Subaru Forester 2.0 XS: benzinový boxer v novém

0

[av_gallery ids=’4238,4239,4240,4241,4242,4243,4244,4245,4246,4247,4248,4249,4250,4251,4252,4253,4254,4255,4256,4257′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Motor označený jako FB20 je novinka tak významná, že dělá ze všech ostatních úprav provedených na Foresteru zcela podřadné změny. Nebudu zde do úplné podrobnosti popisovat detaily dvoulitrového boxeru třetí generace a odkáži vás na přiložený článek. Pouze ve stručnosti shrnu, že oproti předchozímu motoru má nová generace prodloužený zdvih, čímž se zlepšil průběh točivého momentu ve prospěch nižších otáček, konstruktéři snížili o 28% vnitřní tření v motoru, jiné je chlazení, sání, zkrátka všechno. Co se naopak v podstatě nezměnilo, jsou základní rozměry agregátu, který je díky konstrukci typu boxer velmi kompaktní a přímo ovlivňuje řízení automobilu.

Cíl, kterého chtěli u Subaru dosáhnout, je naprosto klasický. Splnit limity pro budoucí emisní normy, snížit spotřebu a produkci emisí. Kromě toho teorie hovoří o už zmíněném lepším projevu motoru a rychlejší odezvě na pokyny řidiče. Takže tu máme spoustu věcí, které je potřeba ověřit v praxi.

Rychlejší, nikoliv rychlý

První věc, která vás určitě po nastartování zaujme, je zvuk nového motoru. Proč? No protože žádný není. Nepřeháním, když napíšu, že na volnoběh o motoru nevíte. Minimální produkce vibrací je jedním z důvodů, proč se u Subaru drží koncepce boxer už od dob, kdy tato automobilka vyráběla letecké motory. Pro nás jako pro zákazníky je nízký hluk a prakticky žádné vibrace jedním z hlavních důvodů, proč zvolit při koupi v tomto případě Forestera benzinový dvoulitr. Tím druhým důvodem je samozřejmě pořizovací cena. Naproti tomu tu ale máme hned několik ne tak pozitivních vlastností.

Benzinový dvoulitr třetí generace vyprodukuje maximálně 150 koní a 198 Nm. Je to hodně, nebo málo? Logicky bude velmi záležet na tom, se kterým konkrétním modelem bude novinka spolupracovat. V případě Foresteru platí, že jeho schopnosti jsou na vůz takovýchto rozměrů a hlavně takové hmotnosti tak akorát. Jednoduše řečeno, jízdní dynamika je průměrná. Stovku dá Forester 2.0 XS za 10,5 s a maximálně se rozjede na 185 km/h (což jsou docela solidní čísla).
Největším nepřítelem je pružné zrychlení, kdy 198 Nm prostě nestačí a Foresterovi tak předjížděcí manévry trvají přeci jen o něco déle. Na druhou stranu je nutné nezapomínat na fakt, že v nabídce plní nová pohonná jednotka roli základního a nejdostupnějšího motoru. Je tedy určena pro zákazníky, kterým na jízdní dynamice zas tolik nezáleží. Každopádně musím dát za pravdu všem tiskovým zprávám a oficiálním prohlášením slibujícím lepší průběh točivého momentu s ohledem na nízké otáčky. Motor totiž do nějakých 3000 ot/min reaguje na sešlápnutí plynového pedálu doslova okamžitě a nečekaně intenzivně. Bohužel se jeho elán se vzrůstající rychlostí trochu vytrácí, a to i přes obrovskou chuť vytáčet se.

Nižší spotřeba?

Celkově je nový čtyřválec živější než jeho předchůdce a možná také úspornější, což ovšem neznamená, že budete jezdit za pět litrů. Výrobce slibuje v kombinaci 7,5 l/100 km, praxe testu ukázala hodnoty i o dva litry vyšší. Příčin může být hned několik. Pár deci přidá stálý pohon všech kol, rozměry auta nebo pouze pětistupňová převodovka (byť má dlouhou pětku). Z pohledu spotřeby ovšem nejvíce „škodí“ samotný řidič. Když totiž budete chtít cestovat svižně, musíte motor nutně vytáčet a to logicky spotřebě zrovna nesvědčí. Základní motorizace je jednoduše řečeno určena na základní cestování. Hlavně žádný spěch.

Jistě, pětistupňová převodovka. Určitě si řeknete, co dělá v modernizovaném autě pouze pětistupňový manuál, a to je v nabídce dokonce také automat, který má čtyři rychlosti. Samotné převodovky se totiž facelift nijak netýká a to je škoda. Na jednu stranu asi nechtějí u Subaru měnit skříň s integrovaným mezinápravovým diferenciálem a viskózní spojkou okořeněnou navíc redukcí, když to přece dobře funguje už pěknou řádku let. Uznávám, že speciálně automaticky se uzavírající mezinápravový diferenciál funguje výborně, nicméně převodovka jako taková by si nějakou péči zasloužila.

Pět stupňů – budiž. Dlouhá pětka dokáže šestku poměrně úspěšně nahradit, ale vyloženě zoufalá je přesnost řazení. Nezlobte se na mě, ale tahle převodovka je regulérně nepřesná a oproti konkurenci v tomto ohledu dost zaostává. Nabízí se námitka, že to vynahrazuje redukcí, což je v dané kategorii věc naprosto nevídaná. Jenže já se ptám, kolik majitelů Subaru Forester redukci vůbec využije?

Facelift letošního roku se dotkl také podvozku. Upravené je zavěšení předních kol a o něco málo byl zvětšen rozchod kol. Jízdně je Forester zase o kousek lepší, i když popravdě řečeno bych změnu v praxi asi nepoznal, protože už předchozí verze jezdila hodně dobře. Líbí se mi jak řízení, tak měkčí nastavení podvozku, které je jako stvořené pro české silnice.

Nový kabát

Podle čeho vůbec poznáte modernizovaný Forester? Změn není málo, i když ty hlavní novinky se týkají techniky (hlavně motoru). Japonské SUV dostalo novou masku chladiče, jejíž původ můžeme hledat u Imprezy XV. Zpětná zrcátka se dočkala nového tvarování (to kvůli aerodynamice) a pro vyšší úroveň výbavy XS (tedy pro tu naší testovanou) jsou k dispozici jiná sedmnáctipalcová litá kola. Abych to shrnul, Forester zůstal designem prakticky nezměněn. Jste zklamání? Ale jděte, na autech typu Foresteru se přece nic měnit nesmí. Vždyť svými tvary odkazují do dávné minulosti.

Naopak modernizovaný interiér určitě potěší, ačkoliv ani zde se ničeho radikálního nedočkáte. Vypíchnout musím vylepšený štít, který mimochodem vypadá hodnotně a je skvěle čitelný. V nabídce se objevila duální klimatizace nebo audiosystém s barevnou 4,3“ velkou obrazovkou schopnou promítnout obraz parkovací kamery.

Forester nikdy nebyl (a já doufám, že ani nebude) o designových parádách a věcech tak trochu povrchních. Interiér tak zůstal stále poněkud šedý, ale na druhou stranu je prostorný (hlavně na zadních sedadlech je místa více než dost), dobře využitelný a kvalitně zpracovaný. Subaru samotným pojetím faceliftu jasně ukázalo, že je technickou značkou. Než se zabývat prkotinami tak raději upravilo pár detailů a přišlo s kompletně novým motorem.

Samotná pohonná jednotka neoslní ani výkonem (alespoň ne v kombinaci s Foresterem), ani spotřebou. Naopak potěší naprosto vyrovnaným a tichým chodem no a konečně jejím hlavním trumfem je cena (očekávám také vyšší spolehlivost oproti naftovému boxeru). Forester 2.0 XS Comfort je totiž o 90 000 Kč levnější než stejně vybavená dieselová verze.

Plusy: Prostor na zadních sedačkách, schopnosti v terénu, chod motoru
Mínusy: Převodovka (pouze pětistupňová a nepřesná), průměrná jízdní dynamika

Základní cena: 689 000 Kč

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec typu boxer
Objem: 1995 ccm
Výkon: 110 kW (150 k) při 6000 ot./min.
Točivý moment: 198 Nm při 4200 ot./min.
Maximální rychlost: 185 km/h
Zrychlení: 10,7 s
Převodovka: manuální pětistupňová
Spotřeba město/mimo/komb.: 9,4/6,4/7,5 l/100 km
Spotřeba během testu: 9,5 l/100 km
Palivová nádrž: 60 l
Délka x šířka x výška: 4560 x 1780 x 1700 mm
Rozvor: 2615 mm
Hmotnost: 1485 kg
Zav. prostor min/max: 460/1610 l