka odkládacích prostor je obrovská. Drobnosti můžete uložit do dveří, do poliček kolem volantu, do dvou otevíratelných přihrádek před spolujezdci, případně nad hlavu cestujících. Za zmínku také stojí čistě pracovní doplňky, a sice držák na papírové dokumenty schovaný v opěradle prostředního cestujícího vpředu a druhý držák na stejné dokumenty, který se ovšem vyklápí z palubní desky. Chytré a účelné.

Řidič dodávky toho ke své práci mnoho nepotřebuje. Tomu také odpovídá rozmístění ovládacích prvků a jejich příkladná ergonomie. Nedá se nic dělat, v jednoduchosti prostě kráse je. Velmi mne potěšila řadicí páka umístěná hned vedle volantu. Je skvěle při ruce a ještě k tomu nabídne poměrně přesný chod.

Čtyři plus sedm

Vzadu umístěná lavice pro čtveřici cestujících je přístupná pomocí posuvných dveří. K tomu není co dodat. Snad jen pouze fakt, že materiál, který je na sedadlech použit, je podobný tomu z aut odvážejících velice veselé lidi na záchytnou stanici. Zkrátka když se znečistí, tak se jednoduše vytře. Každý cestující má tříbodový pás a vlastní držáky na nápoje pod nohami. V plném obsazení bych si troufl tvrdit, že bude těsno v oblasti ramen, ale na cestu například někam na stavbu to zaručeně postačí.

 

Peugeot Boxer není žádný drobeček. Provedení L2H2 má na délku 5413 mm, přičemž ti největší mohou dosahovat bez dvou milimetrů na rovných 6 m. Výška se pak pohybuje kolem hodnoty 2,5 m. Není proto divu, že nákladový prostor spolkne obrovské množství věcí. Testovací Polocombi Durisotti se dvěma řadami sedadel nabídne celkem 7 kubických metrů. Potěší také možnost odklopit dvířka a zpřístupnit tak ještě prostor pod sedačkami. Díky tomu lze přepravovat skutečně hodně dlouhé předměty (nebo se tam pohodlně vyspat).

Dvakrát 2,2

Pokud chcete Boxera s pohonem všech kol, máte na výběr dvě verze motoru 2.2 HDI. Ta slabší je naladěna na výkon 100 koní a točivý moment 250 Nm, silnější provedení disponuje maximem 120 koní a 320 Nm. Právě druhého jmenovaného jsem týden používal pro svou přepravu. Na první pohled by se tato čísla mohla zdát jako nedostatečná, v praxi především díky krátkým převodům postačí.

Nečekejte příkladně kultivovanou pohonnou jednotku, na to se tady nehraje. Všemožné zvuky ze strojového spodku automobilu se ozývají v podstatě pořád. Není to nic hrozného, ale budete si muset zvyknout. Když už přestane být hlučný agregát, dostaví se hučení pocházející od pohonu všech kol. Důležité ovšem je, že se budete se spotřebou pohybovat mezi devíti až desíti litry. Pro upřesnění musím dodat, že tyto hodnoty platí pro nezatížení automobil. A jestli se ptáte, proč jsme nevyzkoušeli chování se zátěží, pak to je prostě proto, že jsme 1,225 tunový náklad nesehnali.

4×4 Dangel

Samostatnou a v tomto případě velice důležitou kapitolou je už několikrát zmíněný pohon všech kol pocházející od firmy Dangel. Ta vsází na jednoduchou konstrukci, tedy v základním provedení opatřila Boxera vcelku obyčejnou viskózní spojkou. Řeč je o verzi Endurance. Klasicky je poháněna pouze přední náprava, v případě ztráty adheze se do hry zapojí také ta zadní. Vše funguje tak nějak samo a hlavně automaticky. Jediné, co řidič může udělat, je napevno rozdělit točivý moment mezi přední a zadní nápravu. Zde se nabízí srovnání například s Fordem Transit 4×4.

 

Moc dobře si vzpomínám na těch pár kilometrů strávených za jeho volantem. Problém této německé čtyřkolky byl v tom, že se pohon druhé nápravy zapojil až poté, co ta standardně hnaná nějakou tu dobu prokluzovala. Peugeot je v tomto ohledu mnohem rychlejší a během testovacího týdne se vlastně nikdy nestalo, že by nějaké kolo takříkajíc “prohráblo“. Kdyby vám základní konfigurace nestačila, můžete si připlatit ještě za další dvě verze. Ta prostřední přidá samosvorný diferenciál na zadní nápravě, ta nejvyšší dává k dispozici ještě jeho uzávěrku a ochranný kryty podvozku.

Při běžné jízdě se Boxer 4×4 Dangel chová jako úplně obyčejná dodávka. Jediným rozdílem je snad už zmíněné hučení od podvozku. Na polních cestách a za špatných adhezních podmínek je ale rozdíl dost výrazný, což se určitě ještě více projeví při jízdě s nákladem.

Nejdostupnější Furgon 4×4 vás bude stát přibližně 750 000 Kč. Naše polocombi se s cenou 954 900 Kč řadí k těm nejdražším verzím. Připlácí se především za velikost a druh karoserie, případně za výkonnější motor. Z těch několika komfortnějších prvků, které si můžete dokoupit, se určitě hodí třeba takový parkovací asistent. Jízda po městě a hlavně parkování mi bez něj dělaly nemalé potíže.

Pokud často potřebujete odvézt spoustu věcí k chatě po nezpevněných silnicích, případně se pohybujete v horských oblastech, pak je pro vás zcela určitě Boxer 4×4 Dangel zajímavý automobil. Je to schopný pomocník, který skutečně bude, jak říkají oficiální materiály, spolehlivý za každého počasí. Jen si ho tak úplně nedokážu představit s tou uzávěrkou mezinápravového a zadního diferenciálu v těžším terénu.

Plusy: spotřeba, užitné vlastnosti automobilu, systém pohonu všech kol
Mínusy: hlučný provoz, nedostatky ve zpracování interiéru

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem: 2198 cm3
Výkon: 88 kW (120 k) při 3500/min
Točivý moment: 320 Nm při 2000/min
Převodovka: manuální 6stupňová
Rychlost: 160 km/h
Spotřeba (město/mimo město/komb.): 10,7/8,2/9,1 l/100 km
Spotřeba v testu: 10,5 l/100 km
Rozměry: 5413 × 2050 × 2542 mm
Rozvor: 3450 mm
Objem nákladového prostoru: 7 m3
Základní cena: 954 900 Kč