Porsche 911 Carrera 4S: jistě za každého počasí

0

[av_gallery ids=’4194,4195,4196,4197,4198,4199,4200,4201,4202,4203,4204,4205,4206,4207,4208,4209,4210,4211,4212,4214′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Porsche v současnosti dodává pro Carreru 4 a Targu 4 systém pohonu všech kol, který byl původně určen pro nejsilnější Turbo. Postupem času si však našel cestu i k těm relativně slabším, což je jedině dobře. První Carrera 4 totiž využívala vcelku obyčejnou viskózní spojku připojující přední nápravu na základě rozdílu v otáčkách. Současné verze využívají elektromagnetickou lamelovou spojku. Její výhoda je zcela jednoznačná. Oproti té viskózní reaguje daleko rychleji a umožňuje také přesnější dělení síly motoru mezi jednotlivé nápravy.

Abych se mohl alespoň trochu podívat na to, jak se Carrera chová na limitu, musel jsem se vypravit na uzavřenou trať. Cestou jsem si postupně vyzkoušel prakticky vše. Nejprve bylo potřeba vymotat se z pražského Smíchova, následovala jízda po dálnici, okreskách až k místu, které jsem měl jen a jen pro sebe. Pokud se to dá říci, Porsche je docela pohodlné a to jak ve městské zácpě, tak při běžných cestovních rychlostech. Pravda, do interiéru proniká trochu více hluku, ale to je u těchto automobilů dobře.

 

Od cestovatele po sporťák

Během jízdy se s autem postupně seznamuji. První zkoušky toho, co dělá pod plným plynem, mne nutí k neustálému úsměvu, naší fotografku Zuzku naopak ke káravým poznámkám. Už po půl hodině je jasné, že se k testu dostavil výborný vůz. To, že se dost blíží k dokonalosti, jsem poznal ale až na uzavřené silnici.

K dispozici tu máme několik úrovní nastavení. Pro začátek nic nevypínám, ani neaktivuju. Ale s přibývajícím časem se odvažuji jít dál a dál. Nejprve si zapneme systém, díky němuž se od výfuku line ještě lepší a hrubší zvuk. Lze také přitvrdit tlumiče, tlačítko Sport pak pozmění odezvu na plyn a logiku řazení automatické převodovky. Stabilizační systém začíná být laxní. Sport Plus umožní ještě více. Sice stále ještě zasahuje, ale až v nouzi úplně nejvyšší.

Také verze 4S je zábavná

Vrcholný požitek z jízdy představuje kombinace Sport Plus a vypnutá stabilizace. Tady už není prostor pro chyby, chce to pevnou ruku. Sice mi cosi říká, abych to nezkoušel, jenže kdo se projede s Carrerou, bude chtít čím dál více. Nemůžu odolat, vypínám stabilizaci a beru si na svědomí vůz bezmála za tři miliony korun. Jakoby toho nebylo dost, celý den nám hezky prší. No co, alespoň pořádně prověřím pohon všech kol v praxi.

 

Tedy startuji a na úvodní rovince zcela nekompromisně vyrážím vpřed. Ručička tachometru míjí stovku za 4,7 s a pneumatiky mají co dělat, aby stačily dostatečně rychle odvádět vodu. S razantním škubnutím přichází dvojka, ovšem já nepovolím. Stále držím pedál na podlaze, 385 koní míří na všechna kola v plné své síle, jenže přilnavost není dostatečná, kola začínají prokluzovat a Carrera se roztančí. Trochu mě to vyděsí, protože moje trať není zrovna nejširší a ve svém okolí prakticky nenabízí únikové zóny, na druhou stranu je Carrera skvěle čitelná, takže stačí nějaké ty korekce a už zas uháníme správným směrem.

Stvořena pro požitek z jízdy

Jedna zatáčka střídá druhou, voda na zbytcích gumy, které na silnici zanechala soutěžní auta, nám vytváří podmínky sněhu. Stačí málo a už jde zadek dopředu. Po pár kolech si začínám věřit. Čitelný podvozek, výborné řízení, kluzká vozovka, to vše se mi moc líbí, stejně jako neskutečný zátah a chuť motoru po otáčkách. Představení, které se tu odehrává, je návykové. Chci více, rychleji, větší drift a tak dále. Asi je každému z vás jasné, jaký by mělo představení konec, kdybych ho včas neutnul. Jeden až příliš rychlý výjezd ze zatáčky a následné hodiny mi stačí jako důrazná připomínka toho, že nejsem Michael Schummacher, že na úplné pochopení limitů Carrery 4S budu přeci jen potřebovat více času a především toho, že jsem chudý novinář a musím vůz vrátit v naprostém pořádku.

Není potřeba se obávat, že verze označené číslem 4 nebudou zajímavé. Stále jde větší část newtonmetrů na zadní nápravu, takže o zábavu za volantem máte při hrubějším zacházením s plynem postaráno. Jen je potřeba počítat s tím, že se vůz chová trochu jinak. K jeho úplnému zvládnutí budete potřebovat trochu více času a trochu více prostoru.

Manuál lepší než automat?

Prosche Carrera 4S má neskutečný motor. Oproti obyčejné Carreře disponuje větším objemem 3,8 l a o 40 koní vyšším maximálním výkonem. Řidič se tedy bude těšit z přídělu 385 k a 420 Nm. Jak se na každý správný sportovní automobil sluší, obě tyto hodnoty leží poměrně vysoko. Eskové provedení je hodně ostré, o tom jsem se už přesvědčil. Pokud si doobjednáte paket Sport Chrono Plus, bude ještě ostřejší. Díky funkci, která optimalizuje proces startu, můžete pokořit hranici stokilometrové rychlosti za 4,3 s, ale pouze ve spojení s automatem PDK.

Také nad ním někteří ohrnovali nos, ale ani v jeho případě k tomu není důvod. Určitě patří k tomu nejlepšímu, co se v této oblasti nabízí. Díky dvojici spojek, kdy je jedna určena pro sudé stupně a druhá pro liché, probíhá přeřazení téměř okamžitě. Za nevýhodu mohu označit snad pouze reakci na plný plyn. Elektronika bere určitý čas na rozmyšlení, což je u samočinných převodovek zcela normální. Škoda jen těch poněkud pochybných tlačítek na volantu pro manuální řazení. Jejich nelogické ovládání vyžaduje zvyk, ale o tomto systému už toho bylo řečeno tolik, že není třeba to dále rozmazávat.

Uvnitř precizně

Jak už jsem napsal hned zezačátku, Porsche Carrera umí být také docela pohodlné a na cestování příjemné. Kromě komfortního nastavení tlumičů, převodovky a motoru vám bude zpříjemňovat pobyt v interiéru prvotřídní zpracování a v našem konkrétním případě také výrazná červená kůže efektně doplněna o kovové dekory. Jedinou věcí, která mi vadila, byla nízko umístěná obrazovka navigace. V momentě, kdy si dáte pravou ruku na volant, si ji perfektně zakryjete. No ale budiž, kvůli tomu, co vůz na silnici předvádí, mu to klidně odpustím.

 

Chcete-li si neustále užívat dokonalé jízdní vlastnosti, sportovní motor a zároveň image značky Porsche, bude vás to stát nemalé prostředky. Cena obyčejné verze Carrera S vybavené převodovkou PDK je stanovená přibližně na 2 700 000 Kč. Za pohon všech kol si ve Stuttgartu účtují necelých 200 000 Kč navíc.

Pokud přemýšlíte nad tím, zda se taková investice vyplatí či nikoliv, opět záleží na tom, co od auta chcete. Carreru lze bez problémů používat jako každodenní dopravní prostředek. Provedení se čtyřkou na konci pak přidává jisté chování za každého počasí. Bez obav se tedy můžete vydat do deště nebo dokonce vyrazit na silnice v zimě. V těchto podmínkách se Porsche Carrera 4S chová jistěji a hlavně je rychlejší. Takže se nenechte zmýlit, čtyřkolka určitě za úvahu stojí.

Tento test proběhl v rámci spolupráce s Motorland Bělá. Redakce Autoexpress.cz děkuje za možnost otestovat Porsche Carrera 4S na uzavřené trati. Více informací o areálu najdete na www.motorlandbela.cz

Plusy: Jízdní vlastnosti, výborné řízení, silný motor
Mínusy: Cena, ovládání PDK na volantu

Motor: zážehový plochý šestiválec
Objem: 3800 cm3
Výkon: 283 kW (385 k) při 6500/min
Točivý moment: 420 Nm při 4400/min
Převodovka: 7stupňová automatická
Rychlost: 295 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 4,5 s
Spotřeba (město/mimo město/komb.): 15,8/7,5/10,5 l/100 km
Spotřeba v testu: 17,5 l/100 km
Rozměry: 4 435 mm × 1 852 mm × 1 300 mm
Rozvor: 2 350 mm
Základní cena: 2 766 000 Kč
Cena testovaného vozu: 2 942 000 Kč