Toyota Land Cruiser 3.0 D–4D: Nebojsa

0

[av_gallery ids=’2785,2786,2787,2788,2789,2790,2791,2792,2793,2794,2795,2796,2797,2798,2799,2800,2801,2802,2803,2804′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Legendární model Land Cruiser mohou zájemci kupovat od Toyoty už pěknou řádku let. Přesně řečeno figuruje tento velmi schopný terénní vůz v nabídce už více než půl století. Na počátku stál offroad s označením BJ, který byl konstruován s ohledem na armádní potřeby. V roce 1955 byl název změněn na Land Cruiser a začala se tak psát jedna obrovská motoristická sága (celosvětově bylo prodáno cca 5 mil. kusů). Postupně přicházely další verze a odvozené modely, objevily se řady 90, 120, 150 nebo luxusní V8. Poslední pokračování známého tréňáku nese číslo sto padesát a přichází ve své čtvrté generaci.

Toyota v oficiálních materiálech hlásá, že během vývoje absolvovali zkušební jezdci celkem 100 000 km na nezpevněných cestách, přičemž 30 000 km najezdil Land Cruiser v těžkém terénu. Výsledný produkt by tedy nemělo jen tak něco rozházet. Takže vzhůru za volant, tuto skutečnost musíme ověřit.

 

Stále svůj

Land Cruiser se pomalu ale jistě stává takovým posledním mohykánem. Zatímco ostatní automobilky s větším či menším úspěchem opouštějí koncepci klasického offroadu vybaveného pevným rámem a přecházejí na samonosnou karoserii, Toyota nic takového neudělala. Také v případě nejnovější generace zůstala koncepce stejná. Hlavním rozdílem je pouze fakt, že základní rám je v porovnání se svým předchůdcem o 11% tužší a spoje, které na něm drží karoserii, jsou vyplněny tlumícím materiálem. Takže nečekejte žádné velké kroucení karoserie ani přehnané vibrace.

Nová verze je delší o 45 mm, respektive je o 10 mm širší. Rozvor zůstal nezměněn. Jediným menším rozměrem je výška, která poklesla o dva až tři centimetry. To je odůvodňováno především snahou dosáhnout nižšího odporu vzduchu, což se nakonec také díky dalším úpravám povedlo. Součinitel čelního odporu poklesl o dvě setinky na hodnotu 0,35.

Design klasický

A žádnou velkou revoluci nečekejte ani v případě vzhledu jako takového. Určitě nepřehlédnete jinak tvarovanou příď, ale to je spolu s tvarovanými boky karoserie vše, čeho si na první pohled všimnete. Další změny jsou spíše funkční. Spodní hrana předního okna byla posunuta dopředu, přední rohy karoserie jsou kvůli lepší aerodynamice ostřejší a zapomenout nesmíme ani na kapotu, která byla navržena s ohledem na poraženého chodce. Sečteno a podtrženo, nový Land Cruiser je v zásadě stále stejný, což je v jeho případě jen a jen dobře.

K testu se takzvaný „landa“ dostavil ve výbavě Premium a v interiéru to bylo zatraceně znát. Automobil posádku zahrnoval luxusem na úrovni top verze V8. Nechybělo kožené čalounění, imitace dřeva, vyhřívaný volant, multimediální systém, obrazovka pro zadní cestující a spousta dalších věcí. Myslím, že není potřeba zdůrazňovat dostatek místa pro celou posádku. U auta s vnějšími rozměry 4860 mm / 1885 mm / 1845 mm (délka / šířka / výška) by byl omezený vnitřní prostor vyloženě trestuhodný. Dokonce ani ve třetí řadě sedadel se nebudete cítit jako na lavici odsouzených a navíc manipulaci se šestým a sedmým místem vykoná Land Cruiser za vás. Jednoduché ovládání prostřednictvím tlačítek je efektní a zároveň efektivní.

Spousta systémů

S množstvím prvků výbavy souvisí také počet ovladačů. Kromě luxusních zbytečností nabízel Land Cruiser zástup užitečných pomocníků. Mohli jsme si nastavovat tuhost tlumičů, mohli jsme manipulovat s výškou karoserie, mohli jsme jednotlivé systémy vypínat. Má to ale jeden drobný háček. Několik ovladačů se schovalo pod volant, a tedy je prakticky nevidíte. Pominu-li ne příliš přesvědčivou imitaci dřeva, pak byla právě tato vlastnost jednou z těch, o kterých bych mohl říci, že mi vadily. Když například přepnete tlumiče do režimu SPORT, rozsvítí se kontrolka, ale na onom schovaném ovladači, takže je celkem k ničemu.

Mám-li upřesnit, čím vším byla naše Toyota vybavena, pak to udělám stručně, protože toho je víc než dost. Vše začíná přednárazovým bezpečnostním systémem, který detekuje situaci před vozidlem a podle toho jedná, pokračujeme aktivním tempomatem, systémem omezujícím náklony karoserie v zatáčkách (KDSS), už zmíněnou možností nastavit charakteristiku tlumičů (Comfort, Sport, Normal) a zapomenout nesmím na vzduchové odpružení zadní nápravy, kdy si řidič může volit opět mezi třemi výškovými úrovněmi, případně toto ponechá na starost řídící jednotce.

Na silnici komfortně, v terénu nekompromisně

Když dáme dohromady bohatou výbavu, řízené tlumiče a vzduchovou zadní nápravu, pak dostáváme poměrně pohodlný automobil. Samozřejmě, obyčejná SUV nabízejí na silnici jistější jízdní vlastnosti, obzvlášť v případě jízdy po zatočenějších komunikacích. V tomto ohledu Land Cruiser trochu ztrácí, naklání se a také řízení mnoho citu nepobralo, ale co byste čekali od auta s hmotností 2,3 t.

 

Všechny výhody legendárního modelu značky Toyota se projeví ihned poté, co sjedete ze silnice. Jestliže bych ohodnotil schopnosti na silnici známkou dva mínus, pak mimo silnici to je jednička s hvězdičkou a ještě k tomu třikrát podtržená. Tohle auto totiž zvládne vše, od 700 mm brodu až po ten nejtěžší terén a vy si přitom sedíte v klidu v té široké, pohodlné a vyhřívané sedačce, kroutíte dřevěným volantem, sledujete obraz z kamer umístěných vpředu, na boku, vzadu a hlavně, vůbec o nic se nestaráte. Pravda, občas budete muset dát pokyn k tomu, aby vůz zapojil redukci, případně uzavřel mezinápravový diferenciál, ale to je tak všechno. Defender je možná ještě legendárnější a je to možná ještě větší nebojsa, jenže než v něm pákou zařadíte potřebný převod a uzavřete vše podstatné, Land Cruiser už dávno mizí v prachu cesty. Vše zařídí elektronika a zařídí to výborně.

Land Cruiser využívá stálý pohon všech kol. Samosvorný mezinápravový diferenciál standardně dělí sílu motoru v poměru 40/60 ve prospěch zadní nápravy. Jak už bylo řečeno, k dispozici je redukce a pokud chcete, aby se elektronika postarala ale úplně o všechno, pak si pořiďte systém Crowl Control, který udělá z tohoto automobilu tank. Můžu vám ovšem říci, že to je skoro zbytečné. Jezdili jsme ve vojenském prostoru bez něj a nic nám nechybělo. Jediným drobným problémem byl přechodový úhel 22°, ale také na toto u Toyoty mysleli. Podvozek je vybaven ochrannými kryty, takže když dojde na nejhorší, vůz se sklouzne bez poškození „po břiše“.

 

Diesel nezklamal

Ačkoliv pohonná jednotka 3.0 D-4D nepatří k nejnovějším, určitě nezklamala. Nabízí maximální výkon 173 koní a vrchol točivého momentu 410 Nm v rozmezí od 1600 – 2800 ot/min. K dispozici je také benzinový čtyřlitrový šestiválec, který k maximálnímu výkonu přidá 109 k navíc (a to už je pořádné číslo). Stovku pokoří o zhruba tři sekundy rychleji, jenže v praxi diesel určitě postačí. Kromě solidních newtonmetrů je tu také přijatelná spotřeba. Motor vykázal v průměru 11,2 l/100 km, což je vzhledem k terénním výletům velmi přijatelné číslo.

Do testu se nám dostala verze s automatickou převodovkou. Je trochu škoda, že má jen pět stupňů, na dálnici by šestka vůbec nebyla na škodu. Chod automatu tak nějak koresponduje s celkovým charakterem. Na klidnou jízdu a do města ideál, víc po něm ovšem nechtějte.

Toyota Land Cruiser je výborný automobil, ale jen pro určitý typ zákazníků dává smysl. Jednou skupinou budou zcela určitě ženy, protože pocit bezpečí, který své posádce tento vůz dává je skoro až neskutečný. Daleko racionálnějším důvodem jsou schopnosti v terénu. Pokud budete občas jezdit po polní cestě k chatě, pak je pro vás asi zbytečný. Ten, kdo potřebuje více, by ovšem váhat neměl. Land Cruiser s vámi projede takřka všude, a to s veškerým komfortem. V dnešní době takových aut už moc není, bohužel.

Plusy: Schopnosti v terénu, pocit bezpečí, prostorný interiér
Mínusy: Ovladače schované pod volantem, nepřesvědčivá imitace dřeva na středovém panelu

Motor: řadový vznětový čtyřválec
Objem: 2982 cm3
Výkon: 127 kW (173 k) při 3400 / min
Točivý moment: 410 Nm při 1600 – 2800 /min
Převodovka: 5stupňová automatická
Rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 11,7 s
Spotřeba (město/mimo město/komb.): 10,4 / 6,7 / 8,1 l/100 km
Spotřeba v testu: 11,2 l/100 km
Rozměry: 4 760 mm × 1 885 mm × 1845 mm
Rozvor: 2 790 mm
Základní cena ve výbavě Premium: 1 749 900 Kč
Cena testovaného vozu: 1 767 900 Kč

Foto: Zuzana Procházková