Jeep Grand Cherokee 5.7 HEMI: do Evropy raději nelez

3

Mám v ruce klíčky od vrcholné motorizace Jeepu Grand Cherokee. Nic většího už do tohoto auta nemohu získat a ani na světě neexistuje zas tak mnoho větších motorů. Vždyť tenhle osmiválec HEMI má svůj klasicky mamutí objem – 5,7 litru. Zatímco Evropa zmenšuje objem co jen stačí (a dohání ho třeba přeplňováním), Američané se rozhodli držet svých zásad. U nich doma jim to možná projde (i když i tam už ceny benzinu letí vzhůru), ale dovolím si tvrdit, že v Evropě mnoho parády nenadělají. Mám pro to několik pádných argumentů.

Prvním je vlastně potřebné odůvodnění, proč si takový vůz koupit. Ať už se chcete obhajovat před svou manželkou nebo sebou samým, potřebujete prostě odpověď na velké PROČ. Argumenty jsem za celou dobu našel jen dva. Za prvé vám jde o praktičnost, protože Jeep Grand Cherokee V8 dokáže utáhnout 3500 kg na brzděném přívěsu (V6 jen 2268 kg). Za druhé, a to bude asi u evropských zákazníků převažující, jde o prestiž a potřebu mít prostě to nejlepší (zde spíše to nejdražší).
HEMI mě totiž během klasického testovacího týdne příliš nepřesvědčil. Výkon 352 koní při 5200 otáčkách za minutu a maximum točivého momentu 520 Nm při 4000 ot/min jsou jistě úctyhodné parametry, za celou dobu jezdění s tímto vozem jsem se ale nesetkal s tím, že by se předvedly v plné kráse. A nemůže za to ani tak vysoká hmotnost (2307 kg), jako nepovedený pětistupňový automat. Ten má opravdu velké mezery v chování a evropské konkurenci nesahá ani po kolena. Reakce na plyn má opožděné, pokud chcete předjíždět, musíte plyn sešlápnout až k zemi a o něco později se dočkáte postupného podřazení. Při rozjezdech na světlech má zase auto tendenci poskakovat. Zkrátka, není to s ním úplně lehké, když se snaží sabotovat váš jízdní styl.

Prosím, zahraj

Výsledkem bylo, že jsem se při běžné jízdě snažil hlavně „netlačit na pylu“, protože se mi velmi těžko pravou nohou hledaly rozdíly mezi pomalou akcelerací a zběsilým kick-downem. Až mě z toho bolel kotník. Je to americký vůz, takže jsem se ani nepodivoval nad tím, že neexistovala možnost řadit manuálně, byť jen pákou v kulise. Ani nechci vědět, jak starý mechanismus tohoto soustrojí ve skutečnosti je.

Kdyby do toho alespoň motor trochu zabroukal! Než jsem poprvé nastartoval, v duchu jsem si představil to nádherné vrčení Amerik s pořádnými motory, které kolem jen projedou a vám naskočí husí kůže. Jenže tady bylo na volnoběh jen velmi potlačované bručení, které se při větších otáčkách přeměňovalo v ne příliš příjemný hluk. Prázdný, bezcharakterní hluk. V tu chvíli jsem si vzpomněl na příjemné bublání přeplňovaného osmiválce v Mercedesu-Benz CL 500 a slzu uronil nad tím, že jsem mohl jen den jezdit ve Ferrari California s atmosférickým osmiválcem tak znělým, že by ho mohli instalovat do národní filharmonie jako jeden z hudebních nástrojů. Zajímavé – osmiválce, přitom každý úplně jiný. A Jeep z toho nevychází právě nejlépe.

Zato si udržel to, o co evropské motory začaly pomalu přicházet – vysokou spotřebu. Při cestách Prahou a blízkém okolí, kdy jsme hledali místo k fotografování, mi palubní počítač zobrazil konzumaci 23,5 litru benzinu na 100 km. Při cestě do východních Čech dlouhé 200 km (kombinovala města, dálnici i okresky) se mi podařilo v pátečním provozu jet za 18 litrů, nedělní návrat volnějšími silnicemi znamenal odběr 16 litrů. Motoru bych určitě mohl odpustit, že mě za dobu testování udělal pěkný vítr v peněžence (zvlášť při aktuálních cenách benzinu), kdybych za to dostal adekvátní projev.
Přitom Jeep Grand Cherokee má v rukávu plno pozitiv, která bohužel za motorem zůstala schovaná. Tak například pořizovací cena – 1 598 900 korun za auto s plnou výbavou a velkým osmiválcem je určitě více než lákavá nabídka. Jeep přitom dokazuje, že náš pohled na zpracování amerických vozů by se měl pomalu otřepat z předsudků, že do ruky dostaneme nekvalitní plastový výrobek. Jistě, některé materiály, třeba okolo tlačítek na středovém tunelu na tom mohly být lépe, ale celkový dojem je jako z kvalitního evropského vozu.

Kožené sedačky jsou  velmi příjemné na cestování a na předních místech nebyl vůbec žádný problém. I když se vzhledem Jeep trochu tváří jako pořádně velké SUV, uvnitř rozhodně prosotrově do špičky nepatří. Pravdou ale je, že se sem čtveřice dospělých vejde bez větších potíží. Jen bych ocenil, kdyby zadní sedadla byla o něco výše nad podlahou. Velikost kufru je dostatečná, nakládací hrana ale mohla být níž, na druhou stranu je pochopitelné, že jde o vůz do terénu, kde je potřbea počítat s určitými kompromisy.

Přesvědčivý v terénu

Jestli mě Jeep Grand Cherokee někde přesvědčil, pak to právě bylo při vyjetí do terénu. Stejně jako ve větším Range Roveru nabízí tento Američan možnost několika jízdních režimů určených třeba pro písek nebo kameny. Pneumatiky stavitelný podvozek má několik výškových poloh, takže se v terénu nemusíte bát přejíždět ani větší nerovnosti, na dálnici při vysokých rychlostech si auto sedne do více aerodynamické polohy. Auto navíc nabízí redukci. Alespoň podle mého srovnání Grand Cherokee směle můžete zařadit po bok SUV, která ještě nepropadla všeobecné změkčilosti a dokáží se předvést i mimo zpevněné komunikace.

Na asfaltu vás zase bude mít tendenci hýčkat americky měkkým podvozkem. Velká kola přejíždí přes výmoly, jako by ani neexistovaly. Faktem je, že řízení Jeepu Grand Cherokee chce trochu cviku. Nováček může být vyděšený z pocitu „že se nevejde“, který navozuje mohutná příď viditelná z kabiny, stejně tak tvar zavalité palubní desky. Do zatáček se nemůžete vrhat jako s běžným autem, ale to vám tento obr svými pohyby jednoduše naznačí. Ocenil bych i citlivější řízení. Volant by se mohl do své středové polohy navíc vracet o něco rychleji.

Věřím, že se ani v této cenové kategorii nenajde mnoho těch, kterým by bylo úplně jedno, kolik stojí provoz takového auta. Motor V8 HEMI je sice do jisté míry prestižní (i když se o něm na karosérii nic nepíše), za takové náklady ale nestojí. Jeep Grand Cherokee je přitom velmi povedené SUV, které se může pochlubit terénními schopnostmi, povedeným vzhledem, kvalitou zpracování i solidní cenou. Sáhněte tedy raději po motoru 3.0 CRDi a neuděláte chybu. A jestli se přes černou tekutinu nepřenesete, pak to V6 Pentastar jistí. HEMI do Evropy prostě nepatří.

Plusy: lepší kvalita zpracování než dříve, schopnosti v terénu, slušná cena
Mínusy: nesnesitelná spotřeba, zastaralý automat, vysoká hmotnost

Základní cena: 391 900 Kč

Jeep Grand Cherokee 5.7 HEMI
Motor zážehový atmosférický osmiválec
Objem 5654 ccm
Výkon 259 kW ( k) při 5200 ot./min.
Točivý moment 520 Nm při 4000 ot./min.
Maximální rychlost 224 km/h
Zrychlení 8,7 s
Převodovka 6stupňová automatická
Spotřeba město/mimo/komb 21,1 / 10 / 14,5 l/100 km
Spotřeba během testu 16 l/100 km
Palivová nádrž 93 l
Délka x šířka x výška 4822 x 1943 x 1764 mm
Rozvor 2915 mm
Hmotnost 2307 kg
Zav. prostor min/max 782 / 1554 l

Foto: Zuzana Procházková