Toyota RAV4 2.2 D-4D: kdepak ty loňské sněhy jsou

0

[av_gallery ids=’2847,2848,2849,2850,2851,2852,2853,2854,2855,2856,2857,2858,2859,2860,2861,2862,2864,2865,2866,2867′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

První vozy s označením RAV4 se na trhu objevily v roce 1994 a v podstatě stály u zrodu skupiny automobilů dnes označované jako SUV. V té době přišla jako první třídveřová verze, od které se ale nakonec postupně upustilo a důraz se přesunul na pětidveřové provedení.

Žádné vrásky

Věc, která provázela model RAV4 už od začátku, byl povedený design a současná generace z tohoto faktu těží dodnes. I přes to, že je stávající model na trhu poměrně dlouho, svým vzhledem nikterak nezaostává. Stále vypadá moderně, pro někoho možná trochu moc konzervativně, ale to bychom se zase opakovali. Zkrátka i u tohoto modelu platí pro Toyotu typické hodnocení designu: neurazí, nenadchne.

Designéři každopádně dali tomuto modelu nadčasovou tvář, což ovšem tak docela neplatí o interiéru. Nemůžu říci, že by byl zastaralý, nebo nekvalitní či snad laciný, najdeme v něm moderní tvary – to jistě ano, jenže konkurence zvedla laťku o kousek výše a uvnitř je to znát. Ale to nic nemění na tom, že je interiér vcelku prostorný a jako u každého správného SUV také praktický.

 

Dobrý, ale…

Díky vyšší stavbě vozu je nastupování bezproblémové a řidič má dobrý přehled o dění na silnici. Bylo by trapné, kdyby zakladatel kategorie SUV nabízel nedostatek místa. Vpředu i vzadu je vše víceméně v pořádku, i když na zadních místech bych si více prostoru představit dokázal.

Sympatická je možnost manipulace se zadní řadou sedadel. Po jejím sklopení vznikne úplně rovná plocha a prostor pro zavazadla naroste z původních 586 litrů na příjemných 1752 litrů. Navíc nějaké ty drobnosti lze uložit ještě do schránky pod dno zavazadelníku. Jediné mínus nákladového prostoru spočívá v přístupu. Zadní stěna se nevyklápí nahoru, ale otvírá se do strany. Bohužel vpravo, takže směrem k chodníku.

Ještě než se pustíme na silnice, nebo možná i mimo ně, nesmíme zapomenout na pracoviště řidiče. Klasicky pojatý a přehledný přístrojový štít dosti kontrastuje s netradičním středovým panelem, který dostal něco jako dvě patra. Níže umístěny jsou ovladače klimatizace a její displej. Toto řešení se mi docela líbilo, i když onen displej nebyl zrovna ideálně čitelný.

Horší už to je o něco výše, kde sídlí audio-soustava. Okolo zdejšího displeje je rozmístěno poměrně dost tlačítek, což by nebylo tak hrozné nebýt toho, že jsou jedno jako druhé a orientace v nich vyžaduje trochu zvyku. Mírné zklamání panuje také nad nabídkou odkládacích prostor. Kromě těch klasických jako jsou prostory pod loketní opěrkou nebo před spolujezdcem, jich mnoho nenajdeme. Známe konkurenci, která na tom je daleko lépe.

 

Nejhorší z nejlepších

Jenže teď přichází čas pro velmi silnou zbraň Toyoty. Tou je zcela samozřejmě známý naftový čtyřválec 2.2 D-4D. Vznětové motory jsme už zkoušeli mnohokrát a pokaždé jsme je hodnotili jako velmi povedené. To samé lze říci i o dnešním kousku, ovšem musím konstatovat, že ze všech testovaných působil tento jako nejhorší. A to především svým projevem. Až příliš o sobě dával vědět. Stačilo málo, už se hlásil o slovo hlukem a v určitém rozmezí otáček také vibracemi.

Testovaná Toyota RAV4 disponuje výkonem 135 koní, přičemž v nabídce je také stejný motor, ovšem naladěn na vyšší výkon. Naše slabší verze s maximálně 310 Nm se rozjede na stokilometrovou rychlost za 10,5 sekundy a nejvíce uhání 180 km/h. Pokud této motorizaci odpustíte zmíněné neduhy, odmění vás velmi nízkou spotřebou. Ta se po testu pohybovala těsně pod hranicí 7 l/100 km.

Nejraději po městě

Jízda s tímto SUV je příjemná, a to především po městě. Vůz má totiž poměrně malý poloměr otáčení, o dobrém přehledu už řeč byla. Co trochu kazí radost z městské jízdy, je přeci jen tuhá spojka. Popojíždění v kolonách vyžaduje dosti silnou levou nohu a přestože si asi začas zvyknete, maminky dojíždějící pro děti do školy to určitě nepotěší.

Pokud se vydáte mimo město, očekávejte příjemné cestování. Při dálničních rychlostech se motor díky šestistupňové manuální převodovce (mimochodem vcelku přesné) pohybuje v poměrně nízkých otáčkách, až jsem si říkal, jak je možné, že maximální rychlost je jen 180 km/h. Odpověď je naprosto logická. On totiž už okolo 130 km/h se dosti výrazně začne hlásit o slovo aerodynamický hluk. Co se dá dělat, stavba vozu přílišné hrátky na silnici nedovoluje.

Na pohodlné a klidné cestování je také naladěn podvozek. Ten je příjemně, nikoliv však přehnaně měkký. Náklony karoserie jsou zcela logické a pokud mi stále nevěříte, pak čekejte při první prudce projeté zatáčce výraznou nedotáčivost, kterou ale účinně krotí systém “Active Drive“.

Toyota RAV4 se zkrátka nejlépe cítí ve městě, případně na dálnicích. A na tom nic nezmění ani menší vyjížďka do terénu. Zde přijdou vhod poměrně velké nájezdové úhly, ale raději mimo polní cestu nesjíždějte. Jak už je zvykem, běžně se jezdí pouze s poháněnou přední nápravou, případně lze zvolit automatický režim nebo spravedlivě rozdělit tok newtonmetrů na obě dvě nápravy. Lze sice zdolávat i lehčí terén, ale nečekejte zázraky, ostatně stejně jako u všech jiných městských SUV.

Dobrá, ale už jsou lepší

Na závěr pár slov o výbavě. Testovaný vůz obsahoval akční výbavu 08 Edition. V ní nechybí ale vůbec nic, naopak za ještě rozumné peníze nabídne všechno možné potřebné. Pominu-li “zbytečnosti“ typu měniče na 6 CD, kožených doplňků nebo tempomat, dostanete přední airbagy, boční vpředu i vzadu, hlavové a kolenní, zástup asistentů pro bezpečnou jízdu a tak dále. Za to vše dáte 689 900 Kč.

Jak ohodnotit Toyotu RAV4 závěrem? Je to dobré auto, o tom není pochyb, jenže jak už jsem napsal, konkurence ho přerostla. Snad jen s výjimkou spotřeby, ať už se na “ravku“ koukám z jakéhokoli pohledu, vždy se najde nějaký konkurenční (novější) vůz, který je prostě lepší. Ale není všem dnům konec. Třeba se situace změní díky výraznějšímu faceliftu.

Základní cena v provedení 08 Edition: 689 900 Kč
Cena doplňkové výbavy:  12 000 Kč
Celková cena: 701 900 Kč

Objem motoru     2231 ccm
Maximální výkon     100 kW (135 koní) / 3600 ot / min
Maximální točivý moment     310 Nm / 2000 – 2800 ot / min
Převodovka     6stupňová manuální
Maximální rychlost     180 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     10.5 s
Udávaná spotřeba město     8,1 l / 100 km
Spotřeba mimo město     5,6 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba     6,6 l / 100 km
Spotřeba během testu     6,8 l / 100 km
Provozní hmotnost     1725 kg
Délka / výška / šířka     4395 mm / 1720 mm / 1815 mm
Rozvor     2560 mm
Zavazadelník / po sklopení     586 l / 1752 l
Foto: Zuzana Procházková