Suzuki SX4 1.6 4×4: decentní facelift v redakčním testu

0

[av_gallery ids=’2725,2726,2727,2728,2729,2730,2731,2732,2733,2734,2735,2736,2737,2738,2739,2740′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Veškeré detaily o provedených změnách nám stejně prozradila už dříve tisková zpráva. Takže jsme moc dobře věděli, že karoserie zůstala prakticky stejná. Ano, nový je nárazník a hlavně maska chladiče, přibyla litá kola s pozměněným designem a nějaká ta barva karoserie. Celkově se ovšem jedná pouze o maličkosti a to je dobře. Suzuki SX4 se z hlediska designu povedlo a svá léta působení na trhu maskuje velmi úspěšně.

Takže jsme první dva výraznější rozdíly odhalili. Další úpravy musíme hledat uvnitř. Ani zde se nejedná o žádnou revoluci. Upraven byl přístrojový štít, který dostal jinou grafiku a displej palubního počítače. Je sice moc hezké, že si na něm můžete zobrazovat údaje o spotřebě, dojezdu a podobně, ale je škoda, že pro přepínání mezi jednotlivými hodnotami musíte strkat ruku skrz volant a mačkat kolík trčící z přístrojového štítu.

 

O tom, jak moc je nová grafika lepší než ta stará se můžete přesvědčit sami. Nám se možná ta předchozí klasická líbila o trochu více, ale to není podstatné. Důležité je, že si zachovala svou jednoduchost a přehlednost. V podstatě ovládání celého automobilu je jednoduché, přehledné a intuitivní. V rámci faceliftu byla pozměněna také klimatizace, respektive její ovládání. Z původně třech otočných ovladačů zůstaly pouze dva, proudění vzduchu si nově určujete pomocí pár tlačítek, přičemž se aktuální údaje zobrazují na displeji, který, jak asi tušíte, je také nový.

Uvnitř stále stejný

Obdobně jako v případě vnějšího designu, také v interiéru se sice jedná o změny k lepšímu, ty ovšem nejsou tak zásadní. Charakter automobilu zůstal stejný, což je opět jen a jen dobře. Pravda, někomu by mohly vadit tvrdé a snad i lacině vyhlížející plasty, jenže takové prostě Suzuki je. Tady si platíte za schopnosti automobilu, ne za luxusní interiér. Nutno podotknout, že i přes zmíněné plasty není kabina automobilu vůbec špatná.

Oceňujeme vyšší posaz a tedy snadné nastupování a stejně tak i dobrý výhled z vozu. Vyšší stavba karoserie má na svědomí dostatek prostoru, snad pouze zadní cestující by mohli mít více místa v oblasti kolen a zavazadelník se svými 270 litry také zrovna neoslní. Vzhledem k tomu, jak se tento vůz prodává, to ale evidentně zákazníkům vůbec nevadí.

Málem bychom zapomněli na podle tiskových materiálů výrazné úpravy v oblasti odhlučnění. Zapomněli bychom na ně, protože jsme si jich nevšimli. Pravda, je to už nějaký ten pátek co jsme testovali starší provedení, ale dle matných vzpomínek nám přijde tato vlastnost stejná (motor je hlučný už od středních otáček). Ale kdo ví, věřme tedy výrobci, že na tom skutečně zapracoval.

Výkonnější, úspornější

Podstatnou, jestli vůbec tou nejpodstatnější, změnou jsou upravené motory. Ty splňuji normu Euro 5, jsou kultivované a hlavně jsou výkonnější, úspornější a šetrnější k životnímu prostředí, což je velmi chvályhodné. Ale zaměřme se pouze na naši testovanou jedna-šestku. Ta je jen tak mimochodem nejoblíbenější a tím pádem i nejprodávanější motorizací a my důvody tohoto faktu plně chápeme.

S poměrně malým automobilem si ví rady, táhne prakticky konstantně, vykazuje velkou chuť po otáčkách a zrychluje s příjemnou lehkostí. Optimalizace této jednotky se nesla v duchu úpravy sacího potrubí. To je u automobilů po faceliftu variabilní a v praxi to znamená nárůst výkonu o 9 kW na konečných 88 kW (120 k) a zlepšený průběh točivého momentu (+11 Nm).

Opravdu úspornější

Posoudit, zda se úpravy motoru oproti starším verzím projevily nebo ne, je opět poněkud složité. Musíme konstatovat, že se zřejmě nejedná o novinky natolik zásadní, abychom byli schopni je zaregistrovat. Ale nakonec se přeci jen upravená jednotka projevila, a to ve spotřebě paliva (přestože jsme naměřili oproti prvnímu testu spotřebu vyšší o desetinu litru – 8,6 l/100 km).

Napoprvé jsme jezdili s tímto malým SUV v létě a kromě krátké projížďky po staveništi a v lehčím terénu jsme ho příliš netrápili. Ne tak tomu bylo v případě zimního testu, kdy kromě každodenních studených startů musela nejprodávanější čtyřkolka také několikrát zdolávat hluboký sníh. V kontextu těchto faktů vám proto budeme tvrdit, že spotřeba opravdu klesla. Samozřejmě ruku v ruce s tím by měla klesnout také produkce emisí, zde ale budeme muset bezmezně věřit výrobci udávaným hodnotám.

 

i-AWD

Jak benzinový, tak dieselový motor můžete doplnit o systém pohonu všech kol. Suzuki ho označuje jako i-AWD. Preferována jsou přední kola, ta zadní se připojují prostřednictvím elektromagnetické lamelové spojky. Na výběr jsou tři režimy, které se mění velmi jednoduše pomocí přepínače umístěného mezi sedadly. Vzhledem k počasí, ve kterém jsme novou verzi SX4 zkoušeli, jsme prakticky pořád jezdili v režimu automatického připojení zadních kol.

K celému systému nelze mít výhrady. Zadní náprava přidá ruku k dílu velmi rychle a spolehlivě. Pro těžší podmínky je připraven režim pevného rozdělení síly motoru na všechna kola. V minulém testu jsme psali o tom, kterak je Suzuki SX4 v terénu schopným vozem, dnes vám potvrdíme, že to byla pravda. Přesto jsme nakonec narazili na určité limity. Jízda hlubokým sněhem zmátla řídící jednotku natolik, že následně vyhlásila povinnou přestávku a odpojila zadní nápravu. Po krátké pauze se vše vrátilo do normálu.

Schopný univerzál

Je dobře, že se model SX4 ani po faceliftu příliš nezměnil. Pouze byly doladěny některé detaily, modernizované pohonné jednotky jsou pak vcelku logickým krokem. Nemůžeme sice říci, že by byla nová verze výrazně horší nebo lepší, je zkrátka pořád stejně dobrá. Pokud tedy toužíte po automobilu s pohonem všech kol, určitě se po cestě pro Škodu Yeti zastavte u Suzuki. Pravda, v mnoha ohledech je česko-německý model lepší, ale Suzuki zvládne na silnici i v terénu minimálně to samé a ještě k tomu ušetříte pěkný finanční obnos. Testovaná jedna-šestka 4×4 stojí bez stokoruny 440 000 Kč.

Základní cena: 439 900 Kč
Cena doplňkové výbavy:  0 Kč
Celková cena: 439 900 Kč

Objem motoru      1586 ccm
Maximální výkon      88 kW (120 k) / 6000 ot/min
Maximální točivý moment      156 Nm / 4400 ot/min
Převodovka      5stupňová manuální
Maximální rychlost      175 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h      11,5 s
Udávaná spotřeba město      8,2 l / 100 km
Spotřeba mimo město      5,5 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba      6,5 l / 100 km
Spotřeba během testu      8,6 l / 100 km
Provozní hmotnost      1200 kg
Délka / výška / šířka      4150 mm / 1605 mm / 1755 mm
Rozvor      2500 mm
Zavazadelník / po sklopení      270 l / 1045 l

Foto: Zuzana Procházková