Nové značení pneumatik standardizovanými štítky

0

Od listopadu 2012 musí být podle nařízení Evropské Unie označeny všechny nové pneumatiky prodávané v EU standardizovanými štítky. Štítky konečnému zákazníkovi poskytnou základní přehledné informace a mohou být prvním vodítkem při rozhodování o výběru nové pneumatiky. Díky označení, které vypadá podobně jako například u ledniček či jiných spotřebičů, tak každý na první pohled snadno zjistí vliv pneumatiky na spotřebu paliva, přilnavost pneumatiky za mokra a klasifikaci hluku výrobku. Odborníci vítají značení standardizovanými štítky pozitivně, nicméně poradenství odborníků v oblasti výběru pneumatik bude podle nich i nadále významné.

Nové značení pneumatik u zákazníků vzbudí jistě spoustu otázek. Bude značení pneumatik jednotné? Stejné jak u pneumatik evropských výrobců, tak i těch, kteří pneumatiky vyrábějí mimo Evropu?

„Všechny osobní, 4×4 a VAN pneumatiky, které byly vyrobeny po 30. červnu 2012, a zákazníkovi budou prodávány po 1. listopadu 2012, už podléhají testování Evropské vyhlášky č. 1222/2009,“ uvádí Roman Sabol, obchodní ředitel servisní sítě BestDrive. „Tato vyhláška platí pro všechny pneumatiky, které budou v rámci prodávány v EU. Jak pro pláště evropské výroby, tak i pro pláště mimoevropských výrobců. Podmínky testování jsou nastaveny pro všechny stejně, Nové štítky budou informovat o třech základních parametrech pneumatik – valivém odporu pneumatiky, který má vliv na spotřebu paliva, přilnavosti za mokra, která je důležitým bezpečnostním parametrem a klasifikaci hluku,“dodává Roman Sabol.

Valivý odporje síla působící proti směru jízdy při točení pneumatiky a je důležitý předevšímz hlediska spotřeby paliva. Proto je důležité dosáhnout nízkých hodnot valivého odporu. Pneumatiky totiž přispívají ke spotřebě paliva u osobních automobilů až dvaceti procenty a u nákladních automobilů je to až 35 %. Díky zatížení vozidla je pneumatika v místě kontaktu s vozovkou deformována a pohlcuje energii ve formě tepla. Čím větší deformace, tím vyšší valivý odpor a následně pak také vyšší spotřeba paliva a vyšší CO2 emise. Na označení pneumatik podle nařízení EU je valivý odpor uveden v hodnocení od A (nejlepší hodnocení) po F pro průmyslové vozy a G pro osobní automobily (nejhorší hodnocení). Rozdíl mezi jednotlivými stupni znamená snížení nebo zvýšení spotřeby paliva v rozmezí od 2.5%-4.5% pro osobní automobily a od 5%-8% pro nákladní automobily. U osobního automobilu je možné zhruba vyjádřit jako 0.1l/100km.

Přilnavost na mokrém povrchu je jedním z velmi důležitých bezpečnostních parametrů. Souvisí se schopností pneumatiky rychle vozidlo zastavit na mokré vozovce. U osobního automobilu rozdíl mezi jednotlivými stupni znamená zvýšení nebo snížení brzdné dráhy o zhruba 3 a 6 metrů při brzdění z 80km/h. Rozdíl mezi kategorií A a F je více než 18 metrů.

Klasifikace hluku – hluk z dopravy je důležitým parametrem, pokud bereme v úvahu ochranu životního prostředí. Hluk z dopravy závisí na několika faktorech, jakými jsou hustota dopravy, typ vozidla, styl jízdy a interakce mezi pneumatikou a vozovkou. Hodnoty označení ukazují externí hodnoty, které řidič při jízdě nevnímá, ale které přispívají k akustickému znečištění. Hodnoty jsou vyjádřeny v decibelech a rozděleny do tří kategorií. Čím více polí je označeno černě, tím je pneumatika hlučnější:

1 černá zvuková vlna = 3dB méně než budoucí přísnější evropské limity.
2 černé zvukové vlny = již v souladu s budoucími evropskými limity.
3 černé zvukové vlny = v souladu se současnými evropskými limity.