Toyota Rav4 2.2 l D-4D: dravá tvář

0

[av_gallery ids=’2869,2870,2871,2872,2873,2874,2876,2877,2878,2879,2880,2881,2882,2883,2884,2885,2886,2887,2888,2889′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

S příchodem nového Avensisu začala Toyota postupně obměňovat svou tvář. Pokračovalo to Versem, nedávno se dostalo na Auris a logicky ve stejném duchu jde také Rav4. Ty největší změny se odehrály na přední části. Maska chladiče byla rozšířena, světla dostaly dynamičtější tvar, přibyly také projektory potkávacích světel a v neposlední řadě se objevila jinak tvarovaná kapota. Kvůli úspoře paliva byla vylepšena také aerodynamika. Nový nárazník byl tvarován právě s ohledem na ideální proudění vzduchu. Výsledkem je kompaktní SUV, které působí mnohem dravějším dojmem, než tomu bylo doposud.

Trochu více chromu

Dalším cílem bylo vyzdvihnout prémiové zaměření automobilu. Toyota kvůli tomu přihodila chrom na masku chladiče, na spodní část kapoty a také kolem mlhových světel. Aby byla změna designu dokonalá, začaly se nabízet také tři nové barvy: Dark Steek, Pearl White a Regency Red, což přeloženo znamená ocelovou tmavou, perlově bílou a královskou červenou.

Pokud zavzpomínám na před lety absolvované testy s odstupující verzí „ravky“, musím říci, že jí facelift jednoznačně prospěl a že byl už velmi potřebný. I přes určité omlazení se ale stále jedná o vůz spíše konzervativních tvarů.

Interiér téměř beze změn

Interiér už tolik novinek jako samotná karoserie nenabízí. Do výbavy se dostalo čalounění kombinující kůži a Alcantaru. To je dostupné v rámci výbavy Lux, tedy v té, která se dostavila k testu. Novinka to je velmi příjemná a na pohled efektní. Kromě ní si lze na přání přiobjednat také navigace, multimediální systém nebo například parkovací kameru.

 

Tím jsme ovšem výčet inovací téměř vyčerpali. Také kabina zůstala v podstatě stejná. To nemusíte brát jako nějakou negativní vlastnost, je to zkrátka fakt. Kvalitní zpracování je doménou Toyoty a i v tomto případě to platí na sto procent. Pochválit lze hodnotné materiály a intuitivně rozmístěné ovládací prvky. Snad jen ten dvoupatrový středový panel by mohl být jinak tvarovaný, protože se poněkud tlačí na pravé koleno řidiče, případně řidičky.

Větší rozsah

Ale daleko více než toto mi vadila poloha za volantem. Rozsah nastavení pro mě osobně zdaleka nebyl ideální, a to měřím jen něco málo přes 180 cm. Abych byl spokojen, potřeboval bych umístit sedadlo níže nebo volant výš. Ani jedno mi ale Toyota nenabídla, a tak nezbývalo nic jiného, než se přizpůsobit automobilu namísto toho, aby se on přizpůsobil mně. Jak že nás to ve škole učili? Už si vzpomínám, jde o takzvaný mechanocentrický způsob ergonomie používaný v minulém století. Pro ravku to je trochu škoda, protože cestování na zbylých pozicích je vyloženě příjemné.

Zadní lavice nabízí kromě dostatečného prostoru (pro dvě osoby) v podstatě ve všech směrech také systém easyflat. Použijeme-li doslovný překlad, pak ho můžeme přejmenovat na „jednoduše plochý“, což je naprosto výstižné. Pomocí páky umístěné po stranách zavazadlového prostoru lze sklápět jednotlivá opěradla. Bohužel jsme v testu objevili takový drobný detail, a sice že naše konkrétní páky byly poněkud zaseknuté. Ale kdo ví, třeba bylo pouze potřeba více síly (jenže to už jsem se bál, že ji ulomím). Jestliže vypovědí tyto ovladače službu, tak jak se to stalo nám, pak můžete použít klasický způsob odjištění přímo na opěradle.

 

Po sklopení všeho, co jde, máte k dispozici velmi slušně využitelný prostor a téměř rovnou ložnou plochu. Jak už je u tohoto automobilu zvykem, přístup do zavazadelníku zajišťují dveře otevírané směrem k chodníku. Není to řešení zrovna ideální, obzvlášť pokud parkujete v řadě, ale s tím nic nenaděláme.

Naftový klasik

Tou úplně poslední podstatnou novinkou pro rok 2010 je pozměněná nabídka. Trochu jiná je kombinace motorů a jednotlivých výbav. Nově si můžete pořídit motor 2.2 D-4D 150 spolu s výbavou Lux, což je přesně případ testovaného automobilu.

Tato motorizace nejen že je velmi dobrá, ne-li výborná, pro Toyotu Rav4 se hodí přímo ideálně a dá se očekávat, že právě o ní bude největší zájem. Řadový vznětový čtyřválec vyniká příkladným a kultivovaným chodem, poskytne dostatečnou dynamiku a rozumnou spotřebu. Dohromady tu tedy máme mix, na který zákazníci hodně slyší.

Výrobce uvádí, že jednotka s maximálním výkonem 110 kW a vrcholem točivého momentu 340 Nm zvládne ve spolupráci se šestistupňovým manuálem zrychlení z nuly na 100 km/h za 10,2 s a maximálku 190 km/h. Za tyto služby si v průměru řekne o šest litrů nafty na sto kilometrů jízda. Tedy podle oficiálních údajů. Realita bude zřejmě trochu vyšší, ale ani průměr 8,2 l/100 km vykázaný palubním počítačem po ukončení testu není vůbec špatný.

 

IADS

Toyota Rav4 je bezesporu kvalitní vůz, který ovšem občas působí trochu nudně. Jeho velkým trumfem je výborný motor a samozřejmě také povedená manuální šestistupňová převodovka. Měnit jednotlivé převody pomocí takto přesně vymezených drah je jednoduše radost a v neposlední řadě je nutné vyzdvihnout také tak akorát tuhé řízení.

Každý kus dovezený do České nebo Slovenské republiky je standardně vybaven systémem IADS, tedy elektronicky řízeným aktivním pohonem všech kol. Jednoduše řečeno má vůz před zadním diferenciálem umístěnou elektromagnetickou spojku, díky níž je připojována zadní náprava. Stejně jako u každého jiného SUV je při běžné jízdě využíván pohon předních kol, dozadu řídící jednotka pošle maximálně 45% točivého momentu. A stejně jako všude jinde, i zde lze použít tlačítko suplující uzávěrku mezinápravového diferenciálu a napevno rozdělit sílu motoru.

Drahá, ale spolehlivá

Toyota Rav4 patřila k tomu dražšímu, co je na trhu k mání a facelift na tom nic nezměnil. Nejlevnější verze stojí bezmála 600 000 Kč, testovaná výbava Lux ve spojení se slabším dieselem pak vychází na 730 000 Kč. Jsou nějaké důvody, proč k pořízení vynaložit takové sumy?

Ano, jsou a nemůžeme je úplně přehlédnout. Design, byť se díky faceliftu trochu vylepšil, to ale nebude a nebude to ani královský prostor či dech beroucí variabilita. Toyota vždy produkovala kvalitní automobily. Konkrétně model Rav4 je podle TÜV Report jedním z nejspolehlivějších, což je argument ke koupi více než pádný. Například v případě nejmladší kategorie dvou až tříletých vozů se umístila na sedmém místě (takové BMW X3 je čtyřicáté šesté).

Toyota Rav4 zůstala po faceliftu v podstatě stále stejná. Vypadá hodnotně, má výborný motor a velmi kvalitní zpracování. Nepatří sice k nejatraktivnějším a nejlevnějším, ale fakta mluví jasně. Je velmi spolehlivá a to se počítá.

Plusy: motor, kvalita zpracování, hodnotné materiály
Mínusy: vyšší cena, nedostatečný rozsah nastavení sedadla řidiče a volantu, zvláštně tvarovaný středový panel

Základní cena: 729 900 Kč
Cena vozu testovaného vozu: 739 900 kč

 

Toyota Rav4 2.2 l D-4D 150 6 M/T
Motor řadový vznětový čtyřválec
Objem 2231 ccm
Výkon 110 kW (150 k) při 3600 ot./min.
Točivý moment 340 Nm při 2000-2800 ot./min.
Maximální rychlost 190 km/h
Zrychlení 10,2 s.
Převodovka 6stupňová manuální
Spotřeba město/mimo/komb 7,5 / 5,2 / 6.0 l/100 km
Spotřeba během testu 8,2 l/100 km
Palivová nádrž 64 l
Délka x šířka x výška 4365 x 1815 x 1685 mm
Rozvor 2560 mm
Hmotnost 1683 Kg
Zav. prostou min/max 410 l / 1752 l

Foto: Zuzana Procházková