Porsche Panamera 4S: druhý nejsilnější

0

[av_gallery ids=’4326,4327,4328,4329,4330,4331,4332,4333,4334,4335,4336,4337,4338,4339,4340,4341,4342,4343,4344,4345′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Dnes nebudeme s ničím otálet a začneme hezky od podlahy. Maximální výkon čtyři sta koní vyprodukuje bez debat výborný osmiválcový, atmosféricky plněný motor uložený pro Porsche netradičně podélně vpředu. V současnosti se jedná o druhou nejsilnější variantu, silnější je pouze zmiňované Turbo, které nabídne dalších sto koní navíc. Pro zájemce toužící především po pohodlné, nikoliv však ďábelsky rychlé jízdě je připraven také šestiválec. Jeho zavedení do nabídky byl od automobilky Porsche jen tak mimochod mistrovský tah.

Ten zvuk

Pokud bych měl zmínit jednu vlastnost, která mi utkvěla v paměti, pak to je celkem jednoznačně zvuk motoru. To není u Porsche nic zvláštního, jadrný projev benzinového agregátu nenechá v klidu nikoho, obzvlášť pokud budete mít na středové konzoly tlačítko systému, který po aktivaci otevře klapky ve výfukovém potrubí. Výsledkem je o poznání hrubší tón a ještě více emocí. Pravdou ale zůstává, že i přes magické číslo 400 není Panamera žádným sporťákem, na to je moc velká a těžká. Ovšem už v červnu kolega Honza Markovič za polárním kruhem zjistil, že to nic nemění na dokonalém vyvážení automobilu. Za volantem vám v prvních chvílích přijde Panamera trochu těžkopádná, přesto je skvěle čitelná.

Motor poskytne dostatek síly k tomu, abyste pokořili stokilometrovou rychlost za 5 sekund a maximálně se rozjeli na 282 km/h. Tyto údaje jasně ukazují na to, že testované auto umí být pěkně rychlé, ale se slovem sportovní bych zacházel opatrně. Nejlépe se totiž cítí na dálnici, kde vám bez skrupulí lže a snaží se všemožně zamaskovat rychlosti daleko překračující v naší zemi povolené limity. Velikosti a síle motoru odpovídá také spotřeba, ale ta v tomto případě hraje velmi podřadnou roli.

 

Žádný strach

Jak napovídá titulek testu, naše verze je vybavena systémem pohonu všech kol. Ten je pro příznivce značky stále poněkud kontroverzní, stejně jako sama Panamera. Fanoušci klasické koncepce využívající zadní hnanou nápravou se mohou vztekat, jak chtějí, tohle smysl má. Odpovědní lidé v Zuffenhausenu odhadli požadavky trhu velmi dobře. Spousta zákazníků totiž dá přednost jistotě v podobě stálého pohonu všech kol před zábavou a u bezmála pětimetrové sportovně laděné limuzíny to platí dvojnásob. Navíc jde větší část výkonu dozadu, takže kdo by nutně chtěl, ten si může užít nějaký ten přetáčivý smyk, ať už pod dohledem stabilizačních systémů (obdobně jako u Carrery funguje ESP v několika úrovních) nebo bez dozoru na vlastní zodpovědnost.

Síla motoru je rozdělována na všechna kola pomocí mezinápravové elektronicky řízené lamelové spojky. Jak už to u těchto systémů chodí, řídící jednotka sleduje otáčky jednotlivých kol, podélné a příčné zrychlení nebo úhel natočení volantu. Nechybí ani uzávěrky diferenciálu a regulace prokluzu. Všechno dohromady nese název Porsche Traction Management a v případě Panamery S za to připlatíte 131 000 Kč. Za daný obnos získáte jisté jízdní vlastnosti bez ohledu na aktuální podmínky.

Panamera umí proletět zatáčku na své rozměry nečekaně rychle a díky pohonu všech kol umožní přišlápnout plyn ještě daleko před výjezdem. Musíte si dát akorát pozor na rychlost. Není problémem přehlédnout fakt, že jedete 150 km/h a v takových chvílích vás nezachrání ani pohon všech kol, ani houf bezpečnostních asistentů. Fyzika je neúprosná. Více než dvě tuny živé váhy mají velkou chuť opustit zvolenou stopu po tečně ven.

 

Rychlý vůz, rychlá převodovka

Podle toho, jaký si zrovna aktivujete režim mění Panamera svůj charakter, a to dost výrazně. Řidič může vybrat komfortní nastavení tlumičů, čímž získá dynamicky tvarovanou limuzínu. Pravý opak udělají tlačítka Sport a Sport Plus, kdy se odezva na plynový pedál přiostří, podvozek přitvrdí a to samé udělá také posilovač. Jakmile řidič přišlápne pedál k podlaze, dostaví pořádný zátah, všichni čtyři cestující jsou nekompromisně tlačeni do sedaček, ručička míjí během pěti sekund stokilometrovou hranici a za patřičného zvukového doprovodu míří fofrem čím dál výš. Stejnou parádu zažijete prakticky při jakékoliv rychlosti. Je vcelku jedno, zda aktuálně jedete sto, sto padesát nebo dvě stě. Motor má vždy dost síly.

Vidlicový osmiválec si dobře rozumí se sedmistupňovou automatickou převodovkou PDK. Nebýt těch podivných tlačítek pro manuální řazení, není ji prakticky co vytknout. Přeřazení jednotlivých stupňů je dílem okamžiku a reakce na kick-down si také zaslouží pochvalu. V tomto ohledu patř automat k těm rychlejším.

Čtyři šťastní

Co byste čekali od automobilky Porsche jiného, než prvotřídně zpracovaný kabinu. Nevím, jak je to možné, ale nemohu si vzpomenout na zásadní nedostatek. Jasně, na středové konzoly je umístěno tolik tlačítek, že budete potřebovat několik týdnů k tomu, abyste se v nich zorientovali. Jenže každý, kdo se posadí dovnitř, bude na toto provedení koukat jak zjara, protože vypadá skvěle. Prakticky jediná věc, ke které bych měl výhrady, je grafika navigace. U automobilu s cenovkou bezmála tří milionů si dokážu představit něco lepšího.

Mluvíme ale o drobné vadě na kráse, která celkové hodnocení ovlivní jen těžko. Poloha za volantem je výborná, použité materiály jsou vynikající, zpracování je výborné a světlé barvy jsou pro změnu zase vynikající. Všichni čtyři šťastlivci cestující uvnitř si užijí dostatek komfortu. Jak přední, tak zadní sedačky jsou sportovně tvarované, ty ve druhé řadě jsou pro větší pohodlí měkčí. Pokud řidič zrovna nezkouší maximální výkon motoru, panuje zde ticho, které doplňuje kvalitní audiosoustava Bose. Jen pro doplnění můžeme zmínit objem zavazadelníku se samočinně otevíraným víkem. V základu pojme 445 litrů.

 

Stále budí pozornost

Panamera už nějakou tu dobu na trhu figuruje, takže jsme si na ní tak nějak zvykli. Přesto jsem se ale během testu setkával s názory, že to není pravé Porsche. Můžeme to považovat pouze za potvrzení už tolikrát ohraného faktu. Někteří testovaný automobil nenávidí, jiní ho milují. Soudě podle toho, jaký zaznamenal prodejní úspěch je těch druhých podstatně více. Potkat Panameru na silnici není dnes už nic výjimečného, i tak se najde spousta lidí, kteří se za vámi ochotně ohlédnou a hromada tatínků, kteří budou svým dětem říkat “Podívej, támhle jede Porsche“ (jak se to stalo nám během focení). Dle mého názoru působí auto z boku trochu zvláštně, ale image má tak silnou, že se ji nevyrovná ani Chuck Norris denně brousící zázračný total gym.

Cena samozřejmě není malá. Důležité ale je, že za zhruba 2,7 milionu korun získáte výborný vůz a neustálou pozornost svého okolí. Provedení 4S nabídne nadstandardní jízdní dynamiku, podmanivý zvuk a klid v případech, kdy se dostaví nějaká ta sněhová kalamita nebo silný déšť. V takových situacích se příplatek u třímilionového automobilu naprosto zanedbatelný rozhodně vyplatí.

Plusy: image značky, výborný motor, vzhledem k hmotnosti jízdní vlastnosti, zpracování interiéru
Mínusy: tlačítka PDK na volantu, grafika navigace

Základní cena: 2 798 000 Kč
Cena testovaného vozu: 3 878 771 Kč

Porsche Panamera 4S
Motor: vidlicový zážehový osmiválec
Objem: 4806 ccm
Výkon: 294 kW (400 k) při 6500 ot./min.
Točivý moment: 500 Nm při 3500 – 5000 ot./min.
Maximální rychlost: 282 km/h
Zrychlení: 5,0 s
Převodovka: 7mi stupňová automatická PDK
Spotřeba město/mimo/komb: 16,4 / 8,1 / 11,1 l/100 km
Spotřeba během testu: 12,9 l/100 km
Palivová nádrž: 100 l
Délka x šířka x výška: 4970 x 1931 x 1418 mm
Rozvor: 2920 mm
Hmotnost: 2160 kg
Zav. prostor min/max: 445 / 1263 l

Foto: Zuzana Procházková