Volkswagen Touareg 3.0 TSI Hybrid: otázka priorit

0

[av_gallery ids=’2935,2936,2937,2938,2939,2940,2941,2942,2943,2944,2945,2946,2947,2948,2949,2950,2951,2952,2953′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Abych byl konkrétní, uvedu příklad přímo z ceníku Volkswagenu Touareg. Hybrid nám začíná na 1 905 000 Kč, pokud sáhnete po naftovém osmiválci, bude vás to stát 1 861 700 Kč. Získáte nižší pořizovací cenu, výrazně nižší spotřebu a navíc budete rychlejší jak při sprintu na stovku, tak při měření maximálky. Z tohoto důvodu vynechám jinde tak časté porovnávání mezi hybridem a naftovou pohonnou jednotkou. Můj názor je totiž takový, že člověk, který uvažuje o koupi hybridu, touží po všem jiném, jen ne po „rachtajícím“ naftovém agregátu.

Přiznávám, že už delší dobu marně hledám důvod, proč bych si měl pořídit hybridní auto velikosti Volkswagenu Touareg. Ale budiž, řekněme, že jsem dostal záchvat ekologie a nutně si musím koupit „úsporný“, „ekologicky šetrný“, ale zároveň rychlý vůz a musí to být SUV. Ať koukám, jak koukám, jinou možnost, než Touareg nebo Cayenne nemám. Sice se nabízí ještě například BMW X6 ActiveHybrid, ale to je snad ještě nesmyslnější, než koncernová dvojice. Ani Lexus RX 450h nelze považovat za přímou konkurenci. Není tak výkonný, je pomalejší a hlavně sází výhradně na ekologii. Svou dynamičtější stránku důsledně maskuje.

Opačný přístup

Kdysi před několika lety se vlivný představitel automobilky Porsche probudil a řekl si: „Naše značka nutně potřebuje SUV, skočím ke známým z Volkswagenu, snad nám pomůžou“. Možná takto nějak vznikl Cayenne. Fanoušci zvyklí na modely typu 911 nebo Boxster div že nepořádali demonstrace, ale měli smůlu. Smůlu měl i samotný Cayenne. I když o něj byl obrovský zájem, spousta lidí se nemohla zbavit dojmu, že to je pouze luxusní Touareg. Toto se muselo změnit.

Vzpomeňme na to, jak byla představená druhá generace. Minulý rok v květnu nám byl poprvé do rukou zapůjčen Cayenne, na Touarega jsme museli nějakou dobu čekat. Na podzim přijel do naší redakce hybridní Cayenne, hybridní Touareg se dostavil až teď. Náhoda? Možná jo. A nebo se také jedná o chytrý přístup koncernu. Zatímco dříve jste si spolu s Cayennem kupovali dražší Touareg, tentokrát to vypadá, že si spolu s Touaregem kupujete levnější Porsche. Někdo to bude brát jako slovíčkaření, ale ono se to projevilo dokonce i v praxi. Hybridní Touareg totiž opravdu jezdí jako Cayenne a pokud je Cayenne Hybrid S prezentován jako plnohodnotná (ekologičtější) náhrada Cayennu S, pak Touareg jezdí dokonce jako druhé nejvýkonnější SUV značky Porsche.

Vzhledem k předchozím odstavcům není divu, že hybridní Touareg používánaprosto shodné pohonné ústrojí, jako Porsche. Spalovacím motorem je benzinový šestiválec 3.0 TSI poskytující maximální výkon 333 koní, „k ruce“ má ještě elektrického pomocníka, který přidává dalších 47 koní. Oba dva modely zvládnou stovku za 6,5 sekundy, v maximální rychlosti zaostává Touareg se svými 240 km/h pouze o dva kilometry v hodině za svým sourozencem.

Ještě důležitější je, že se jízdně Touareg i Cayenne chovají naprosto identicky. Chcete se ploužit po městě? V maximální tichosti a s občasným rozjezdem pouze na elektromotor to zvládnete s relativně nízkou spotřebou. Stejně jako u každého jiného full-hybridu platí také zde, že v čím větší zácpě jedete, tím nižší je spotřeba. Naopak vaše touhy po rychlém dálničním sprintu nebo bleskovém předjížděcím manévru probudí v řídící jednotce pomyslného pana Hyda a vůz i s přispěním velkého přídělu newtonmetrů od elektromotor vyrazí kupředu velmi, ale opravdu velmi působivě. A ještě k tomu přidá sportovní zvuk.

Nízká spotřeba?

Už o tom padla zmínka, Touareg Hybrid je takzvaný full-hybrid. Dokáže jet pouze s využitím elektrické energie. Jenže to musíte jet rychlostí šneka a vaše trasy se musí vejít do hodnocení „co by kamenem dohodil“. Stejně jako u většiny jiných hybridů je i v případě Volkswagenu dojezdová vzdálenost pouze něco málo přes dva kilometry. Možnost jet výhradně na elektromotor přijde daleko více vhod při pomalých rozjezdech nebo během jízd konstantní rychlostí. K tomu slouží takzvaný Road Sailing, kdy se motor vypíná a díky zvláštní spojce úplně odpojí z hnacího řetězce až do tachometrové rychlosti 160 km/h.

Přítomnost elektromotoru a dalších eko-pomocníků má dokázat snížit spotřebu. Jak moc? O tom panují dohady a velmi záleží na řidiči a na tom, jaký zvolí jízdní styl. Oficiální tabulky vám slibují, že nepřekročíte hranici desíti litrů. Bylo by to krásné, ale realita je podstatně vyšší. Pod deset se dostanete, musíte se ovšem snažit a jet hodně předvídavě. Jakmile naložíte na dálnici tempo 160 km/h (a věřte, že si toho za volantem sotva všimnete), začne palubní počítač ukazovat čtrnáctky, šestnáctky, osmnáctky… Test jsem ukončil na hodnotě 13 l/100 km. Spotřeba na první pohled není zas tak nízká, o to tu ale ani nejde. Důležitější je porovnání s podobně výkonnými motory a oproti nim o nějakých 20% nižší opravdu je. Cíl tedy byl splněn.

Výkladní skříň

O hybridních SUV se často mluví také jako o výkladních skříních jednotlivých výrobců. Nakonec donutit ke spolupráci spalovací motor, elektromotor, osmistupňovou automatickou převodovku, start/stop systém, někam strčit akumulátory atd. dá určitě spoustu práce. Hybridy tedy můžeme považovat za jakýsi současný vrchol technického umění automobilek a proto není divu, že jsou doplněny o další spoustu technických vychytávek.

Touareg není výjimkou. Testovaný exemplář nabídl například kompletní sadu kamer, spoustu možností volby zobrazení včetně ptačí perspektivy, aktivní podvozek, variabilní světlou výšku, nastavitelné tlumiče, asistent jízdy v pruzích, tažné zařízení ovládané tlačítkem (a nohou) a samozřejmě luxusní interiér. Možností ke kritice není mnoho, ale třeba takový dřevěný dekor nepůsobil úplně věrohodně. Uznávám, že to jsou drobnosti, takže se do nějaké zběsilé kritiky nebudu vůbec pouštět.

Celkově strohý interiér je pohodlný, kvalitně zpracovaný, příkladně odhlučněný, prostorný. Baterie ubraly z původního objemu zavazadelníku pár litrů, ale pořád zbývá 493 l, respektive 1555 l, což není málo. Navíc má vůz moderní osmistupňový automat, stovku dá za 6,5 sekundy a jezdí vážně dobře. Co z toho všeho vyplývá? Volkswagen s příchodem výkladní skříně v podobě Touaregu Hybrid získal novou vlajkovou loď. Technicky vyspělejší auto v jeho nabídce budete hledat marně.

A jaké jsou vaše priority?

Touareg Hybrid se mi líbí. Asi bych si ho nekoupil, ale pokud na něm chtěl koncern Volkswagen demonstrovat, co všechno umí, pak se mu to povedlo. Je tu ale drobný problém. Jak jistě víte, koncern VW vzal pod svá křídla také Porsche, takže už v podstatě jednou ukázal, co všechno dokáže, a to během představení Cayennu Hybrid. Pořád mi vrtá hlavou, proč bych si vlastně měl pořídit Touareg a proč bych neměl sáhnout po Porsche.

Logická odpověď, která se nabízí prakticky okamžitě, je pořizovací cena. Za základní hybrid s logem VW na masce dáte 1 905 500 Kč, za (příznivci Volkswagenu prominou) daleko prémiovější Porsche zaplatíte 2 141 000 Kč. Když cenový rozdíl vyjádřím v procentech, pak je Cayenne dražší pouze o 12,3589%. Lidově řečeno je hybridní Touareg fajn, ale hybridní Porsche má ještě lepší interiér a hlavně je to Porsche. Pokud bych si položil základní otázku, zda chci být „lidový“, tedy  zda si koupím Volkswagen, nebo jestli raději hodlám ušetřit nějakých 200 000 Kč, pak je má odpověď jasná. Nein, danke. Nechci být „lidový“, já bych radši Porsche.

Plusy: cestovní komfort, odhlučnění, nižší spotřeba ve městě, dynamika jízdy
Mínusy: cestovní komfort, odhlučnění, nižší spotřeba ve městě, dynamika jízdy

Základní cena: 1 905 500 Kč

VOLKSWAGEN TOUAREG 3.0 TSI HYBRID
Motor vidlicový zážehový šestiválec + synchronní elektromotor
Objem 2995 ccm
Výkon 245 kW při 5500 – 6500 ot/min + 34 kW při 1500 ot./min
Točivý moment 440 Nm při 3000 – 5250 ot./min + 300 Nm při 0 – 1500 ot./min
Maximální rychlost 240 km/h
Zrychlení 6,5 s
Převodovka 8mi stupňová automatická
Spotřeba město/mimo/komb 8,7 / 7,9 / 8,2 l/100 km
Spotřeba během testu 13,0 l/100 km
Palivová nádrž 85 l
Délka x šířka x výška 4795 x 1940 x 1709 mm
Rozvor 2893 mm
Hmotnost 2315 kg
Zav. prostor min/max 493 / 1555  l

Foto: Zuzana Ptáčková