Subaru Legacy Combi 2.0D: vlastní směr

0

[av_gallery ids=’2641,2642,2643,2644,2645,2646,2647,2648,2649,2650,2651,2652,2653,2654,2655,2656,2657,2658,2659,2660′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

U Subaru se totiž hraje na fakta a ta jsou taková, že má vůz na délku 4775 mm, na šířku 1780 mm a vysoký je 1535 mm. Už podle těchto čísel to vypadá na velmi solidní vnitřní prostor, a pokud přidáme rozvor velikosti 2750 mm, je jasné, že se cestující nikde mačkat nebudou, což po osobní zkušenosti mohu pouze potvrdit.

Uvnitř průměrně

Musím se přiznat, že i přes dostatek prostoru nebyly první dojmy z interiéru kdo ví jak pozitivní. Sedadla jsou sice příjemně tvarovaná, ale čalounění působí uměle, zpracování je kvalitní, ale uvnitř vládnou plasty a takovýchto podobných „ale“ bychom našli ještě několik. Když se ovšem nad tím zamyslíme, pak to vlastně jsou věci, o kterých sice s chutí píšeme my novináři, ale pro praktický život tak důležité nejsou. Nebo někdo z vás s prominutím denně ochmatává palubní desku a libuje se nad měkčenými plasty? Asi ne. No a to, co řidič drží v ruce, tedy volant a občas řadicí páku, to je potažené kůži a drží se to dobře.

V podstatě mám jedinou výhradu, kterou považuji skoro až za ostudnou: ovládání palubního počítače. Nejen, že se tak děje prostřednictvím kolíku trčícího z přístrojového štítu, nejen že musíte strkat ruku za volant, oni tam jsou ty čudlíky schované dva. Jeden ovládá údaje o spotřebě, druhý zobrazuje data týkající se ujetých kilometrů. Nikdy nepochopím, proč je pro některé výrobce aut takový problém přidat jediný ovladač na nějaké rozumnější místo.

Také u klimatizace bych si dokázal představit jednodušší ovládání, které by nevyžadovalo od řidiče tolik pozornosti, ale to se bavíme pouze o detailu, takže pojďme dál. Zadní cestující si budou užívat královský prostor pro nohy. V tomto ohledu boduje Legacy na celé čáře. Samozřejmě prostřední osoba bude omezen tunelem skrývajícím části pohonu všech kol, to je ovšem daň, se kterou se zkrátka musí počítat.

Prakticky na výbornou

Co určitě nezklamalo, byl zavazadlový prostor. Nejen prakticky založené rodiny jistě potěší základní hodnota 526 l, kterou navíc můžete snadno zvětšit až na 1726 l. Zadní sedačky odjistíte pomocí páček na kraji zavazadelníku, ty se následně sami složí, a to do naprosté roviny, takže další pochvala.

 

Než se pustíme do techniky, mám pro vás pár slov na téma zajímavých systémů. Nově pro pátou generaci se začala dodávat elektronicky ovládaná parkovací brzda. S ní pak spolupracuje asistent pro státní v kopci. Pokud ho aktivujete, bude vám ji sám zapínat a vypínat v případě, že se vozidlo ocitne na svahu o minimální sklonu 5°. Subaru tyto dvě novinky sice prezentuje jako velmi zajímavé, ale co si budeme povídat, zajímavé nejsou, protože konkurence to samé nabízí už pěkně dlouho. Speciálně pak onen asistent pro stání v kopci se v některých případech nemusí ani nijak aktivovat, zkrátka funguje sám od sebe.

Co z toho vyplývá? Subaru si jde vlastní cestou a říká, že ani design, ani interiér, ani elektronické vychytávky nemá v žebříčku priorit na prvních místech. Kdybych v tento moment měl uzavřít test, pak by si Legacy odneslo asi tak trojku. Zkrátka zapadá do průměru. Ale pozor, od teď začne tahat své hlavní trumfy.

Boxer diesel na špici

Prvním takovým a možná tím vůbec největším je motor. Každé malé dítě ví, že Subaru lpí na protiběžných válcích, řeč tedy bude o pohonné jednotce typu boxer. Ta má už ze své základní konstrukce několik výhod. Samozřejmostí je nízké těžiště (ono taky Porsche moc dobře ví, proč má ve svých sportovních strojích taky boxer), druhým bonusem pak je vyrovnanější chod, protože jsou válce rozmístěny symetricky a nejsou potřeba další vyvažovací hřídele.

Náš konkrétní motor byl ovšem naftový, takže jsem se konečně setkal s tím slavným a samou chválou opředeným Boxerem Diesel. Tato jednotka nabízí celou řadu zajímavých konstrukčních řešení, ale já to zjednoduším tím, že se vše točí okolo nízkého těžiště a kompaktních rozměrů. Běžný uživatel ocení především praktické chování, které lze shrnout do těchto charakteristik: příkladně klidný, tichý, ve vyšších otáčkách hrubý a hlavně extrémně úsporný.

 

Tichý, úsporný

Za to, že příliš neobtěžuje posádku, může pomocný rám, ve kterém je uložen, což je jedna z dalších novinek páté generace. Odpověď na to, proč má ve vyšších otáčkách hrubý zvuk (to je snad jediná věc, která by se mu dala vytknout) upřímně neznám a pokud vás zajímá to, proč je tak úsporný, potom pro vás mám zcela jednoduché vysvětlení. Subaru se nesoustředilo na ty plasty a podobné zbytečnosti, Subaru pilně pracovalo na pohonné jednotce a tohle je výsledek.

Diesel, který nabídne 150 koní, 350 Nm a spotřebu do sedmi litrů. Tak třeba já jsem s ním jezdil po městě, ujel jsem x kilometrů, palubní počítač ukazoval dojezd 720 km. Vyrazil jsem mimo město, ujel jsem dalších zhruba 100 km, spotřeba klesla na 5,5 l/100 km a palubní počítač ukazoval 750 km do prázdné nádrže. Je to skoro až nepochopitelné, ale když budete chtít, můžete se dostat na čísla začínající čtyřkou, a to bez žádných pneumatik Energy Saver, nižšího podvozku, otravných systémů start/stop  a hlavně se stálým pohonem všech kol Symetrical AWD. Hmm, v tomto kontextu začíná dávat Legacy docela smysl.

Vždy jistý

Subaru Symetrical AWD je u těchto automobilů pojem více než tradiční. Symetrický je proto, že v našem konkrétním případě (verze 2.0D a 2.0i) je příděl newton metrů dělen mezi nápravy naprosto spravedlivě v poměru 50/50. Druhým důvodem je v ose uložený motor, na který přímo navazují další části, zkrátka ideál. Čím více jsem s autem jezdil, tím více mi začínaly být ukradený plasty a čalounění a malé čudlíky klimatizace a ostatní prkotiny. Skvělý motor ve spolupráci s pohonem všech kol totiž má své kouzlo. Když k tomu připočteme slušnou šestistupňovou převodovku a velmi solidní řízení, u verze Active s elektrickým posilovačem, pak tu máme docela zajímavý cestovní prostředek.

 

Na tom mnoho nezmění ani pohled do ceníku. Naše konkrétní verze stojí 855 000 Kč. Není to úplně málo, obdobné kombi se dá sehnat třeba i s lepší výbavou levněji. Má to ale jeden drobný háček. Zmíněná konkurence sice nabídne více, ale nenabídne pohon všech kol a ti, kteří ho mají, jsou dražší.

Ačkoliv se mi Legacy na začátku příliš nezamlouvalo, ke konci testu jsem ho skoro nechtěl vrátit. Svým přístupem a tím, co nabízí, tak trochu vystupuje z řady a to se mi líbí. Stejně tak se mi líbí fakt, že klade důraz na věci opravdu podstatné. Technický základ funguje jednoduše na výbornou a záleží už pouze na vás, čemu dáte přednost. Než se definitivně rozhodnete, zavzpomínejte na letošní zimu. Však víte, až se zima zeptá…

Plusy: extrémně úsporný a kultivovaný motor, příjemný podvozek, jisté jízdní vlastnosti, prostor

Mínusy: použité materiály v interiéru, ovládání palubního počítače

Foto: Zuzana Procházková