Volkswagen Touareg jsme zkoušeli před několika měsíci na silnicích v Rakousku, podrobili jsme ho také testu v Česku. Ani to nám ale nestačilo, a tak jsem jednoho podzimního dne sedl na letadlo a dorazil až do Maroka, kde největší SUV německé automobilky čekala neobvyklá zkouška. Zkouška Afrikou.
Vzpomínám si, jak jsem kdysi dávno usedl za volant první generace Volkswagenu Touareg. Bylo to za Prahou v offroadovém centru a už tehdy mi přišlo fascinující, co všechno tohle luxusní auto (i když s VW na přídi) zvládá mimo asfalt. Blátivé rigoly, ostré stoupání a prudké klesání mu šly, jako by to byla hračka. V tom se vyrovnal prakticky dokonalému Range Roveru. Po představení nové, třetí generace v Číně, kterého jsme se jako 4×4 Automagazín také zúčastnili, jsem si ale nebyl už tak jistý. Vyloženě prémiové auto se už prostě do náročných podmínek nehodí. Zvládne vlastně ještě těžké podmínky mimo cestu? Musel jsem tomu přijít na kloub!
V Marrákeši vládlo typické smradlavé ráno, za které mohou hordy dvoutaktních skútrů a starých Mercedesů, které Němci v roce 1990 vyřadili z taxislužby, aby pokračovaly ve svém dlouhém a úmorném životě zde na africkém kontinentu. Nasedli jsme do připravených vozů a hezky spořádaně vyrazili směr pohoří Atlas, které je od tohoto jinak hezkého města poměrně nedaleko. Alespoň jsem si připomněl auto na asfaltu. Měkký vzduchový podvozek udělal z jízdy odpočinkovou záležitost, až jsem si ani nevšiml, že jsme vyjeli do výšky okolo dvou tisíc metrů nad mořem.
Touareg se prodává se dvěma verzemi naftového šestiválce 3.0 TDI, který dosahuje výkonu buď 231, nebo 286 koní. Ty mají točivý moment 500 a 600 Nm. Znamená to jedno – i když tenhle pětimetrový kolos váží něco málo přes dvě tuny, motory se s ním právě nenadřou. K oběma verzím lze navíc připojit přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny, takže tahání nákladů, lodí nebo koní se skoro meze nekladou.
Čtyřkolka, jak má být
Zapomeňte na dnešní čtyřkolky, které jsou řešené obyčejnou mezinápravovou spojkou. Mnohem lepším řešením je klasický diferenciál torsen, který vás ovšem neobere o schopnost posílat točivý moment na nápravy podle potřeby. U Touaregu platí, že až 70 procent síly motoru může téct na přední kola a na zadní až 80. Poměr se samozřejmě mění zcela automaticky a řidič nemá šanci postřehnout kdy. Mimochodem, řadí se přes nejmodernější osmistupňovou automatickou převodovku, která je schopná zpracovat až 1 000 Nm točivého momentu, takže Touareg má ještě velkou rezervu.
Už ve standardní výbavě dostanete systém 4Motion Active Control. Ten připomíná Terrain Response od Land Roveru a zjednodušeně řečeno jde o kruhový volič, jímž si vybíráte nastavení pro jednotlivé povrchy. Podle toho se pak upravuje chování nejen pohonu všech kol, ale i motoru, řízení, převodovky nebo stabilizace. Jízdní režimy jsou Normal, Sport, Comfort, Eco, Snow a Individual, ve kterém si lze jednotlivé části řízení vozu nastavit samostatně. Aby toho ale nebylo málo, jsou k dispozici ještě režimy do terénu, tedy Offroad Auto (tam si vůz hledá ideální nastavení sám), Sand pro písek, Gravel pro štěrk a vtipně nazvaný režim Expert, kde si opět nastavíte parametry čtyřkolky sami.
Poslední tři jmenované režimy dostanete pouze tehdy, pokud si Touarega objednáte s balíčkem Offroad. Ten zahrnuje navíc oka na tahání, zvětšení palivové nádrže z 75 na 90 litrů, ochranu podvozku do terénu a sadu deflektorů proti uvolněnému kamení. Zdá se, že s tímhle se už není nutné bát vyrazit do těžších podmínek. A přitom nejde o tak výraznou investici. Částka 16 300 korun se v celkové ceně vozu, která začíná na částce 1 476 900 korun, docela pohodlně ztratí.
Zdolal Maroko
Pojďme ale zpět do severní Afriky. Čeká nás první akce: stoupání, klesání, náklony a otáčení. Samozřejmě mimo silnici na travnatém úbočí jedné z hor. Hlavní je nezapomenout zvolit správný režim a nastavit vzduchový podvozek do nejvyšší úrovně. Ty má celkem čtyři, tedy Normal, Comfort, Terrain a Special Terrain. Ocelový podvozek je standardně nastaven na světlou výšku 215 mm, vzduchový se ale v základním režimu pohybuje jen 188 mm nad zemí, což není do terénu zrovna ideální. Proto vybírám ten nejvyšší, kdy se měchy přifouknou o dalších 70 mm, a nástrah přírody se tak bát nemusíte. Na řidiči toho už vlastně víc není. Sešlápnu plyn a auto poslušně vyskáče nahoru, pak se v prudkém svahu otáčím a sleduji přitom na obrazovce boční náklon, který přesahuje 30 stupňů. Člověku, který v terénu nikdy nejel, by se mohlo udělat i nevolno. Klesání zas zajistí asistent pro sjíždění svahů, který udrží stálou rychlost a není potřeba vůbec sahat na brzdu.
Pokračujeme dál a napojujeme se na velmi úzkou klikatou silničku, kterou tvoří jen prach a kamení, což spolu s nekonečným srázem do hlubin údolí přináší mráz na zádech a zpocené dlaně na volantu. Serpentina je hodně utažená, ale v tu chvíli se o slovo hlásí zadní natáčecí náprava, které se v rychlosti do 37 km/h stáčí proti směru přední kola, čímž napomáhají mrštnějšímu chování. Normálně by se Touareg otočil na 12,19 metru, díky natáčení zadních kol je to 11,19 metru. Nezdá se to moc, ale na úzké klikatici je cítit snad každý centimetr. Mimochodem tady jsme si všimli jediného problému. Nejvyšší nastavení podvozku funguje jen do rychlosti 30 km/h, pokud ji překročíte, auto si sedne o pár centimetrů níž. Přitom vás ale nijak neinformuje. Pípnutí nebo obrázek by pomohly k tomu, abychom se pak nedivili při střetu s větším kamenem.
Jsme v údolí a míříme do řeky. Na nejvyšší level podvozku zvládne Touareg překonat 55 cm hluboký brod, což ale není případ této bystřiny, která je spíš mělká. To už raději využijeme okolní skály a kopečky k tomu, abychom si ještě vyzkoušeli křížení náprav, boční náklony a prudké nájezdy, které auto zvládne díky přednímu nájezdovému úhlu 23,3 stupně a zadnímu 17,2 stupně. Ano, vzadu by to mohlo být o chlup lepší, ale je to daň za obrovský kufr, který pojme 810 litrů nákladu.
Volkswagen Touareg se popral s terénem v Maroku na výbornou. A pokud jste dočetli až sem, tak vám bude divné, proč jsem nehovořil o redukční převodovce nebo o uzávěrách diferenciálů. Je to jednoduché. Ani jedno z toho novinka na rozdíl od minulé generace nenabízí. Torsen do terénu stačí a zkrácená jednička pomůže také. Garantuji vám, že s Touaregem se nikdy nedostanete na místa, kde byste hard-core offroadovou výbavu potřebovali.
Text: Jan Markovič, Foto: Volkswagen