Toyota Rav4 2.0 Multidrive S: Má to cenu?

0

[av_gallery ids=’2553,2554,2555,2556,2557,2558,2559,2560,2561,2562,2563,2564,2565,2566,2567,2568,2569,2570,2571,2573′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Dieselový motor a nějaké to „esúvéčko“ patří k sobě asi tak jako Eva a Vašek. Prostě nerozlučná dvojice. Vysoký točivý moment zajišťuje potřebný zátah, respektive příjemný pocit z intenzivního (i když velmi krátkého) zrychlení, a také nízká spotřeba znamená velký dojezd. Jenže žádná z těchto výhod není zadarmo. Jednotlivé automobilky si své dieselové verze cení někdy až přehnaně více než benzinová provedení, za což zřejmě také trochu může vysoká poptávka. Právě rozdíl v pořizovací ceně je hlavním důvodem, proč se mnohdy vyplatí sáhnout po tak trochu nemoderní a určitě žíznivější variantě.

Dost ale obecných řečí. Takovým konkrétním příkladem může být třeba jeden z průkopníků kategorie SUV – Toyota Rav4. Tu už jsme v redakci měli několikrát, a to jak v samostatném, tak i ve velkém srovnávacím testu. Vždy ovšem měla pod kapotou diesel. Byl jsem velice zvědav na to, jak bude fungovat spojení automobilu kategorie SUV s benzinovým dvoulitrem a bezstupňovou automatickou převodovkou.

Hlavní nevýhoda – spotřeba

Tedy abych byl přesnější, velice mě zajímalo, zda se naplní moje očekávání. Z mnoha testů provedených v minulosti vím, že taková kombinace není vůbec špatná. Motor je daleko klidnější a tišší než diesel a díky bezstupňové převodovce, která de facto neřadí, je jízda celkově hodně plynulá a pohodlná. Pravda, není to na žádné závodění, ale kdo říká, že všechno rychlé musí být nutně nejlepší, respektive že cokoliv, co „nedá stovku pod deset“, je automaticky špatné. Někteří zákazníci zkrátka nejsou v tomto ohledu nároční.

Jedinou nevýhodou by se tak mohla stát spotřeba, což se potvrdilo například u minule testovaného Outbacku 2.5i nebo u Hyundaie ix35 2.0 CVVT. Situace se vždy opakuje, klidná jízda se rovná spotřebě kolem 10 l. Toyota Rav4 ale taková není, alespoň mě o tom přesvědčoval pán, který mi vůz předával. Při klidné jízdě prý není problém spotřeba 9 l. Bohužel neměl pravdu.

Jediným momentem, kdy se palubní počítač přiblížil devítce a kdy hrozilo, že by mohl klesnout ještě níže, byla jízda po pražském okruhu rychlostí 70 km/h. Kdykoliv jindy stačilo ujet pár kilometrů, a už jsem byl na desítce. Nedá se nic dělat, ale v tomto ohledu ani Rav4 není výjimkou. Ještě musím dodat, že jsem s vozem jezdil převážně sám. Plně naložený automobil (například když jsem v něm vezl 300 kg našich vysoce kvalitních časopisů) si řekl o 13 l při skoro až podprůměrné dynamice.

Jezděte „piánko“

Ano, dynamika jízdy je další věcí, která by mohla být trochu na závadu. Toyota Rav4 není žádná „raketa“. Ve standardním režimu je odezva na plyn dosti laxní a vůz se tváří hodně líně. Jenže znáte to, zdání přece klame. Toyota nastavila základní režim jako „ekologický“, takže byste měli šetřit palivo. Pro rychlejší svezení je zde ještě režim Sport, který změní nejen reakci na sešlápnutí plynu, ale také chování převodovky. V praxi rozdíl poznáte, i kdybyste tisíckrát nechtěli. Auto citelně ožije a rozhodně se nedá říci, že by bylo oproti dieselu nějak pomalejší. Subjektivně vám možná bude připadat, že příliš nezrychlujete, ale to je dáno bezstupňovou převodovkou. Než se rozkoukáte, jedete stovkou. Pravda, na žádné velké „sportování na okreskách“ to není ani s aktivním režimem Sport, k předjíždění se tento režim určitě hodí. Je však nutné zmínit, že ruku v ruce s lepší dynamikou jde samozřejmě také vyšší spotřeba.

Ideální je pro testovanou „ravku“ klidná a plynulá jízda, kdy sotva uslyšíte motor a kdy si můžete vychutnávat služby bezestupňového automatu. Nic víc po tomto automobilu nechtějte, protože jakmile začnete lidově řečeno tlačit na pilu, převodovka „nahodí“ nějakých 4500 otáček, které drží a které znamenají vyšší hluk motoru. S trochou nadsázky pak vůz působí jako skútr. Zkrátka a dobře, budete-li jezdit takzvaně „piánko“, bude vše v naprostém pořádku a možná se dostanete se spotřebou i pod 10 l.

SUV – MPV

Toyota Rav4 prošla v roce 2010 faceliftem, který především změnil její tvář. Aktuální třetí generace figuruje na trhu už od roku 2006, takže předpokládám, že každý dobře ví, o čem je řeč. Vůz s jednoduchým designem vypadá po omlazovací kúře velmi k světu. Nebudu ovšem zabíhat do detailů, nakonec jak jsem napsal výše, měli jsme uvedený model v naší redakci už několikrát.

Jako každá Toyota má také Rav4 jednoduše uspořádaný interiér. Ten možná působí trochu šedivě a jednotvárně, je však precizně zpracovaný a o nějakých ergonomických chybách nemůže být ani řeč. Poslední chyba, v mnoha médiích tak často omílaná (ovládání palubního počítače kolíčkem v přístrojovém štítu), už byla odstraněna před delší dobou. Na volantu se objevilo tlačítko „DISP“. Další kritizovaná věc, a sice dveře otevírané směrem k chodníku, ovšem nadále zůstává a s největší pravděpodobností zůstane až do příchodu čtvrtého generace.

Přestože každý ví, co je Rav4 zač, jednu věc musím vyzdvihnout, protože v dané kategorii zas až tak častá není. Interiér Toyoty je překvapivě variabilní. Zadní dělená sedadla lze jednoduše sklápět do podlahy, přičemž vznikne rovná plocha. Navíc lze nastavovat sklon opěradel a sedadla lze posouvat v rozsahu 165 mm. Jedná se tedy o takové SUV křížené s něčím z kategorie MPV.

Má to cenu?

Má cenu uvažovat o Toyotě Rav4 2.0 l s bezestupňovou převodovkou Multidrive S a s pohonem všech kol? Porovnáme-li naftovou verzi vybavenou automatem s testovaným exemplářem, pak je odpovědí jasné ano. Oproti benzinu byste si museli připlatit 110 000 Kč. Věřte tomu, že tyto peníze se vám jen tak nevrátí. On totiž rozdíl ve spotřebě u obou automatických variant zase tak velký není (cca 1–1,5 l/100 km).

Pokud se ale obejdete bez automatické převodovky, pak činí rozdíl cen mezi benzinem a naftovým motorem 2.2 D-4D 110 kW ve výbavě Lux pouhých 5000 Kč. Za tento příplatek získáte spotřebu nižší o zhruba 2 l, šestistupňovou manuální převodovku a stejně jako u našeho automobilu také pohon všech kol.

Celá věc má ale ještě jeden úhel pohledu, který určitě stojí za zmínku. Skutečnost, že v Česku prodávaná nafta právě nevyniká kvalitou, je veřejným tajemstvím. Dieselové motory tak trpí a vyžadují o něco větší péči než jednodušší benzinový dvoulitr, navíc bez systému přeplňování. Jak uvádí sami zástupci Toyoty, při nedodržení předepsaných intervalů servisní kontroly (což speciálně čeští zákazníci s oblibou dělají) mohou odejít vstřikovače. Cena jednoho vstřikovače se přitom pohybuje kolem 12 000 Kč a rázem je veškerá úspora v … No přece víte kde.

Určitě je velmi vhodné zamyslet se nad tím, kde a jak často budete s novou Toyotou Rav4 jezdit. Na krátké vyjížďky po městě benzin bohatě postačí a občasný výlet na chatu také hravě zvládne. Je tichý, a hlavně dostanete jako bonus pro klidnou jízdu slušný automat. Pokud tedy nebudete se svou „ravkou“ jezdit každý den dlouhé trasy, určitě má cenu se nad benzinem alespoň zamyslet. Tím spíš, že je aktuálně k dispozici v kompletní výbavě Lux za 694 900 Kč.

Plusy: kvalita zpracování, variabilita zadních sedadel, tichý motor
Mínusy: průměrná dynamika, vyšší spotřeba

Základní cena: 694 900 Kč
Cena testovaného vozu: 708 900 Kč

Technické údaje

Motor: atmosférický zážehový čtyřválec 1987 cm3
Max. výkon: 116 kW (157 k) při 6200 ot./min.
Max. točivý moment: 198 Nm při 4400 ot./min.
Převodovka: bezestupňová
Max. rychlost: 185 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,0 s
Délka x šířka x výška: 4365 x 1815 x 1685 mm
Rozvor: 2560 mm
Objem zavazadlového prostoru: 410 l
Pohotovostní hmotnost: 1595 kg
Spotřeba město/mimo město/komb.: 9,6/6,5/7,6 l/100 km
Průměrná spotřeba v testu: 10,1 l/100 km
Emise CO2: 177 g/km
Palivová nádrž: 60 l