Suzuki SX4 1.6 4X4: já do lesa pojedu!

0

[av_gallery ids=’2743,2744,2745,2746,2747,2748,2749,2750,2751,2752,2753,2754,2755,2756,2757,2758,2759,2760′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Model SX4 jezdí po našich silnicích přibližně dva roky. Je výsledkem spolupráce GM a Fiatu, který dodává sesterský model Sedici. Na první pohled je znát, že Italové měli na starost design. Ten považuji za povedený. I přesto, že nepatří k nejnovějším, stále si zachovává svou tvář a působí velice vyváženě. Nenašel jsem žádný rušivý prvek. Vše k sobě pěkně ladí.

Testovaná verze byla vybavena pohonem všech kol, a to u Suzuki znamená nejvyšší výbavu GLX Outdoor. Proti klasickému provedení má Outdoor výraznější nárazníky, plastové lemy blatníků a střešní ližiny. Tyto víceméně praktické doplňky dodají tu správnou terénní náladu.

Starý, dobrý

Do interiéru se dostanete díky bezklíčového odemykání jedním stisknutím tlačítka na klice dveří. Během nastupování určitě potěší zvýšená světlá výška vozu. Díky ní totiž usedáte a vystupujete z vozu velice snadno. Vnitřek vozu už bude těžko zapírat, že nepatří k těm nejmodernějším. Nicméně funkčnost mu neschází.

 

Jak už to tak u vozů této kategorie bývá, interiéru dominují tvrdé plasty. Vzhledem k tomu, že se jedná o vozidlo určené do „terénu“, nepovažoval bych tento fakt za mínus. Bahno se totiž čistí mnohem lépe z plastu, než z nějakého čalounění či kůže.

Na řidiče z palubní desky zírají červeně podsvětlené přístroje. Hlavní slovo má tachometr, který je největší. Vlevo je umístěn otáčkoměr, z druhé strany pak ukazatel paliva a teploty chladící kapaliny. Celek má jednoduchou grafiku, která je výborně čitelná.

Pochvalu si určitě zaslouží středový panel, na kterém jsou umístěny ovladače automatické klimatizace a rádia. Co je na tom tak zvláštního? Za prvé černá  v kombinaci s chromovanými doplňky se mi velice líbí. Navíc chrom vypadá opravdu jako chrom, ne jako levná náhrada. Za druhé, na celém panelu je umístěno doslova pár tlačítek a ovladačů. Z toho vyplývá velice jednoduché a intuitivní ovládaní všeho, co výbava vozu nabízí. Nad rádiem se ještě nachází poněkud zastaralý displej palubního počítače.

Funkce především

Potěšil mne i posaz za volantem. Sedadlo vás pěkně podrží ve všech směrech, asi nejlepší je opora stehen. Místa je dost i v okolí hlavy. V zadu to také není zlé. Sice vysoké osobě za urostlým řidičem nezbude velká rezerva okolo kolen, stále se však dá hovořit o jakémsi pohodlí.

Vnitřek vozu ve mně vyvolal dojem, že zde byla upřednostněna funkčnost a praktičnost před pohodlím a luxusem. Škoda plastů, který ač velmi slušně slícovány, občas vypustí nepříjemný zvuk. V případě testovaného exempláře nadělala nejvíce pazvuků sedačka spolujezdce. Pokud na ní seděl člověk,  otravovala svým vrzáním na kdejaké nerovnosti.

 

Srdce z motocyklu

Pokud chcete pohon všech kol, Suzuki vám dá na výběr dvě varianty motoru. Volit můžete mezi dieslovým 1.9 JTD a benzinovým 1.6 VVT. Právě zážehovým motorem byl vybaven testovaný vůz. Jak zkratka napovídá, kromě zdvihového objemu 1586 ccm dostal agregát do vínku i variabilní časování ventilů.

Skoro bych řekl, že motor má tak trochu motorkový charakter. Vysokých otáček se rozhodně nebojí. Velice ochotně se nechá vytočit až do zásahu omezovače. Během cesty ručičky otáčkoměru až k maximální hodnotě neztrácí dech a plynule táhne. V praxi to znamená na druhý rychlostní stupeň téměř stokilometrovou rychlost. Po vzoru motorek je ovšem také hlučný. Nad 3000 otáček o sobě dává citelněji vědět. Pokud mu nepovolíte, počítejte s tím, že na vás začne „křičet“.

Celkově ale patří k těm povedenějším a navíc se k tomuto vozu hodí. S malým a lehkým SUV si poradí velmi snadno. Tomu odpovídá i jízdní dynamika. Výkon 79 kW a točivý moment 145 Nm rozjede SX4 na stovku za slušných 10,7 sekundy.

Do terénu s klidem

Už jsem několikrát slyšel názor, že podvozek testovaného crossoveru je sice osvědčený, ale už zastaralý. V praxi to je stejně drtivé většině řidičů jedno, podstatné je chování vozu na silnici. A to je v tomto případě nečekaně jisté. Vůz ochotně následuje řidičova přání a kupodivu zvládá bez problémů i rychlé průjezdy zatáček. Trochu horší situace nastává na dálnici. Jízda byť jen nepatrně nad rychlostním limitem přinese už zmíněný hluk, ale hlavně vůz začne pomalu ztrácet na jistotě. Je to zřejmě daň za jeho terénní schopnosti. A ty nejsou úplně marné.

 

Musím říci, že během testu jsme si servítky nebrali. Tváří se jako auto do terénu, tak ať to dokáže. Během týdne jsem vyzkoušel různé povrchy (samozřejmě kromě sněhu). Prašnou cestu, bláto nebo mokrou trávu, prudké kopce, hrbolaté polní cesty, hluboké louže. A výsledek? Suzuki zvládlo vše, na co jsem si s ním troufnul.

Čtyři kola, tři možnosti

Kouzlo jeho schopností je v pohonu všech kol a zvýšené světlé výšce. Voličem na středovém tunelu přepínáte mezi pohonem dvou kol, automatickým připojování zadní nápravy a stálým pohonem všech kol, který se sám přepne do automatického režimu při překročení rychlosti 60 km/h.

Testování na staveništi pražského okruhu přineslo překvapení nejen mě. K údivu přihlížejících bagristů a řidičů nákladních sklápěčů se SX4 neohroženě vyřítila po cestičce projeté pouze bagrem na ohromnou hromadu. Prakticky jediné potíže během testu přineslo nečekaně hluboké bláto. Vše ovšem vyřešil přepínač pohonu v poloze LOCK.

Kromě samotných jízdních schopností SX4 je určitě zajímavý i jeho ceník. Cena bez stokoruny 480 000 Kč dělá z tohoto Suzuki zajímavou nabídku. Za tento obnos totiž dostanete příjemný vůz, s ochotným motorem, přesnou převodovkou, pohonem všech kol a bohatou výbavou.

Pokud se čas od času vydáváte mimo zpevněné cesty, mohlo by se vám testované Suzuki líbit. S pohonem všech kol vám nabídne rozhodně více, než kdejaký oplastovaný vůz pro chataře.

Základní cena v provedení GLX 4X4 Outdoor: 479 900 Kč
Cena doplňkové výbavy:  11 000 Kč
Celková cena: 490 900 Kč

Objem motoru     1586 ccm
Maximální výkon     79 kW
Maximální točivý moment     145 Nm
Převodovka     manuální, 5 rychlostí
Maximální rychlost     180 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     10,7 s
Udávaná spotřeba město     9,8 l/100 km
Spotřeba mimo město     6,4 l/100 km
Kombinovaná spotřeba     7,6 l/100 km
Spotřeba během testu     8,5 l/100 km
Provozní hmotnost     1190 kg
Délka / výška / šířka     4140  / 1620 /  1755 mm
Rozvor     2500 mm
Zavazadelník / po sklopení     270 / 1045 l

Foto: Zuzana Procházková