Když chcete šetřit……: Suzuki Swift 4×4 vs. Dacia Duster 1.6 4WD

0

Zrcadlo, zrcadlo, řekni kdo je v zemi zdejší „nejlepší nejlevnější“. Takto nějak asi začal tento trochu netradiční srovnávací test. Proti sobě totiž nestojí přímí soupeři, ale auta, která se přetahují o titul nejlevnější čtyřkolky na českém trhu. Dlouhou dobu byla nejdostupnější Dacia Duster s cenou pohybující se kolem 320 000 Kč. Jenže v červnu 2013 přispěchalo Suzuki s decentním faceliftem pro model Swift.

Modernizace si na první pohled asi ani nevšimnete a rozhodně to není žádná ostuda. Lepší výbavy dostaly diodová denní světla, objevila se nějaká ta nová barva karoserie. Jenže jedna důležitá novinka se přece jen odehrála. Do posledního faceliftu se provedení s pohonem všech kol nevyrábělo v Maďarsku jako ostatní verze, nýbrž kvůli pětistupňové převodovce, doplněné o tzv. transfer k zadní nápravě, v Japonsku. Tahle výjimka je ale minulostí a i čtyřkolka se aktuálně vyrábí v Ostřihomi. Její cena tak výrazně klesla. Dříve neslo tohle sympatické auto minimální cenovku 350 000 Kč, dnes ho v rámci akce pořídíte za 299 900 Kč. A na to ani Dacia Duster nestačí. I když, nezapomněli jsme na něco?

 

Samozřejmě pokud bychom byli opravdu pečliví, museli bychom napsat, že se v případě titulu nejlevnější čtyřkolky v ČR nezměnilo vlastně vůbec nic, protože ten držela a stále drží Lada Niva. Ta začíná na necelých 250 000 Kč. Nicméně pokud nepotřebujete otloukánka do těžkého terénu, pak vás Niva sotva osloví. Dnes už stojí absolutně mimo hlavní proud.

Cenu nezapřeš

Zřídkakdy dostaneme slevu „zadarmo“. Vždy, když pořizujeme to nejlevnější, není úplně na místě mít velká očekávání. Mimochodem právě tento přístup dělá ze zákazníků Dacie ty vůbec nejspokojenější. Prostě od auta nic nečekají, a to je tak může jenom překvapit. Ani o Dusteru, a už vůbec ne o Swiftu, se nedá říct, že by to byla „instantní polívka za osm korun“, u které je absolutně jedno, jakou příchuť si vyberete, protože všechny jsou hodně slané a bez chuti. Na druhou stranu nízkou pořizovací cenu ani jeden z nich nezapře, byť musím uznat, že menšímu Swiftu jde zatloukání levného původu lépe než Dusteru.

Dacia přiznává levný charakter hned na první pohled. Plechová kola, vysoké pneumatiky, nelakované nárazníky, přičemž v tom předním opět, stejně jako při testu z únorového čísla, chyběl jeden stříbrný rámeček kolem mlhovky a ten druhý držel tak z padesáti procent. Musím se ovšem přiznat, že právě nejlevější provedení Dusteru se mi líbí nejvíc. Především v bílé barvě. Můžete mě považovat za blázna, ale já si myslím, že pak má takový Duster styl. Protože jestli tomuto automobilu něco fakt nejde, tak to je hra na běžné SUV. Pak vynikne jeho levný původ ještě víc.

Swift je trochu o něčem jiném. Je menší a rozhodně nevypadá nijak lacině. Jistě, také má plechová kola, namísto diod dostal do předního nárazníku jenom jakousi lištu, ale to je tak všechno. A hlavně po otevření dveří vypadá oproti Dusteru jako luxusní automobil. Sice tu jsou tvrdé plasty, ale ty jsou propracovanější a působí výrazně hodnotněji.

 

Ano, je to interiér…

…kde můžeme hledat v souboji o „nejlepšího nejlevnějšího“ největší rozdíly. Suzuki totiž kromě jiného nabízí za zmíněné peníze lepší výbavu, více airbagů a posaz, kdy řidič nemusí dělat kompromisy. Nebo je nemusí dělat tak velké, protože ani ve Swiftu si nenastavíte volant ve dvou osách. Za 299 900 Kč pak dostanete také třeba rádio, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, volant potažený kůží a palubní počítač. Nic z toho od Dusteru za jeho „cenu od“ nezískáte. V nabídce vše najdete, ale budete si muset připlatit. Těšit vás může alespoň fakt, že se příplatky u Dacie pohybují v řádech tisíců.

Pro skromného řidiče ale Duster nabízí vše potřebné. Klimatizaci, centrál, elektrická přední okna, ESP… Za rádio si připlatíte 5000 Kč. Vzhledem k jeho ozvučení bych se bez něj klidně obešel. Co je otravné, to je absence elektricky ovládaných zrcátek. Pokud si dobře pamatuju, naposledy jsem manuálně seřizoval zrcátka snad u prehistorického Land Roveru Defender. Pro úplnost dodejme, že jak Swift 4×4, tak Duster s pohonem všech kol startují ve druhé úrovni svých výbav. Pro Swift to znamená GL/AC, pro Duster výbavu Cool.

Jakmile se posadíte do Dusteru, těžko se vám nevybaví klišé „návrat do minulosti“. Ano, plastový volant, plastové dveře, plastová palubka. Pomalu jste rádi, že plastové není vaše sedadlo. Jenže čím víc s Dusterem jezdíte, tím méně vám podobné věci budou vadit. Vše je tam, kde má být, vše vypadá jednoduše, a hlavně nerozbitně.

Oproti Swiftu má Duster výrazně navrch po stránce prostoru. Swift je malý automobil a podle toho to uvnitř také vypadá. Především ve druhé řadě a v zavazadelníku. Dacia je podstatně větší, za vysokého řidiče se vejde i vysoký cestující, zavazadelník je lépe využitelný a celkově objemnější. Jestliže chcete šetřit a záleží vám na prostoru, Duster bude vaším favoritem.

 

Komfort vs. zábava

Opět to někomu bude znít divně, ale na hlavu jsem neupadl. Ten úplně nejobyčejnější Duster je velmi pohodlný, zatímco ten nejlevnější Swift s pohonem všech kol je tak zábavný, až bych se nebál o něm prohlásit, že svým způsobem může oslovit zájemce o levný hot-hatch. Takže: je vám bližší komfort, nebo máte radši zábavu?

Pod kapotou ani jedné z těchto levných čtyřkolek nečekejte moderní turbo-motory, což nutně nemusí být nevýhoda. Duster stále sází na jedna-šestku o výkonu 105 koní, Swift a jeho dvanáctistovka zvládne 94 koní. Že jste se už jinde dočetli něco o podprůměrné dynamice? Není to tak docela pravda. Samozřejmě nebudete patřit mezi nejrychlejší, ale líná auta to nejsou, jen se jim musíte přizpůsobit.

To znamená motor v případě potřeby pořádně vytočit. Zvykli jsme si na přeplňování a zátah ve středních otáčkách. Nic podobného nečekejte, ale když čtyřválec popoženete do vyššího spektra, zabere. Dusteru pomáhají krátké převody, Swiftu zase jeho muší hmotnost jen lehce přesahující jednu tunu. Na běžnou jízdu, a dokonce i dovádění na okreskách to bohatě postačí.

Už jsme dříve psali cosi o tom, že Duster díky poslednímu faceliftu výrazně vylepšil odhlučnění. Ve spojení s benzinovou jednotkou je interiér příkladně tichý. Přidejme k tomu podvozek schopný odfiltrovat i ty největší díry, a máme ideální vůz pro jízdu po městě. Na drobný problém narazíte až během dálniční jízdy. Duster končí na 120 km/h. Zvládne více, to ano, ale motor pak překračuje čtyři tisíce otáček, podvozek ztrácí na jistotě a spotřeba fofrem letí vzhůru.

 

Swift je univerzální. Nedělá mu problém rychlejší jízda, po městě se pohybuje jako ryba ve vodě, a když vyrazíte na okresky? Have fun! Od čtyř tisíc dále předvádí malý motor slušný zátah a pěkný zvuk. Jenom nesmíte řadit tak, aby otáčky spadly níže, pak nejede. Podvozek ve spojení s pohonem všech kol odvádí skvělou práci. Auto je to mrštné, velmi neutrální a zatraceně obratné. Čím ostřejší zatáčka, tím lépe. Vysoký výkon automaticky neznamená větší zábavu. Swift to jasně dokazuje. A se spotřebou se vejde do sedmi litrů. Duster je na tom v tomto ohledu trochu hůř.

Který?

Téhle otázce jsem se chtěl vyhnout, ale asi to úplně nepůjde. Kdo je nejlepší a nejlevnější? Přiznám se, já to ani po týdnu testování nevím. Oba jsou dobří, oba mají své mouchy, oba mají své silné stránky. Duster je SUV, je prostornější, v terénu dokáže dělat divy a je ve srovnání se Swiftem pohodlnější. Suzuki ovšem kontruje lepší výbavou, celkově výrazně kvalitnějším zpracováním a jistějšími jízdními vlastnostmi. Ať už sáhnete po jednom, nebo po druhém, špatně to nebude, což můžeme brát jako takovou dobrou zprávu na závěr.

 

Suzuki Swift 1.2 VVT 4×4

Motor – zážehový čtyřválec, 1242 ccm, 94 k / 6000 ot.min-1, 118 Nm / 4800 ot.min-1
Převodovka – pětistupňová manuální, pohon všech kol – mezinápravová spojka
Jízda – 0–100 km/h za 13,4 s, 165 km/h, kombinovaná spotřeba 5,5 l/100 km
Rozměry – 3850 × 1695 × 1535 mm, rozvor 2430 mm
Pohotovostní hmotnost – 1035 kg
Zavazadelník – 211 / 902 l
Základní cena – 299 900 Kč

Dacia Duster 1.6 16V 4×4

Motor – zážehový čtyřválec, 1598 ccm, 105 k / 5750 ot.min-1, 148 Nm / 3750 ot.min-1
Převodovka – šestistupňová manuální, pohon všech kol – mezinápravová spojka
Jízda – 0–100 km/h za 13,5 s, 160 km/h, kombinovaná spotřeba 8,0 l/100 km
Rozměry – 4315 × 1821× 1695 mm, rozvor 2674 mm
Pohotovostní hmotnost – 1286 kg
Zavazadelník – 408 / 1570 l
Základní cena – 319 900 Kč