Subaru Impreza XV: efektní Japonec

0

 

[av_gallery ids=’2617,2616,2615,2614,2613,2611,2610,2609,2608,2607,2606,2605,2604,2603,2602,2601,2600,2599,2598,2597′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Když jsem se dočkal a odjížděl od Subaru s vypůjčeným vozem, neskákal jsem na sedačce radostí tak, že bych se mlátil hlavou o střechu. Proč? Vínová barva, střešní ližiny vyrobené z černého hliníku a hromada plastu. Já nevím, nějak mi to k této automobilce nesedí.

Jistě, Volkswagen, Škoda a mnozí další také produkují oplastovaná rádoby do terénu směřovaná auta, jenže Subaru je zaměřené na techniku, na podstatu věci, více než kterákoliv jiná značka. Dokonce tak moc, že provedení interiéru musí ustoupit stranou. Její zákazníci jsou na takový fakt zvyklí a mně se dokonce tahle skutečnost líbí. Japonský výrobce totiž nejde s davem, ubírá se vlastním směrem, což je dobře.

 

Můj osobní problém s verzí XV tkví v tom, že mi jednoduše do uvedené strategie nezapadá. Všechny doplňky jsou zde v podstatě jenom na parádu, protože s touhle konkrétní Imprezou se podíváte do terénu asi tak stejně často jako s kolečkovými bruslemi do lesa. Ten jeden drobný detail, kvůli kterému nelze použít označení “malý Outback“, skrývá tabulka technických údajů v kolonce světlá výška. Automobily určené pro Evropu jsou nastaveny na úplně standardní hodnotu kterékoliv jiné Imprezy – 150 mm. Vozy dodávané na jiné trhy se mohou pochlubit číslem 185 mm a díky němu možná opravdu splní nový crossover bezezbytku úlohu auta pro volný čas, možná že i zdolá nějaký ten terén.

Symetrická klasika

Abych to upřesnil, bez poškození zdolá terén… Model Impreza, stejně jako většina značkových sourozenců, se pyšní systémem Symterical AWD. Hrdé logo na zádi zde není jen tak pro nic zanic. Představuje jednu z nejlepších variant pohonu 4×4 na trhu. Když to podvozek dovolí, mimo silnice se auto díky němu určitě neztratí. Spolu s manuální převodovkou dostanete mezinápravový samosvnorný diferenciál doplněný o viskózní spojku, který dělí sílu motoru spravedlivě na obě nápravy v poměru 50:50. Původně jsem neměl v plánu toto téma nijak zvlášť zdůrazňovat, jenže během testovacího týdne napadla spousta sněhu a výhody plynoucí z tohoto řešení se ukázaly v celé své kráse.

Řečeno velmi jednoduše, ale stoprocentně výstižně: s tímhle autem můžete jezdit, doslova jako by se nechumelilo. Žádné čekání, až se mezinápravová spojka sepne (byť to může trvat bleskurychle). Newton metry proudí k oběma nápravám pořád, hned, okamžitě. Jízda na sněhu se tak mění v zábavu, auto se při akceleraci jenom lehce sklouzne, zavlní, ale směle se dere kupředu. Tohle vám budou všichni závidět. Za špatných adhezních podmínek Imprezu nikdo nedostane.

Boxer diesel opět na výbornou

Druhým hlavním bodem testu crossoveru XV je naftový boxer. Oněm toho už také bylo dost napsáno, takže se nebudu opakovat a vezmu to stručně. Diesel stejné koncepce u žádné jiné automobilky nenajdete. Má relativně klidný chod, neruší posádku vibracemi, ale mohl by být lépe odhlučněn. Řidiči dává k dispozici výkon 110 kW a 350 Nm, neboli dostatečnou sílu jak pro obyčejnou Imprezu, tak pro crossover. Chválit budu jeho spotřebu, neboť si během testu řekl v průměru o 7,4 l//100 km a určitě by nebyl problém jít níže.

 

Nic není dokonalé a ani technicky vyspělé Subaru si neodnese pouze samou chválu. Nechtěl jsem tomu uvěřit, ale převodovka mě zklamala. Šestistupňový manuál je dobře odstupňovaný, má delší dráhy a poměrně rozměrnou řadicí páku. To by vůbec nevadilo, jenže její chod v kulise je skoro až nepřesný. Jsem zklamán, a smutný, a nešťastný…

Vzhled v hlavní roli

Vzhled je pro Imprezu XV téma dosti zásadní. Předchozí chvála jde na vrub úplně obyčejnému provedení, na tom nemá zásluhu ani V, ani písmenko X. Pro evropské trhy tohle označení znamená pouze a jenom více plastu na karoserii a pro někoho možná také efektnější design. Výčet novinek je následující: spodní ochrana nárazníku – plastová, lemy blatníků – plastové, zadní difuzor – plastový, střešní spoiler – plastový. Jediná kovová záležitost jsou ony střešní ližiny. Jistě, plast se pro tyto účely hojně užívá, nicméně speciálně spodní část předního nárazníku, aby byla schopna stoprocentně plnit své úkoly, by si zasloužila odolnější materiál.

Nebudu vám vnucovat své názory na výsledek. Myslím si, že vůz působí poněkud zvláštně a také si myslím, že je normální Impreza hezčí (samozřejmě nejhezčí je WRX STI). Interiér je pro Subaru typicky jednoduchý, kvalitně zpracovaný, ale poněkud fádní. V kabině se projevuje volnočasové zaměření především hnědým tónem potahů sedadel a hnědou nití. Ta se kromě sedaček nastěhovala také na loketní opěrku a na čalounění dveří.

Během cest za vašimi volnočasovými aktivitami určitě oceníte prostor, který je prostřednictvím tohoto modelu nabízen. Dost je pro všechny, pouze na zavazadla zbylo jenom 301 litrů. Sklopením sedaček do roviny pak můžete získat až 1216 l. Dlužno dodat, že rovná plocha je vykoupena dost vysoko položeným dnem zavazadelníku.

Paráda za 10 000 Kč

Budu k vám upřímný a řeknu, že bych si nový crossover značky Subaru nekoupil. Nevidím důvod. Kromě parádních doplňků získáte jeden praktický detail, kterým jsou pro verzi XV standardně dodávaná mlhová světla. Možná by se dalo ještě o střešních ližinách prohlásit, že jsou praktické, ale to je tak nějak vše.  Každopádně máte právo se mnou nesouhlasit. Pokud se řadíte mezi lidi, kterým se vymóděná Impreza líbí, mohu vám nabídnout dobrou zprávu. Oproti běžné verzi si budete muset za veškeré doplňky připlatit pouze deset tisíc, tedy sumu bez problémů akceptovatelnou.

 

Celou dobu, kdy jsem jezdil s Imprezou XV, jsem si kladl dvě otázky. Proč se do Evropy dováží pouze nezvedlá verze a proč zvolili písmenka XV. Odpovědi jsou naprosto jednoduché. Kdyby dostal vůz o zmíněné tři centimetry vyšší podvozek, zvětšil by se odpor vzduchu a vůz by nedokázal splnit limity pro normu Euro V. Světlá výška proto zůstala na hodnotě patnáct  centimetrů. No a jak se napíše římsky patnáct?

Subaru Impreza je výborné auto s výborným motorem a dokonalým systémem pohonu všech kol. Takový je základ, na který nově Japonci oblékli parádní kabát. Cílem je podtrhnout a zdůraznit schopnosti, případně potenciál systému Symmetrical AWD a přilákat nové zákazníky. Za deset tisíc to je určitě dobrá a zajímavá nabídka. A jestli vám Impreza XV také příliš nesedí, pak si počkejte na rok 2012, kdy se objeví skutečně nový model se vším všudy, i s vyšším podvozkem.

Plusy: výborný pohon všech kol, úsporný motor, jízdní vlastnosti
Mínusy: nepřesné řazení, standardní světlá výška

Základní cena: 680 000 Kč
Cena testovaného vozu: 690 800 Kč

SUBARU IMPREZA XV 2.0D
Motor vznětový přeplňovaný čtyřválec typu boxer
Objem 1998 ccm
Výkon 110 kW (150 k) při 3600 ot./min.
Točivý moment 350 Nm při 1800 – 2400 ot./min.
Maximální rychlost 203 km/h
Zrychlení 9,0 s
Převodovka 6stupňová manuální
Spotřeba město/mimo/komb 7,1 / 4,9 / 5,7 l/100 km
Spotřeba během testu 7,4 l/100 km
Palivová nádrž 64 l
Délka x šířka x výška 4430 x 1770 x 1515 mm
Rozvor 2620 mm
Hmotnost 1540 kg
Zav. prostor min/max 301 / 1216 l

Foto: Zuzana Procházková