Suzuki Grand Vitara 3.2 V6: cestou, necestou

0

[av_gallery ids=’2703,2704,2705,2706,2707,2708,2709,2710,2711,2712,2713,2714,2715,2717,2718,2719,2720,2721,2722,2723′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Pro modelový rok 2009 prošla Vitara menším faceliftem. Na první pohled je těžko rozeznatelný. To podstatné se odehrálo uvnitř, ale o tom až později. Bezpečným poznávacím znamením omlazeného provedení jsou směrová světla umístěna ve zpětných zrcátkách. Nový je také nárazník, maska chladiče a v nabídce přibyly nové barvy karoserie.

Musím říci, že se mi vůz velmi líbí. Postrádá sice odvážnější tvary, ale v žádném případě nelze tvrdit, že se jedná o “krabici“. Vitara dostala dravě vzhlížející přední část, uhlazené tvary a své jistě udělá také rezerva připevněná jako u každého správného terénního automobilu na páté dveře. Samozřejmě je to sice moc hezké, ale dveře jsou kvůli tomu otevírané do boku a ještě k tomu směrem k chodníku.

 

Luxusní prvky vs. tvrdý plast

Uvnitř panuje příjemná atmosféra, i když je znát, že stejný vůz bude v lacinějším provedení plnit úlohu spíše praktického dříče než nablýskaného SUV. Kožené sedačky a vůbec všechno ostatní poněkud kontrastuje s tvrdými plasty poměrně zdařilé palubní desky. Když už byla řeč o kožených sedačkách, musím dodat, že by možná nebylo na škodu výraznější boční vedení a hlavně mi scházela opora v oblasti stehen. Jinak je ale směle můžu označit za pohodlné a do Grand Vitary se hodící.

Samotná palubní deska je, jak už bylo řečeno, vyvedená z tvrdých plastů. Přístrojový štít svou grafikou připomíná ten, který jsme měli možnost vidět při testu Toyoty Land Cruiser. Trojice tubusů představuje efektní, ale hlavně efektivní řešení. Vše je pěkně před očima. Škoda jen umístění ovladače palubního počítače poněkud nešikovně za volantem.

Pochválit musím středový panel. Některé “čudlíky“ se přesunuly na volant a ty, které na středovém panelu zbyly, jsou rozmístěny velmi přehledně a jednoduše. Všemu dominuje povedená DVD navigace s dotykovým displejem.

Dostatek prostoru vzadu, méně v zavazadelníku

Kdo cestuje vzadu, může se v případě Grand Vitary těšit na dostatek místa, ale také se musí připravit na téměř dokonale plochou lavici. Příjemná je alespoň možnost nastavovat sklon opěradla. Zavazadelník nepatří k těm nejobjemnějším. Navíc přístup je ve městě komplikován zmíněným otvíráním pátých dveří. Ale také na tento fakt si lze zvyknout.

 

Suzuki Grand Vitara ve svém nejdražším vydání se uvnitř snaží být skutečnou pohodlnou a luxusní vlajkovou lodí. Některé prvky tento dojem sice úspěšně kazí, ale nic není dokonalé a navíc svůj největší trumf tento zajímavý vůz stále ještě nevytáhnul.

Novinka pod kapotou

Letošní facelift přinesl novou dvojici benzinových motorů: slabší čtyřválec 2.4 VVT a námi testovaný silnější šestiválec 3.2 VVT. Všechny technické údaje najdete tak jako vždy v přiložené tabulce. Maximální výkon 232 koní dostupný při 6200 rpm vypadá velmi slibně, nakonec ale musím říci, že pro vůz, jehož hmotnost nemá daleko ke dvou tunám, to je tak akorát. To dokládá také zrychlení z 0-100 km/h za 9,3s.

Na druhou stranu těžko budeme předpokládat, že s tímto vozem bude někdo trhat rychlostní rekordy. Nedostatkem síly automobil netrpí, ale hlavně, šestiválcový motor je příkladně kultivovaný a přispívá tak velkou měrou k charakteru vlajkové lodi. Pokud ho popoženete k maximálním otáčkám, samozřejmě se ozve. Při běžné jízdě o něm příliš neslyšíte.

Za luxus si ale budete muset zaplatit. Šestiválec spolu s automatickou převodovkou vás budou stát po městě zhruba 15 l / 100 km. My jsme dokončili test na hodnotě 12,5 l / 100 km. To můžeme považovat ještě za přijatelné číslo. Bohužel s velkým motorem příliš nekoresponduje relativně malá nádrž na 66 litrů. Dojezd těžko překročí hranici pěti set kilometrů.

 

Na silnici…

Přestože je Vitara velmi schopným vozem do terénu (s patřičnou výbavou), většina zákazníků s ní zřejmě bude trávit nejvíce času na silnicích, ostatně stejně jako my během našeho testu. Při jízdě po zpevněných komunikacích se vůz příjemně houpe, ale příčné nerovnosti oznámí své posádce hodně důrazně (to mají na svědomí 18“ slušivá kola). Kromě těchto rázů se cestujícím dostane také občasného vrznutí plastů.

Řidič se může těšit na příjemný volant, přes který se mu ale příliš informací nedostane. To ovšem není až takovým problémem. Více nám vadil skoro až hysterický stabilizační systém. Tomu stačilo skutečně velmi málo a už začal vůz rovnat.

Překvapením je celkový komfort jízdy. Pomineme-li rázy od kol a nějaké ty pazvuky, panuje uvnitř nečekané ticho. A ticho panuje i při vysokých dálničních rychlostech. Očekávaný aerodynamický hluk se nedostavil, a to je vzhledem ke tvarům karoserie trochu překvapivé. Suzuki Grand Vitara skoro až neskutečně maskuje rychlost, kterou ve skutečnosti jede. Došlo to až tak daleko, že jsem si hodnoty z tachometru musel ověřit pomocí GPS.

V terénu…

Na rozdíl od nablýskaných SUV se Vitara v terénu neztratí. Naopak se zde cítí jako doma. Výbava pro jízdu i těžším terénem začíná integrovaným rámem, což v praxi přineslo lepší jízdní vlastnosti a větší tuhost. Poháněna jsou stále všechna čtyři kola. Poměr přenosu síly mezi jednotlivé nápravy je 47:53. Samozřejmě nemůže chybět ani uzávěrka diferenciálu. Kromě možnosti uzavřít mezinápravový diferenciál (poloha 4H Lock) je zde ještě možnost přidat redukční převodovku (4L Lock). Vhod při jízdě terénem také může přijít asistent pro zdolávání příkrých svahů.

Nesmíme ani zapomenout na krátké převisy karoserie a tudíž velké nájezdové úhly. Skutečně Suzuki Grand Vitara zvládne mimo zpevněnou cestu ledasco. O tom jsme se nakonec přesvědčili na vlastní kůži.

 

Automat součástí lákavé nabídky 

Zajímavá je automatická převodovka. Pro šestiválcový motor je dodávána verze s pěti převodovými stupni. Řadí poměrně hladce a s rozumem, pouze odezva na kick-down je velmi dlouhá. Řidič může upravovat počet převodových stupňů dle potřeby. Převodovka totiž umožňuje režim jízdy se čtyřmi nebo třemi převodovými stupni. Pro nejtěžší úkoly je zde ještě poloha L.

Konečně se dostáváme k jedné z největších předností tohoto vozu. Tím není nic jiného, než cena. Nejsilnější šestiválec se dodává jako součást nejvyšší nabídky. Dokoupit si můžete už jenom metalízu. Celková cena 760 000 Kč je velmi zajímavá, přičemž základní pětidveřový model stojí 590 000 Kč.

Po týdnu stráveném za volantem Suzuki Grand Vitara musím říci, že to je zajímavá nabídka. Samozřejmě v kladném slova smyslu. Vrchol ceníku značky Suzuki není dokonalý, ale přednosti jednoznačně převažují. Navíc takováto výbava do terénu není příliš častá. Takže pokud chcete nějaké to SUV, se kterým by se daly tahat velmi těžká břemena nebo zdolávat zajímavé terény a Toyota Land Cruiser je na vás příliš drahá a velká, Grand Vitara je celkem jasná volba.

Základní cena v provedení JLX-EL AT: 759 900 Kč
Cena doplňkové výbavy:  13 000 Kč
Celková cena: 772 900 Kč

Objem motoru     3195 ccm
Maximální výkon     171 kW (232 k) / 6200 rpm
Maximální točivý moment     291 Nm / 3200 rpm
Převodovka     5stupňová automatická
Maximální rychlost     200 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     9,3 s
Udávaná spotřeba město     14,4 l / 100 km
Spotřeba mimo město     8,3 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba     10,6 l / 100 km
Spotřeba během testu     12,5 l / 100 km
Provozní hmotnost     1753 kg
Délka / výška / šířka     4300 mm / 1695 mm / 1810 mm
Rozvor     2640 kg
Zavazadelník / po sklopení     398 l / 1386 l

Foto: Zuzana Procházková