Peugeot Partner 4×4 Dangel: v lese, jó v lese…

0

[av_gallery ids=’4737,4738,4739,4740,4741,4742,4743,4744,4745,4746,4747,4748,4749,4750,4751,4752,4753,4754,4755,4756′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Spolupráce mezi Peugeotem a společností Automobiles Dangel coby specialistou na pohon všech kol není nic nového pod sluncem. Už jsem se o tom zmínil během testu Boxera 4×4, kromě pár výjimek upravil všechny modely s pohonem 4×4 právě Dangel. První smlouva byla uzavřena v roce 1980 a od té doby celkový počet předělaných francouzů přesáhl hranici 30 000 kusů. Partner je pouze posledním příspěvkem více než třicetileté kooperace obou značek.

Opět viskózní spojka. Nic víc, nic míň

Jak už to u Dangelu bývá, celý název automobilu je pěkně dlouhý (viz. Boxer 4×4). Dnes testovaný vůz nese plné označení Peugeot Partner Tepee 4×4 Dangel Outdoor 1.6 HDI a představuje výsledek přibližně dvaceti tisíců hodin práce (přestože princip všech přestaveb je totožný). Ale co, alespoň se dle oficiálních materiálů zjistilo například to, jak má Partner už z výroby tuhou karoserii a že se s ním dá údajně uhánět až stokilometrovou rychlostí po polní cestě ve vyjetých kolejích.

Zrod dalšího Peugeotu do nepohody je už obehraná písnička. Vůz s pohonem přední nápravy dostal viskózní spojku, zadní diferenciál a bylo hotovo. A opět je vše provedeno ve třech úrovních. Ta základní Endurance má o 60 mm zvýšený podvozek, upravené tlumiče a pár krytů podvozku. Střední Performance přidá zadní samosvorný diferenciál, který je schopen přenést až jednu čtvrtinu točivého momentu na kolo s větším odporem, tedy s lepší adhezí. No a konečně nejvyšší Extreme nabídne uzávěrku zadního diferenciálu, kryt zadní nápravy a dokonce redukci, což už zavání výlety do skutečně náročnějšího terénu. Ale v případě testovacího kousku jsem se musel spokojit se základem a nutno podotknout, že mi lepší terénní výbava vůbec nechyběla. Vše, na co bych si s tímto autem troufnul, jsem přejel.

Jednoduše

Dangel se chlubí tím, jak je jejich čtyřkolka uživatelsky nenáročná a má pravdu. Vše, co musí řidič udělat, je vybrat si, zda chce, aby se automaticky připojovala zadní náprava, nebo si vystačí pouze s tou standardní přední. K tomu je určen ovladač připomínající kolečko, kterým se pouštěl plyn na starých sporácích. Na výběr je režim Eco 2WD nebo Auto 4WD. Vaší volbu pak symbolizují rozsvícená kola kola na schématu pohonu 4×4 (jednodušší to už být ani nemůže).

Přestože by se mohlo na první pohled zdát, že celý systém bude pracovat stejně jako v jiných konkurenčních automobilech využívajících viskózní spojkou, není to tak docela pravda. Ano, pracuje spolehlivě a zadní náprava se připojuje velice rychle, ale verze od Dangelu trpí jednou maličkostí, a sice neustálým hučením. Bylo to u Boxera a na to samé jsem si stěžoval nejen já u Partnera. Budete si muset zvyknout.

Na poli suverénně

Ale dost bylo teorie, já jsem se totiž okamžitě vydal mimo zpevněné komunikace. Sice to žádný velký tréňák není, ale rozhodně se tak tváří (hlavně díky světlé výšce 200 mm), ať se tedy ukáže. Musím říci, že se držel až překvapivě dobře. Na polních cestách si počíná naprosto suverénně a nakonec mi ono tvrzení o stokilometrové rychlosti přišlo zcela reálné. Ani projížďky v lese nepředstavují problém stejně jako prudší stoupání. Kdo se ovšem pustí do těžšího terénu, rychle narazí na limity. Především přední nájezdový úhel není kdo ví jaký a o bočním náklonu ani nemluvě. Do takových míst ale Partner už nepatří a to, kam je určen zvládá s velkým přehledem.

Jízdní vlastnosti na silnici jsou až na dva rozdíly zcela totožné s obyčejným Partnerem. Zaprvé to je už zmíněný hluk od pohonu všech kol, tím druhým je výrazné naklánění karoserie při průjezdu zatáčkou. Je to logické, o šest centimetrů zvětšená světlá výška je dost citelná změna. Nové tlumiče možná tuto vlastnost o něco zmírní, ale i tak by mne velice zajímalo, jak se vůz popasuje s takzvaným losím testem.

Partner jako každý jiný

Kromě pár detailů souvisejících s pohonem všech kol se Peugeot Partner nijak neliší od svého silničně zaměřeného dvojčete. To platí například o motoru. Na výběr totiž máte pouze naftovou šestnáctistovku. Volit lze mezi slabší verzí s maximálním výkonem 90 k nebo o dvacet koní silnější. S tímhle motorem jsme se u nás v redakci setkali už několikrát a opět nás ničím nepřekvapil a hlavně nezklamal. Do testu se dostavila ta silnější verze.

Slušná jízdní dynamika a schopnosti motoru jsou navíc ještě podpořeny solidní spotřebou. Oproti předokolce se Partner Dangel pohybuje zhruba o litr výše. Náš test absolvoval včetně už zmíněných lehce terénních vložek, města a dálničních přesunů s průměrem 7,8 l/100 km.

Praktický interiér

Interiér je francouzsky příjemný, ovládání jednoduché, ergonomie je také bez výhrad. Jediné, co mi vadilo, byl displej příplatkové navigace, který trčí z palubní desky a docela citelně bude řidiči v určitých případech překážet ve výhledu. Naopak jednoznačným plusem je spousta prostoru a neskutečné množství odkládacích ploch, boxů a přihrádek. Něco můžete dát před volant, do poldahy, před spolujezdce, do ohromné středové konzole nebo nahoru pod strop. Za příplatek 20 900 Kč je k dispozici střecha Zenith. Ta obsahuje kromě čtyř malých pevných okének také středovou a velkou zadní schránku. Posledně jmenovaná je navíc přístupná jak z druhé řady sedadel, tak ze zavazadelníku. Jen bych vám doporučil nedávat tam příliš těžké věci. Působí řekněme ležérně.

I když interiér zůstal téměř nezměněn, jeden dost podstatný rozdíl by se nakonec našel. Obvykle má Partner rezervu umístěnou na spodní straně zavazadelníku. Tento prostor ovšem obsadil zadní diferenciál, takže se rezerva nastěhovala úplně jednoduše přímo do prostoru pro náklad. Škoda, že nemůže být umístěna na zadních dveřích, off-roadový dojem by tak byl dokonalý.

Za cenu slušného SUV

Peugeot Partner Dangel se dodává ve dvou úrovních výbavy: Premium a Outdoor. Odlišností mezi nimi mnoho nenajdete, co je ovšem důležitější, obsahují bohatou výbavu. Aby také ne, když i základní cena překračuje 600 000 Kč. Testovací vůz pak dostal několik příplatků navíc a rázem jsme ještě o sto tisíc výše, což bude trochu problém.

Za stejnou sumu si totiž můžete pořídit třeba dost dobře vybavenou Škodu Yeti, ale Partner ochotněji snese hrubší zacházení. Když o tom tak přemýšlím, automobilů tak specifických vlastností je velmi málo. Přesně řečeno mne momentálně nenapadá žádný, který by se dal přímo s Partnerem Dangel srovnat. Pokud tedy často jezdíte po lesních cestách, loukách, polích, potřebujete převézt více nákladu a nechcete velký pick-up, pak je pro vás tento Francouz jako stvořený.

Plusy: Atraktivní vzhled, velká světlá výška, chování v lehkém terénu
Mínusy: Náklony karoserie, náhradní kolo v zavazadelníku, překážející displej navigace