Subaru WRX STI Sedan: v kůži pana Solberga

0

[av_gallery ids=’2663,2664,2665,2666,2667,2668,2669,2670,2671,2672,2673,2674,2675,2676,2677,2678,2679,2681′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Hatchbacky v Evropě frčí, takže příchod pětidveřové Imprezy nebyl zas až tak nelogickým krokem. Nicméně volání po návratu ostrého sedanu bylo tak silné, až ho Subaru nakonec vyslyšelo. Se zveřejněním detailů o faceliftu modelového roku 2011 mohli začít všichni slavit. WRX STI má opět své obrovské a legendární křídlo.

Příchod sedanu ovšem není jedinou změnou. Decentní facelift přinesl také nové jméno. Od modelového roku už automobilka prezentuje svůj legendární model pouze jako Subaru WRX STI. To aby jasně odlišila normální kousky od těch sportovní. Ale čert to vem. Důležitější jsou úpravy na podvozku. Nejnovější provedení mají o pouhý jeden milimetr silnější stabilizátor a světe div se, v praxi je rozdíl stejně markantní, jako nekalé praktiky jedné malé vládní strany.

 

Varuji vás, budete myslet jen na to jedno…

Subaru WRX STI je pouze a jenom o tom jednom a věřte tomu, že když se s ním projedete, budete také myslet jenom na to jedno. Na jízdu. Přesně tohle je ten důvod, proč se vám bude auto líbit, proč vás bude bavit i ploužení se po městě, proč vás bude těšit pouze samotný fakt, že máte ten lacině vypadající klíček v kapse. Protože jste na vlastní kůži zažili, co dokáže. Protože víte, jaké to je. Jo já zapomněl. Většina z vás to vlastně neví. Tak já vám to zkusím popsat.

Na podzim jsem seděl za volantem hatchbacku. Různé okolnosti, možná i můj strach a další zásahy vyšší moci způsobily, že jsem se tenkrát s autem nedostal na limit. Ano, jezdil jsem rychle, jenže jsem si nevyzkoušel ten pocit, o kterém mi někteří vyprávěli. No a to mě samozřejmě pěkně štvalo. Na druhý pokus už jsem nehodlal nechat nic náhodě. Byl jsem pevně rozhodnut, že se na limit podívám, i kdyby tohle STI mělo být posledním Subaru, které jsem dostal na test.

 

Neznám totiž žádný jiný novinářský vůz, který by byl opředen tolika historkami o tom, kterak tenhle či támhleten navštívil příkop, pole, obrubník… Jo, to je přesně o čem mluvím. I když stojí pouze milion, nemá konkurenci a ani třikrát dražší auta se tak rychle nedostávají pod kůži, jako WRX STI. Touha vyzkoušet, kam až s ním můžete zajít, je neskutečná a vůbec se nedivím tomu, že se o to každý pokouší.

Začnu zvolna…

S vědomím všech těchto faktů jsem si auto vyzvedl a byl jsem pevně rozhodnut, že první kilometry na to prostě nebudu příliš šlapat. Nejdřív se přece musím seznámit. Tak přesně proto jsem si to rovnou namířil s navoleným nejostřejším režimem Sport Sharp na mé oblíbené okresní komunikace. Po zimně na nich byla pořádná vrstva posypového materiálu, takže to klouzalo. Vzpomínám si, že jsem na stejném místě o pár týdnu dříve jezdil s Peugeotm RCZ s dvousetkoňovým motorem. O něm mnozí říkali, jak je skvělý, že má vlastnosti motokáry, a je to pravda, jenže s ním jsem si tam připadal jako šnek.

Bezmocně hrabal, v zatáčkách si přední náprava nevěděla rady. Nejde o to, srovnávat STI a RCZ, to je jako kdybyste porovnávali bochník chleba s rohlíky (párek v chlebu není úplně to pravé, že ano), chtěl jsem pouze poukázat na jednu z těch největších předností “estéíčka“. Stálý pohon všech kol zaprvé jasně odkazuje na speciály WRC a hlavně mu dává dokonalé schopnosti bez ohledu na to, po čem zrovna jedete. Rozdíl je akorát v tom, že se jako řidiči musíte při horší adhezi více snažit. Rychlí, ne-li nejrychlejší, můžete být na jakémkoliv povrchu.

 

Jistě, bavíme se především o jízdě na zatočených komunikacích. Na dálnicích je WRX STI taktéž velmi rychlé, ale s maximálkou jen něco málo přes 250 km/h se vám bude na kufr lepit kdejaký nagelovaný vozembouch ve své vytuněné Octavii RS. Ale co, rád ho před sebe pustím. Já totiž vím, že kdekoliv jinde na mě nemá a aspoň bude kluk moci večer říkat v hospodě “Hele Franto, dneska jsem dal “estéíčko“ takovým způsobem, že ten Čenda za volantem nevěděl, co se s ním stalo“.

Hlavně ji nepovolit

Abych nezapomněl, je potřeba si dát trochu teorie. Subaru WRX STI má už léta přeplňovaný čtyřválec typu boxer. Jeho objem činí 2,5 litru a maximální výkon 300 koní. Další odkaz na speciály WRC, které jsou, respektive byly, stejně výkonné. Lišily se ovšem větším točivým momentem. Změny pro rok 2011 se podepsaly nejen na jménu a na přítomnosti karoserie sedan, ale také na podvozku. Stabilizátory jsou nyní tužší a divili byste se, jak moc to je při jízdě znát. Samozřejmostí je nastavitelný mezinápravový diferenciál a systém SI-Drive dávající k dispozici tři různé úrovně chování auta, především odezvu na plynový pedál.

 

V režimech Intelligent nebo Sport byste měli trochu šetřit palivo, mě ale zajímá hlavně Sport Sharp.  Ještě zbývá vypnout stabilizační systémy, protože dneska prostě musím vyzkoušet, jaké to je. Bohužel nepršelo a bohužel je podvozek tak dobrý, že k tomu, abyste ho dostali do nesnází, musíte jet opravdu rychle. Což není problém, protože auto se tváří jako nic a ejhle, ono tam je 150 km/h. Na suchém asfaltu se vůz do podkladu zakousne všemi čtyřmi koly, zatlačí vás do sedačky, otáčky vylítnou k sedmi tisícům, kde se rozbliká kontrolka k přeřazení, vrazíte tam dvojku, auto sebou škubne, protože tuhá spojka vyžaduje trochu citu, za skvělého zvukového doprovodu mísícího hluk od diferenciálů, charakteristický projev motoru a turba dorazíte na hranici 100 km/h, kde už se hlásí o slovo trojka.

Takhle nějak probíhal rozjezd do zatáčky, kterou jsem hodlal pořádně protáhnout. Takže trhnout volantem doprava, rychle kontra doleva, rozhodit zadek… Větší záď je v tento moment dost znát. Hatchbacku se zdaleka nechtělo položit se do zatáčky tak jako tomuto sedanu. Než jsem se nadál, už jsem jel v mírném přetáčivém smyku zatáčkou. Hlavně ji nepovolit, hlavně ji nepovolit!! Opakoval jsem si rady zkušenějších kolegů.

Naprosto fantastické je spojení člověk-stroj. Perfektně je cítit, co vůz dělá, každý jeho pohyb. Na výjezdu ze zatáčky se srovnal přesně jak jsem chtěl a za toho skvělého doprovodu jsem směřoval dále. Nevzpomínám si, kdy jsem naposledy měl z řízení takovou radost. Ještě párkrát jsem si užil na stejném místě než mou euforii rázně ukončil pohled na pneumatiky. Ajajaj!! Vždyť oni tam vlastně byly zimáky a ty se v teplém počasí opotřebovávají opravdu rychle. Do háje!!

Má své chyby. No a co?

Kdybych chtěl pořádně popsat pocity ze řízení, potřeboval bych podstatně větší prostor, než mám vymezen. Každopádně myslím, že už takhle vám bude jasné, že WRX STI přináší spoustu zážitků, za všech okolností, na všech površích, za každého počasí. Řekněte, nabídne vám nějaké jiné auto něco podobného? Asi těch konkurentů moc nebude.

Subaru WRX STI má pár chyb. Minule jsem si stěžoval na řízení a trochu těžkopádnou příď. U modelového roku 2011 toto zmizelo, takže paráda. Rezervy ale zůstaly v řazení, které by určitě mohlo být ještě přesnější a které bych označil asi za největší slabinu auta. Zmínit také musím povrzávající interiér a trochu slabší účinek brzd. Tyhle dvě vlastnosti lze snad s klidným svědomím připsat na vrub enormní zátěži testovacích exemplářů.

 

Subaru WRX STI je bez debat skvělé auto. Facelift roku 2011 přinesl zase o kousek lepší jízdní vlastnosti a hlavně to slavné křídlo. Mimochodem nejlepší pohled na něj je prostřednictvím vnitřního zpětného zrcátka. Oproti hatchbacku si za pro tento vůz typickou karoserii připlatíte 30 000 Kč. Jestli nutně nepotřebujete praktičtější interiér, který nabízí kratší verze, pak si určitě připlaťte. Sice budete bojovat s malým vstupním otvorem, což vlastně není u STI vůbec podstatné), ale to charisma. To charisma…

Plusy: bezkonkurenční jízdní vlastnosti, charisma, zvukový projev motoru, výkon, design, cena

Mínusy: nepřesné řazení

Základní cena: 1 069 000 Kč
Cena testovaného vozu: 1 079 800 Kč

SUBARU WRX STI SEDAN
Motor zážehový přeplňovaný plochý čtyřválec
Objem 2475 ccm
Výkon 221 kW (300 k) při 6000 ot./min.
Točivý moment 407 Nm při 4000 ot./min.
Maximální rychlost 255 km/h
Zrychlení 5,2 s
Převodovka 6stupňová manuální
Spotřeba město/mimo/komb 14,1 / 8,4 / 10,5 l/100 km
Spotřeba během testu 15,6 l/100 km
Palivová nádrž 60 l
Délka x šířka x výška 4580 x 1795 x 1740 mm
Rozvor 2625 mm
Hmotnost 1580 kg
Zav. prostor min 420 l

Foto: Zuzana Procházková