Porsche Panamera 4: šestiválec stačí!

0

[av_gallery ids=’3583,3584,3585,3586,3587,3588,3589,3590,3591,3592,3593,3594,3595,3596,3597,3598,3599,3600,3601,3602′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Když se Panamera poprvé objevila na tuzemském trhu, rozhodli se u Porsche, že novinářům tento vůz představí s plnou parádou. Velmi odvážně svěřili do našich trochu nevyzpytatelných rukou rovnou to nejsilnější, co bylo k dispozici – Panameru Turbo s přeplňovaným osmiválcovým motorem. Mimochodem testovací kousek se pohyboval s pořizovací cenou někde na úrovni 4,5 milionu korun. Myslím, že jsem mnoho dražších aut neřídil.

No co vám budu povídat, svezení to bylo brutální a lehce adrenalinové. Panamera má velikost pětkrát dva metry a když takto velké auto osadíte motorem o výkonu 500 koní, je to velmi působivé a přesně taková také Panamera Turbo byla. Napodruhé se mi pod rukou dostala slabší nepřeplňovaná verze 4S. Ani zde nebylo mnoho prostoru pro diskuzi. Sice motor nemá turbo, ale 400 koní fakt není málo. Rozdíl mezi Turbem a 4S v reálném provozu prakticky nemáte šanci poznat. A i kdyby jste ho přeci jen rozeznali, pak ho stejně nemáte šanci plně uplatnit. Takže Panamera 4S – také dost dobrý.

 

Jenže ne každý chce utrácet spoustu peněz za ohromné a z určitého úhlu pohledu trochu zbytečné výkony, takže u Porsche šli s výkonem ještě níže. Základní benzinová motorizace je šestiválcová a nabízí pouhopouhých 300 koní. Záměrně zdůrazňuji, že mluvíme o základní benzinové motorizaci, protože také u Panamery došlo k tomu, čeho se někteří děsili. Také ona dostala naftovou pohonnou jednotku.

Po Cayennu tu tedy máme už druhé dieselové Porsche. Brrrr! O něm ale až příště. Velice mě zajímalo, jak funguje spojení šestiválce a velkého čtyřdveřového kupé v praxi. Sice maximum 300 koní nevypadá na papíře zle, ale když k tomu doplníme hmotnost 1820 kilogramů, jsou obavy o dynamiku hodnou značky Porsche zcela na místě. Tak nějak jsem dopředu tušil, že tahle základní Panamera mi mnoho zábavy za volantem nedá.

Proč?

Ještě než vezmeme do ruky ten tolik efektní klíček tvarovaný podle karoserie Panamery, není na škodu zodpovědět si otázku, proč Porsche dlouho dopředu avizovalo pouze šestiválcové verze. Proč s nimi vůbec přišlo? Jak jsem zmínil v úvodu, osmiválce, ať už se bavíme o atmosféricky plněné nebo přeplňované verzi, jsou výkonné až dost, ale určitě se najde spousta lidí, která takovou porci výkonu nechce nebo prostě ví, že ji nedokáže využít. Na druhou stranou chce jezdit ve čtyřdveřovém Porsche a chce poutat pozornost svého okolí. Tak přesně pro takové lidi je základní šestiválec stvořen.

Když kolem někoho projedete, těžko pozná, že se o pohon zrovna vašeho kousku stará pouze šest válců a vy ještě k tomu ušetříte slušné peníze, které bez nejmenšího problému můžete investovat do další výbavy. Cenový odstup Panamery 4 od Panamery 4S je zhruba půl milionu. To utratíte za různé příplatky během chvilky. Každopádně bylo zavedení menšího a levnějšího motoru pod kapotu Panamery dalším chytrým krokem vedoucím k jedinému cíli – k navýšení prodejních čísel a to samé platí nakonec také pro příchod toho proklatého naftového agregátu.

 

Jaké obavy?

Kdepak, tady nejsou obavy o nedostatečnou dynamiku na místě. Možná šestiválec nejede tak brutálně, jako osmiválec, ale pro většinu smrtelníků je dost rychlý na to, aby jim zařídil úsměv na tváři. Parametry motoru o objemu 3,6 litru jsou lehce zapamatovatelné. Tahle jednotka totiž nabízí 300 koní a 400 Nm. Stovku vůz standardně dává za 6,1 s a maximálně dokáže jet rychlostí 257 km/h. Všechno to jsou čísla hodná pověsti Porsche. Kdepak, žádné zklamání, ale pěkně rychlá jízda.

Panamera svůj projev ještě okoření několika působivými efekty. Po nastartování si motor poskočí do vyšších otáček. Jakoby vás hned na úvod chtěl upozornit na to, že je možná „malý“, ale i tak bude šikovný. Ani u základní motorizace nechybí možnosti nastavování jízdních režimů, podle kterých se mění chování auta a převodovky. Nejostřejší Sport Plus vám zařídí bleskurychlou odezvu na plyn, změnu převodů až v nejvyšších otáčkách a během přeřazování také lehké sportovní nakopnutí. A zapomenout nemůžu ani na zvuk motoru, který je prostě skvělý a to i bez možnosti otevřít klapky ve výfuku. Pokud dáme vše dohromady, vyjde nám velmi solidní mix, se kterým bude běžný zákazník toužící po Panameře určitě spokojen.

Pětimetrový krasavec

Porsche Panamera měří na délku 4970 mm, široké je 1931 mm a vysoké 1418 mm. Rozměry a už zmíněná hmotnost předurčují tohle auto na dálnici. Kdyby se stále ještě našel někdo, kdo by o tom pochyboval, pak ho mohu ujistit, že tento test je moje už třetí Panamera a opět se toto pravidlo potvrdilo. S tímto autem si prostě zábavu ve stylu menších sourozenců neužijete, i kdybyste se stavěli na hlavu a dělali u toho, kdo ví co. Nemůže za to nikdo menší než fyzika.

Na dálnici ovšem Panamera funguje báječně. Rychlosti přesahující 200 km/hnení problém přehlédnout, takže pozor na policejní VW Passaty, protože ty mají k vaší smůle velmi podobnou jízdní dynamiku. Asi byste jim neujeli. Podle toho, jakou tvrdost tlumičů si vyberete, je Porsche více či méně pohodlné a boduje také vynikajícím odhlučněním.

Když základ, tak bez „čtyřky“

Jak napovídá titulek tohoto testu, Porsche Panamera se dostavila v provedení s pohonem všech kol. I v tomto případě je preferována zadní náprava a auto si tak zachovává svůj typický jízdní charakter, jenže já jsem si neustále kladl otázku, proč bych měl připlácet sta tisíce za to, že mi bude motor pohánět také přední kola. Když totiž porovnáme cenu základní verze, Panamery 4 a Panamery S, zjistíme, že nejméně za toto Porsche utratíme dva miliony. Pokud chceme šestiválec a pohon všech kol, přihodíme přibližně 300 000 Kč, ale to už se dostáváme na dosah osmiválcové a jízdně přeci jen zajímavější verzi S.

 

Já bych to viděl asi takto. Pokud chci co nejlevnější Panameru, sáhnu po šestiválci s pohonem zadních kol a nebudu v našich končinách zbytečně vyhazovat peníze z okna. Nemám totiž srdce na to tahat takovéto auto do rozsolené sněhové břečky a za deště elektronika (pokud ji nevypnete) spolehlivě zadní kola ohlídá.

Základní benzinový šestiválec mě nezklamal. Sice je Porsche Panamera pořádný kus auta, ale motor má dost sil na to, aby si s ním poradil a zachoval čest a sportovního ducha německé automobilky. Na úplný závěr si ovšem dovolím ještě jednu poznámku na téma dieselu pod kapotou Panamery. U Cayennu si jeho přítomnost ještě tak nějak odůvodníme, je to přece SUV, ale Panamera je čtyřdveřové kupé.

Jestliže benzinový šestiválec svým projevem dostál pověsti automobilky Porsche, pak se obávám, že dieselový motor na to nemá. Z představy, že za pár let přede mnou jedoucí Panamera prudce zrychlí a z výfuku ji vyletí obláček sazí, se mi dělá mdlo. Ale co, taková je realita. Přiznávám, že jsem v naftové Panameře neseděl, třeba to bude skvělá kombinace. Pokud ano, rád se omluvím a své špatné předsudky přiznám. Ale jsem si téměř jist, že se to nestane.

Plusy: image, solidní výkon, luxusní interiér, komfort
Mínusy: cena příplatků, tlačítka PDK na volantu

Základní cena Panamera 4: 2 287 000 Kč

PORSCHE PANAMERA 4
Motor: vidlicový zážehový šestiválec
Objem: 3605 ccm
Výkon: 220 kW (300 k) při 6200 ot./min
Točivý moment: 400 Nm při 4250 ot./min
Maximální rychlost: 257 km/h
Zrychlení: 6,1 s
Převodovka: 7mi stupňová automatická
Spotřeba město/mimo/komb: 12,8 / 7,2 / 9,6 l/100 km
Spotřeba během testu: 14,5 l/100 km
Palivová nádrž: 100 l
Délka x šířka x výška: 4970 x 1931 x 1418 mm
Rozvor: 2920 mm
Hmotnost: 1820 kg
Zav. prostor: 445 l / 1263 l

Foto: Zuzana Ptáčková